Reklama

Słowo pasterza

Wybrać życie z Bogiem, by odnaleźć pełnię życia ludzkiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co to znaczy być wolnym, jak zagospodarować wolność? Bóg nas stworzył na swoje podobieństwo. Nie tylko obdarzył nas rozumnością, ale także wolnością, sami zatem obieramy sobie cele i wybieramy środki, które nas do tych celów prowadzą. Jesteśmy także wolni wobec Pana Boga. Pan Bóg uszanował naszą wolność, którą nam podarował. Dlatego, gdy oznajmiał, gdy przekazywał swoje prawa na górze Synaj, to powiedział takie słowa: „Kładę dzisiaj przed wami błogosławieństwo i przekleństwo; błogosławieństwo - jeśli usłuchacie poleceń waszego Boga, które Ja wam dzisiaj daję; przekleństwo - jeśli nie usłuchacie poleceń waszego Pana Boga, jeśli odstąpicie od drogi, którą Ja wam dzisiaj wskazuję” (por. Pwt. 30,19). Ten tekst zakłada, że człowiek jest wolny; może Panu Bogu mówić „tak”, ale także może powiedzieć Panu Bogu „nie”. Jakie to ważne słowa! Pan Bóg powiada: „Jeśli zachowacie prawo, które wam ogłaszam, czyli Dekalog - dziesięć przykazań - będziecie błogosławieni, będziecie żyć w błogosławieństwie; jeśli się odwrócicie - będziecie żyć w przekleństwie”.
Pan Jezus w Ewangelii powiedział, że ktoś, kto słucha Bożych słów i je wypełnia, jest człowiekiem, który buduje na skale; dom swego życia stawia na mocnym fundamencie. Natomiast ten, kto słucha Pana Boga - to znaczy przyjmuje Jego słowo głoszone, ale go nie wypełnia, tylko na słuchaniu poprzestaje - jest podobny do człowieka nieroztropnego, który buduje dom życia na ulotnym piasku. Przychodzą nawałnice i ten dom się rozpada, a upadek jego jest wielki (por. Mt 7,24-28).
Jesteśmy dzisiaj wezwani, byśmy byli przy Panu Bogu i Panu Bogu mówili „tak” w naszej wolności. Warto mówić „tak” Panu Bogu. Wiemy, że są tacy, którzy mówią „nie!”. Którzy zabijają, kradną, nie czczą ojca i matki swojej, którzy cudzołożą, którzy mówią fałszywe świadectwo, czyli mówią Bogu „nie”. Ale są też tacy, którzy mówią Bogu „tak” jako istoty wolne; „tak” dla Pana Boga. „Tak” dla Pana Boga prowadzi do szczęścia, do błogosławieństwa, do życia, a „nie” mówione Bogu prowadzi do przekleństwa, do nieszczęścia, do śmierci. Co wybierzesz, co dotąd wybierałeś, co dalej będziesz wybierać?!
Kiedy św. Jan Vianney, znakomity proboszcz, kończył życie, do przyjaciela powiedział: „Spotkałem różnych ludzi, ale nikogo nie spotkałem, kto żałował, że spotkał Pana Boga, że zachowywał Jego przykazania”.
Ciągle odnawiają się głosy na ziemi, że Bóg jest niepotrzebny, że sobie bez Boga poradzimy. Pamiętam pewien doktorat honoris causa na KUL-u jednego ze znakomitych filozofów, który mówił o dzisiejszym świecie, o prądach myślowych. I takie pytanie postawił na swoim wykładzie: „Czy można urządzić na ziemi życie bez Bożego prawa?”. Jaka była odpowiedź? - Powiedział, że można, ale od razu dodał: „Takie życie obróci się przeciwko człowiekowi, bo ci wszyscy, którzy przekreślają Pana Boga, to także przechodzą do poniżania i deptania człowieka. Historia ciągle tę prawidłowość potwierdza...”.
Rewolucja francuska wystąpiła z hasłami, które były z Ewangelii wzięte, tylko rewolucjoniści do tego się nie przyznawali i myśleli, że im się uda bez Boga zaprowadzić ład na świecie. Nie da się! Musi być to odniesienie do Stwórcy, jeżeli chcemy na ziemi urządzać życie społeczne, narodowe i nasze osobiste.

Oprac. ks. Łukasz Ziemski

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Na ten Nowy Rok

Niedziela przemyska 51/2002

Krzysztof Świderski

W Nowy Rok od świtu po kolędzie chodzą "szczodraki-szczodroki" składając mieszkańcom życzenia pomyślności, dostatku i zdrowia. Kiedyś gospodynie obdarzały ich małymi bułeczkami - "szczodrokami" wypiekanymi z pszennej mąki. Starsi chłopcy chodzili po kolędzie z "drobami" (okolice Sieniawy). Przebierali się w kożuchy odwrócone włosiem na zewnątrz lub okręcali się słomianymi powrósłami. Na twarze zakładali malowane maski. Często kolędowali w towarzystwie muzykantów. Obdarowywano ich miarką zboża lub drobnymi kwotami pieniężnymi. "Szczodroki" i "droby" śpiewali kolędy i składali rymowane życzenia: "Na szczęście, na zdrowie, Na ten Nowy Rok. Oby wam się urodziła kapusta i groch, Ziemniaki jak pniaki, Reczki pełne beczki. Jęczmień, żyto, pszenica i proso, Żebyście nie chodzili gospodarzu boso". Dawniej we wsi Nienadowa po szczodrokach chodzili dwaj parobcy przebrani za stary i nowy rok. Inscenizowali oni odejście starego i przybycie nowego roku, posługując się następującym tekstem: Stary rok: "Jestem sobie starym rokiem, Idę do was smutnym krokiem, Przynoszę wam nowinę, Że się stary rok skończył, A nowy zaczyna". Nowy rok potwierdzał to słowami: "Jestem sobie nowym rokiem, Idę do was śmiałym krokiem, Przynoszę wam nowinę, Że się stary rok skończył, A nowy zaczyna". Wynagrodzeni podarkiem lub poczęstunkiem śpiewali: "Wiwat, wiwat, już idziemy, Za kolędę dziękujemy. Przez narodzenie Chrystusa Będzie w niebie wasza dusza". Natomiast we wsi Słonne z życzeniami po szczodrokach chodziły dzieci i zbierały datki na ołówki szkolne. Z życzeniami po domach chodzili też starsi gospodarze, rozrzucając po podłodze ziarno pszenicy, owsa jęczmienia, co miało zapewnić im urodzaje. My także nie zapominajmy o noworocznych życzeniach. Niech "szerokim strumieniem" płyną z naszych serc.
CZYTAJ DALEJ

Niepokojące informacje o stanie zdrowia ks. Michała Olszewskiego

2024-12-24 11:49

[ TEMATY ]

Ks. Michał Olszewski

stres pourazowy

Profeto

Mecenas Krzysztof Wąsowski przekazał dziennikarzom Telewizji wPolsce24 budzące niepokój informacje o stanie zdrowia ks. Michała Olszewskiego. Jednocześnie poinformował, że duchowny modli się za wszystkich i odprawi Mszę „za wiernych, widzów i dziennikarzy telewizji wPolsce24, którzy walczyli o jego uwolnienie”.

Podziel się cytatem — przekazał mec. Krzysztof Wąsowski, obrońca ks. Michała Olszewskiego, czytamy na portalu wPolityce.pl
CZYTAJ DALEJ

Byli zwolennikami eutanazji. Teraz są przerażeni „nadużyciami w systemie”

2024-12-31 19:10

[ TEMATY ]

eutanazja

Kanada

nadużycia

system

MAID

Adobe.Stock.pl

Grupa działaczy, która szczególnie naciskała na legalizację tzw. pomocy medycznej w umieraniu (MAID) w Kanadzie, prosi obecnie o dodatkowe zabezpieczenia rządowe, aby zwalczyć nadużycia w programie.

Liz Hughes, dyrektor wykonawcza Stowarzyszenia Swobód Obywatelskich Kolumbii Brytyjskiej (BCCLA), powiedziała stronie National Post, że organizacja ta stała się „świadoma niepokojących doniesień o ludziach, którym proponowano MAID w okolicznościach, mogących nie kwalifikować się prawnie, a także o osobach uzyskujących dostęp do MAID w «niedopuszczalnych okolicznościach i sytuacjach społecznych»”. Zaznaczyła. że rząd federalny i władze prowincji „muszą wprowadzić, aktywnie przeglądać i egzekwować odpowiednie zabezpieczenia, aby zapewnić, że ludzie podejmują tę decyzję swobodnie". Dodała, że organizacja praw obywatelskich, którą reprezentuje, „będzie nadal pociągać rząd do odpowiedzialności” za nadzór nad programem eutanazji.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję