Reklama

Śmierć jest częścią życia

Niedziela bielsko-żywiecka 44/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

MARIUSZ RZYMEK: - Czy do śmierci pacjenta można się przyzwyczaić?

BARBARA GRZEGORZEWSKA: - Jeżeli odszedł pacjent, z którym miało się jakiś kontakt, to wiadomo, że w mniejszym lub większym stopniu jego zgon się odczuje. Mimo tego, iż śmierć jest częścią życia i wiadomo, że czeka ona każdego z nas, to nie da się przejść wobec niej obojętnie.

- Neutralność wobec pacjenta w niczym tu nie pomaga?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Od śmierci pacjenta nie da się odciąć. Żadna maska - obojętności, czy neutralności - na nic się nie zda. Pomimo tego, że osoby zmarłej praktycznie się nie znało, to w głowie pozostaje świadomość, że dla kogoś był to ojciec, brat, mąż, syn, bądź matka, żona lub córka. Gdy się myśli w tych kategoriach, to poczucie straty jest naturalne, zwłaszcza, że w podobnej sytuacji można sobie wyobrazić siebie samego.

- Czy pielęgniarki i lekarze uczestniczą w szkoleniach, których tematem jest radzenie sobie z odchodzeniem i śmiercią pacjenta oraz z uczuciami, jakie towarzyszą jego najbliższym?

- Podczas mojej dotychczasowej pracy na oddziale chirurgicznym i na odcinku pooperacyjnym, nie brałam udziału w takim kursie, a jestem pielęgniarką od osiemnastu lat. Wiem natomiast, że na oddziale paliatywnym, takie szkolenia się odbywają.

Reklama

- Jak Pani uważa, czy takie szkolenia są potrzebne, czy raczej nie?

- Na oddziałach paliatywnych na pewno tak. Tam w końcu na co dzień ma się do czynienia z osobami obłożnie chorymi i z ich powolnym odchodzeniem. Zresztą nie tylko z nimi, ale i z rodzinami, których stan najbliższych mocno dotyka, podobnie jak i ich śmierć. A gdy chodzi o pozostały personel szpitalny, to myślę, że w takim szkoleniu mógłby on, z korzyścią dla siebie i pacjentów, spokojnie uczestniczyć.

- Śmierć w szpitalu największe żniwo zbiera u osób w jakim przedziale wiekowym?

- Trudno tu mówić o przedziale wiekowym. Bardziej zasadnym kryterium, gdy chodzi o śmiertelność w szpitalu, jest stopień rozwoju choroby nowotworowej. Dla raka wiek nie ma żadnego znaczenia. On w równym stopniu zagraża ludziom starym jak i młodym.

- Ludzie z nowotworem chcą walczyć, czy raczej są pogodzeni z losem?

- Pewnie, że chcą walczyć, przecież wieść o nowotworze spadła na większość z nich jak grom z jasnego nieba, przy okazji jakiś tam rutynowych badań. Wcześniej byli zdrowi, a tu taka nowina. O wywieszeniu białej flagi nikt, przynajmniej na początku, nawet nie myśli.

- Jeśli wyniki któregoś z pacjentów są coraz to gorsze i wszystko wskazuje na to, że jego dni są policzone, czy jakoś dajecie mu do zrozumienia, że czas na pojednanie z najbliższą rodziną oraz z Bogiem właśnie nadszedł?

- Od nas, jako od personelu medycznego to nie wypływa. Sprawy duchowe pozostawiamy kapelanowi szpitalnemu, który takie rozmowy indywidualnie przeprowadza. Także rodzina wiedząc o stanie zdrowia pacjenta może mu to zasugerować.

- Co w takim razie wy, jako personel szpitalny, w takich sytuacjach robicie?

- Staramy się zabezpieczyć takiego pacjenta od strony medycznej. Chodzi konkretnie o to, aby umierając nie cierpiał. Nasza rola sprowadza się więc do tego, żeby miał godną śmierć.

- Patrząc na odchodzenie pacjentów zżeranych przez nowotwór nie nachodzą Panią myśli o eutanazji?

- Zgodnie z moimi przekonaniami, to co Bóg dał, tylko On może wziąć i nikt inny. Eutanazji nie jestem więc w stanie zaakceptować.

- Czy według Pani pacjent powinien być informowany o zbliżającym się kresie, a może wręcz przeciwnie, powinien być utrzymywany w przeświadczeniu, że szansa na wyleczenie jeszcze przed nim istnieje?

- Według mnie pacjent powinien znać prawdę o stanie swojego zdrowia. Nie chodzi o to, żeby tą prawdą go dobijać, ale aby uzmysłowić mu, do jakiego momentu w swoim życiu doszedł.

- Czy istnieje możliwość łagodnego przekazania pacjentowi takiej hiobowej wieści?

- Wydaje mi się, że tak. Nie znaczy to jednak, że pacjentowi można prosto w oczy powiedzieć, że zostało mu dwa miesiące życia. Tego w końcu nikt nie wie. Równie dobrze można mu powiedzieć o dwóch tygodniach, albo i o dłuższym czasie. Chodzi o to, żeby pacjent orientował się, jaki jest jego stan i czego się może spodziewać. Jeżeli jest o tym poinformowany, to będzie wiedział jak się zachować i co ze swym życiem zrobić.

- W krytycznych sytuacjach, jakie w szpitalu obserwujesz, ludzie zbliżają się do Boga, czy wręcz przeciwnie oddalają się od Niego?

- Dla jednych choroba jest momentem zastanowienia się nad życiem i zrewidowania swoich dotychczasowych poglądów, a dla innych sposobnością do obrażenia się na Boga. Być może bez buntu nie ma późniejszej zgody na los, jaki zesłał Stwórca, kto wie? W każdym bądź razie nie zetknęłam się z pacjentem, który bluźniłby Bogu za to, co go spotkało. Zamiast tego bardzo duża ilość chorych regularnie się modli, czyta Pismo Święte, bierze udział w Mszach św. i spotyka się z kapelanem. Myślę, że swą postawą mówią o tym, że sytuację, w której się znaleźli trzeba oddać Bogu i podziękować Mu za każdy kolejny dzień życia.

- Przez pewien czas to na pielęgniarkach spoczywał obowiązek informowania rodziny o śmierci zmarłego. Jak się wtedy Pani czuła jako przekaziciel hiobowych wieści?

- Gdy się mówi skąd się dzwoni, to ludzie po drugiej stronie już wiedzą, co się im ma do zakomunikowania. Słowa „bardzo mi przykro, ale …”, sprawiają, że wszystko staje się jasne. Wcześniej zamiast telefonu był telegram, co uważam, nie było szczęśliwym rozwiązaniem. Obecnie za powiadomienie rodziny odpowiedzialny jest lekarz. W dobie ochrony danych osobowych, i tak przez telefon nie udzieli on wielu wyczerpujących informacji o zgonie. Te można uzyskać, dopiero podczas osobistego z nim spotkania.

- Jeżeli pacjent umiera w pokoju szpitalnym lub w trakcie zabiegu, co pielęgniarka musi przy nim zrobić, zanim odbierze go zakład pogrzebowy?

- Tych czynności nie jest za wiele. Chodzi o usunięcie z ciała wszelkich wenflonów, czy wkłuć, które są założone, zabezpieczenie opatrunkami ran oraz o wypisanie i umieszczenie na nim bransoletki z danymi zawierającymi personalia, oddział, datę i godzinę śmierci.

- Kontakt z martwym ciałem nie wywołuje u Pani poczucia pewnego dyskomfortu?

- Mam świadomość, że ten człowiek jeszcze chwilę temu żył, oddychał, rozmawiał ze mną, a teraz pozostało po nim ciało, które wymaga szacunku. Z tej racji tzw. toaletę pośmiertną wykonuje się w odrębnym pomieszczeniu, a nie na oczach pozostałych pacjentów, których dla ich psychicznego dobra, przed takim widokiem należy chronić. Często jest też tak, że zanim przystąpi się do swoich czynności, daje się czas rodzinie, która czuwała przy łożu śmierci pacjenta, na pożegnanie się z nim. W obliczu bólu, który temu towarzyszy, zawodowe powinności chwilowo mogą zejść na plan dalszy.

- Czy temat śmierci jest w szpitalu tematem tabu?

- Pomimo iż śmierć jest częścią naszego życia, to jednak jest rzadkim tematem na szpitalne rozmowy. Pacjenci raczej nie mówią o swoich odczuciach związanych z odejściem jednego z nich, a tylko nielicznych ta sytuacja skłania do refleksji.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski - historia zawierzenia Matce Bożej

[ TEMATY ]

Matka Boża

3 Maja

zawierzenie

Krzysztof Świertok

Klementyńskie korony (replika) nałożone na Obraz Jasnogórski, 28 lipca 2017 r.

Klementyńskie korony (replika) nałożone na Obraz Jasnogórski, 28 lipca 2017 r.

Kościół katolicki w Polsce 3 maja obchodzi uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Uroczystość ta została ustanowiona przez Kościół na prośbę biskupów polskich po odzyskaniu niepodległości po I wojnie światowej. Nawiązuje do istotnych faktów z historii Polski - ślubów lwowskich króla Jana Kazimierza, zawierzenia Polski Matce Bożej na Jasnej Górze przez prymasa Wyszyńskiego oraz nowego Aktu Zawierzenia Narodu Polskiego Matce Bożej, którego dokonał obecny przewodniczący KEP z okazji 1050-lecia chrztu Polski - abp Stanisław Gądecki.

W czasie najazdu szwedzkiego, 1 kwietnia 1656 r. w katedrze lwowskiej, przed cudownym wizerunkiem Matki Bożej Łaskawej, król Jan Kazimierz złożył uroczyste śluby, w których zobowiązywał się m.in. szerzyć cześć Maryi, wystarać się u papieża o pozwolenie na obchodzenie Jej święta jako Królowej Korony Polskiej, a także zająć się losem chłopów i zaprowadzić w państwie sprawiedliwość społeczną.

CZYTAJ DALEJ

Czy 3 maja obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych?

2024-05-02 07:20

[ TEMATY ]

wstrzemięźliwość

Adobe Stock

W związku z przypadającą w piątek, 3 maja, w Kościele katolickim uroczystością Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski, głównej patronki kraju, katolików nie obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych. Mimo uroczystości wierni nie są zobowiązani do udziału we Mszy świętej.

Zgodnie z obowiązującymi w Kościele katolickim przepisami wstrzemięźliwość od spożywania mięsa lub innych pokarmów należy zachowywać we wszystkie piątki całego roku, chyba że w danym dniu przypada uroczystość. Post ścisły obowiązuje w Środę Popielcową i w Wielki Piątek.

CZYTAJ DALEJ

Nosić obraz Maryi w oczach i sercu

2024-05-03 21:22

ks. Tomasz Gospodaryk

Kościół w Zwanowicach

Kościół w Zwanowicach

Mieszkańcy Zwanowic obchodzili dziś coroczny odpust ku czci Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Sumie odpustowej przewodniczył ks. Łukasz Romańczuk, odpowiedzialny za edycję wrocławską TK “Niedziela”.

Licznie zgromadzeni wierni mieli okazję wysłuchać homilii poświęconą polskiej pobożności maryjnej. Podkreślone zostały ważne wydarzenia z historii Polski, które miały wpływ na świadomość religijną Polaków i przyczyniły się do wzrostu maryjnej pobożności. Przywołane zostały m.in. ślubu króla Jana Kazimierza z 1 kwietnia 1656 roku, czy 8 grudnia 1953, czyli data wprowadzenia codziennych Apeli Jasnogórskich. I to właśnie do słów apelowych: Jestem, Pamiętam, Czuwam nawiązywał kapłan przywołując słowa papieża św. Jana Pawła II z 18 czerwca 1983 roku. - Wypowiadając swoje “Jestem” podkreślam, że jestem przy osobie, którą miłuję. Słowo “Pamiętam” określa nas, jako tych, którzy noszą obraz osoby umiłowanej w oczach i sercu, a “Czuwam” wskazuję, że troszczę się o swoje sumienie i jestem człowiekiem sumienia, formuje je, nie zniekształcam ani zagłuszam, nazywam po imieniu dobro i zło, stawiam sobie wymagania, dostrzegam drugiego człowieka i staram się czynić względem niego dobro - wskazał kapłan.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję