Reklama

Lubelscy męczennicy czasu wojny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Trudno sobie wyobrazić większy wstrząs w życiu społecznym, niż ten, którym jest wojna. Rozpadają się wówczas ramy codziennego funkcjonowania pojedynczych ludzi i wielkich zbiorowości. Poglądy, postawy i charaktery zostają poddane próbom o charakterze niejednokrotnie ostatecznym. Zniszczenie materialnych podstaw egzystencji uświadamia człowiekowi jego znikomość w obliczu wielkich procesów, w których przychodzi mu uczestniczyć. Co roku wrzesień stawia nas na nowo wobec tej wielkiego doświadczenia, jakim dla naszego narodu była druga wojna światowa.

W czerwcu zeszłego roku Ojciec Święty Jan Paweł II wyniósł na ołtarze dużą grupę polskich męczenników z lat 1939-1945. Samotny dotąd w świadomości naszego narodu przykład św. Maksymiliana Kolbego stał się w ten sposób elementem niezwykle bogatej mozaiki, której metaforyczny tytuł mógłby brzmieć "Jednak człowiek". Rzeszom wiernych i całemu światu został unaoczniony fakt, że to nie wyłącznie takie czy inne warunki bytu kształtują ludzkie postawy, że nawet w najtragiczniejszych okolicznościach człowiek może ocalić swą godność. Dla tych wszystkich ludzi centralnym elementem motywującym do zachowania do końca prawdziwie ludzkiej postawy wobec ogromu zbrodni i ludzkiego nieszczęścia była chrześcijańska tożsamość religijna. Wiara w Bożą Opatrzność i zakorzenienie w przeogromnej tradycji, która przez krew Abla i zbawczą ofiarę Chrystusa sięgała aż za druty obozów koncentracyjnych, pozwoliły im do końca nie ulec zniewalającej sile zła. Spróbujmy dzisiaj przyjrzeć się dwu postaciom z grona polskich męczenników okresu drugiej wojny światowej, których losy związały się z Lubelszczyzną.

Pierwsza z nich to biskup pomocniczy ówczesnej diecezji lubelskiej Władysław Goral. Urodzony w 1898 roku w Stoczku koło Krasienina otrzymał święcenia kapłańskie w 1920 roku. Po studiach w Rzymie, które uwieńczył doktoratem z filozofii, został wykładowcą lubelskiego seminarium duchownego. Zasłynął jako doskonały kaznodzieja, opiekun ubogich, ludzi starszych i kalek, sam dając przykład skromnego życia, by móc śpieszyć z pomocą bardziej potrzebującym. Wyświęcony w 1938 roku na biskupa jedynie przez rok mógł sprawować obowiązki wynikające z tej godności. 17 listopada 1939 roku, wraz z ówczesnym ordynariuszem lubelskim biskupem Marianem Leonem Fulmanem i innymi pracownikami kurii diecezjalnej, został osadzony na Zamku Lubelskim, a następnie w obozie koncentracyjnym Sachsenhausen. Przeszło pięć lat spędził więziony w izolowanym bunkrze, pozbawiony kontaktu z innymi więźniami i możliwości sprawowania sakramentów, trapiony różnymi chorobami. Nie wiadomo nawet w jakich okolicznościach zmarł. Stało się to najprawdopodobniej wiosną 1945 roku.

Drugi z lubelskich męczenników to Stanisław Starowieyski. Urodzony w 1895 roku ziemianin, oficer Wojska Polskiego, żonaty z Marią z Szeptyckich, ojciec sześciorga dzieci, animator życia społecznego, religijnego i kulturalnego, filantrop, organizator Akcji Katolickiej w diecezji lubelskiej został aresztowany przez Gestapo 19 czerwca 1940 roku. Jego droga krzyżowa wiodła przez zamojską rotundę, lubelski Zamek, obozy koncentracyjne w Oranienburgu, Sachsenhausen i Dachau. Nawet w więzieniu nie stracił apostolskiego zapału. Po długich nocnych rozmowach udało mu się nawrócić poznanego w obozie zatwardziałego ateistę. Skatowany w Wielki Piątek, zmarł w wielkanocny poranek 13 kwietnia 1941 roku.

W charakterach i losach tych dwóch ludzi było tyleż podobieństw co i odmienności. Z jednej strony widzimy hierarchę, filozofa, a jednocześnie "małego brata" ubogich, z drugiej - świeckiego, arystokratę, ojca rodziny, aktywnego działacza różnych sfer życia społecznego. Jeden złożył świadectwo pokornego milczenia, w osamotnieniu niosąc przez lata krzyż niewinnej kaźni. Drugi do końca szukał w kontakcie ze stawianymi na jego drodze ludźmi okazji do twórczego dialogu, dzielenia się swoim przeżyciem wspólnoty z Bogiem. Istotniejsze jednak jest to, co ich łączy. Tym wspólnym mianownikiem jest heroiczna wiara, kształtowana w codziennym życiu, a zweryfikowana w chwili największego kataklizmu, jaki w swoich dziejach przeżyła ludzkość. Obydwaj padli ofiarą jednego zbrodniczego systemu, którego założeniem było to, że zanim dokona fizycznego zniszczenia swoich ofiar, odbierze im godność ludzką i wiarę, na której ta godność była ufundowana. Hitlerowski narodowy socjalizm, podobnie jak i sowiecki komunizm, uderzał najpierw w najwartościowsze, najmocniejsze ogniwa społeczeństwa. Nieprzypadkowo pierwszymi ofiarami terroru padali duchowni, działacze społeczni, religijni, polityczni, kulturalni. Naród pozbawiony serca i umysłu miał stać się bezwolną masą niewolników podatnych na wszelkie oddziaływania i pozwalających się bezkarnie niszczyć i eksploatować.

Lubelscy męczennicy dołączyli zatem do grona kamieni rzucanych od wieków przez Boga na szaniec wiary. Ile istnień ludzkich trzeba było, aby ten szaniec się utrzymał? Czy były konieczne? Już tysiąc osiemset lat temu wczesnochrześcijański myśliciel Tertulian, obserwując prześladowania Kościoła przez państwo rzymskie, zauważył niezwykłą prawidłowość, że krew męczenników staje się posiewem chrześcijan. Rozwinął w ten sposób myśl wyrażoną już wcześniej przez św. Pawła, który mówił, że "gdzie wzmógł się grzech, tam jeszcze obficiej rozlała się łaska" (Rz 5,20). Od nas zależy, czy zasada ta sprawdzi się również i w odniesieniu do dzisiejszej Polski i Polaków, Lubelszczyzny i jej mieszkańców. Czy postaci lubelskich męczenników sprzed ponad pół wieku pozostaną pięknym, wzruszającym, lecz odległym wspomnieniem, czy żywą inspiracją dla kolejnych pokoleń chrześcijan żyjących na tej ziemi?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

"Satanistyczna biskupka" jako jedna z postaci spektaklu. Oto Teatr Telewizji TVP

2025-01-13 13:16

[ TEMATY ]

TVP

Teatr telewizji

Karol Porwich/Niedziela

"Ale z naszymi umarłymi" to adaptacja teatralna autorstwa Michała Kmiecika na podstawie powieści Jacka Dehnela pod tym samym tytułem, wyreżyserowana przez Marcina Liberę. Premiera oryginalnego spektaklu miała miejsce w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach 2 kwietnia 2022 r. Na jego stronie internetowej można znaleźć informacje o tym, że w spektaklu wykorzystywane są np. wulgaryzmy czy pornografia. Porusza tematy polityki, religii, seksualności i homoseksualizmu. A to wszystko o godz. 20.30 w TVP1.

Jak wyjaśniono, "to groteskowa komedia grozy o pierwszej w dziejach Rzeczypospolitej Polskiej apokalipsie zombie". "W Cikowicach pod Bochnią dochodzi do dewastacji cmentarza. Z trzech grobów znikają ciała. W Internecie pojawia się nagranie, na którym widać bardzo dziwnie zachowującego się mężczyznę. Filmik robi wkrótce viralowe zasięgi. W następnych dniach pojawiają się w mediach informacje o kolejnych zniszczonych grobach w całej Polsce" - napisano o akcji przedstawienia.
CZYTAJ DALEJ

Wchodzą w życie zmiany w prawie oświatowym

2025-01-10 22:41

[ TEMATY ]

edukacja

oświata

Karol Porwich/Niedziela

11 stycznia 2025 r. wchodzą w życie zmiany w prawie oświatowym dotyczące m.in. przeprowadzenia egzaminów zewnętrznych. Nowe przepisy wydłużają o kolejne trzy lata szkolne brak wymogu uzyskania 30 proc. punktów z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na egzaminie maturalnym.

Zmiany wprowadzono nowelą ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Większość przepisów wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, a więc 11 stycznia 2025 r.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: styczniowy zjazd Ekumenicznej Szkoły Biblijnej

2025-01-14 10:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Ks. Paweł Kłys

Pierwszy tegoroczny zjazd Ekumenicznej Szkoły Biblijnej odbył się 11 stycznia i łączył w sobie trzy tradycje chrześcijańskie: baptystyczną, luterańską i prawosławną, bowiem z tych wspólnot pochodzili duchowni – prelegenci styczniowego zjazdu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję