„Rok Wiary inspiracją refleksji katechetycznej” - to temat sympozjum katechetycznego, które odbywa się w dniach 27-28 września w Centrum Duchowości Księży Jezuitów w Częstochowie. Organizatorem sympozjum jest Stowarzyszenie Katechetów Polskich.
W pierwszym dniu obrad o znaczeniu Soboru Watykańskiego II dla katechezy mówił ks. prof. dr hab. Andrzej Offmański, który podkreślił m. in. jak bardzo ważna była inspiracja Soboru Watykańskiego II dla posługi słowa. - Owocem Soboru jest zwrócenie uwagi na przemiany mentalności odbiorców katechezy. Nastąpiło także przesunięcie akcentów z wiedzy o prawdach religijnych na osobiste zaangażowanie w życie Kościoła - mówił prelegent.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
- Dokumenty posoborowe wskazują na cele katechezy wypływające z sytuacji człowieka. Również soborowa eklezjologia miała wpływ na późniejszą katechezę. Nastąpiło pogłębienie tajemnicy Kościoła. Komunia stała się centralnym pojęciem eklezjologicznym - kontynuował.
Mówiąc o znaczeniu Soboru Watykańskiego II dla katechezy ks. Offmański zaznaczył, że „pojecie Kościoła jako wspólnoty dialogu zastąpiło wcześniejszy podział na Kościół nauczający i Kościół słuchający.”
Reklama
O „genezie katechizmu w Kościele” i o tym „jak doszło do powstania katechizmu – książki w Kościele” mówił ks. prof. Roman Murawski. Podkreślił on, że w ciągu wieków w Kościele narodziły się różne typy katechizmów. Ogromny wpływ na ich rozwój miał okres patrystyczny, szczególnie IV stulecie nazywane złotym wiekiem katechezy.
- Katechizm w naszym rozumieniu jako książka z wykładem wiary pojawił się w XIV wieku - dodał prelegent i podkreślił, że „struktura wykładu katechetycznego zawsze obejmowała elementy: doktrynalne, moralne i sakramentalne.”
O problemach współczesnej katechezy Kościoła mówił kard. Kazimierz Nycz, który przypomniał kwestię ewangelizacji – Bardzo ważne jest to, by obudzić olbrzyma, którym jest parafia - mówił metropolita warszawski. Wskazywał, że ważnym pojęciem w kontekście duszpasterstwa i katechizacji jest nawrócenie pastoralne, które oznacza to, że "należy skończyć z duszpasterstwem konserwującym i pasywnym a zacząć katechizację i duszpasterstwo misyjne.”
Kard. Nycz wskazał na ewangelizacyjny wymiar katechezy i podkreślił, że „nie wszystkie cele katechetyczne zrealizowała religia w szkole”. - Katecheza musi być kompletna i nie może być sprowadzona jedynie do religii w szkole – podkreślił.
Uczestnicy pierwszego dnia sympozjum zapoznali się również z aktualnymi sprawami organizacyjnymi katechezy i nowymi publikacjami katechetycznymi.