W zeszłym roku Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy, dzięki któremu 6 stycznia 2011 r. możemy znów cieszyć się dniem wolnym od pracy. Jest to wielkie ułatwienie duszpasterskie, albowiem w Trzech Króli będzie można wprowadzić niedzielny cykl nabożeństw. - Długo trzeba było czekać na „uśmiercenie” dekretu Gomułki z 1960 r., który wówczas zniósł wolne 6 stycznia - uważa ks. dr Józef Kloch, rzecznik Episkopatu Polski. - Ale na szczęście wszystko dobrze się skończyło.
Uroczystość Objawienia Pańskiego już w III wieku znana była na Wschodzie. Jest to więc najstarsze chrześcijańskie święto, które weszło do tradycji Kościoła. Niegdyś to właśnie od niego rozpoczynał się rok liturgiczny. Około IV wieku pojawiło się także na Zachodzie, gdzie przeobraziło się w tzw. Trzech Króli. W liturgii uroczystość ta wiąże się nierozerwalnie z Bożym Narodzeniem.
Objawienie, nazywane z grecka Epifanią, oznacza zjawienie się, ukazanie się bóstwa w ludzkiej postaci. W liturgii zachodniej akcent uroczystości Objawienia pada na trzech magów-mędrców, których do Jezusa przywiodła gwiazda, wskazująca, że cały wszechświat został poruszony Jego narodzeniem.
Ewangelia św. Mateusza mówi o Magach lub - według innych tłumaczeń - Mędrcach ze Wschodu, którzy idąc za gwiazdą, przybyli do Jerozolimy i Betlejem, szukając nowo narodzonego króla żydowskiego. Weszli do domu i zobaczyli Dziecię z Matką Jego, Maryją; upadli na twarz i oddali Mu pokłon. I otworzywszy swe skarby, ofiarowali Mu dary: złoto - symbol godności królewskiej, kadzidło - godności kapłańskiej, mirrę - symbol wypełnienia proroctw mesjańskich oraz zapowiedź śmierci Zbawiciela. Trzej Królowie byli poganami. Fakt ten świadczy o uniwersalizmie chrześcijańskiego przesłania, albowiem narodzony Chrystus objawił się nie tylko narodowi wybranemu, ale wszystkim ludziom.
Nie ma zbyt wiele źródłowych dokumentów na temat personaliów Trzech Króli, natomiast więcej jest legend i spekulacji. W sztuce Kacper przedstawiany jest najczęściej jako ofiarujący mirrę Afrykańczyk, Melchior - jako dający złoto Europejczyk, a Baltazar - jako król azjatycki przynoszący do żłóbka kadzidło. Trzej Królowie czczeni są jako patroni podróżujących, pielgrzymów, handlowców, właścicieli gospód oraz kuśnierzy.
Z uroczystością Objawienia Pańskiego wiąże się też katolicki zwyczaj święcenia kredy, kadzidła i wody. Po powrocie z kościoła do domu kredą wypisuje się na drzwiach mieszkania K+M+B oraz aktualny rok. Litery te interpretuje się jako inicjały Trzech Króli. W średniowieczu odczytywano to inaczej. Napis „C+M+B” (imię Kacper po łacinie pisane jest przez C) wyrażał błogosławieństwo: Niech Chrystus błogosławi mieszkanie! (Christus mansionem benedicat). Według zwyczaju, dom powinno się skropić wodą święconą oraz spalić kadzidło, które podkreśla, że jest on miejscem modlitwy.
(as)
Pomóż w rozwoju naszego portalu