Reklama

Radujmy się z Narodzenia Pana

Niedziela wrocławska 52/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MAGDALENA LEWANDOWSKA: - Zacznijmy od Wigilii w rodzinnym domu Księdza na Kresach.

KS. KAN. FRANCISZEK ROZWÓD: - Na pewno święta wyglądały inaczej. Dawniej Wigilia była bardziej przeżywana, cieszyliśmy się z Bożego Narodzenia. Wszystko było robione pod święta, pod Narodzenie Chrystusa. Panował nastroju religijno-patriotyczny, bo wtedy jedno łączyło się z drugim. Szczególnie dla nas dzieci to była wielka radość, bo myśmy robili wszystkie dekoracje. Cały Adwent trwały przygotowania: robiliśmy bombki na choinkę, dmuchało się skorupki jajek, malowało się je na różne kolory, wzory, a potem wieszało na żywym oczywiście drzewku. Sami robiliśmy łańcuchy, ozdoby, na choince wieszało się i orzechy włoskie, i jabłka, i ciastka nawet. Bo choinka była nie tylko ozdobą, ale też wielkim łakomstwem. Adwent był przecież czasem postu, czasem wyrzeczenia, oczekiwania i przygotowania na Narodziny Pana. Dlatego potem choinka była dla nas tak wielką radością i ucztą. Pamiętam, że już po wigilii wstawałem w nocy, cichutko na palcach skradałem się do choinki i podjadałem ciastka.

- Co było ważne w tamtym czasie?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Święta były przede wszystkim przeżywane. W naszym domu rodzice zawsze zachowywali dawne tradycje. Wigilia była bardzo nastrojowa. Ojciec przynosił brzemię słomy i ta słoma musiała być ścielona we wszystkich pokojach. Potem przynosił snop owsa i stawiał w kącie - miał on symbolizować biednego, podróżnego, którego trzeba przyjąć w domu. Przynosił też siano, które rozkładało się na stole. Na tym sianie jadło się kolację. Pośrodku stołu był oczywiście żłóbek, w którym Pan Jezus leżał na sianku. Tego dnia panował nastrój podniosły, tradycyjno-rodzinny. Nie było elektryczności, radia, telewizji. Kolędy śpiewaliśmy całą rodziną z temperamentem i wielkim przeżyciem.

- Jakie potrawy królowały na wigilijnym stole?

- Oczywiście musiało ich być dwanaście. Na Kresach potrawą zasadniczą była kutia: to jest pszenica tarta z makiem i miodem. Były też pierogi, przynajmniej pięć rodzajów: z makiem, z serem, z ziemniakami, z kapustą i grzybami. I oczywiście ryba pod różnymi postaciami, a na deser ciasta. Do picia gotowało się napój z suszonych owoców, śliwek, jabłek, gruszek. To zastępowało dzieciom współczesną coca-colę. Wieczerza zaczynała się od dzielenia się opłatkiem, od wspólnej modlitwy. W noc wigilijną wielką przyjemnością dla młodzieży było spanie na słomie pod stołem - uważaliśmy to za przywilej. Obowiązkowe było oczywiście uczestnictwo w Pasterce. Ja mieszkałem 5 kilometrów od kościoła parafialnego, ale to nie przeszkadzało nam w pójściu na Pasterkę.

Reklama

- Które tradycje świąteczne Ksiądz lubił najbardziej?

- Gdy byłem młodym chłopakiem najwięcej uroku miało dla mnie kolędowanie. Była to największa przyjemność dla młodzieży. Ja kolędowałem przez długie lata, zawsze pod oknami domów. Do większych, bogatszych domów wchodzimy do środka, bo tam było miejsce dla wszystkich kolędników, ale przy małych domkach staliśmy pod oknami. Zawsze cieszyliśmy się, bo od każdego dostaliśmy po parę groszy, albo ciastka lub owoce. Kolędowanie było też w tamtych czasach bardzo rozpowszechnione - od samej Wigilii aż do Trzech Króli chodziliśmy prawie każdego wieczoru do kilkunastu domów, żeby urozmaicić życie innym. Ale przede wszystkim młodzież cieszyła się tym, że może szczodrować.

- A jak wyglądały święta, gdy już Ksiądz posługiwał na parafii?

- Gdy już zostałem kapłanem, to jeszcze bardziej podkreślałem to przeżycie: nie użycie, tylko przeżycie świąt. Zawsze organizowałem jasełka. Nie było innych rozrywek telewizyjnych, imprez, tylko każda parafia organizowała uroczyste jasełka. Szczególnie lubiła je młodzież, mogła się dzięki temu często spotykać, cieszyć swoim towarzystwem, mogła się też pokazać z przedstawieniem w innych wioskach - to było dla nich duże urozmaicenie i wielka frajda.

- Czy coś się zmieniło po przyjeździe na Zachód?

- Na Ziemie Zachodnie przyjechałem po II wojnie światowej jako proboszcz z rodzicami, rodziną, parafianami. Pamiętam, że jeszcze przez pięć lat przynosiliśmy na plebanię słomę, przynosiło się siano, to tworzyło nastrój szopki i Bożego Narodzenia. Na Trzech Króli organizowało się pięć, sześć koni, tworzono orszak królewski. Królowie przyjeżdżali najpierw do proboszcza, a potem jeździli po wioskach, śpiewali pieśni o Mędrcach, zbierali przy tym datki na ubogich. Potem przyszły kamienice, przyszło światło, elektryczność, trzeba było zrezygnować z niektórych tradycji. Zastąpiły je inne, nowe zwyczaje, które przynosili ze sobą ludzie z innych części Polski. Ale na pewno dalej najważniejsze było Boże Narodzenie. My przeżywaliśmy te święta. Dzisiaj mamy wyżycie - już na początku Adwentu we wszystkich sklepach można spotkać ubrane choinki, grane są kolędy, ulice udekorowane, namawia się nas do kupowania coraz to nowych rzeczy, coraz droższych prezentów. Wszystko wokół skłania do używania świąt, do wyżycia się, a nie do głębokiego przeżywania. Boże Narodzenie niestety straciło współcześnie na wartości religijnej. Ostatnią ostoją jest jeszcze katolicka rodzina, ale tu też często nie ma już tego głębokiego przeżycia, oczekiwania na przyjście Chrystusa.

- W takim razie jak dobrze przeżyć święta?

- Trzeba przypomnieć sobie, że Bóg Ojciec przysłał swojego Syna, by nas zbawić, ocalić od śmierci. Jeśli spojrzymy na święta przez pryzmat wieczności, wówczas nabiorą one innego charakteru. Bóg przyszedł na ziemię. Dla nas. Cieszmy się z Jego Narodzenia!

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Jan Maria Vianney - patron proboszczów

Niedziela łowicka 34/2004

[ TEMATY ]

święty

św. Jan Maria Vianney

xTZ

Wizerunek św. Jana Vianneya autorstwa Marka Gajewskiego w sanktuarium św. Jana Vianneya w Czeladzi

Wizerunek św. Jana Vianneya autorstwa Marka Gajewskiego w sanktuarium św. Jana Vianneya w Czeladzi

4 sierpnia Kościół przypomina nam postać wielkiego kapłana, pomagającego tysiącom ludzi spotkać Boga, którego papież Pius XI ogłosił patronem wszystkich proboszczów - św. Jana Marię Vianneya. To postać niecodzienna, którą w kontekście współczesnych dyskusji na temat kapłaństwa, warto przypomnieć. Ten nietuzinkowy kapłan stanowi doskonały wzór do naśladowania dla dzisiejszych duchownych.

Ciekawa była droga życia tego świętego; Bóg go powoływał, ale kazał mu przejść przez wiele trudności, pokonać niejedną przeszkodę.
Urodził się w Dardilly pod Lyonem 8 maja 1786 r. jako syn małorolnego chłopa. Pisać nauczył się dopiero w 17 roku życia. Wkrótce zaczął myśleć o kapłaństwie. Napotkał jednak na wielkie przeszkody. Z powodu słabych zdolności (zwłaszcza do łaciny), dwukrotnie odmawiano mu przyjęcia do seminarium. W czasie studiów również miał niejedną trudność (egzaminy trzeba było składać po łacinie). W końcu, dzięki poparciu i pomocy proboszcza z sąsiedniej miejscowości ks. Abbe Balleya dobrnął do kapłaństwa.
Przez dwa lata był wikariuszem, a potem. (1818 r.) rozpoczął duszpasterzowanie w maleńkiej parafii (230 wiernych) Ars, w której pozostał już aż do śmierci. Była to tzw. ciężka parafia; o jej wiernych mówiono, że tylko sam chrzest odróżnia ich od istot nierozumnych. Proboszcz zabrał się energicznie do pracy duszpasterskiej. Nie odznaczał się zbytnią erudycją, więc i jego kazania były bardzo proste, nie obejmowały też szerokiej tematyki. W jego nauczaniu ciągle powracały podstawowe prawdy: o grzechu i jego skutkach, o pokucie i odzyskaniu łaski uświęcającej, o Eucharystii, modlitwie... Wkrótce jednak przekonano się, że w jego prostych słowach zawarta jest niezwykle wielka siła przekonywania. Chciało się go słuchać i trzeba mu było przyznać rację.
Niedługo trzeba było czekać, aby wierni odkryli w kapłanie wspaniałego spowiednika, prawdziwego lekarza duszy. Przenikał sumienia, czytał w sercu człowieka, widział nawet przyszłość. W tej sytuacji jest zupełnie zrozumiałe, że do Ars zaczęły napływać tłumy ludzi. Byli tacy, którzy osiadali tutaj na stałe, jednak większość dowoził codziennie dyliżans z Lyonu. Sprowadzała ich nie ciekawość zobaczenia „człowieka niezwykłego”, ile chęć nawrócenia, lub odnowy swojego dotychczasowego życia.
Zdarzali się i „ciekawscy”, a nawet złośliwi, ale tych czekała tutaj miła niespodzianka. Pewnego razu miał do Ars przybyć jakiś dziennikarz paryski, który chciał przygotować reportaż ośmieszający ludzką naiwność. Kiedy poprosił ks. Vianneya o wywiad, nie otrzymał go. Świątobliwy proboszcz zaproponował dziennikarzowi spowiedź. Ten próbował się oprzeć, ale w końcu „uległ”. Po zakończeniu spowiedzi, zapytany przez proboszcza, czy chce teraz przeprowadzić wywiad, odpowiedział, że „nie”. Wrócił do Paryża już jako inny, przemieniony duchowo człowiek.
Spowiedź u proboszcza nie trwała długo, ale była skuteczna. Krótkie napomnienia przenikały do duszy niby strzały. Słuchając spowiedzi pewnego mężczyzny, któremu najwidoczniej brakowało żalu, Święty Proboszcz rozpłakał się i płakał tak długo, aż zaniepokojony tym penitent zapytał o przyczynę. Usłyszał wtedy: „płaczę dlatego, że ty nie płaczesz”.
Pewnemu młodemu mężczyźnie, który ze względów ludzkich nie miał odwagi publicznie wyznać wiary, zadał za pokutę wziąć udział w procesji Bożego Ciała: „Pójdziesz zaraz za baldachimem”.
To nie do wiary, ale Święty codziennie spędzał w konfesjonale do 17 godzin, a penitentów miał w ciągu roku około 30 tys. Ten nietuzinkowy kapłan, patron wszystkich proboszczów, choć nie imponował elokwencją a w swoich przechodzonych butach i wytartej sutannie musiał wyglądać bardzo mizernie, był autentycznym gigantem duchowym swojej epoki! Przybywali do niego ludzie z całej Europy i Ameryki, czekali w długiej kolejce do konfesjonału, w którym spowiadał.
Nie oszczędził mu Bóg i cierpień. Nadchodziły listy z pogróżkami, pojawiały się oszczercze pomówienia, wiele przykrości doznał nawet ze strony współpracownika, który miał mu świadczyć pomoc. To nie zniechęcało go. Rzeczywiście można powiedzieć o nim to, co Ewangelia mówi o Chrystusie: „widząc tłumy ludzi litował się nad nimi, bo byli znękani i porzuceni, jak owce nie mające pasterza”. Święty chciał uczynić wszystko, aby wskazać innym drogę zbawienia.
Swoją żarliwą i ufną wiarą, świadectwem ubogiego życia i surową ascezą ks. Jan Vianney pociągnął do Boga parafian i licznych przybyszów. Odmienił ich nie do poznania. Przez wiele lat modlił się i pościł w ich intencji, a nocami toczył zmagania z szatanem. Zmarł 4 sierpnia 1859 r. Kanonizowano go w 1925 r.
Ilekroć każdego roku wspominam liturgicznie postać tego Świętego Proboszcza, przypominają mi się słowa mojego ojca duchownego z Seminarium, który na I roku studiów w czasie konferencji ascetycznej powiedział do nas: Ten dobry ksiądz i spowiednik powinien mieć: kieliszek mądrości, szklankę roztropności i morze cierpliwości”. Kiedy patrzę na św. Jana Marię Vianneya, widzę w nim wzór takiego kapłana.
Dla Ojca Świętego Jana Pawła II, który w 1986 r. z okazji 200. rocznicy urodzin Świętego modlił się przy jego grobie, jest - jak wówczas powiedział - „Proboszcz z Ars przykładem silnej woli i kapłańskiej gorliwości”. Dzisiaj kiedy toczą się dyskusje na temat modelu kapłaństwa, może trzeba zapatrzeć się na tegoż ubogiego proboszcza z Ars i starać się kształtować przyszłych kapłanów właśnie w takim duchu, dbając, by pierwiastek intelektualny nie zdominował ich formacji kosztem sfery duchowej. Wizytówką kapłana nie powinien być przede wszystkim jego intelekt ale pokora, skromność i umiłowanie Boga w człowieku, tak jak nam to pokazał św. Jan Maria Vianney.

CZYTAJ DALEJ

Bp Muskus: zawierzenie Bogu sprawdza się w czasach kryzysu

2024-08-04 17:52

[ TEMATY ]

bp Damian Muskus

BP KEP

Bóg składa swojemu Kościołowi propozycje nowego życia, zaprasza do podejmowania coraz większej miłości, chce nas prowadzić nowymi drogami - mówił bp Damian Muskus OFM w sanktuarium Matki Bożej Sokalskiej w Hrubieszowie. Krakowski biskup pomocniczy przewodniczył tam Mszy św. odpustowej.

Uroczystości odpustowe Matki Bożej Anielskiej odbyły się w jubileuszowym roku 300. rocznicy koronacji cudownego wizerunku Matki Bożej Sokalskiej, która jest czczona w znajdującym się pod opieką zakonu bernardynów sanktuarium w Hrubieszowie.

CZYTAJ DALEJ

Choroszcz: figura Matki Bożej zdewastowana. Maryi obcięto ręce i zniszczono twarz!

2024-08-04 15:13

[ TEMATY ]

profanacja

Spotted: Choroszcz

Każdy akt profanacji jest obrazą Boga, wyrazem braku szacunku dla wierzących i wyznawanych przez nich wartości oraz sprzeciwia się zasadzie wolności religijnej - głosi oświadczenie kurii metropolitalnej w Białymstoku, związane ze zniszczeniem m.in. przydrożnej kapliczki k. Choroszczy.

Sprawa profanacji dwóch krzyży i tej kapliczki została zgłoszona na policję. Metropolita białostocki abp Józef Guzdek zwrócił się do wiernych z prośbą o modlitwy "w intencji przebłagalnej", zarządził też, że w niedzielę, we wszystkich parafiach Archidiecezji Białostockiej, po każdej mszy św. należy odśpiewać suplikacje.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję