Koniec XX w. przyniósł wiele dzieł muzycznych o tematyce religijnej.
Spośród wielu kompozycji, znanych i mniej znanych, na uwagę zasługuje
twórczość Mariana Borkowskiego (ur. 1934 r.) - kompozytora, pianisty,
muzykologa, teoretyka muzyki, profesora warszawskiej Akademii Muzycznej
im. F. Chopina. Jego płyta autorska, wydana w drugiej połowie ubiegłego
roku przez wytwórnię Acte Prealable (AP 0038), prezentuje muzykę
sakralną i symfoniczną. Na płycie utrwalono zarówno dzieła wcześniejsze,
jak i najnowsze warszawskiego twórcy: Pax in terra II na głos żeński,
perkusję i organy (1988), Limits na orkiestrę (1971), dwa utwory
chóralne - Adoramus (1991), Regina coeli (1995), Variant na zespół
instrumentalny (1976), Hosanna na chór mieszany i 4 instrumenty (1993), Dram na orkiestrę (1966) i De profundis na chór mieszany i
orkiestrę (1998). Warto dodać, że cztery spośród wyżej wymienionych
utworów (Pax in terra II, Adoramus, Regina caeli, Hosanna) zostaną
zaprezentowane podczas X Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej "
Gaude Mater" w Częstochowie.
W nagraniu udział wzięli m.in.: Małgorzata Armanowska (sopran), Andrzej Chorosiński (organy), Stanisław Moryto (organy)
oraz zespoły: Chór Akademii Teologii Katolickiej (obecnie Uniwersytetu
Kardynała Stefana Wyszyńskiego) w Warszawie, Warszawska Grupa Perkusyjna
pod kierunkiem Stanisława Skoczyńskiego, Deutsches Kammerorchester
Berlin, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. F. Chopina w
Warszawie i Orkiestra Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie. Dyrygują:
Piotr Borkow-ski, Ryszard Dudek, Kazimierz Szymonik i Maciej Żółtowski.
Bohdan Pociej tak wyraził się o muzyce Mariana Borkowskiego: "
Poprzez mistrzowskie posługiwanie się językiem dźwiękowym maksymalnym,
czyli zawierającym w sobie - przez wchłonięcie, adaptację, syntezę
- wszystkie najważniejsze języki wypracowane dotychczas w muzyce
Zachodu w ciągu całej jej historii, językiem swoiście wielojęzycznym,
który kompozytor urabia i adaptuje do stylu własnego, nadaje muzyce
formę: spójną, logiczną, ekspresyjną, w której przez kształt konkretny,
zmysłowy przeziera zawsze duchowe wnętrze".
Sam zaś kompozytor tak charakteryzuje swoją muzykę: "
Jest to prze de wszystkim muzyka dynamiczna o ogromnym ładunku emocji,
dramatycznej i intensywnej ekspresji, w której wszystkie elementy
muzyczne, środki techniki kompozytorskiej, dyscyplina konstrukcyjna,
dobór tekstów i obsady wykonawczej służą idei artystycznej i ogólnej
koncepcji dzieła w jego uniwersalnym, symbolicznym i humanistycznym
wymiarze".
Pomóż w rozwoju naszego portalu