Reklama

Dni Wielkiego Jubileuszu - Katechezy o Eucharystii (8)

Wiara, nadzieja i miłość w perspektywie ekumenicznej

Niedziela Ogólnopolska 50/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1.Wiara, nadzieja i miłość są jakby trzema gwiazdami, które zapalają się na niebie naszego życia duchowego, aby prowadzić nas ku Bogu. Są one cnotami teologalnymi: wprowadzają nas w komunię z Bogiem i prowadzą nas do Niego. Tworzą one tryptyk, którego szczytem jest miłość, agape, tak wspaniale wyśpiewana przez św. Pawła w hymnie w 1 Liście do Koryntian. Jest on przypieczętowany następującą deklaracją: " Tak więc trwają wiara, nadzieja, miłość - te trzy: z nich zaś największa jest miłość" (1 Kor 13, 13).
Te trzy cnoty teologalne z biegiem czasu skłaniają uczniów Chrystusa do jedności, zgodnie ze słowami św. Pawła, których wysłuchaliśmy na początku: "Jedno jest Ciało i jeden Duch (...), jedna nadzieja (...), jeden jest Pan, jedna wiara (...), jeden jest Bóg i Ojciec" (Ef 4, 4-6). Kontynuując refleksję o perspektywie ekumenicznej, którą podjęliśmy w poprzedniej katechezie, chcemy dzisiaj pogłębić rolę cnót teologalnych w drodze, która prowadzi do pełnej komunii z Bogiem w Trójcy Jedynym oraz z braćmi.
2. We wspomnianym fragmencie Listu do Efezjan Apostoł wychwala przede wszystkim jedność w wierze. Jedność ta ma swoje źródło w Słowie Bożym, które wszystkie Kościoły i Wspólnoty kościelne uznają za lampę w kroczeniu po drodze ich własnej historii (por. Ps 119, 105).
Kościoły i Wspólnoty kościelne razem wyznają wiarę w " Jedynego Pana", Jezusa Chrystusa, prawdziwego Boga i prawdziwego człowieka, i w "Jednego Boga i Ojca wszystkich" (Ef 4, 5. 6). Ta fundamentalna jedność, razem z jednością ustanowioną przez jeden chrzest, ukazuje się w sposób jasny w licznych dokumentach dialogu ekumenicznego, również wtedy, gdy pozostają jeszcze jakieś powody do zastrzeżeń. Czytamy więc na przykład w dokumencie Światowej Rady Kościołów: "Chrześcijanie wierzą, że jedyny prawdziwy Bóg, ´który dał się poznać Izraelowi, objawił się w sposób najwyższy w Tym, którego posłał´, w Jezusie Chrystusie (por. J 17, 3); wierzą, że w Chrystusie Bóg pojednał świat ze sobą (por. 2 Kor 5, 19) oraz że przez swego Ducha Świętego Bóg daje nowe i wieczne życie tym wszystkim, którzy powierzają się Jemu za pośrednictwem Chrystusa" (Światowa Rada Kościołów, Wyznawać jedną wiarę, 1992, n. 6).
Wszystkie Kościoły i Wspólnoty kościelne odwołują się do starożytnych symboli wiary oraz do definicji pierwszych soborów powszechnych. Pozostają jednak pewne rozbieżności doktrynalne, które należy przezwyciężyć, aby droga do jedności wiary osiągnęła pełnię wskazaną w obietnicy Chrystusa: "Będą słuchać głosu mego i nastanie jedna owczarnia i jeden pasterz" (J 10, 16).
3. Św. Paweł w Liście do Efezjan mówi również o jednej nadziei, do której zostaliśmy wezwani (por. Ef 4, 4). Jest to nadzieja, która wyraża się we wspólnym zaangażowaniu przez modlitwę i czynną postawę życia, aby nadeszło Królestwo Boże. W przestrzeni tego szerokiego horyzontu ruch ekumeniczny ukierunkował się na fundamentalne cele, które przenikają się między sobą jako perspektywy jedynej nadziei: jedność Kościoła, ewangelizacja świata, wyzwolenie i pokój wewnątrz ludzkiej wspólnoty.
Wysiłek ekumeniczny wyciągnął korzyści również z dialogu z ziemskimi i humanistycznymi nadziejami naszego czasu, również z nadzieją ukrytą, pozornie przegraną, z sytuacjami "bez nadziei". Wobec rozlicznych wyrazów nadziei naszych czasów, chrześcijanie, chociaż przeżywający napięcia w relacjach między sobą i doświadczeni przez podziały, zostali ukierunkowani na odkrycie i świadczenie o " jednej wspólnej racji nadziei" (Światowa Rada Kościołów, Komisja " Wiara i Ustrój", Sharing in One Hope, Bangalore, 1978), uznając, że w Chrystusie istnieje niezniszczalny fundament nadziei. Francuski poeta napisał: "Żyć nadzieją jest rzeczą trudną, łatwo zaś jest rozpaczać, a to jest wielka pokusa" (Ch. PeMguy, Il portico del mistero della seconda virtuO, ed. PleMiade, s. 538). Jednakże dla nas, chrześcijan, pozostaje zawsze aktualnym napomnienie św. Piotra, aby przyznać rację nadziei, która jest w nas (por. 1 P 3, 15).
4. Szczytem trzech cnót teologalnych jest miłość, którą św. Paweł porównuje do złotego węzła, który łączy w doskonałą harmonię całą wspólnotę chrześcijańską: "Na to zaś wszystko przyobleczcie miłość, która jest więzią doskonałości" (Kol 3, 14). Chrystus, w uroczystej modlitwie o jedność uczniów, ukazuje jej najgłębszy teologiczny fundament: "aby miłość, którą Ty (Ojcze) Mnie umiłowałeś, w nich była i Ja w nich" (J 17, 26). Ta właśnie miłość, przyjęta i stale wzrastająca, tworzy jedno ciało Kościoła, jak wskazuje nam św. Paweł: " Żyjąc prawdziwie w miłości sprawmy, by wszystko rosło ku Temu, który jest Głową - ku Chrystusowi. Z Niego całe Ciało - zespalane i utrzymywane w łączności dzięki całej więzi umacniającej każdy z członków, stosownie do jego miary - przyczynia sobie wzrostu dla budowania siebie w miłości" (Ef 4, 15-16).
5. Portem eklezjalnym miłości, a równocześnie jej niewyczerpanym źródłem, jest Eucharystia, komunia w Ciele i w Krwi Chrystusa, uprzedzająca doskonałe zjednoczenie z Bogiem. Niestety, jak już przypomniałem w poprzedniej katechezie, w relacjach między podzielonymi chrześcijanami "z powodu rozbieżności w sprawach wiary nie jest jeszcze możliwe wspólne sprawowanie tej samej Liturgii Eucharystycznej. Mimo to gorąco pragniemy odprawiać razem jedyną Eucharystię Chrystusa i to pragnienie już staje się wspólnym uwielbieniem i wspólną modlitwą błagalną. Razem zwracamy się do Ojca i czynimy to coraz bardziej ´jednym sercem´" (Ut unum sint, 45).
Sobór przypomniał nam, że "ten święty plan pojednania wszystkich chrześcijan w jedności jednego i jedynego Kościoła Chrystusowego przekracza ludzkie siły i zdolności" (Unitatis redintegratio, 24). Musimy zatem złożyć całą nadzieję "w modlitwie Chrystusa za Kościół, w miłości Ojca ku nam, w mocy Ducha Świętego" (Tamże).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

30 lat temu zmarł Franciszek Gajowniczek, za którego życie oddał o. Kolbe

2025-03-13 07:06

[ TEMATY ]

św. Maksymilian Kolbe

Franciszek Gajowniczek

pl.wikipedia.org

Franciszek Gajowniczek

Franciszek Gajowniczek

30 lat temu zmarł Franciszek Gajowniczek, za którego w niemieckim obozie Auschwitz życie oddał polski franciszkanin ojciec Maksymilian Kolbe. Odszedł 13 marca 1995 roku. Przeżył 94 lata. Spoczął na cmentarzu klasztornym w Niepokalanowie.

Gajowniczek urodził się 15 listopada 1901 roku we wsi Strachomin koło Mińska Mazowieckiego. Później mieszkał w Warszawie. Miał żonę i dwóch synów. Był zawodowym żołnierzem w stopniu sierżanta. Walczył w kampanii wrześniowej broniąc między innymi twierdzy Modlin. Po jej upadku dostał się 28 września 1939 roku do niewoli, z której zbiegł w październiku. Próbował przedostać się na Węgry, ale został zadenuncjowany do Gestapo przez Słowaczkę. Niemcy uwięzili go w Zakopanem oraz w Tarnowie. 8 września 1940 roku został umieszczony w KL Auschwitz.
CZYTAJ DALEJ

Prezydium KEP złożyło życzenia papieżowi w rocznicę wyboru na Stolicę Piotrową

2025-03-13 10:14

[ TEMATY ]

życzenia

papież Franciszek

Prezydium KEP

BP KEP

Papież Franciszek

Papież Franciszek

Przez 12 lat uczyłeś nas, jak kochać Boga i ludzi, zwłaszcza tych najbardziej potrzebujących. Zapewniamy Cię o naszej bliskości i modlitwie – napisali członkowie Prezydium KEP w liście przesłanym do papieża Franciszka w 12. rocznicę wyboru na Stolicę Piotrową.

Dwanaście lat temu, 13 marca 2013 r., kardynałowie wybrali na biskupa Rzymu metropolitę Buenos Aires kard. Jorge Mario Bergoglio. Jest pierwszym jezuitą w historii wybranym na przywódcę Kościoła rzymskokatolickiego.
CZYTAJ DALEJ

Śledztwo w sprawie Ojca Pio

2025-03-13 20:48

[ TEMATY ]

św. o. Pio

"Niedziela. Magazyn"

Zakon Braci Mniejszych Kapucynów, Prowincja Krakowska

Życie stygmatyka z San Giovanni Rotondo obfitowało w momenty wielkie, zjawiskowe, ale też nie brakowało w nim tajemnic. Niektóre z nich wyjaśnia br. Błażej Strzechmiński, kapucyn, od lat badający historię Ojca Pio.

Ireneusz Korpyś: Tajemnicą jest osobowość Ojca Pio. Jak to możliwe, że ten oschły zakonnik, z trudnym charakterem przyciągał do siebie rzesze ludzi?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję