Reklama

Człowiek jest zawsze ważniejszy

Jan Paweł II przypomniał, że Kościół nie bierze w obronę żadnej ze stron sporów ideologicznych, nie proponuje żadnej „trzeciej drogi”, ale zawsze i wszędzie stara się być tylko sumieniem krytycznym i wypełniać misję prorocką, która ma wymiar formacyjny - mówi bp Piotr Jarecki w rozmowie z Wiesławą Lewandowską

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiesława Lewandowska: - Czym jest nauka społeczna Jana Pawła II: tylko wyczerpującą diagnozą społecznej rzeczywistości przełomu tysiącleci czy nadzwyczajnym zbiorem wytycznych na wzór katechizmu?

Bp Piotr Jarecki: - Na wzór katechizmu na pewno nie, bo nie taka jest natura nauki społecznej Kościoła. Warto się tu zastanowić nad samym określeniem „nauka społeczna Jana Pawła II”. Niektórzy komentatorzy, a nawet hierarchowie Kościoła, podkreślali jakąś nadzwyczajną specyfikę nauczania społecznego Jana Pawła II. Bardziej niż z tymi komentatorami, zgadzam się z Benedyktem XVI, który w kontekście encykliki „Populorum progressio” i II Soboru Watykańskiego zwraca uwagę bardziej na ciągłość, niż na pewne cezury w nauczaniu społecznym Kościoła.

- Nie można mówić zatem o specyfice nauczania społecznego papieży, o wyjątkowości Jana Pawła II?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Tego nie powiedziałem. Możemy oczywiście mówić np. o specyfice nauczania Pawła VI czy Jana Pawła II, ale to głównie dlatego, że przyszło im żyć w innych czasach, inne były przed nimi wyzwania… Istota nauki społecznej Kościoła zawsze jest niezmienna - jest to rzucanie światła Ewangelii na szeroko rozumiane problemy społeczne, gospodarcze, kulturowe, polityczne, cywilizacyjne, ale jest też element zmienny - dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość. A żyjemy w czasach przyspieszenia historii. Musi się ona opierać na najbardziej obiektywnym rozeznaniu rzeczywistości i zdiagnozowaniu tych problemów. Trzeba tu przyznać, że na czas pontyfikatu Jana Pawła II przypadła fala niebywałych zmian cywilizacyjnych - technologicznych i kulturowych oraz zmian politycznych w świecie.

- W nauce społecznej Jana Pawła II pojawia się rejestr chyba wszystkich możliwych problemów współczesnego świata… Jak można by określić stanowisko Jana Pawła II w sprawach społecznych?

- To bardzo trudne, a właściwie niemożliwe, bo zawsze grozi jakąś ideologizacją. Aby to wytłumaczyć, powołam się na jego drugą z trzech encyklik społecznych, na encyklikę „Solicitudio rei socialis”. Wszystkim tym, którzy chcieli za wszelką cenę ideologizować naukę społeczną Kościoła, Jan Paweł II przypomniał w niej, że Kościół nie bierze w obronę żadnej ze stron sporów ideologicznych, nie proponuje żadnej „trzeciej drogi”, ale zawsze i wszędzie stara się być tylko sumieniem krytycznym i wypełniać misję prorocką, która ma wymiar formacyjny.

Reklama

- W wielu dyskusjach pada zarzut, że społeczna nauka Kościoła jest jednak rodzajem „trzeciej drogi”, bo przecież Jan Paweł II popiera zarówno kapitalizm, jak i związki zawodowe…

- To absurd! Ani Kościół, ani tym bardziej Jan Paweł II nie proponuje „trzeciej drogi”! Można tylko powiedzieć, że podchodzi do rzeczywistości społecznej z mentalnością „trzeciej drogi”. To znaczy, nie utożsamia żadnego systemu z jakimś swoim systemem, bo Kościół nie ma przecież swojego systemu politycznego, nie ma też swojego ani nie popiera jakiegoś konkretnego systemu ekonomicznego. Natomiast zawsze zachowuje sobie prawo do ich oceny w świetle Ewangelii. Np. w systemach komunistycznych zwracał uwagę na to, że negowanie podstawowych praw jednostki, grup społecznych, monopolizowanie wszystkiego przez państwo prowadzi donikąd, bo system jest barbarzyński, prowadzący do degradacji człowieka i całego społeczeństwa. O systemie kapitalistycznym natomiast mówi, jeżeli będzie się kierował tylko logiką zysku i ograniczał wszystko do logiki rynku, to wytworzy barbarzyńskie społeczeństwo. - Uważajcie - upomina - są jeszcze inne wartości! A zysk, owszem, jest konieczny, ale powinien mieć rolę jedynie służebną.

- Polscy politycy lewicowi bardzo chętnie powoływali się w swoim czasie na naukę społeczną Jana Pawła II, niemal jakby był socjalistą!

- Powiem więcej, o wielu hierarchach Kościoła - m.in. o kard. Wyszyńskim - mówiono, że są czerwoni, właśnie z powodu ich wyjątkowego przywiązania do nauki społecznej. Po encyklice „Laborem exercens” komentowano jej treść, szczególnie w Ameryce, jakoby napisał ją socjalizujący Papież… Owszem, są teksty młodzieńczego Marksa, które można by włożyć w usta Jana Pawła II, ale przecież nie znaczy to, że Papież był marksistą! Był krytykiem marksizmu we wszelkich jego postaciach; myśli marksistowskiej, komunizmu, kolektywizmu. Nie zapominajmy postawy Ojca Świętego wobec teologii wyzwolenia - wydał dwa dokumenty jednoznacznie potępiające tę marksistowsko-kościelną rewolucję w Ameryce Łacińskiej. Ale to nie oznacza, że nawet w myśli marksistowskiej Papież nie dostrzegał ziaren prawdy. Świadczy to o wielkiej otwartości.

- Po opublikowaniu „Centesimus annus”, nie doczytawszy jej dokładnie, cieszyliśmy się w Polsce, że oto mamy wyraźne błogosławieństwo Jana Pawła II dla ekonomicznego liberalizmu…

- Tak było! Wtedy niemal od razu pojawiły się najbardziej zafałszowane komentarze głośnych wówczas autorytetów intelektualnych, także spośród kościelnych hierarchów… Tymczasem przecież Papież postawił tam, najwyraźniej jak to tylko możliwe, pytanie: czy można powiedzieć, że po upadku socjalizmu realnego, kolektywizmu, zwycięskim systemem, który ma obowiązywać zarówno w dawnych krajach bloku wschodniego i w krajach Trzeciego Świata jest kapitalizm? I odpowiada: to zależy, co przez kapitalizm rozumiemy.

- Jakie jest to rozumienie kapitalizmu przez Jana Pawła II?

- Papież mówi, że jeżeli będzie to kapitalizm kierujący się wyłącznie logiką zysku i własności prywatnej indywidualistycznie traktowanej, to trzeba go odrzucić. Natomiast, jeżeli uznamy w tym systemie ważną rolę inicjatywy gospodarczej i podmiotowe traktowanie człowieka, jeżeli własność prywatna będzie odgrywała także rolę społeczną, jeżeli zysk będzie tylko jednym z czynników, ale nie jedynym, to Papież mówi, że taki „społeczny kapitalizm”, owszem, możemy zaakceptować. Tylko czy można go w takiej postaci nazywać tradycyjnie kapitalizmem?... Przyjęło się mówić raczej o społecznej gospodarce rynkowej. Tak więc, można powiedzieć, że Jan Paweł II nieco mniej krytykował kapitalizm niż komunizm, który potępiał bez reszty. I być może nie dostrzegał aż tak, jak widzi to dziś Benedykt XVI, tych wielkich wad współczesnego kapitalizmu.

- Jednym z pierwszych zarzutów, jakie wytknął współczesności, było degradowanie ludzkiej pracy.

- Tak, i to właśnie pracy poświęcił pierwszą ze swych trzech encyklik społecznych. W ogłoszonej w 1981 r. „Laborem exercens” poddał surowemu osądowi postępujące uprzedmiotowienie pracy. Trzeba powiedzieć, że ta krytyka była w tamtych czasach dość niemile widziana… Papież zaoponował przeciw temu, by głównym celem ludzkiej pracy było wytwarzanie tylko jak najbardziej wydajne produktów. Starał się przekonywać, że istotą i celem pracy jest sam człowiek i to, co się dzieje w jego wnętrzu. Świat jednak coraz bardziej ograniczał pracę do wymiaru tylko przedmiotowego…

- I mamy dziś triumf „kapitału przed pracą”, a nie - jak chciał Jan Paweł II - „pracę przed kapitałem”?

- Mamy też „kapitał zrównany z pracą”… Tak postulowali nawet niektórzy chrześcijańscy myśliciele, według których praca jest takim samym elementem gry ekonomicznej, jak wszystkie inne jej składniki. A to jest pogańskie podejście do sprawy… Jan Paweł II tak bardzo uwypukla zasadę pierwszeństwa pracy przed kapitałem i podkreśla, że człowiek jest zawsze ważniejszy. Dla Papieża był to jeden z zasadniczych problemów do rozwiązania dla współczesnego świata.

- Jednak nawet w Polsce, kraju Papieża, nie udało się zbudować takiego „papieskiego” kapitalizmu z ludzką twarzą…

- To dlatego, że wyidealizowaliśmy sobie i bezkrytycznie przyjęliśmy te nie najlepsze zachodnie wzorce, a Papieża rzeczywiście nie słuchaliśmy… Wystarczy porównać choćby publiczną debatę na temat społecznego nauczania Kościoła w Niemczech i u nas…

- …u nas jej po prostu nie było?

- W Niemczech taka debata trwa właściwie przez cały czas, choć oczywiście z różną intensywnością. Teraz np. w ramach Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej przygotowujemy nowy dokument pt. „Intensive Soziale Marktwirtschaft”, czyli na temat intensywnej społecznej gospodarki rynkowej. Niemcy tę społeczną gospodarkę rynkową mają zapisaną w konstytucji! Tymczasem w Polsce wmówiono nam, że to jakiś „dziwoląg”. W Polsce z góry przyjęto założenie, że albo liberalna gospodarka rynkowa, albo żadna inna! Jeden z jej promotorów powiedział mi kiedyś, że gdy mówimy „społeczna gospodarka rynkowa lub sprawiedliwość społeczna”, to jakbyśmy mówili nie „krzesło”, tylko „krzesło elektryczne”…

- Jak daleko odeszliśmy od wskazań Jana Pawła II?

- Bardzo daleko. „Liczy się gospodarka, głupcze” - powiedział Clinton i to bardzo się w Polsce podobało. A przecież to nonsens! Gospodarka nie jest absolutem, liczy się człowiek i społeczeństwo. Co z tego, że będziemy mieli dużo dóbr, jeżeli będziemy egoistami? Podoba nam się dziś w Polsce absurdalne hasło rządzącej partii: „nie uprawiajmy polityki, budujmy drogi, mosty”! A przecież nie żyjemy w świecie postpolitycznym. To polityka powinna dzisiaj bardziej wprząc gospodarkę w budowanie dobra wspólnego.

- Przypomnijmy, że Jan Paweł II nie deprecjonował tego pojęcia…

- W wizji Kościoła polityka jest jedną z najbardziej wymagających form miłości, ponieważ - jak przypomniał w ostatniej encyklice Benedykt XVI - miłość dotyczy nie tylko relacji mikro, ale także relacji makro. Aktywność na rzecz dobra wspólnego jest jedynym sensem istnienia państwa i polityki. To jest - jak powiedział już dawno Pius XI - jedna z najbardziej wymagających form miłości bliźniego, ustępująca tylko miłości religijnej, czyli do Pana Boga.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jako jedna wielka polska rodzina. Ulicami Wilna przeszła wielotysięczna Parada Polskości

2024-05-06 13:11

[ TEMATY ]

Wilno

Litwa

fot.M.Paszkowska/l24.lt

W sobotę Wilno rozkwitło biało-czerwonymi sztandarami – ulicami litewskiej stolicy przeszła tradycyjna majowa Parada Polskości. Była to wyjątkowa okazja, aby jak co roku Polacy ze wszystkich zakątków Litwy oraz rodacy z Polski i z dalszych stron mogli spotkać się razem jako jedna wielka polska rodzina.

Polski przemarsz w sercu Wilna stał się już piękną tradycją, organizowaną od dwudziestu lat przez Związek Polaków na Litwie z okazji Dnia Polonii i Polaków za Granicą i Święta Konstytucji 3 Maja.

CZYTAJ DALEJ

Osoby z niepełnosprawnościami na ulicach Milicza

2024-05-06 17:02

ks. Łukasz Romańczuk

Było kolorowo, z balonami i transparentami

Było kolorowo, z balonami i transparentami

W ramach Tygodnia Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną ulicami Milicza przeszedł pochód. Wzięło w nim udział wiele osób, które poprzez swój udział chciały pokazać, że każdy człowiek niezależnie od swojego stanu zdrowia jest cenny, wartościowy i potrzebny.

Pochód rozpoczął się przy Milickim Stowarzyszeniu Przyjaciół Dzieci i Osób Niepełnosprawnych przy ul. Kopernika. Wzięło w nim udział wiele dzieci i młodzieży w pobliskich szkół, a także osoby związane z MSPDION na czele z Alicją Szatkowską, która od ponad 30 lat pełni funkcję prezesa MSPDION wspierając swoją działalnością osoby niepełnosprawne. Obecny był także europoseł Jarosław Duda, Ewelina Lisowska, piosenkarka i ambasadorka MSPDION, Paweł Parus, dotychczasowy pełnomocnik Marszałka Województwa Dolnośląskiego ds. Osób Niepełnosprawnych, Andrzej Biały, wójt Gminy Krośnice, a cały pochód prowadził Wojciech Piskozub, burmistrz-elekt miasta i gminy Milicz.

CZYTAJ DALEJ

Rozpoczynają się egzaminy maturalne

2024-05-07 07:10

[ TEMATY ]

matura

Adobe Stock

Sesja maturalnych egzaminów pisemnych potrwa od 7 do 24 maja. Ich terminy z poszczególnych przedmiotów wyznaczyła Centralna Komisja Egzaminacyjna. Sesja egzaminów ustnych potrwa do 11 do 25 maja. Ich terminy każda szkoła ustala we własnym zakresie.

Egzaminy pisemne będę rozpoczynać się o godzinie 9.00 i o 14.00.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję