Reklama

Audiencja generalna 5 lipca 2000 r.

Dni Wielkiego Jubileuszu - Katechezy o Trójcy Świętej (15)

Niedziela Ogólnopolska 30/2000

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Apostoł Paweł w Liście do Rzymian przytacza nie bez zdumienia proroctwo z Księgi Izajasza (por. Iz 65, 1), w którym Bóg ustami proroka mówi: "Dałem się znaleźć tym, którzy Mnie nie szukali, objawiłem się tym, którzy o Mnie nie pytali" (Rz 10, 20).
Po rozważeniu w poprzednich katechezach chwały Trójcy Świętej, która objawia się w kosmosie i w historii, chcemy teraz podjąć wewnętrzną pielgrzymkę po tajemniczych drogach, na których Bóg wychodzi na spotkanie człowiekowi, aby uczynić go uczestnikiem swojego życia i swojej chwały. Bóg kocha bowiem stworzenie uformowane na Jego obraz i - jak troskliwy pasterz z wysłuchanej przed chwilą przypowieści (por. Łk 15, 4-7) - nie przestaje go szukać, również wtedy, gdy stworzenie okazuje się obojętne, a nawet znużone Bożym światłem, podobnie jak pasterz poszukuje owcy, która odłączyła od stada i zagubiła się w niedostępnych, pełnych niebezpieczeństw miejscach.

Reklama

2. Człowiek poszukiwany przez Boga zauważa Jego obecność, jest opromieniony światłem, które ukrywa się niejako za jego plecami, jest poruszony tym głosem, który wzywa go z daleka. W ten sposób on sam rozpoczyna poszukiwanie Boga, który go poszukuje: poszukiwany sam poszukuje; kochany zaczyna kochać. Rozpoczynamy dzisiaj nakreślenie tego sugestywnego przenikania się inicjatywy Boga i odpowiedzi człowieka, odkrywając je jako fundamentalny element doświadczenia religijnego.
W rzeczywistości echo takiego doświadczenia słyszymy również w niektórych głosach dalekich od chrześcijaństwa jako znak pragnienia całej ludzkości, aby poznać Boga i być przedmiotem Jego upodobania. Również nieprzyjaciel biblijnego Izraela, babiloński król Nabuchodonozor, który w latach 587-586 przed Chrystusem zniszczył święte miasto Jeruzalem, zwraca się do bóstwa tymi słowami: "Panie, bez Ciebie co byłoby z królem, którego Ty kochasz i którego wezwałeś po imieniu? Jakże mógłby być dobry w Twoich oczach? Ty strzeżesz jego imienia i prowadzisz go po właściwych ścieżkach! (...) Dzięki Twojej łasce, o Panie, której uczestnikami czynisz wszystkich w obfitości, spraw, aby Twój wzniosły majestat okazał się miłosierny, i spraw, by lęk przed Twoją boskością zamieszkał w moim sercu. Daj mi to, co jest dobre według Ciebie, gdyż Ty stworzyłeś moje życie" (por. G. Pettinato, Babilonia, Milano 1994, s. 182).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Również nasi bracia muzułmanie dają świadectwo podobnej wiary, powtarzając często, w swoim codziennym życiu wezwanie, które otwiera księgę Koranu i mówi o drodze, na której Bóg, "Pan Stworzenia, Łaskawy i Miłosierny", prowadzi tych, na których wylewa swoją łaskę.
Wielka tradycja biblijna zachęca wierzących do zwracania się często ku Bogu dla otrzymania od Niego światła i siły, koniecznych do pełnienia dobra. Tak modli się Psalmista w Psalmie 119: "Naucz mnie, Panie, drogi Twoich ustaw, bym strzegł ich aż do końca. Pouczaj mnie, bym Prawa Twego przestrzegał, a zachowywał je całym sercem. Prowadź mię ścieżką Twoich przykazań, bo ja się nimi raduję. (...) Odwróć me oczy, niech na marność nie patrzą; przez swoje słowo udziel mi życia!" (Ps 119, 33-35. 37).

4. W uniwersalnym doświadczeniu religijnym, a zwłaszcza w tym przekazanym przez Biblię, znajdujemy zatem świadomość prymatu Boga, który szuka człowieka, aby poprowadzić go ku horyzontom swojego światła i swej tajemnicy. U początku jest Słowo, które rozdziera milczenie nicości, "upodobanie" Boga (por. Łk 2, 14), który nigdy nie pozostawia stworzenia samego.
Ten absolutny początek nie przekreśla, oczywiście, ludzkiego działania, nie eliminuje zaangażowania w odpowiedź ze strony człowieka, który wezwany jest, by pozwolił wejść Bogu i otwarł mu drzwi swojego życia; jednakże człowiek może też zamknąć się na tego rodzaju zaproszenia. Zdumiewające w związku z tym są słowa włożone w Apokalipsie w usta Chrystusa: "Oto stoję u drzwi i kołaczę: jeśli kto posłyszy mój głos i drzwi otworzy, wejdę do niego i będę z nim wieczerzał, a on ze mną" (Ap 3, 20).
Jeżeli Chrystus nie kroczyłby po drogach świata, pozostalibyśmy samotni w obrębie naszego małego horyzontu. Należy jednak otworzyć Mu drzwi, aby zasiadł przy naszym stole we wspólnocie życia i miłości.

5. Droga spotkania pomiędzy Bogiem a człowiekiem winna przebiegać pod przewodem miłości. Z jednej strony trynitarna miłość Boża uprzedza nas, otacza, nieustannie otwiera nam drogę, która prowadzi do domu ojcowskiego - tam Ojciec oczekuje, aby nas przyjąć w swoje ramiona, jak w ewangelicznej przypowieści o "synu marnotrawnym", a raczej o "ojcu miłosiernym" (por. Łk 15, 11-32). Z drugiej zaś strony wymaga się od nas miłości braterskiej jako odpowiedzi na miłość Boga: "Umiłowani - napomina nas św. Jan w swoim Pierwszym Liście - jeśli Bóg tak nas umiłował, to i my winniśmy się wzajemnie miłować (...). Bóg jest miłością: kto trwa w miłości, trwa w Bogu, a Bóg trwa w nim" (1 J 4, 11. 16).
Ze wzajemnego spotkania się miłości Bożej i miłości ludzkiej rozkwita zbawienie, życie oraz wieczna radość.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach - paulin

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Patron dnia: św. Makary z Jerozolimy

[ TEMATY ]

patron

#NiezbędnikWielkopostny

wikipedia.org

"Nie znamy rodziny, miejsca pochodzenia, ani większości faktów z jego życia. Makarego znamy jako biskupa Jerozolimy, miasta świętego dla Żydów - jako miejsca świątyni wzniesionej ku czci jedynego Boga, jak i chrześcijan - jako miejsca ukrzyżowania i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa"- tak czytamy o świętym.

Kiedy żył Makary, tamta Jerozolima już nie istniała. W 70 r. wybucha antyrzymskie powstanie, cesarz Tytus burzy żydowską stolicę i świątynię. W 135 r. miasto zostaje doszczędnie zburzone. Co więcej Jerozolima straciła nawet swoją nazwę, a na ruinach powstała kolonia zwana Aelia Capitolina, swoją arenę miała w miejscu pochówku Jezusa.
CZYTAJ DALEJ

Akolitat i lektorat w zielonogórskiej konkatedrze

2025-03-09 19:11

[ TEMATY ]

lektorat

akolitat

konkatedra

Bp Adrian Put

Karolina Krasowska

Posługę lektoratu z rąk biskupa pomocniczego naszej diecezji przyjęli klerycy III roku Jakub Maślanka, Krzysztof Palus i Michał Wieruszewski, natomiast posługę akolitatu kleryk IV roku – Jan Siemaszko

Posługę lektoratu z rąk biskupa pomocniczego naszej diecezji przyjęli klerycy III roku Jakub Maślanka, Krzysztof Palus i Michał Wieruszewski, natomiast posługę akolitatu kleryk IV roku – Jan Siemaszko

Bp Adrian Put podczas Mszy św. w zielonogórskiej konkatedrze udzielił posług lektoratu i akolitatu klerykom diecezjalnego seminarium duchownego.

Posługę lektoratu z rąk biskupa pomocniczego naszej diecezji przyjęli klerycy III roku Jakub Maślanka, Krzysztof Palus i Michał Wieruszewski, natomiast posługę akolitatu kleryk IV roku – Jan Siemaszko. Czym była ta uroczystość dla samych kleryków? - Przyjęcie akolitatu to dla mnie jeszcze większe zaproszenie, aby na wzór Ofiary Eucharystycznej kształtować własne życie. To górnolotne słowa, padają w obrzędzie ustanowienia, jednak w praktyce jest to dla mnie zaproszenie, by nieść Pana Jezusa w bardzo konkretny sposób do bardzo konkretnych ludzi np. od najbliższej soboty do Domu Pomocy Społecznej w Kożuchowie – mówi Jan Siemaszko. - Przyjęcie posługi lektoratu stanowi dla mnie wyraźne zaproszenie do głębszego życia Słowem Bożym. Posługa ta przypomina mi, że Słowo Boże, które będę czytał podczas Mszy świętej jest skierowane także do mnie samego i wezwaniem, abym weryfikował swoje postępowanie, myśli i słowa z żywym Słowem Bożym – dodaje Michał Wieruszewski.
CZYTAJ DALEJ

„Noc ponad miastem”. Spektakl pasyjny w Gdańsku, Bydgoszczy i Raciechowicach

2025-03-10 13:53

[ TEMATY ]

spektakl pasyjny

„Noc ponad miastem”

Stowarzyszenie Katolickie Centrum Kultury w Gdyni Małym Kacku

Spektakl pasyjny pt. „Noc ponad miastem”

Spektakl pasyjny pt. „Noc ponad miastem”

Stowarzyszenie Katolickie Centrum Kultury w Gdyni Małym Kacku ma zaszczyt zaprosić Państwa na spektakl pasyjny pt. „Noc ponad miastem”, który zgodnie z szesnastoletnią tradycją Grupa Artystyczna Nazaret wystawia w okresie Wielkiego Postu.

Spektakle będzie można zobaczyć
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję