Nie wiem, czy którakolwiek szkoła w Kielcach przeżywa tak te wyniki, bo jesteśmy stosunkowo młodą placówką i niewielką - wciąż musimy walczyć o ucznia i trudno nam się równać z „gigantami licealnymi” o ustalonej od lat renomie - mówi s. Alina Furczyk, polonistka.
A jednak. Liceum zostało wysoko ocenione za osiągnięcia olimpijczyków (17 miejsce w kraju) i wyniki maturalne (47 miejsce w kraju). Ocena matur jeszcze bardziej uwiarygodnia poziom „Nazaretu” (w ub. roku można było usłyszeć zarzuty o „produkowaniu olimpijczyków”).
W zespole szkół nazaretańskich w Kielcach uczy się ponad 300 uczniów, z czego 147 - w liceum.
Reaktywowana po 40-letniej przerwie szkoła nazaretanek istnieje w Kielcach od 10. lat. Początkowo funkcjonowało tylko gimnazjum, dopiero od 7 lat jest także liceum.
- Skoro przez dwa kolejne lata nasi uczniowie okazali się najlepsi w województwie, to nie ma w tym przypadku. Myślę, że w szkole udało się wypracować klimat sprzyjający nauce, pracy, przyjaźni - mówi ks. dr Stefan Radziszewski, prefekt szkoły. Zdaniem s. Aliny - osiągnięty wynik to ogrom wspólnej pracy nauczycieli i uczniów. - Zachęcamy bardzo wielu uczniów do spróbowania swych sił w olimpiadach, niekoniecznie tylko tych najlepszych, a wszystko to odbywa się w dobrej atmosferze, np. starsi pomagają młodszym i słabszym. Chętnie także zaglądają do nas absolwenci - wyjaśnia s. Alina.
Mówi maturzystka Aleksandra Kwiatkowska: - Szkoła, według powszechnie obowiązującej definicji, jest to miejsce, w którym zdobywamy wiedzę. W naszej szkole nie jest to jedynie wiedza czysto teoretyczna, zamknięta w książkach, lecz znajomość życia i obowiązujących w nim zasad. Nauka nie ogranicza się do przekazywania tylko uznanej formy wiedzy, lecz przyczynia się do rozwoju ucznia w różnych płaszczyznach. Nasz Nazaret to miejsce, które jest szkołą w pełnym tego słowa znaczeniu - uczy i wychowuje, dbając nie tylko o rozwój intelektualny, lecz także o duchowy i moralny. Ponadto, miłym zaskoczeniem i zarazem zaletą Nazaretu jest obecność osób o wysokiej kulturze osobistej, zarówno w gronie pedagogicznym, jak i wśród rówieśników. Bycie uczniem naszej szkoły jest dumą i wyróżnieniem, ponieważ będąc w jednym miejscu, mogę rozwijać się na wielu płaszczyznach i to w dodatku w otoczeniu wartościowych ludzi.
Karol Wilczyński, stypendysta Ministra Edukacji, laureat Olimpiady Misyjnej Znajomości Afryki i wielu innych konkursów, obecnie student filozofii UJ: - Szkoła im. św. Jadwigi Królowej w Kielcach nie przypadkiem jest najlepsza wśród liceów w województwie. Mówię to jako absolwent znający realia kieleckich liceów, a także policealną rzeczywistość. Szkoła Sióstr Nazaretanek nie jest miejscem podziału uczniów na „humanistów”, „filologów” czy „przyrodników”, nie jest miejscem przygotowania tylko do zaliczenia matury. Tutaj nauczyciele dostrzegają w uczniach nie tylko „masę”, lecz osoby, zaś uczniowie mają wśród nauczycieli nie tylko przełożonych, lecz mistrzów. Dzięki temu uczniowie mają najlepszy grunt do rozwoju osobistego, który polega nie na „zaliczeniu” egzaminu maturalnego, lecz na przygotowaniu do życia. Jednym z etapów tego przygotowania są olimpiady przedmiotowe, które w mojej szkole są - jeśli chodzi o naukę - najwyższym dobrem, a nauczyciele mają świadomość ich wielkiej wartości, nie tylko naukowej. To przeświadczenie umożliwiło mi uczestnictwo w bardzo licznych konkursach (konkurs o Skandynawii, olimpiada języka łacińskiego, olimpiada filozoficzna, misyjna olimpiada znajomości Afryki). Trzy lata liceum nie zostały sprowadzone jedynie do „wkuwania” znanych wszystkim maturalnych formułek, lecz były także okazją do samorealizacji i nauki bycia odpowiedzialnym.
* * *
Szkołę nazaretańską reaktywowano w 2001 r., po 40 latach od jej kasacji przez władze PRL. Swymi początkami szkoła sięga w 1939 r., kiedy bp Czesław Kaczmarek sprowadził do Kielc Zgromadzenie Sióstr Najświętszej Rodziny z Nazaretu, celem m.in. zainicjowania w mieście szkolnictwa nazaretańskiego. W chwili zamknięcia w 1960 r. nazaretańska szkoła powszechna była największą szkołą w Kielcach.
Pomóż w rozwoju naszego portalu