Reklama
Tradycje muzyczne klasztoru Ojców Paulinów na Jasnej Górze sięgają
odległej przeszłości. Pierwsze dowody istnienia kapeli, zachowane
w Archiwum Jasnogórskim, pochodzą z drugiej połowy XVI w. W tym najdawniejszym
okresie zespół wokalno-instrumentalny tworzyli wyłącznie zakonnicy,
a władze klasztorne przejawiały ogromną dbałość o poziom artystyczny
kapeli. Paulinów kształcono w zakresie śpiewu chorałowego i gry na
organach. Z całego okresu działalności kapeli, która istnieje nieprzerwanie,
zachowało się 580 nazwisk kompozytorów, dyrygentów, instrumentalistów
i śpiewaków, w tym 120 zakonników.
Kapela była także ważnym ośrodkiem kształcenia muzycznego,
w którym pobierali naukę chłopcy z Częstochowy i okolicznych miejscowości.
Liczebność kapeli w różnych okresach jej działalności wahała
się od kilkunastu do kilkudziesięciu członków chóru i orkiestry.
Muzycy pochodzili nie tylko z Częstochowy, ale także z innych miejscowości,
np. Warszawy i Krakowa. Niekiedy byli to uczestnicy pielgrzymek,
którzy pozostawali w klasztorze. Zdarzali się wśród nich cudzoziemcy
- z Czech, Moraw, Niemiec, Włoch, Serbii.
Kapelą kierowali znakomici dyrygenci. Zwłaszcza w XVII i
XVIII w. w Zakonie Paulinów było wielu wybitnych muzyków. Od drugiej
połowy XVIII w. nominacje do tytułu "magister capellae" otrzymywali
również muzycy świeccy. Do najwybitniejszych dyrygentów należeli
m.in.: Florian Gieczyński, Filip Gotschalk, Ludwik Maader, Leopold
Mężnicki, Franciszek Perneckher, Ignacy Rygał.
Nie brak również wybitnych nazwisk wśród członków zespołu.
Do najznakomitszych należał Marcin Józef Żebrowski (1710-80), kompozytor,
wokalista i skrzypek wirtuoz, jeden z największych polskich kompozytorów
XVIII stulecia.
Liczne obowiązki zajmowały kapelistom cały dzień. Najważniejszą
powinnością zespołu było uczestnictwo we Mszach św. i nabożeństwach
w Bazylice Jasnogórskiej i Kaplicy Matki Bożej. Kapeliści uczestniczyli
we Mszy św. porannej, Sumie, Nieszporach w dni świąteczne i w okresach
licznych pielgrzymek. W tych dniach grali w Bazylice również symfonie
i koncerty. Część zespołu codziennie grała intrady podczas odsłonięcia
i zasłonięcia Cudownego Obrazu Matki Bożej w Kaplicy. Na krużgankach
wieży oboiści i trębacze grali hejnały. Muzycy uczestniczyli też
w licznych zajęciach okolicznościowych, powitaniach królów i dostojników
przybywających na Jasną Górę, powitaniach pielgrzymek, procesjach,
nabożeństwach brackich i wotywnych, ślubach, pogrzebach. Od XVII
w. zespół występował 209 dni w roku, a od XIX w. kapela grała już
codziennie.
Klasztor zapewniał muzykom bardzo dobre warunki materialne
- zarówno pensje, jak i bezpłatne mieszkania, wyżywienie i ubranie,
a także wszelkie potrzebne instrumenty muzyczne. Nawet w porównaniu
z kapelą królewską i zespołami na dworach magnackich, były to bardzo
korzystne propozycje.
Ilością i różnorodnością instrumentarium Kapela Jasnogórska
przewyższała zasoby innych znanych kapel kościelnych. W spisach inwentarzowych
z XIX w. wymieniano ok. 100 instrumentów smyczkowych, dętych i perkusyjnych.
Bezcenne są zbiory nutowe w Bibliotece Jasnogórskiej. Mimo iż większość
nut oraz wiele najstarszych instrumentów muzycznych strawił pożar
w 1690 r., powstałe po tym okresie zbiory są niezwykle bogate. Zachowany
przez ponad 300 lat repertuar kapeli zawiera 2386 utworów, w tym
2102 rękopisy. Są to dzieła zarówno polskich, jak i europejskich
kompozytorów. Wśród sławnych polskich twórców są m.in. Ignacy Feliks
Dobrzyński, Grzegorz Gerwazy Gorczycki, Marcin Józef Żebrowski. Repertuar
ten posiada wielką wartość historyczną i artystyczną. Zasoby Archiwum
Jasnogórskiego pozwalają na prześledzenie dziejów kapeli przez ponad
370 lat. Żadna z polskich kapel nie ma tak długiej historii i nie
pozostawiła po sobie tak wiele materiałów nutowych. To bezcenne dziedzictwo
historyczne, unikalne na tle dokumentacji polskiej muzyki dawnej
w innych ośrodkach. Badaczem, który wraz z zespołem skatalogował
te zbiory, a następnie opracował pierwszą monografię kapeli (wydrukowaną
w 12. tomie periodyku Studia Claromontana, 1992 r.), był Paweł Podejko.
To bogate dziedzictwo muzyczne klasztoru, po okresie przeobrażeń,
istnieje do dnia dzisiejszego. Należy przypomnieć fakt, że w 1982
r. ówczesny generał Zakonu Paulinów - o. dr Józef Płatek dał nowy
impuls życiu muzycznemu na Jasnej Górze. To on reaktywował Kapelę
Jasnogórską, a dyrygentem w tym okresie był Janusz Muszyński.
15 stycznia br. w Bazylice Jasnogórskiej odbędzie się koncert poświęcony twórczości największego z kompozytorów jasnogórskich - Marcina Józefa Żebrowskiego.
Zapraszamy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu