W drugą niedzielę Adwentu przypada Dzień modlitwy za Kościół na Wschodzie. Znawcą problematyki Kościołów wschodnich jest biskup ordynariusz Krzysztof Nitkiewicz, który przez wiele lat pracował w watykańskiej Kongregacji Kościołów Wschodnich, obecnie jest przewodniczącym Zespołu ds. Kontaktów z Polską Radą Ekumeniczną w Episkopacie Polskim.
We wspomnienie Najświętszej Maryi Panny Ostrobramskiej, 16 listopada, w kościele Świętego Ducha w Sandomierzu odprawiona została Msza św. pod przewodnictwem bp. Krzysztofa Nitkiewicza, po niej odbyła się promocja jego książki „Tam i z powrotem. Białystok - Rzym - Sandomierz” w budynku Caritas Diecezji Sandomierskiej. Spotkanie zostało zorganizowane przez sandomierski Klubu Inteligencji Katolickiej i Muzeum Okręgowe w Sandomierzu.
Książka „Tam i z powrotem” wydana została z okazji jubileuszu 25-lecia kapłaństwa bp. Nitkiewicza. Jest pokłosiem jego siedemnastoletniej pracy jako pracownika i podsekretarza w watykańskiej Kongregacji Kościołów Wschodnich. Przyjmowanie interesantów, odbywanie zebrań i licznych podróży służbowych stwarzało okazję do poznania mało znanej historii, tradycji oraz współczesnych problemów katolickich Kościołów wschodnich, które po wiekach rozdziału powracały do jedności z Rzymem, uznając zwierzchnictwo papieża. Spośród wielu felietonów, publikowanych w prasie katolickiej pod pseudonimem „Wędrowiec” lub opatrzonych inicjałami, wybranych zostało 25 tekstów. Autor w sposób barwny, ciekawy, pełen erudycji ukazał bogactwo chrześcijańskiego Wschodu, jego myśli teologicznej, liturgii i zwyczajów, sylwetki świętych, przybliżył też sytuację polityczną, społeczną i religijną tamtejszych chrześcijan.
Zbliżenie do Kościołów Wschodu, jak wspominał bp Nitkiewicz, zaczęło się w Białymstoku. - W każdej szkole, klasie jedna czwarta uczniów to byli prawosławni. Od dziecka uczestniczyliśmy w liturgii Wschodu, była ona czymś tak normalnym, jak liturgia łacińska. To niejako ułatwiło wejście w ten świat wschodni. Przez 10 lat zajmowałem się Kościołami tradycji bizantyjskiej, Kościołem rumuńskim, ormiańskim. Potem jako sekretarz musiałem poszerzyć swoje horyzonty, wtedy zaczęły się wyjazdy na Bliski Wschód, do Indii itd. Ale tu, w Białymstoku, był początek i ten bakcyl - mówił Biskup Sandomierski. Jak stwierdził, książka mówi o chrześcijańskim Wschodzie, a konkretnie o ludziach, którzy z powodu wiary w Chrystusa są zabijani i cierpią prześladowania. Ich świadectwu towarzyszy troska o zachowanie bogactwa liturgii, literatury religijnej i zwyczajów, które są bogactwem całego Kościoła Powszechnego. W swej książce Ksiądz Biskup chciał opowiedzieć o ich dramatycznej historii i o codziennym życiu. Przypomniał, że jeśli pomyślimy o chrześcijanach z Ziemi Świętej, to przecież ich przodkowie słuchali Pana Jezusa, spośród nich wyszli apostołowie. - Dziś Kościoły wschodnie są zapomniane, dowiadujemy się o nich w sytuacjach tragicznych. Chrześcijanie, na skutek różnych procesów historycznych, są mniejszością prześladowaną w Iraku, Iranie, ciągle cierpią. Polska jest w UE i może wiele zrobić poprzez swój autorytet dla Kościołów wschodnich. Jako naród katolicki też możemy bardzo pomóc tym naszym braciom w wierze - powiedział bp Nitkiewicz. Zapowiedział także zorganizowanie w Sandomierzu spotkania z przedstawicielami Kościołów wschodnich na wiosnę w ramach Spotkań Cyrylometodiańskich oraz współpracę warszawskiego KIK z sandomierskim.
2 lutego Kościół obchodzi święto Ofiarowania Pańskiego. Chce w ten sposób przeżyć na nowo wszystko to, co miało miejsce w świątyni jerozolimskiej, kiedy Maryja z Józefem ofiarowali Jezusa Bogu Ojcu.
„Gdy upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, Rodzice przynieśli Je do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu. Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego. A żył w Jerozolimie człowiek, imieniem Symeon. Był to człowiek prawy i pobożny, wyczekiwał pociechy Izraela, a Duch Święty spoczywał na nim. Jemu Duch Święty objawił, że nie ujrzy śmierci, aż zobaczy Mesjasza Pańskiego. Za natchnieniem więc Ducha przyszedł do świątyni. A gdy Rodzice wnosili Dzieciątko Jezus, aby postąpić z Nim według zwyczaju Prawa, on wziął Je w objęcia, błogosławił Boga i mówił: «Teraz, o Władco, pozwól odejść słudze Twemu w pokoju, według Twojego słowa. Bo moje oczy ujrzały Twoje zbawienie, któreś przygotował wobec wszystkich narodów: światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego, Izraela»”. A Jego ojciec i Matka dziwili się temu, co o Nim mówiono. Symeon zaś błogosławił Ich i rzekł do Maryi, Matki Jego: «Oto Ten przeznaczony jest na upadek i na powstanie wielu w Izraelu, i na znak, któremu sprzeciwiać się będą. A Twoją duszę miecz przeniknie, aby na jaw wyszły zamysły serc wielu». Była tam również prorokini Anna, córka Fanuela z pokolenia Asera, bardzo podeszła w latach. Od swego panieństwa siedem lat żyła z mężem i pozostała wdową. Liczyła już osiemdziesiąty czwarty rok życia. Nie rozstawała się ze świątynią, służąc Bogu w postach i modlitwach dniem i nocą. Przyszedłszy w tej właśnie chwili, sławiła Boga i mówiła o Nim wszystkim, którzy oczekiwali wyzwolenia Jerozolimy. A gdy wypełnili wszystko według Prawa Pańskiego, wrócili do Galilei, do swego miasta – Nazaret. Dziecię zaś rosło i nabierało mocy, napełniając się mądrością, a łaska Boża spoczywała na Nim”.
Święto Ofiarowania Pańskiego w liturgii wschodniej znane jest jako święto Spotkania (Hypapante). Inną jego nazwą jest Candelora, czyli święto Światła. Polska pobożność ludowa zna je jako święto Matki Bożej Gromnicznej. Od 1997 r. z woli św. Jana Pawła II jest to także Światowy Dzień Życia Konsekrowanego.
To święto było uroczyście celebrowane już w IV wieku w Jerozolimie, gdzie miało miejsce wydarzenie opisane przez św. Łukasza (2, 22-38). Obchodzono je wówczas 14 lutego, w ścisłym związku z Bożym Narodzeniem, które świętowano 6 stycznia.
Przez godzinę Ojciec Święty rozmawiał z młodymi Ukraińcami, zebranymi w Kijowie oraz w innych miastach Europy i Ameryki w ramach spotkania online, zorganizowanego dla młodzieży przez nuncjusza, abp. Kulbokasa i zwierzchnika Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego, abp. Szewczuka. Papież odpowiadał na pytania, zachęcał do miłości Ojczyzny i przebaczania, pomimo okrucieństw wojny. Podzielił się też osobistym świadectwem, związanym z młodym ukraińskim żołnierzem, który zginął na froncie.
Bycie „patriotą”, czyli „kochanie Ojczyzny”, obecnie zranionej przez przez wojnę, która zabija i prowadzi do głodu. Następnie „przebaczanie”, ponieważ „prawdą jest, że musimy się bronić”, ale zawsze należy być gotowym do przebaczenia, nawet jeśli „jest to bardzo trudne” i odruchowo chcemy „odpowiedzieć ciosem na cios”. Wreszcie – dialog: „zawsze”, „między sobą”, nawet z tymi, którzy „są przeciwni”, i mimo „uporu niektórych”, mając pewność, że „pokój buduje się przez dialog” – to główne myśli, jakie pozostawił ukraińskiej młodzieży Papież Franciszek podczas sobotniego spotkania.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.