Gotycki kościół Świętego Ducha w Sierpcu jest jednym z ostatnich
przykładów szpitalnej architektury średniowiecznej na Mazowszu. Jest
to jedyna zachowana budowla istniejącego od początku XIV w. zespołu
zabudowań szpitalnych w mieście.
Szpital (hospitale, spedale, hotel) - w średniowieczu
rozumiany był jako przytułek dla kalekich, biednych, chorych i samotnych.
Początkowo, głównym założycielem szpitali był Kościół, przyjmujący
na ten cel fundacje od zamożnych osób świeckich i duchownych. Organizatorami
szpitali były również zakony, których reguła nakazywała m.in. poświęcenie
się chorym (np. benedyktyni, cystersi, norbertanie). Ważną rolę w
dziejach szpitalnictwa odegrały również zakony szpitalne, które prawie
całą swoją uwagę kierowały na pomoc charytatywną. Tym celom, pracy
leczniczo-charytatywnej i duszpasterskiej, w początkach swego istnienia,
poświęcały się zakony rycerskie templariuszy, joannitów, a także
początkowo Zakon Szpitala Najświętszej Maryi Panny Domu Niemieckiego
w Jerozolimie.
Od XIII w. zauważyć jednak można ewolucję zakonów szpitalnych,
reorientację polegającą na przesunięciu punktu ciężkości z działalności
szpitalnej na rycerską. Wśród licznych nierycerskich kongregacji
zakonnych, które zachowały charakter szpitalniczy, wyróżnić należy
kanoników regularnych Świętego Ducha (założeni przez Gwidona z Monpellier
w 1198 r.) tzw. Duchaków. Zwierzchnią władzę nad instytucjami sprawowali
biskupi.
Podobnie historia szpitalnictwa wyglądała na ziemiach
Polski i Mazowsza, gdzie również przybyły rycerskie zakony szpitalne
joannitów, templariuszy, a także nierycerskie zakony bożogrobców,
krzyżowców z czerwoną gwiazdą, kanoników regularnych Świętego Ducha.
W końcu XIV w. daje się zauważyć powszechne przejmowanie
szpitali przez samorządy miejskie. Przyczyny tego procesu tłumaczy
się na ogół szybkim rozwojem miast zakładanych na prawie niemieckim
i umacnianiem się władzy świeckiej. Szpitale miejskie były fundowane
od podstaw przez mieszczan lub przejmowano szpitale biskupie, zaś
nad szpitalami zakonnymi miasto obejmowało całkowity lub częściowy
patronat.
Na kształt architektoniczny zabudowań szpitalnych miały
wpływ nie tylko tradycje budowlane danego regionu, ale również funkcja
obiektów, czy w końcu zamożność bądź upodobania fundatorów.
Klasyczna forma szpitala średniowiecznego - podłużna
budowla halowa z ołtarzem rozwinęła się w Europie Zachodniej w II
poł. XII w. (Szpital w Tonnerre). Pensjonariusze wypoczywali w łożach
ustawionych poprzecznie do ściany i podpór, przy czym najważniejszą
rzeczą było zapewnienie im kontaktu wizualnego z ołtarzem. Ołtarz
umieszczano w wydzielonym pomieszczeniu sakralnym zazwyczaj przy
wschodniej, krótszej ścianie budowli, np. jak w Tonnerre w absydzie,
otwartej do hali szpitalnej arkadami lub przeźroczem okiennym. Wystrój
architektoniczny budowli szpitalnych nie różnił się od innych obiektów
sakralnych tego okresu.
Zmiany społeczne zachodzące w miastach Europy w XIII
i XIV w. - m.in. proces laicyzacji szpitali, zaznaczył się także
w samej formie architektonicznej przytułków i polegał na stopniowym
oddzielaniu części świeckiej od sakralnej. Szpitale Świętego Ducha
w Lubece i Braunau Inn prezentują już typ, gdzie sala szpitalna i
pomieszczenie sakralne to dwie bryły, chociaż jeszcze powiązane ze
sobą w planie i arkadami.
Szpitale coraz bardziej zaczynały przypominać budownictwo
świeckie. Od kamienic mieszczańskich odróżniała je niekiedy jedynie
większa skala.
Na ziemiach Polski z zabudowań szpitalnych zachowały
się najczęściej kościoły. Szpitale, zazwyczaj budowle drewniane,
niewielkiej skali, uległy zniszczeniu. Architektura polskich szpitali
podporządkowana była przede wszystkim funkcji. Podobieństwo tych
budowli z architekturą Europy Zachodniej polegało na zachowaniu generalnej
zasady połączenia sali lub izby szpitalnej z pomieszczeniem sakralnym,
jak murowane gotyckie szpitale Świętego Ducha w Krakowie i Sandomierzu.
Nie istniejąca już, znana z przedwojennych przekazów, krakowska sala
chorych otwierała się na kościół półkolistą arkadą. Ten rodzaj akustycznego
połączenia sali i pomieszczenia z ołtarzem był charakterystyczny
dla architektury duchackiej. Umożliwiał on chorym uczestnictwo w
nabożeństwach.
Szpitale-przytułki wznoszono najchętniej poza obwarowaniami
miejskimi, wzdłuż szlaków handlowych, lub na obrzeżu miast. Takie
umiejscowienie wskazuje na pierwotną funkcję tych założeń jako miejsce
schronienia dla podróżnych. Rzesze przewijających się kupców, pielgrzymów
stwarzały szansę na częstszą jałmużnę. Lokalizacja leprozoriów poza
murami miejskimi, w oddaleniu od siedzib ludzkich, gwarantowała zakaźnie
chorym odosobnienie, a mieszkańcom - bezpieczeństwo.
Kościół Świętego Ducha w Sierpcu jest jednym z trzech
zachowanych mazowieckich kościołów szpitalnych, przy czym chodzi
tu jedynie o szpitale erygowane czyli instytuowane, tzn. posiadające
odrębną kaplicę, własny zarząd i uposażenie. Administrował nimi,
w sprawach majątkowych i duszpasterskich, prepozyt szpitalny. Poza
wyżej wymienionymi istniały liczne szpitale parafialne. Niemalże
przy każdym kościele parafialnym wznoszono budowle drewniane o niewielkiej
skali, przeznaczone dla kilku podopiecznych, prawnie uzależnione
od kościoła parafialnego.
Znacznie skromniejsza była liczba szpitali instytuowanych
na średniowiecznym Mazowszu. Na podstawie przeprowadzonych przed
kilku laty badań, można potwierdzić istnienie w średniowieczu 28
szpitali. Najstarsze, pochodzące z XIV w. to: szpital Świętego Ducha
w Rawie Mazowieckiej, Miejski w Warszawie oraz Świętego Ducha w Łowiczu.
Pozostałe 14 pochodziło z XV w. i poł. XVI w. Większość zabudowań
szpitalnych, na które składały się dom szpitalny, kościół lub kaplica
oraz budynki gospodarcze, wzniesione bywały z drewna. Jedynie 8 kościołów
- w tym kościół w Sierpcu - było murowanych.
Spośród wszystkich mazowieckich średniowiecznych zabudowań
szpitalnych zachowały się tylko 3 murowane kościoły: w Łowiczu, Rawie
Mazowieckiej i w Sierpcu - wszystkie pod wezwaniem Świętego Ducha.
Współcześnie obiekty te nie pełnią pierwotnej funkcji. Kościół w
Łowiczu krótko był kościołem szpitalnym, już w 1404 r. został kościołem
parafialnym. Kościół w Rawie Mazowieckiej jest dziś kościołem ewangelickim.
Na tle architektury gotyckiej Mazowsza kościoły szpitalne,
w tym również i sierpecki, przedstawiają rozwiązania typowe. Funkcja
szpitalna w żadnym stopniu nie wpłynęła na odmienny kształt architektoniczny
świątyni. Nie wyróżniają się oryginalnością układu przestrzennego
czy form architektonicznych. Należą do budowli, w których zastosowano
najprostsze wzorce, także w zakresie detalu. I. Galicka wymienia
typy gotyckich sakralnych rozwiązań przestrzennych na Mazowszu: budowle
jednonawowe, trójnawowe, oraz układy nietypowe w tym kościoły centralne.
Kościoły szpitalne prezentują pierwszy najprostszy model jednonawowej,
niewielkiej świątyni z nieznacznie (w Sierpcu uskok w ścianie północnej)
wyodrębnionym prezbiterium. Dla kościołów szpitalnych przeznaczonych
dla niewielkiej liczby pensjonariuszy, wybierano zatem typ niedużej
skromnej świątyni.
Kościół w Sierpcu, a raczej jego wnętrze wyróżnia jednak
wystrój architektoniczno-plastyczny. Zastosowano tu liczne wnęki
wewnętrzne służące jako pole do polichromii oraz wnęki na sedilia
- jest to rozwiązanie interesujące i nieczęsto występujące na Mazowszu.
Kościół i szpital Świętego Ducha usytuowane były na skraju
miasta średniowiecznego, przy skrzyżowaniu drogi ze Wzgórza Loret (
gdzie od 1483 r. istnieje kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi
Panny), do Starego Rynku oraz drogi z dzielnicy Czałpin do kościoła
farnego. Zgodnie z zasadą średniowieczną i dla polepszenia warunków
sanitarnych, budowle te wzniesiono w pobliżu strumienia, istniejącego
jeszcze w XVII w., po którym dziś nie ma śladu nawet w ukształtowaniu
terenu.
Nieznany jest fundator i czas powstania kościoła i szpitala.
Wiadomo jedynie, że w 1493 r. istniały już obydwie budowle. Rok ten
poprzedziły szerzące się zarazy, które dotknęły Mazowsze Płockie
w latach 1467, 1480 i 1483. Zapewne one również przyczyniły się do
powstania szpitala, a przy nim, zgodnie ze średniowiecznym zwyczajem
- kaplicy.
Według ks. prof. Tadeusza Żebrowskiego, kościół Świętego
Ducha zbudowano już w latach 80. XV w., gdyż wzmiankowany jest w
dokumentach papieskich, wystawionych w 1491 r., w których mówi się
o rocznicy konsekracji kościoła. Budowniczym kościoła był zapewne
murator Jan z Przasnysza z synami Mikołajem i Piotrem. Za tą hipotezą
przemawia również fakt, iż kościół budowany w tym czasie w niedalekiej
Winnicy, przez tegoż mistrza murarskiego i jego syna Mikołaja, posiada
podobne do kościoła sierpeckiego formy wystroju architektonicznego.
W większości opracowań odnoszących się do historii kościoła, jako
datę fundacji kościoła podaje się rok 1518. Prawdopodobnie powodem
błędu jest niewłaściwa interpretacja dokumentu wydanego przez Zygmunta
Starego w lutym 1518 r. Z dokumentu tego wynika, iż w roku 1490 prepozyt
kościoła i szpitala ks. Jakub z Łowicza, kupił za kościelne pieniądze
wieś Wilczą Górę (uposażenie ówczesnego szpitala). Po śmierci Jakuba
jako dobro martwej ręki, wieś przeszła na własność skarbu królewskiego.
Po wyjaśnieniu sprawy król Zygmunt Stary wspomnianym dokumentem,
zwrócił ją kościołowi.
Kościół szpitalny zbudowany z cegły, orientowany, przekryty
pierwotnie stropem, istnieje do dziś w nieco zmienionej formie. W
pobliżu kościoła, obok cmentarza przykościelnego, stał murowany dom
dla prepozyta i drewniany dom dla ubogich, starców i chorych. Budynek
szpitalny przetrwał około 100 lat, gdyż w protokole wizytacji z 1597
r. jest mowa o nowej budowie, przedsięwziętej staraniem prepozyta
ks. Mikołaja Czampskiego, kanonika płockiego. Szpital składał się
z 3 izb, sieni i 2 kuchni, dawał schronienie ośmiu ubogim.
Pomóż w rozwoju naszego portalu