Reklama

Audiencja generalna 2 sierpnia 2000r.

Dni Wielkiego Jubileuszu - Katechezy o Trójcy Świętej (17)

Niedziela Ogólnopolska 34/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

1. "Jakże godne ukochania są wszystkie Jego dzieła i zaledwie iskierką są te, które poznajemy. (...) Wiele moglibyśmy mówić, ale do końca byśmy nie doszli, zakończeniem zaś mów niech będzie: ´On jest wszystkim!´ (...) Jest On bowiem większy niż wszystkie Jego dzieła" (Syr 42, 22; 43, 27-28). Te wspaniałe słowa Syracha wyrażają pieśń uwielbienia, jaka w każdej epoce wznosi się wszędzie ku czci Stwórcy, który objawia się w nieskończoności i blasku swoich dzieł.
Bardzo wielu poznało w stworzeniu, chociaż w formie jeszcze niedoskonałej, obecność swojego Stwórcy i Pana. Starożytny król i poeta egipski, zwracając się do swego słonecznego bóstwa, wołał: " Jakże rozliczne są Twoje dzieła! Są one ukryte przed naszym obliczem - Ty, Boże jedyny, poza którym nic nie istnieje, Ty stworzyłeś ziemię według Twojej woli, gdy byłeś sam" (Hymn na cześć Atona, por. J. B. Pritchart [wyd.], Ancient Near Eastern Texts, Princeton 1969, s. 369-371).
Kilka wieków później również filozof grecki we wspaniałym hymnie wielbił boskość, która objawia się w naturze, w szczególny zaś sposób w człowieku: "Jesteśmy z Twojego rodu i mamy słowo jako odbicie Twojego umysłu, jako jedyni pośród wszystkich ożywionych stworzeń, które żyją na ziemi i poruszają się" (Kleantes, Hymn na cześć Zeusa, w. 4-5). Apostoł Paweł podejmie to uwielbienie, cytując je w swojej mowie na Areopagu w Atenach (por. Dz 17, 28).

2. Słuchania słowa, które Stwórca powierzył dziełom rąk swoich, żąda się również od wiernego muzułmanina: "Ludzie, czcijcie waszego Pana, który stworzył was, i tych, którzy byli przed wami, i bójcie się Boga, który dla was uczynił ziemię dywanem, a niebo twierdzą, i nakazał niebiosom, by spuszczały wodę, dzięki której ziemia wydała owoce, które stanowią wasze codzienne pożywienie" (Koran II, 21-23).
Tradycja żydowska, która wyrosła na żyznym gruncie biblijnym, odkryła osobową obecność Boga w każdym zakątku stworzonego świata: " Dokądkolwiek bym poszedł, tam Ty jesteś! Gdziekolwiek bym się zatrzymał, tam Ty jesteś! Jedynie Ty, znowu Ty, zawsze Ty! (...) Niebo - tam Ty; ziemia - tam Ty; w górze - tam Ty; w dole - tam Ty! Gdziekolwiek chodzę, cokolwiek podziwiam - jedynie Ty, znowu Ty, zawsze Ty!" (M. Buber, Opowieści Chasydów, Mediolan 1979, s. 276).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Objawienie biblijne wplata się w to szerokie doświadczenie religijnego sensu oraz modlitwy ludzkości, kładąc na nim Bożą pieczęć. Przekazując nam tajemnicę Trójcy, pomaga dostrzec w samym stworzeniu nie tylko ślad Ojca, źródła wszelkiego bytu, ale również Syna i Ducha Świętego. Spojrzenie chrześcijanina kieruje się już ku całej Trójcy, gdy wraz z Psalmistą kontempluje niebiosa: "Przez słowo Pana - to znaczy, przez Jego odwieczne Słowo - powstały niebiosa; przez tchnienie ust Jego - to znaczy przez Jego Ducha Świętego - wszystkie ich zastępy" (por. Ps 33, 6). "Niebiosa" zatem "głoszą chwałę Boga, dzieło rąk Jego obwieszcza nieboskłon. Dzień dniowi głosi opowieść, a noc nocy przekazuje wiadomość. Nie jest to słowo, nie są to mowy, których by dźwięku nie usłyszano; ich głos się rozchodzi na całą ziemię i aż po krańce świata ich mowy" (Ps 19, 2-5).
Trzeba mieć ucho duszy wolne od hałasu, ażeby zrozumieć ten Boży głos, który rozbrzmiewa we wszechświecie. Obok objawienia zawartego w Piśmie Świętym istnieje również objawienie Boże w blasku słońca i w zmierzchu nocy. Również natura, w pewnym sensie, jest " księgą Boga".

4. Możemy zapytać, w jaki sposób można w doświadczeniu chrześcijańskim rozwijać kontemplację Trójcy Świętej przez stworzenie, dostrzegając nie tylko ogólnie odbicie w nim jedynego Boga, ale również ślady poszczególnych Osób Boskich. Jeżeli jest prawdą, że "Ojciec i Syn, i Duch Święty nie są trzema zasadami stworzenia, lecz jedną zasadą" (Sobór Florencki: DS, 331) również jest prawdą to, że "każda Osoba Boża wypełnia wspólne dzieło według swojej osobowej właściwości" (KKK 258).
Gdy zatem kontemplujemy z podziwem wszechświat w jego wielkości i pięknie, winniśmy uwielbiać całą Trójcę, choć w sposób szczególny nasza myśl zwraca się ku Ojcu, od którego wszystko pochodzi, gdyż On jest źródłem i pełnią wszelkiego bytu. Jeżeli następnie zatrzymamy się nad porządkiem, który panuje w kosmosie i podziwiamy mądrość, z którą Ojciec go stworzył, nadając mu prawa, które rządzą jego egzystencją, spontanicznie wzniesiemy się ku Odwiecznemu Synowi, którego Pismo Święte przedstawia jako Słowo (por. J 1, 1-3) i Mądrość Bożą (por. 1 Kor 1, 24. 30).
W cudownym hymnie, który Mądrość intonuje w Księdze Przysłów, a który został zaproponowany na początku naszego spotkania, ukazuje się ona jako "od wieków stworzona, od początku" (Prz 8, 23). Mądrość jest przedstawiana w momencie stworzenia jako "mistrzyni", gotowa znajdować radość "przy synach ludzkich" (por. Prz 8, 30-31). Biorąc pod uwagę te aspekty, tradycja chrześcijańska widziała w niej oblicze Chrystusa, "Obraz Boga niewidzialnego - Pierworodnego wobec każdego stworzenia (...). Wszystko przez Niego i dla Niego zostało stworzone. On jest przed wszystkim i wszystko w Nim ma istnienie" (Kol 1, 15-17; por J 1, 3).

5. W świetle wiary chrześcijańskiej stworzenie przywołuje w sposób szczególny Ducha Świętego w Jego dynamizmie, który znamionuje relację między rzeczami wewnątrz makrokosmosu i mikrokosmosu, a który objawia się przede wszystkim tam, gdzie rodzi się i rozwija życie. W świetle tego doświadczenia, również w kulturach dalekich od chrześcijaństwa, pojawia się w jakiś sposób zrozumienie obecności Boga jako "ducha", który ożywia świat. Znane jest powiedzenie Wergiliusza: Spiritus intus alit - "Duch ożywia od wewnątrz" (Eneida, VI, 726).
Chrześcijanin dobrze wie, iż takie przywołanie Ducha byłoby niedopuszczalne, gdyby odnosiło się do jakiegoś rodzaju "ducha świata" (anima mundi), pojętego w sensie panteistycznym. Eliminując jednak ten błąd, pozostaje prawdą, iż każda forma życia, ożywiania, oraz miłości ostatecznie odsyła do tego Ducha, o którym Księga Rodzaju mówi, iż "unosił się nad wodami" (Rdz 1, 2) u początku stworzenia i w którym chrześcijanie, w świetle Nowego Testamentu, widzą odniesienie do Trzeciej Osoby Trójcy Przenajświętszej. Stworzenie bowiem w swoim biblijnym ujęciu "oznacza nie tylko powołanie do istnienia samego bytu wszechświata: czyli obdarowanie istnieniem - oznacza ono również obecność Ducha Bożego w stworzeniu, czyli początek zbawczego udzielania się Boga temu, co stworzył. Odnosi się to przede wszystkim do człowieka, który został stworzony na obraz i podobieństwo Boga" (Dominum et vivificantem, 12).
Wobec rozwijania się objawienia kosmicznego, ogłaszamy dzieło Boga słowami Psalmisty: "Stwarzasz je, gdy ślesz swego Ducha i odnawiasz oblicze ziemi" (Ps 104, 30).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prezes Ordo Iuris o „przychodni aborcyjnej”: Wszczęcie postępowania karnego w tym przypadku powinno być oczywiste

2025-03-10 13:23

[ TEMATY ]

aborcja

Ordo Iuris

PAP/Leszek Szymański

Wszczęcie postępowania karnego powinno być w tym przypadku oczywistą konsekwencją. Takie zawiadomienie zresztą lada moment zostanie przez nas wysłane do prokuratury - zapewnił Jerzy Kwaśniewski. W sobotę w Warszawie oficjalnie zainaugurowano działalność stacjonarnej "przychodni aborcyjnej". Placówkę w bezpośrednim sąsiedztwie Sejmu otworzyły aktywistki z Aborcyjnego Dream Teamu. Prezes Fundacji Instytut na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris w rozmowie z KAI wyjaśnił dlaczego działalność tego podmiotu powinna być natychmiast wstrzymana, a osoby, która za nią odpowiadają pociągnięte do odpowiedzialności prawnej.

Prezes Ordo Iuris podkreślił, że otwarcie „przychodni aborcyjnej” Aborcyjnego Dream Teamu to kontynuacja strategii podobnych grup, która trwa od wielu lat. Bezczynność organów ścigania i aparatu państwowego wobec kolejnych prowokacji doprowadziła do tego, że happeningowa, nieformalna działalność stopniowo się instytucjonalizowała.
CZYTAJ DALEJ

Klinika Gemelii: papież uczestniczył we Mszy św., śledził rekolekcje dzięki łączom wideo

2025-03-09 19:35

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/RICCARDO ANTIMIANI

Klinika Gemelli

Klinika Gemelli

Papież Franciszek uczestniczył dziś rano we Mszy św. w kaplicy szpitalnej, a popołudniu śledził na wideo rekolekcje dla Kurii Rzymskiej odbywające się w auli Pawła VI - informuje Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Sytuacja jest stabilna, ale pozostaje złożona. Wczorajszy raport medyczny pozostaje aktualny, z „niewielką poprawą”, która jest utrwalana. Stabilność jest czynnikiem pozytywnym, ale lekarze pozostają ostrożni i nie dają jeszcze żadnych wskazówek co do zmiany rokowania. Papież stosuje dietę dostosowaną do jego stanu, która obejmuje pokarmy stałe.
CZYTAJ DALEJ

Kalwaryjscy pielgrzymi nadziei - Małe Kalwarie 2025

2025-03-10 13:47

[ TEMATY ]

archidiecezja częstochowska

małe kalwarie

Kalwaryjscy pielgrzymi

Archidiecezja Częstochowska

Kalwaryjscy pielgrzymi nadziei - Małe Kalwarie 2025

Kalwaryjscy pielgrzymi nadziei - Małe Kalwarie 2025

Archidiecezja Częstochowska utkana jest wieloma kalwariami, malowniczymi wzgórzami, na których wznoszą się stacje Męki Pańskiej. Już od kilku lat, w Wielkim Poście, pielgrzymujemy do tych miejsc, aby iść zbawczymi śladami Jezusa. W tym roku będą to pielgrzymki szczególne, wpisujące się zarówno w Jubileusz Roku 2025, jak i 100.lecie istnienia Kościoła Częstochowskiego. Podczas każdego z tych nabożeństw rozważania poprowadzi Bp Andrzej Przybylski.

Małe Kalwarie 2025:
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję