W życiu pomagają nam różni ludzie. Rodzice karmią nas, ubierają,
swoimi uwagami i przykładem pokazują, jak należy dobrze postępować.
Często wspominają swoich rodziców, od których uczyli się żyć, dlatego
są ich przedłużeniem. Także nauczyciele służą swoimi wiadomościami,
dzięki którym dowiadujemy się o Polsce, o świecie, poznajemy nasz
język, człowieka i całe jego otoczenie. Nauczyciele korzystają z
pracy uczonych, którzy przez naukowe osiągnięcia swego życia pomagają
ludziom. Korzystamy także z pomocy księży, sióstr zakonnych oraz
innych katechetów. Na każdym katechetycznym spotkaniu, a także podczas
Mszy św. czytają oni i wyjaśniają Pismo święte. Bez Pisma świętego
nie byłoby prawdziwej katechezy i pełnej Mszy św. Księża, siostry
katechetki i katecheci czytają i wyjaśniają Pismo święte, ponieważ
ich zadaniem jest głoszenie Słowa Bożego, przekazywanie tego, co
mówi do nas Pan Jezus. Są oni "ustami" Pana Jezusa. Przez nich mówi
do nas Bóg. Dlatego nazywamy ich prorokami.
Przez proroków mówi także Bóg do narodu wybranego. Znamy
imiona czterech proroków, których nazywamy "wielkimi", ponieważ na
wielu stronach została spisana ich nauka. Do nich należą: Izajasz,
Jeremiasz, Ezechiel i Daniel. Pismo święte wspomina także dwanaście
imion "mniejszych" proroków. Oczywiście było ich wielu. Przez całą
historię Izraela mówią w imieniu Boga. Przypominają, jak dobry jest
Bóg, miłosierny, łaskawy. Chociaż sam jest najświętszy, jest bardzo
blisko ludzi nawet wtedy, gdy grzeszą, odchodzą od Boga. Zawsze ludziom
przebacza i nigdy ich nie opuszcza. Przez proroków Bóg przypomina,
że zawsze jest ze swoim narodem. Prorocy jako "usta" Boga szczególnie
zachęcają do utrzymywania przyjaźni z Bogiem, który naród wybrany
nazywa swoim "najcenniejszym skarbem".
Dziękujemy Bogu, że nauczanie proroków nam także pomaga w dochowaniu
przyjaźni z Panem Jezusem. Oni - jako "usta" Boga - mówią o miłości,
dobroci naszego Boga Ojca. Przez ich listy mówi do nas Dobry Bóg.
Każdy z nas może być także "ustami" Boga, jeżeli przekazuje to, co
prorocy mówią w Piśmie świętym.
W tym roku liturgie paschalne w bazylice Bożego Grobu w Jerozolimie, którą kościoły wschodnie nazywają bazyliką Zmartwychwstania, były polifoniczną proklamacją radosnego Alleluja chrześcijan wszystkich Kościołów. Łacińskie wielkanocne orędzie wybrzmiało w czasie uroczystej eucharystii pod przewodnictwem kard. Pierbattisty Pizzaballa oraz podczas rezurekcyjnej procesji.
W homilii kard. Pizzaballa mówił o potrzebie odnajdywania nadziei chrześcijańskiej mimo, iż sytuacja społeczna napawa lękiem, niepewnością i rozpaczą. «Stoimy tutaj przed pustym grobem Chrystusa, – powiedział patriarcha – który jest potężnym znakiem i proroctwem nadziei. On przypomina nam, że bez względu na to, jak niesprawiedliwe są nasze próby, jak upokarzające jest stanie na Golgocie, jak ciężki i bolesny jest krzyż – pusty grób Chrystusa staje się dla nas znakiem niezachwianej nadziei, świadectwem, że sprawiedliwość zatriumfuje, nadzieja się wypełni, a pokój zapanuje.»
Papież Franciszek pojawił się na placu św. Piotra w Watykanie. Siedząc w papamobile przejechał wśród zgromadzonych tam wiernych.
Uczestniczyli oni wcześniej w Mszy św. wielkanocnej, którą odprawił kard. Angelo Comastri. Wysłuchali również papieskiego orędzia „Urbi et Orbi” i przyjęli świąteczne błogosławieństwo Ojca Świętego, tradycyjnie udzielone ze środkowego balkonu bazyliki św. Piotra.
- Bądź. Bądź z nami Chryste Zmartwychwstały. Pozwól Twoją obecność w nas uwidaczniać w historii każdego dnia naszego życia i w ten sposób przyczyniać się do tworzenia wielkiej historii całej ludzkości, przenikniętej nadzieją w ostateczne zwycięstwo nad grzechem, śmiercią i szatanem - mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Wigilii Paschalnej w katedrze na Wawelu.
W homilii metropolita wskazał na dwa główne wątki czytań, które wcześniej wybrzmiały. Pierwszy z nich to powrót do początków. „Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię” – głosi zdanie zawarte w Księdze Rodzaju. Kolejne czytania rozważają początki przymierza między Bogiem a Abrahamem, który stał się ojcem wielkiego narodu. Następnie poruszona została historia wolności Izraelitów, którzy dzięki nadzwyczajnej Bożej interwencji przeszli suchą stopą przez Morze Czerwone, krocząc do Ziemi Obiecanej. Metropolita wskazał także na tragiczny początek, którym było nieposłuszeństwo pierwszych rodziców. – To jest ten pierwszy wątek dzisiejszych czytań, powrót do początków, w różnych treściach tych początków, w różnych ich wymiarach – skomentował abp Marek Jędraszewski. Wyjaśnił, że drugim wątkiem są zapowiedzi nadzwyczajnej interwencji Bożej, która odmieni życie ludzkie na lepsze. O tym jest mowa w Księdze Izajasza: „Zawrę z wami wieczyste przymierze: są to niezawodnie łaski dla Dawida”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.