Jedną z najważniejszych instytucji Kościoła lokalnego jest Wyższe Seminarium Duchowne. Ojciec Święty w czasie poświęcenia nowego budynku Seminarium wskazał na wielkie znaczenie naszego Seminarium, umiejscowionego u stóp Jasnej Góry: "Wśród tysięcznych rzesz pielgrzymich może i powinno wypełnić ono wyjątkową misję w skali całej Polski, a nawet świata". To tutaj, w cieniu Sanktuarium Czarnej Madonny, świętym miejscu dla każdego Polaka, Sanktuarium Narodu, znajduje się serce naszej archidiecezji, Wyższe Seminarium Duchowne. "W szkole Maryi, która przewodniczy w wierze ludowi Bożemu, winni wzrastać kapłani na miarę zbliżającego się XXI wieku" - powiedział w tym dniu Jan Paweł II. Słowa te dzisiaj stają się coraz bardziej aktualne. To tutaj "bije serce archidiecezji", tu młodzi ludzie przygotowują się do głoszenia światu orędzia Bożej miłości.
Seminarium
Seminarium to nie tylko budynek, instytucja, ale przede wszystkim
wspólnota ludzi, którzy usłyszeli wołanie Jezusa: "Pójdź za Mną!",
i odpowiadając na nie, chcą oddać swoje życie w służbę Bogu i Kościołowi.
Tutaj wzrastają w wierze, nadziei i miłości. Wezwanie to, które jest
szczególnym zaproszeniem do służby Bożej, oznacza początek drogi
radykalnego opowiedzenia się za Chrystusem. Wymaga ono zdecydowanego
oderwania się od środowiska, codziennych zajęć rodzinnych oraz najsilniejszych
nawet więzi.
Kandydaci do kapłaństwa tajemnicę Chrystusowego zaproszenia
rozważają w głębi swojego serca, trwając na modlitwie m.in. w seminaryjnym
kościele pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana. To
szczególne wybranie realizują przez nieustanne, osobiste odkrywanie
swojego Mistrza, przez obcowanie z Żywym Bogiem. We wspólnocie seminaryjnej
alumni uczą się być blisko Boga, przeobrażając się w "nowych ludzi"
. Wzrastają przez ciągłe uczenie się drugiego człowieka, aby pełniej
być człowiekiem "dla drugich".
Formacja
Przygotowanie do kapłaństwa realizuje się przez wielokierunkową
formację alumnów. Fundamentem jest formacja ludzka. Seminarium, jak
mówi Jan Paweł II, "ma wychowywać młodych ludzi do ochotnego podejmowania
obowiązków, ukazywać im sens bezinteresownej służby, wartość poświęcenia,
bezwarunkowego oddania siebie. (PDV, 40). Kapłan, który ma być "żywym
obrazem. swojego Mistrza, powinien reprezentować "osobowość zrównoważoną,
silną i wolną, zdolną dźwigać ciężary duszpasterskiej odpowiedzialności" (
PDV, 43). Podstawowymi celami tej formacji są: wychowanie do wolności,
która domaga się, "by człowiek rzeczywiście panował nad sobą, by
był zdecydowany zwalczać i przezwyciężać różne formy egoizmu oraz
indywidualizmu; ukształtowanie sumienia moralnego; osiągnięcie dojrzałości
uczuciowej.
Centrum formacji do kapłaństwa stanowi formacja duchowa,
bez której nie można mówić o dojrzałości ludzkiej. Ojciec Święty
poucza, iż formacja ludzka "otwiera się na formację duchową i w niej
znajduje dopełnienie", oraz że "dla każdego kapłana formacja duchowa
jest sercem, które jednoczy i ożywia jego bycie kapłanem i jego działalność" (
PDV,45). Formacja ta realizuje się poprzez aktywne uczestnictwo w
świętych tajemnicach Kościoła, jakimi są sakramenty, rozważanie Słowa
Bożego i posługę miłości wobec bliźnich.
W procesie formacji duchowej bardzo ważną rolę odgrywa także
więź z Maryją, Matką Jedynego i Wiecznego Kapłana, a zarazem Matką
wszystkich kapłanów. Alumni odpowiadając na wezwanie Chrystusa, wpatrują
się w Matkę Boga i ludzi, Nauczycielkę oraz Mistrzynię mówienia "
tak" Bogu. Świadomi, że zawsze mogą liczyć na serce Matki, które
każdego ochrania i wspiera w czasie całej drogi prowadzącej do uczestnictwa
w Kapłaństwie Chrystusa, powierzyli Jej swoje życie, troski i radości
dnia codziennego. To od Niej uczą się postawy całkowitego otwarcia
się na Boga i Jego wolę. W Maryi szukają oparcia i pomocy w trudnościach
i rozterkach duchowych, pozwalając Jej wziąć się za rękę. Wołamy
za Ojcem Świętym: "Matko Jezusa Chrystusa i Matko Kapłanów, przygarnij
powołanych, osłaniaj od początku ich wzrastanie, wspomagaj w życiu
i w posłudze Twoich synów".
Aby podążać tą drogą ku doskonałości, którą jest Bóg, aby
nauczyć się być w zażyłej i nieustannej łączności z Trójcą Świętą,
alumn powinien "stać się zarazem solą ziemi, a także światłem świata..
Aby mógł osiągnąć te cele, niezbędne jest odbycie sześcioletniej
formacji intelektualnej, poznanie całego depozytu wiary. Przez ten
czas zdobywania gruntownej wiedzy filozoficznej i teologicznej alumni
umacniają się w wierze i przygotowują do należytego przekazywania
Dobrej Nowiny współczesnemu człowiekowi, do podjęcia skutecznego
wyzwania .nowej ewangelizacji", do której Chrystus powołuje Kościół
na progu Trzeciego Tysiąclecia. Jednym z owoców formacji intelektualnej
jest tytuł magistra teologii, uzyskiwany po zdaniu odpowiedniego
egzaminu.
Celem całego procesu kształtowania alumnów jest formacja
duszpasterska. Zajmuje ona szczególne miejsce w życiu seminarzystów.
Chodzi o to, by na wzór Jezusa Chrystusa, Najwyższego i Wiecznego
Kapłana, stawali się prawdziwymi duszpasterzami na miarę dzisiejszych
niełatwych czasów. Do stawania się wiernymi głosicielami Dobrej Nowiny
o zbawieniu i świętymi kapłanami oraz przewodnikami i nauczycielami
na drodze do świętości, alumni przygotowują się poprzez szereg wykładów
i ćwiczeń. Służą temu również różne sekcje i zespoły zainteresowań,
gdzie mogą odkrywać i rozwijać swoje talenty, grupy modlitewno-formacyjne,
spotkania kulturalne. W naszym Seminarium formacja ta realizuje się
m.in. przez letnie praktyki duszpasterskie w czasie wyjazdów z dziećmi
i młodzieżą, praktyki katechetyczne na IV i V roku, kazania majowe,
październikowe i pasyjne, udział w grupach formacyjnych, np. KSM, "
Oazie", spotkaniach z dziećmi z Domu Dziecka, ludźmi chorymi, niepełnosprawnymi,
narkomanami oraz praktyki duszpasterskie diakonów w parafiach częstochowskich.
Cała formacja ma za zadanie tak przygotować powołanych,
by zrozumieli prawdę, że najskuteczniejszym środkiem ewangelizacji
jest "dawanie świadectwa poprzez życie autentycznie chrześcijańskie,
złączone z Bogiem więzią, której nic nie zdoła przerwać, oraz oddane
bezgranicznie bliźniemu" (Jan Paweł VI).
"Pójdź za Mną!"
Kapłaństwo to wielki dar, który otrzymują ci, których wybrał Chrystus.
Ks. Twardowski pisze: "Bóg nie wybiera na kapłana tego, kto jest
piękny, dobry, szlachetny. Wybiera tego, kogo chce. Wybiera świętego,
aby był bardziej święty; wybiera grzesznika, aby nie był grzesznikiem"
. Ten wielki dar rodzi się we wspólnocie rodzinnej, którą Ojciec
Święty nazwał "pierwszym Seminarium". To tutaj młody człowiek patrząc
na swoich rodziców uczy się wiary, szacunku do Boga i drugiego człowieka.
Kapłaństwo to wielka tajemnica, przed którą trzeba padać na kolana.
Każdy prezbiter uczestniczy w kapłaństwie Chrystusa i pełni swoje
funkcje w osobie Chrystusa jako Głowy i Pasterza Kościoła. Bóg kieruje
słowa powołania do młodych, którzy stoją przed problemem wyboru właściwej
drogi życiowej. Na pewno dla nikogo nie jest to łatwa decyzja. Musimy
jednak pamiętać, że w przypadku powołania do służby Bożej, to nie
my wybieramy. Jan Paweł II powiedział, że "historia każdego powołania
kapłańskiego jest historią niewymownego dialogu między miłością Boga,
który wzywa, a wolnością człowieka, który z miłością Mu odpowiada" (
PDV, 36).
Jeśli więc czujesz w sercu, że Bóg obdarzył cię tym pięknym
darem powołania, podejmij z Nim ten cudowny dialog, który nieprzerwanie
trwa w "szkole Maryi" pomiędzy uczniami, a Nauczycielem. Jeśli pragniesz
powiedzieć za prorokiem Izajaszem: "Oto ja, poślij mnie" (Iz 6, 8),
przyjdź do częstochowskiego Seminarium, tej "podjasnogórskiej doliny
kapłańskiej".
Pomóż w rozwoju naszego portalu