Wprowadzenie
Reklama
W związku z ustawą uwłaszczeniową uchwaloną przez Sejm RP 14
lipca br. oraz w związku z poprawkami do tej ustawy przyjętymi przez
Senat RP 8 września br. można zadać dwa następujące pytania:
1. Kto i jakie korzyści może odnieść z tego, że
zostanie wprowadzona ustawa uwłaszczeniowa?
2. Jakie straty poniosą obywatele polscy, gdy
zostanie ostatecznie odrzucona ustawa uwłaszczeniowa?
Postarajmy się krótko ująć, którzy obywatele i jakie
odniosą korzyści z ustawy uwłaszczeniowej. Ponieważ często spotykany
jest zarzut, iż ustawa uwłaszczeniowa "daje wielu ludziom mieszkania
za darmo", podczas gdy "inni zapłacili, żeby stać się ich właścicielami",
rozpoczniemy wyjaśnienie od omówienia sprawy uwłaszczenia mieszkaniami.
Później zostaną omówione korzyści z ustawy uwłaszczeniowej dla najemców
byłych mieszkań zakładowych, których w bezprecedensowy sposób "sprzedano
wraz z ich mieszkaniami". Kolejno omówimy korzyści, jakie z ustawy
uwłaszczeniowej wynikają dla członków spółdzielni mieszkaniowych,
którzy spłacają kredyt mieszkaniowy tzw. starego portfela, tj. zaciągnięty
do końca maja 1992 r. Jest to kredyt, którego wielkość wzrosła gwałtownie
wskutek hiperinflacji i obecnie jest praktycznie niemożliwy do spłacenia
przez członków spółdzielni.
Kolejnymi beneficjentami uwłaszczenia są użytkownicy
wieczyści, w tym również obywatele zamieszkujący ziemie Polski Zachodniej
i Północnej, którzy do tej pory nie stali się jeszcze właścicielami
użytkowanych nieruchomości, chociaż układ w Poczdamie wyraźnie określił,
że państwo polskie ma prawo nadać im te nieruchomości na własność,
ponieważ stracili swoje ziemie na byłych Kresach Wschodnich.
Wyraźnie dostrzeganą w ustawie uwłaszczeniowej grupą
są pracownicy byłych PGR-ów, dla których przewidywane są dodatkowe
korzyści z uwłaszczenia jako częściowa rekompensata za krzywdy i
koszty, jakie oni ponieśli w związku z likwidacją PGR-ów.
Wyodrębnionymi w ustawie grupami są również nauczyciele
i rolnicy, którzy dotychczas nie uczestniczyli w uwłaszczeniu.
W dotychczasowych ustawach prywatyzacyjnych byli również
pomijani pracownicy sfery budżetowej oraz emeryci, którzy też wnieśli
swój wkład w powstanie polskiego majątku. Oni zasadniczo będą korzystali
z uwłaszczenia pośredniego, tzn. uzyskają prawo do bonu uwłaszczeniowego.
Korzyści z ustawy uwłaszczeniowej odniosą również obywatele,
którzy uczestniczyli już w uwłaszczeniu bezpośrednim, polegającym
na nieodpłatnym nabyciu akcji lub udziałów swojego sprywatyzowanego
zakładu pracy.
1. Uwłaszczenie mieszkaniami
Ustawa przewiduje możliwość uwłaszczenia mieszkaniami:
Pomóż w rozwoju naszego portalu
spółdzielczymi;
komunalnymi;
których właścicielem jest: Skarb Państwa; państwowa osoba prawna; spółka prawa handlowego, w której Skarb Państwa ma ponad 50% kapitału zakładowego lub 50% liczby akcji lub udziałów.
a) Mieszkania spółdzielcze lokatorskie (art. 15)
Jeśli chodzi o mieszkania spółdzielcze, sprecyzujemy,
na jakich warunkach może członek spółdzielni, mający prawo do mieszkania
lokatorskiego, uwłaszczyć się tym mieszkaniem, czyli zamienić swoje
ograniczone prawo rzeczowe w pełne prawo własności swojego mieszkania.
Warunki te są następujące:
1. spłacone wszelkie długi związane ze swoim mieszkaniem;
2. spłacona część kosztów zadania inwestycyjnego przypadająca
na lokal mieszkalny oraz wszelkie inne zobowiązania wobec spółdzielni
przypadające na ten lokal;
3. wpłacona 3% różnica pomiędzy wartością rynkową prawa
odrębnej własności lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego.
Po spełnieniu tych warunków, a więc nie "za darmo", członek
spółdzielni składa podanie do zarządu swojej spółdzielni o uwłaszczenie
swoim mieszkaniem lokatorskim. Jeśli członek spółdzielni mieszkaniowej
skorzysta z uwłaszczenia swoim mieszkaniem lokatorskim, nie przysługuje
mu już prawo do bonu uwłaszczeniowego.
Reklama
b) Mieszkania spółdzielcze własnościowe (art. 30)
Jakie korzyści odniosą z ustawy uwłaszczeniowej członkowie
spółdzielni, którzy mają tzw. mieszkania własnościowe, a ściślej
własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego?
Inaczej mówiąc, na czym skorzystają ci członkowie spółdzielni,
którzy wykupili już swoje mieszkanie lokatorskie, zamieniając je
na własnościowe? Przede wszystkim należy uświadomić sobie, że osoby
te ciągle nie mają pełnego prawa własności, lecz tylko ograniczone
prawo rzeczowe do swojego mieszkania. Ustawa umożliwia im:
1. przekształcenie ich ograniczonego prawa rzeczowego
do swojego mieszkania, jakim jest spółdzielcze własnościowe prawo
do lokalu mieszkalnego, na pełne prawo własności;
2. nabycie prawa własności ułamkowej części gruntu związanego
z budynkiem, w którym znajduje się lokal mieszkalny;
3. nabycie prawa własności użytkowanego przez członka
spółdzielni lokalu użytkowego lub garażu wraz z prawem do ułamkowej
części gruntu związanego z tym lokalem użytkowym lub garażem.
Ww. regulacje uwłaszczeniowe mają charakter dodatkowej
korzyści z ustawy uwłaszczeniowej dla członków spółdzielni, którzy
wykupili już wprawdzie swoje mieszkania, lecz ciągle jeszcze nie
są jego pełnoprawnymi właścicielami (w sensie prawa cywilnego ten
jest właścicielem budynku, kto jest właścicielem ziemi, na której
budynek stoi). Osoby te mają w dalszym ciągu prawo do otrzymania
bonu uwłaszczeniowego.
c) Spółdzielcze domy jednorodzinne (art. 30)
Ewidentne korzyści z ustawy uwłaszczeniowej odnoszą również
członkowie spółdzielni mający spółdzielcze własnościowe prawo do
domu jednorodzinnego, czyli jak popularnie się mówi: "właściciele
domów jednorodzinnych" w spółdzielni. Otóż najpierw trzeba uściślić,
iż w świetle aktualnie obowiązującego prawa mają oni tylko ograniczone
prawo rzeczowe do domów, których koszt budowy sami całkowicie pokryli
w stanie surowym, a następnie wykończyli dla celów mieszkalnych.
Dopiero ustawa uwłaszczeniowa umożliwi im:
1. przekształcenie ograniczonego prawa rzeczowego do
swojego domu na pełne prawo własności tego domu;
2. nabycie prawa do działki, na której jest położony
dom jednorodzinny;
3. nabycie prawa do swojego garażu wraz z prawem do działki,
na której garaż jest położony.
Ww. korzyści stanowią dodatkową regulację uwłaszczeniową,
która nie zamyka drogi do otrzymania bonu uwłaszczeniowego przez
członków spółdzielni posiadających dom jednorodzinny.
Reklama
d) Pracownie pracy twórczej oraz lokale użytkowe i garaże
znajdujące się na terenie spółdzielni mieszkaniowej (art. 30)
Ustawa uwłaszczeniowa daje również możliwość uwłaszczenia
pracowniami pracy twórczej, lokalami użytkowymi oraz garażami tym
najemcom, którzy nie są członkami spółdzielni, lecz ponieśli w pełnym
zakresie nakłady na budowę tych pracowni, lokali lub garaży. Tak
więc z ustawy tej mogą skorzystać artyści plastycy prowadzący działalność
w dziedzinie kultury i sztuki, rzemieślnicy oraz inni prowadzący
działalność gospodarczą w lokalach użytkowych, znajdujących się na
terenie spółdzielni mieszkaniowej, jeśli przyczynili się do wybudowania
tych lokali.
e) Mieszkania komunalne przeznaczone do uwłaszczenia (art.
14)
Ustawa wyłącza z możliwości uwłaszczenia następujące
mieszkania komunalne:
- lokale socjalne oraz lokale znajdujące się w budynkach,
w odniesieniu do których podjęto decyzję o rozbiórce;
- mieszkania w budynkach wpisanych do rejestru zabytków.
Jednocześnie ustawa uwłaszczeniowa daje delegację ustawową
radzie gminy do uwłaszczenia swoich mieszkańców ww. lokalami mieszkalnymi
w sposób przez siebie określony odpowiednią uchwałą.
Udział w uwłaszczeniu mieszkaniem komunalnym wyklucza
możliwość nabycia bonu uwłaszczeniowego.
f) Budynki, mieszkania komunalne Skarbu Państwa i państwowych
osób prawnych - wykupione na własność przez ich najemców (art. 14)
Obywatele, którzy wykupili od gminy, Skarbu Państwa lub
państwowej osoby prawnej najmowane przez siebie wcześniej mieszkania,
mają, na mocy ustawy uwłaszczeniowej, prawo do otrzymania bonu uwłaszczeniowego.
Dodatkową korzyścią, jaką daje im ta ustawa, jest:
- nabycie z mocy prawa nieruchomości gruntowej (będącej
dotychczas przedmiotem użytkowania wieczystego) związanej z budynkiem,
w którym znajduje się ich mieszkanie. Dopiero po nabyciu tej nieruchomości
obywatel, w myśl prawa cywilnego, jest pełnoprawnym właścicielem
budynku lub lokalu mieszkalnego znajdującego się w tym budynku.
Reklama
g) Lokale mieszkalne przeznaczone do uwłaszczenia, a będące
własnością Skarbu Państwa lub państwowych osób prawnych (art. 14)
Z powszechnego uwłaszczenia mieszkaniami będącymi własnością
Skarbu Państwa bądź państwowych osób prawnych ustawa wyłącza następujące
osoby:
- osoby zajmujące lokale mieszkalne na podstawie decyzji
o przydziale wydanej okresowo na czas pełnienia określonej funkcji
służbowej lub na czas trwania stosunku pracy;
- osoby zajmujące lokale mieszkalne na podstawie umów
najmu zawartych w trybie przepisów dotyczących warunków i trybu zajmowania
i zwalniania mieszkań przez osoby zajmujące kierownicze stanowiska
państwowe;
- posłowie i senatorowie, z którymi umowę najmu zawarto
na czas trwania kadencji;
- osoby będące najemcami lokali mieszkalnych w budynkach
będących siedzibami urzędów administracji publicznej lub samorządowej.
Wszyscy inni najemcy tej kategorii lokali mieszkalnych
mogą je nabyć jako swój udział w powszechnym uwłaszczeniu. Prawo
do uczestnictwa w tej formie uwłaszczenia wyklucza tym samym prawo
do otrzymania bonu uwłaszczeniowego.
2. Prawo do uwłaszczenia lokalami mieszkalnymi, pomieszczeniami gospodarczymi przynależnymi do tych lokali oraz przydomowymi działkami rolno-warzywnymi po byłych PGR-ach (art. 14; art. 19) Pracownicy byłych PGR-ów oraz pracownicy gospodarstw PAN na mocy ustawy uwłaszczeniowej mają prawo do uwłaszczenia:
- lokalem mieszkalnym oraz pomieszczeniami gospodarczymi przynależnymi
do tego lokalu wraz z odpowiadającą temu prawu ułamkową częścią gruntu
związanego z budynkiem, w którym się lokal znajduje, w przypadku
budynku wielorodzinnego albo wraz z gruntem związanym z domem jednorodzinnym ;
- działką rolno-warzywną o powierzchni 0,31 ha w klasie
III, której prawo użytkowania przysługiwało byłym pracownikom na
mocy układu zbiorowego.
W przypadku pracowników byłych PGR-ów i pracowników gospodarstw
PAN skorzystanie z prawa do uwłaszczenia lokalem mieszkalnym oraz
działką rolno-warzywną nie wyklucza ich uprawnienia do bonu uwłaszczeniowego.
3. Udział w uwłaszczeniu jako 50% redukcji kredytu mieszkaniowego tzw. starego portfela (art. 16)
Reklama
Ustawa uwłaszczeniowa umożliwia członkom spółdzielni mieszkaniowej,
którzy nie mają uregulowanych zobowiązań z tytułu zaciągniętych do
dnia 31 maja 1992 r. kredytów mieszkaniowych, na umorzenie 50% tych
zobowiązań (tzn. 50% kredytu wraz z odsetkami). Tego rodzaju redukcja
stanowi pierwszy poważny krok zmierzający do rozwiązania problemu
zadłużeń, które wzrosły bez winy kredytobiorców do niebotycznych
rozmiarów, niemożliwych do spłacenia za życia kredytobiorców. Po
tej redukcji zainteresowany członek spółdzielni może na nowych warunkach
korzystać z ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów
mieszkaniowych oraz podjąć renegocjacje z bankiem w sprawie spłaty
pozostałej części kredytu.
Skorzystanie z redukcji kredytu wyklucza prawo do nabycia
bonu uwłaszczeniowego.
4. Uwłaszczenie byłych mieszkań zakładowych (art. 17)
Sprzedanie byłych mieszkań zakładowych wraz z ich mieszkańcami
stanowi najbardziej haniebny rozdział polskiej prywatyzacji. Ustawa
uwłaszczeniowa daje możliwość najemcom tych mieszkań do:
- nabycia z mocy prawa własności zajmowanego lokalu oraz
pomieszczeń przynależnych do tego lokalu wraz z odpowiadającą temu
prawu ułamkową częścią gruntu związanego z budynkiem, w którym się
on znajduje.
Ustawa przewiduje, iż zobowiązania na uwłaszczonych nieruchomościach
budynkowych i gruntowych niezwiązane z utrzymaniem substancji mieszkaniowej
obciążają dotychczasowych właścicieli,
a nie dotychczasowych najemców, którzy nabyli je w trybie
uwłaszczenia.
Ustawa uwłaszczeniowa nie krzywdzi też dotychczasowych
właścicieli byłych mieszkań zakładowych, gdyż przewiduje zaspokojenie
przez Skarb Państwa w drodze nieodpłatnego zbycia udziałów lub akcji
spółek Skarbu Państwa.
5. Uwłaszczenie nieruchomościami użytkowanymi wieczyście (art. 18)
Reklama
Prawo do uwłaszczenia z mocy prawa mają użytkownicy wieczyści:
- zabudowanej działki gruntu przeznaczonej na cele mieszkaniowe;
- nieruchomości rolnej o powierzchni nieprzekraczającej
10 ha,
o ile zamieszkują w Polsce od co najmniej 10 lat i posiadają
prawo użytkowania wieczystego ww. nieruchomości też przez co najmniej
10 lat.
Tak więc na mocy tego przepisu zostanie m.in. wreszcie
rozwiązany problem tymczasowości gospodarowania na ziemiach Polski
Zachodniej i Północnej. Polscy repatrianci zamieszkali tam od czasów
powojennych zostaną wreszcie pełnoprawnymi właścicielami użytkowanej
przez siebie ziemi. Dla nich istnieje szansa zakończenia cywilno-prawnego
i gospodarczego skutków II wojny światowej, co w sytuacji dyskusji
o przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej ma bardzo istotne znaczenie.
Osoby, które skorzystają z tej formy uwłaszczenia, nie
mają już uprawnień do bonu uwłaszczeniowego.
Prawo własności do nieruchomości użytkowanej wieczyście
przysługuje również tym obywatelom, którzy są właścicielami lokalu
mieszkalnego w domu wielorodzinnym lub są właścicielami domu jednorodzinnego,
a nieruchomość gruntowa przynależna do tego domu jest własnością
Skarbu Państwa lub gminy i aktualnie obywatele ci są jej użytkownikami
wieczystymi. Ta forma uwłaszczenia nie zamyka obywatelom prawa do
nabycia bonu uwłaszczeniowego.
6. Uwłaszczenie działkami nauczycielskimi (art. 20)
Nauczyciele użytkujący na podstawie Karty Nauczyciela działki ogrodowo-warzywne mają prawo do uwłaszczenia się tymi działkami. Uwłaszczenie to ustawa traktuje jako dodatkową formę uwłaszczenia dla nauczycieli, których uposażenia nigdy nie były porównywalne ani w czasach PRL, ani po upadku komunizmu w Polsce z uposażeniami miesięcznymi pracowników zakładów produkcyjnych.
7. Uwłaszczenie rolników (art. 8 b i art. 26)
Reklama
Rolnicy indywidualni oraz pracownicy byłych PGR-ów mają ustawowy
przywilej dokonania wyboru co do przeznaczenia przysługującego im
bonu uwłaszczeniowego. Mogą na podstawie tego bonu uczestniczyć w
Narodowym Funduszu Uwłaszczeniowym albo też są uprawnieni do nieodpłatnego
nabycia przeznaczonej do sprzedaży nieruchomości rolnej o powierzchni
20 ha przeliczeniowych. Stosowny wniosek w tej sprawie wraz z oświadczeniem
o nieuczestniczeniu w uwłaszczeniu bezpośrednim uprawniony rolnik
składa do właściwego miejscowo (ze względu na miejsce zamieszkania
rolnika) wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (art. 8 b).
W terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy
minister Skarbu Państwa opublikuje informacje o zasobach nieruchomości
rolnych, które nie będą przedmiotem uwłaszczenia ze względu na ich
przeznaczenie na cele reprywatyzacji. Inne przepisy szczegółowe określą
preferencje w zakresie rozpatrywanych wniosków o nabycie nieruchomości
rolnych za bon uwłaszczeniowy dla rolników i pracowników byłych PGR-ów.
8. Uwłaszczenie pracowników sfery budżetowej oraz emerytów i rencistów (art. 26)
Reklama
Ustawa uwłaszczeniowa jest przede wszystkim uchwalona z myślą
o pracownikach sfery budżetowej oraz emerytach i rencistach, którzy
zostali pominięci w dotychczasowych ustawach prywatyzacyjnych. To
z myślą o nich zostało w ustawie zaprojektowane uwłaszczenie pośrednie.
Każdy pracownik sfery budżetowej, emeryt lub rencista, który nie
uczestniczył w uwłaszczeniu, ma prawo do bonu uwłaszczeniowego, który
jest tytułem uczestnictwa w Narodowym Funduszu Uwłaszczeniowym. Fundusz
ten nie będzie miał nic wspólnego ze zbankrutowanymi i skompromitowanymi
NFI. Przede wszystkim bon uwłaszczeniowy nie może być przedmiotem
obrotu. Będzie on mógł tylko i wyłącznie być wykorzystany do celów
wspólnego inwestowania, głównie małych i średnich przedsięwzięć gospodarczych (small business, spółki rodzinne) w społecznościach lokalnych, których
współinicjatorami i współwłaścicielami są posiadacze bonu uwłaszczeniowego.
Fundusz ten będzie nastawiony na rozwijanie i wspomaganie inicjatyw
gospodarczych pochodzących od współakcjonariuszy (posiadaczy bonu
uwłaszczeniowego) w celu zmniejszania i zapobiegania bezrobociu.
Będzie on stanowił koncentrację polskiego kapitału, na którą Sejm
swoją ustawą z dnia 29 marca przeznaczył już następujące składniki
majątkowe: (1) 7% akcji lub udziału każdej jeszcze nie sprywatyzowanej
spółki Skarbu Państwa; (2) wszystkie przedsiębiorstwa państwowe będące
w gestii wojewodów; (3) tzw. resztówki, czyli wszystkie pozostałe
akcje Skarbu Państwa w spółkach od 9,9% począwszy. Ustawowo kapitał
tego funduszu nie będzie mógł zostać sprzedany żadnemu innemu podmiotowi
gospodarczemu. Bon uwłaszczeniowy może zostać umorzony tylko w Funduszu
Uwłaszczeniowym po kilku latach. Jego wartość nominalna będzie zależała
od liczby uczestników uwłaszczenia pośredniego uczestniczących w
Funduszu. Po kilku latach, gdy posiadacz bonu będzie miał wolę wycofania
się z uczestnictwa w Funduszu, otrzyma gotówkę odpowiadającą aktualnej
wartości jego akcji w Funduszu.
Jakie korzyści odniesie obywatel uprawniony do otrzymania
bonu uwłaszczeniowego i uczestniczący w Narodowym Funduszu Uwłaszczeniowym?
1. Stały zysk z dywidendy wynikający z uczestnictwa w
Funduszu.
2. Korzyści wynikające ze współwładania Funduszem, który
będąc koncentracją polskiego kapitału, jest funduszem wspólnego inwestowania,
a więc:
- współdecydowanie o kierunku inwestycji nastawionych
na inicjatywy gospodarcze, potrzebne w swoich społecznościach lokalnych;
- możliwość uzyskania tanich kredytów lub poręczeń kredytowych
na własną działalność gospodarczą na zasadach uzgodnionych z innymi
uczestnikami Funduszu;
- możliwość wejścia ze swoim kapitałem w celu czasowego
wspomagania lokalnych podmiotów gospodarczych, których udziałowcami
czy akcjonariuszami są uczestnicy Narodowego Funduszu Uwłaszczeniowego;
- kreowania nowych miejsc pracy w swoich społecznościach
lokalnych poprzez restrukturyzację istniejących tam podmiotów gospodarczych.
Dodatkowymi uprawnieniami ustawowymi dla pracowników sfery
budżetowej, emerytów i rencistów, którzy otrzymają bon uwłaszczeniowy,
są:
- możliwość uwłaszczenia działką nauczycielską (dla użytkujących
działkę);
- możliwość uwłaszczenia przez współmałżonka mieszkaniem
zakładowym, komunalnym lub spółdzielczym
(o ile jest najemcą lub członkiem spółdzielni);
- możliwość uwłaszczenia nieruchomością gruntu, na której
leży budynek (o ile mieszkanie zostało już wykupione);
- możliwość uwłaszczenia mieniem popegeerowskim (o ile
emeryt lub rencista jest byłym pracownikiem PGR).
9. Korzyści z ustawy uwłaszczeniowej dla obywateli, którzy zostali już uwłaszczeni na mocy innych aktów prawnych
Reklama
Osoby, które zostały już uwłaszczone na mocy aktów prawnych,
o których mówi ustawa (art. 2 ust. 2), mają ponadto uprawnienia do
uwłaszczenia bezpośredniego następującymi nieruchomościami:
- nieruchomościami gruntowymi, na których jest posadowiony
ich budynek (o ile wykupili mieszkanie na własność: spółdzielcze,
komunalne, zakładowe);
- aktualnie są użytkownikami wieczystymi tych nieruchomości,
a więc nie w pełni jego właścicielami.
Ponadto, jeśli są członkami spółdzielni mieszkaniowej
i mają spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub
domu jednorodzinnego, to na mocy ustawy uwłaszczeniowej mają prawo
do przekształcenia tego ograniczonego prawa rzeczowego do mieszkania
lub domu jednorodzinnego na prawo pełnej własności (art. 30).
Podobnie, jeśli, będąc członkami spółdzielni, są użytkownikami
garażu lub lokalu użytkowego, mogą uzyskać pełne prawo własności
do tego garażu lub lokalu (art. 30)
O ile są najemcami lokalu będącego miejscem ich pracy
twórczej na polu kultury i sztuki, innego lokalu użytkowego lub garażu
- wybudowanego na terenie spółdzielni mieszkaniowej, to nawet jeśli
nie są członkami tej spółdzielni, a pokryli w pełni nakłady związane
z wybudowaniem tych pomieszczeń, to na mocy ustawy uwłaszczeniowej
mają prawo uzyskać własność tych pomieszczeń wraz z częścią nieruchomości
gruntowej, na której dane pomieszczenie się znajduje (art. 30).
Ustawa uwłaszczeniowa stwarza też ustawowy mechanizm
koncentracji akcji pracowniczych uzyskanych nieodpłatnie lub preferencyjnie
dla pracowników (art. 2, ust. 2). Mechanizm ten polega na inicjatywie
organizowania spółek pracowniczo-emeryckich, które mają uprawnienia
do dysponowania pracowniczymi akcjami lub udziałami (art. 2, ust.
3). Taka inicjatywa może zaowocować:
- koncentracją akcji pracowniczych i niedopuszczeniem
do ich dalszego rozpraszania i sprzedawania, często za bezcen, przez
samych pracowników;
- bardziej zorganizowanym i efektywnym wpływem pracowników
na zarządzanie swoim zakładem pracy;
- podejmowaniem działalności inwestycyjnej przez spółki
pracownicze;
- działaniem zmierzającym do konsolidacji kapitału pracowniczego (np. konsorcja kapitałowe między spółkami pracowniczymi) oraz jego
integracji z Narodowym Funduszem Uwłaszczeniowym, co może przyczynić
się do podniesienia wartości samych akcji i udziałów pracowniczych.
10. Korzyści systemowe związane z ustawą uwłaszczeniową
W dotychczasowych analizach korzyści związanych z ustawą uwłaszczeniową
skupialiśmy się na szansach uwłaszczeniowych, jakie daje ustawa poszczególnym
grupom obywateli oraz w odniesieniu do uwzględnianych form uwłaszczenia.
Podsumowując tę część analiz, można ująć je krótko:
1) ustawa nie stanowi dla nikogo zagrożenia, lecz każdemu
obywatelowi przynosi ewidentne korzyści;
2) daje ona możliwość przynajmniej częściowego wyrównania
szansy uwłaszczeniowej dla wszystkich obywateli, którzy wypracowali
majątek państwowy, który powinien stać się ich własnością lub współwłasnością.
Obecnie proponuję syntetycznie wskazać na korzyści systemowe
związane z realizacją ustawy uwłaszczeniowej. Korzyści dotyczą wymiaru:
- politycznego;
- prawno-ustrojowego;
- społeczno-gospodarczego.
Reklama
a) Wymiar polityczny
Polska racja stanu wymaga, żeby nastąpiła konsolidacja
polskiego kapitału w polskich rękach. Dotyczy to zarówno kapitału
akcyjnego, jak i nieruchomości ziemskich. Konsekwencją polityczną
ustawy uwłaszczeniowej jest koncentracja polskiego kapitału w Narodowym
Funduszu Uwłaszczeniowym przez uczestników uwłaszczenia pośredniego.
Kilkanaście milionów obywateli polskich stanie się również
właścicielami nieruchomości budynkowych, mieszkań oraz nieruchomości
rolnych.
Szczególnego znaczenia nabiera perspektywa uzyskania
własności nieruchomości przez Polaków zamieszkałych na ziemiach Polski
Północnej i Zachodniej. W ten sposób zostanie zamknięty problem ewentualnego
powrotu na te ziemie dawnych właścicieli niemieckich, którzy często
figurują jeszcze w zapisach ksiąg wieczystych w miejscowych urzędach,
co oznacza, że z chwilą wejścia Polski do UE dawni właściciele tych
nieruchomości staną się łatwo ich aktualnymi właścicielami. Polska
straci więc suwerenność gospodarczą na tym obszarze.
b) Wymiar prawno-ustrojowy
Konsekwencje prawno-ustrojowe ustawy uwłaszczeniowej
dotyczą dwóch poważnych problemów:
1) przywrócenia właściwej pozycji w polskim systemie
prawnym własności prywatnej;
2) początku budowania warstwy średniej w Polsce.
Faktycznie ustawa uwłaszczeniowa przekształca ograniczone
prawa rzeczowe na pełne prawo własności jednym aktem prawnym. W ten
sposób użytkowanie wieczyste nieruchomości, spółdzielcze własnościowe
prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do
domu jednorodzinnego, spółdzielcze prawo do mieszkania lokatorskiego
- zostaną na warunkach określonych w ustawie przekształcone w prawo
własności, a obywatele polscy będący podmiotami tych uprawnień stają
się ich właścicielami prywatnymi. Fakt ten będzie stanowił początek
budowania warstwy średniej w Polsce. Kilkanaście milionów nowych
polskich właścicieli prywatnych nieruchomości ma nową szansę podejmowania
na własną rękę, bądź zespołowo, nowych działań gospodarczych. Ta
pełnoprawna własność prywatna może być m.in. podstawą uzyskania przez
zainteresowanych kredytu na podejmowanie działalności gospodarczej
czy remont substancji mieszkaniowych. W ten sposób powstanie w Polsce
nowa jakość ustrojowa: warstwa obywateli, którzy - jak wskazuje tradycja
europejska od czasów starożytnych - stanowią gwarancję suwerenności
państwa.
Reklama
c) Wymiar społeczno-gospodarczy
Jeśli chodzi o wymiar społeczno-gospodarczy, można wymienić
następujące korzyści jako konsekwencje ustawy uwłaszczeniowej:
1. większe związanie kapitału polskiego z rynkiem kapitałowym;
2. konsolidacja polskiego kapitału dla celów inwestycyjnych;
3. ożywienie polskiej gospodarki poprzez stymulację działalności
małych i średnich przedsiębiorstw w społecznościach lokalnych;
4. zmniejszenie bezrobocia w społecznościach lokalnych;
5. zwiększenie wysiłku restrukturyzacyjnego polskiej
gospodarki;
6. wzrost wpływów do budżetu państwa z działalności gospodarczej
zrestrukturyzowanych i nowych podmiotów gospodarczych, które powstaną
w otoczeniu realizacji programu powszechnego uwłaszczenia;
7. podniesienie się statusu ekonomicznego polskich rodzin.
Dokładniejsze uzasadnienie ww. konsekwencji wymaga uzyskania
spełnienia następujących warunków:
- uzyskanie przynajmniej szacunkowych danych określających,
jaka liczba obywateli skorzysta z poszczególnych form uwłaszczenia;
- jak efektywnie zostanie przeprowadzony program edukacji
ekonomicznej w zakresie uwłaszczenia oraz rynku kapitałowego;
- jakie zostanie wprowadzone dodatkowe otoczenie prawne,
sprzyjające uzyskaniu pozytywnych gospodarczo efektów realizacji
programu powszechnego uwłaszczenia.
Podsumowanie
Przedstawione analizy wskazują, kto i jakie korzyści mógłby odnieść z wejścia w życie ustawy uwłaszczeniowej. Korzyści te dotyczą indywidualnych osób, różnych grup wiekowych, społecznych i zawodowych. Składają się one na ogólny bilans korzyści systemowych w wymiarze politycznym, prawno-ustrojowym oraz społeczno-gospodarczym, które stwarzają dogodniejsze warunki ekonomiczne dla polskich rodzin. Ustawa uwłaszczeniowa jest historyczną szansą.
**********
Prezydenckie NIE dla uwłaszczenia
W uzasadnieniu zawetowania powszechnego uwłaszczenia prezydent
Aleksander Kwaśniewski wskazał, że ustawa jest niezgodna z konstytucją
i niesprawiedliwa społecznie, a ponadto nie ma wyliczeń co do skutków
ekonomicznych i społecznych. Szkoda, że wykazując tak wielką troskę
o zgodność ustawy z konstytucją, Prezydent nie skierował jej do Trybunału
Konstytucyjnego, który jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości
w tym względzie. Niewykluczone, że Prezydent domyślał się, że werdykt
Trybunału wobec tej ustawy może być korzystny, dlatego wolał sam
zniweczyć nadzieje milionów Polaków.
Zarzut, że ustawa jest niesprawiedliwa, zakrawa na kpinę
z Polaków. To właśnie ta ustawa czyniła zadość sprawiedliwości, będąc
dobrodziejstwem dla tych wszystkich, których pominięto w dotychczasowym
podziale majątku narodowego, wypracowanego w minionych pięćdziesięciu
latach. Przewidywane są też inne pozytywne skutki społeczne i ekonomiczne
tej ustawy, obejmujące m.in. przeznaczenie z majątku Skarbu Państwa
ok. 20 miliardów zł na uwłaszczenie pośrednie jako zabezpieczenie
dla bonów uwłaszczeniowych.
W związku z zawetowaniem ustawy uwłaszczeniowej przez
prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego można zadać pytanie o rozmiar
strat dla indywidualnych obywateli oraz polskich rodzin. Przypomnijmy
więc w skrócie, kto i jakie straty ponosi w związku z prezydenckim
wetem ustawy uwłaszczeniowej z 8 sierpnia 2000 r. o zasadach realizacji
programu powszechnego uwłaszczenia obywateli RP oraz jakie korzyści
i dla kogo przewidywała ustawa uwłaszczeniowa.