Reklama

Etyka na co dzień

Hierarchia obchodów liturgicznych

Niedziela legnicka 5/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uniwersalnym pojęciem na określenie dni, w których wspólnota Kościoła pragnie zaakcentować jakieś wydarzenie, mające dla niej szczególne znaczenie, jest obchód liturgiczny. Pod tym terminem kryje się bowiem całe bogactwo zdarzeń obchodzonych w ciągu roku. Z nich najważniejsze jest przeżycie odkupieńczej męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Poszczególne dni, w których uwaga Kościoła skupia się na jednej z prawd z życia Jezusa lub związana jest z historią świętych (na czele z Najświętszą Maryją Panną), mają własną liturgiczną rangę. Każdy zatem obchód liturgiczny może być różnie przeżywany: jako uroczystość, święto lub wspomnienie (obowiązkowe lub dowolne. Ponadto, obchód może mieć charakter ogólny lub własny (rozumiany, jako lokalny, związany z określonym miejscem lub regionem).
Jak rozpoznać, że w danym dniu w moim kościele parafialnym przeżywamy uroczystość? Najprostszą wskazówką dla określenia takiego stanu rzeczy będzie śpiewany podczas celebracji jest hymn „Chwała na wysokości Bogu” (śpiewa się go także podczas Wielkiego Postu, np. w uroczystość Zwiastowania Pańskiego - 25 III), ponadto cała wspólnota recytuje wyznanie wiary; a także w Liturgii Słowa czytane są trzy czytania (łącznie z Ewangelią). W uroczystość przewodniczący liturgii posługuje się własnymi tekstami formularza mszalnego, a także zobowiązany jest wygłosić homilię. Kolejnym w randze obchodów liturgicznych jest dzień określany mianem święta. Można powiedzieć, że ten dzień charakteryzuje wszystko to, co odnosi się do uroczystości, z tym, że nie ma konieczności recytacji Credo (wyznania wiary), a Liturgia Słowa posiada dwa czytania (chyba, że święto tzw. Pańskie - odnoszące się do Chrystusa, jak np. Przemienienie Pańskie 6 VIII - przypada w niedzielę). Wspomnienie, podobnie jak uroczystość i święto, posiada swój własny formularz mszalny. Posłużmy się teraz przykładami w odniesieniu do diecezji legnickiej. Wspólnym obchodem liturgicznym dla metropolii wrocławskiej (tworzą ją: archidiecezja wrocławska, diecezja legnicka i diecezja świdnicka) jest uroczystość św. Jadwigi Śląskiej (16 X). Warto dodać, że wraz z Dolnym Śląskiem dzień ten w randze uroczystości przeżywa także metropolia katowicka (archidiecezja katowicka, diecezja gliwicka, diecezja opolska); w innych dzielnicach Polski obchód ten ma rangę wspomnienia obowiązkowego.
Patronami diecezji legnickiej są Święci Apostołowie Piotr i Paweł (29 VI) oraz św. Józef Oblubieniec Najświętszej Maryi Panny (19 III), dlatego też te dni przeżywamy jako uroczystości (podobnie jak w całym Kościele powszechnym; dodajmy, że aktualnie nie ma obowiązku uczestnictwa we Mszy św. w tych dniach). Natomiast czymś własnym dla nas jest rocznica poświęcenia legnickiej katedry (20 IX). W katedrze dzień ten jest uroczystością, natomiast na terenie całej diecezji przeżywany jest, jako święto. Diecezja Legnicka, istniejąca zaledwie 20 lat, „dorobiła się” jak na razie jednego własnego wspomnienia. Dniem tym jest 2 VI - wspomnienie obowiązkowe Matki Bożej Łaskawej. Dwa miasta i kilka miejscowości na terenie naszej diecezji mają swoje własne obchody liturgiczne. I tak np., gdy w kalendarzu powszechnym wspomina się św. Marię de Mattias (4 lutego), to w parafiach Bolesławca, dzień ten obchodzony jest w randze uroczystości, dlatego że Święta ogłoszona została patronką tego miasta.
Na koniec warto wspomnieć o uczestnictwie we Mszy św. w tzw. drugie dni uroczystości Narodzenia lub Zmartwychwstania Pańskiego. Odpowiedź jest krótka: nie ma takiego obowiązku chyba, że dzień ten przypada na niedzielę. Choć nie ma obowiązku, to jednak bardzo zachęca się, aby w dniu wolnym od pracy włączając się w świąteczną radość Kościoła, przynajmniej w tym jednym dniu podczas trwania oktawy (8 dni) uczestniczyć w Eucharystii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prezydent: w 1920 r. polski żołnierz obronił chrześcijaństwo przed sowieckim szaleństwem

2024-08-14 20:34

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

PAP/Albert Zawada

Prezydent Andrzej Duda wskazał, że zwycięstwo Polski w Bitwie Warszawskiej oznaczało obronę chrześcijaństwa przed "nawałą komunizmu" i "sowieckim szaleństwem", które miało być niesione dalej na Zachód. Zatrzymał to polski żołnierz - swoim bohaterstwem, ale i swoją ofiarą - podkreślił.

"To jest niezwykle ważne, że polski żołnierz tutaj co roku co roku przychodzi, żeby zobaczyć, co to oznacza służyć ojczyźnie, żeby zobaczyć, jaka może być cena tej służby i jaka czasem musi być cena tej służby wtedy, kiedy trzeba stanąć do walki - czyli w istocie do tego, do czego żołnierz jest przeznaczony" - mówił prezydent Andrzej Duda podczas środowej uroczystości na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

CZYTAJ DALEJ

Święto Wojska Polskiego

W dniu Święta Wojska Polskiego prezydent Andrzej Duda złożył wieniec przed pomnikiem marszałka Józefa Piłsudskiego przy Belwederze w Warszawie. Prezydentowi towarzyszyli m.in. szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego Jacek Siewiera i minister w KPRP Wojciech Kolarski.

W ramach czwartkowych uroczystości prezydent wraz z pierwszą damą Agatą Kornhauser-Dudą o godz. 10 weźmie udział we mszy św. za ojczyznę i polskich żołnierzy, która odprawiona zostanie w Katedrze Polowej Wojska Polskiego.

CZYTAJ DALEJ

Maryja z „ciałem i duszą” została wzięta do nieba – co oznacza uroczystość Wniebowzięcia NMP?

2024-08-15 10:09

[ TEMATY ]

Maryja

Wniebowzięcie NMP

Matka Boża Zielna

Adobe Stock

Wiara we wniebowzięcie Maryi obecna jest od pierwszych wieków chrześcijaństwa, choć stała się ona dogmatem dopiero w 1950 r. i to tylko w Kościele zachodnim. Sensem tego święta nie jest docenienie zasług Maryi, ale nadzieja, że tak jak Maryja, mamy szansę uczestnictwa w chwale nieba w całej pełni: wraz z „ciałem i duszą”. A nastąpi to ostatecznie po Zmartwychwstaniu. W tym roku uroczystość Wniebowzięcia jest szczególną okazją do modlitwy o pokój na Bliskim Wschodzie - o co proszą franciszkanie z Kustodii Ziemi Świętej.

Wniebowzięcie Maryi - jak stwierdza Katechizm Kościoła Katolickiego - jest "szczególnym uczestniczeniem w Zmartwychwstaniu Jej Syna i uprzedzeniem zmartwychwstania innych chrześcijan". Wniebowzięcie Maryi nie wskazuje więc jedynie na wyjątkową rolę Maryi w historii zbawienia, ale jest światłem dla każdego wiernego i dla całego Kościoła, w którym możemy lepiej zrozumieć to, ku czemu zmierzamy. Maryja jest figurą Kościoła, a to znaczy że w Niej zrealizowało się to, co - dzięki Bożemu miłosierdziu - może zostać zrealizowane w każdym z nas, jak np. bycie w niebie ciałem i duszą. Maryja tą drogą idzie jako pierwsza. Dogmatyczne sformułowanie o zabraniu Maryi z „duszą i ciałem” do nieba oznacza, że Maryja beż żadnej wątpliwości jest u Boga, nie tylko w formie duchowej ale i cielesnej, a jej ciało ma taką postać, jaką miało ciało Jezusa po zmartwychwstaniu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję