Reklama

Kościół

Ks. prof. Piotr Tomasik o wyzwaniach stojących dziś przed katechezą w Polsce

Ewangelizacja, uczenie umiejętności uzasadnienia, dlaczego wierzę oraz włączenie lekcji religii w dialog interdyscyplinarny w szkole a także uzupełnianie lekcji religii poprzez katechizację dzieci młodzieży w parafiach, nie tylko w ramach przygotowywania do sakramentów – na te wyzwania stojące dziś przed katechezą w Polsce zwraca uwagę ks. prof. Piotr Tomasik, konsultor Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. 30 lat katechezy w szkole będzie tematem przewodnim 386. Zebrania Plenarnego KEP, które potrwa od 27 do 29 sierpnia na Jasnej Górze.

[ TEMATY ]

katecheza

katecheci

Artur Stelmasiak/Niedziela

Ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik

Ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jak podkreśla ks. prof. Piotr Tomasik w rozmowie z KAI, przed katechezą stoi dziś bardzo istotne wyzwanie, jakim jest ewangelizacja. Wyjaśnia, że nie polega ona tylko na wzbudzaniu wiary czy pobożności. – Do ewangelizacji należy również przedstawianie prawd wiary, coś, o czym Pan Jezus mówił: „poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli” (J 8, 32) – mówi ks. prof. Tomasik. – Podawanie tej prawdy zbawczej jest bardzo istotnym elementem lekcji religii. Może ona poruszyć ludzkie serce, o ile skierujemy ją do konkretnego człowieka a nie tylko przedstawimy jako pewien system – zaznacza. – Oczywiście, trzeba też stworzyć środowisko, w którym człowiek będzie w stanie przyjąć to Boże poruszenie – dodaje.

Reklama

Ks. prof. Tomasik zwraca uwagę, że w lekcjach religii uczestniczą różni uczniowie – bardziej i mniej wierzący. Zwłaszcza ci bardziej wierzący w ramach lekcji religii powinni uczyć się apologii wiary. Apologii nie należy rozumieć tylko jako obrony wiary, obrony swego stanowiska, obrony wiary przed znieważeniem. Przede wszystkim – jak podkreśla konsultor Komisji Wychowania Katolickiego KEP, chodzi o uzasadnienie, dlaczego ja wierzę; po to, by nasza wiara była również poddana rozumowi. Wówczas nasze przekonania stają się pewną całością. Zdaniem ks. prof. Tomasika, apologia wiary to również coraz mocniejsze poznawanie Jezusa Chrystusa i budowanie swojej tożsamości jako ucznia Chrystusa i członka Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Wobec tych uczniów mniej wierzących potrzebna jest ewangelizacja. Pamiętajmy jednak, że ewangelizować nie musi tylko katecheta. Mogą to robić właśnie koleżanki i koledzy, którzy są świadomie wierzący, tacy, dla których apologia wiary, uzasadnienie wiary jest czymś naturalnym – mówi ks. prof. Tomasik, podkreślając doniosłość tego apostolstwa młodzieży wobec młodzieży, na co zwraca uwagę również papież Franciszek.

Zdaniem kapłana, wyzwaniem stojącym dziś przed katechezą jest, w myśl dyrektorium katechetycznego, włączenie lekcji religii w niezbędny dialog interdyscyplinarny w szkole. Nie byłoby dobrze, gdyby katecheza była czymś zupełnie od tego oderwanym. – Mówimy o Bogu, który jest transcendentny ale też działa w świecie, dlatego interesuje nas zarówno połączenie religii z naukami fizykalnymi ale również, a może przede wszystkim, z naukami humanistycznymi – literaturą, historią – stwierdza ks. prof. Tomasik.

Reklama

Mówi również o wyzwaniu związanym z obecną epidemią. Wiąże się z nim konieczność sprawnego dostosowywania metod pracy do bieżącej sytuacji oraz budzenia nadziei i wiary w Boża opiekę.

Podziel się cytatem

Ks. prof. Tomasik zwraca też uwagę, że lekcje religii w szkole, choć bardzo potrzebne, nie zapewniają w całości tego, czym powinna być katecheza. Musi ona wypełniać 3 funkcje – nauczania, wychowania i wtajemniczenia, czyli wprowadzenia we wspólnotę Kościoła. – Klasa szkolna nie jest z natury wspólnotą kościelną, dlatego funkcja wtajemniczenia powinna odbywać się gdzie indziej, we wspólnocie parafialnej. Bardzo ważne jest by tam właśnie pojawiały się propozycje dla dzieci i młodzieży, by w ramach jakiejś grupy dzielenia, spotkania modlitewnego, czy celebracji liturgicznej młodzi mogli uzupełnić ten wymiar, który nie jest możliwy do przeprowadzenia w pełni w ramach lekcji w szkole – stwierdza. – Pomysł ten jest zapisany w polskim dyrektorium katechetycznym z 2001 r., czyli ma już 19 lat. W pewnej mierze jest on stosowany jeśli chodzi o przygotowanie do sakramentów: Pierwszej Komunii Świętej i bierzmowania. Poza tym przygotowaniem w zasadzie nie funkcjonuje. Chodzi o to, by zaistniał on w praktyce – zaznacza ks. prof. Tomasik. Podkreśla, że nie chodziłoby tu o dodatkową godzinę tygodniowo ale, w odniesieniu do tych młodych, którzy nie przygotowują się bezpośrednio do sakramentów, być może o jakąś formę spotkania raz w miesiącu, co byłoby odpowiednim uzupełnieniem lekcji religii a jednocześnie wiązałoby młodych z parafią. Jak podkreśla, jest to dziś bardzo istotne.

Ks. prof. Tomasik zwraca też uwagę na potrzebę uświadamiania rodzicom, jak bardzo to włączanie w Kościół jest dla ich dzieci ważne.

2020-08-26 16:29

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Włochy: Ksiądz z Turynu napisał podręcznik dla zdesperowanych katechetów

[ TEMATY ]

kapłan

katecheza

kapłan

turyn

Bożena Sztajner/Niedziela

Ksiądz Diego Goso z Turynu, odpowiedzialny za komunikację z wiernymi diecezji Ventimiglia – San Remo, na północy Włoch, napisał podręcznik dla katechetów, w którym zawarł zbiór rad "z przymrużeniem oka", jak trafić do młodych ludzi z przekazem religijnym. To już 18. książka tego duchownego.

W zamyśle "Podręcznik dla zdesperowanych katechetów" (Manuale per catechisti disperati) ma być swoistym „pogotowiem ratunkowym” dla księży, sióstr zakonnych i katechetów świeckich. To właśnie oni mają na co dzień do czynienia z młodymi ludźmi, którym często brakuje podstaw wiedzy o katolicyzmie.
CZYTAJ DALEJ

„Zamknijcie morderczą klinikę aborcyjną!”

2025-03-11 19:09

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Red

Pierwszy szok: „Najdłuższa ciąża, jaką pomogłyśmy przerwać trwała 37 tygodni!” – w ten sposób reklamuje się pierwsza aborcyjna „przychodnia” w Polsce, otwarta pod nazwą „AboTak” w pobliżu Sejmu w Warszawie. Doprecyzujmy: 37 tydzień ciąży to jej 9 miesiąc.

Dziecko ma już wykształcone wszystkie narządy i faktycznie jest gotowe do życia poza łonem matki. Aborcjonistki podają, że preferowaną metodą zabicia dziecka w tak zaawansowanym stadium rozwoju, jest „rozszerzenie szyjki macicy umożliwiające wydobycie płodu w całości narzędziami”, a wcześniej podanie zastrzyku, który „zatrzymuje akcję serca”. Prawdziwy wstrząs. Tylko zestawu ratunkowego brak.
CZYTAJ DALEJ

Bojkotowanie Muzeum Pamięć i Tożsamość – antyklerykalne działania rządu

2025-03-12 21:35

[ TEMATY ]

Muzeum „Pamięć i Tożsamość”

Radio Maryja

Bojkotowanie Muzeum Pamięć i Tożsamość – antyklerykalne działania rządu w celu umniejszenia historycznej roli wielkiego Papieża Polaka.

W tych dniach mija 20 lat od publikacji książki „Pamięć i tożsamość” (23 lutego 2005 r.) Ten tekst św. Jana Pawła II jest jego wielką medytacją, w której powierzył swoje ostatnie przesłanie do ludzkości. Jest to refleksja nad historią i tajemnicą zła, ucieleśnionego w wielkich systemach totalitarnych XX wieku, takich jak nazizm i komunizm, które doprowadziły do Holokaustu, gułagów, masowych eksterminacji. Ten wielki człowiek stawił czoła złu reprezentowanemu przez nieludzkie reżimy i pokonał je. Opowiada o problemach XX wieku, w szczególności o „złu przekształconym w system” w reżimach totalitarnych, takich właśnie jak nazizm i komunizm. „Pan Bóg dał nazizmowi dwanaście lat istnienia, a po dwunastu latach system ten upadł. Jeśli komunizm przetrwał dłużej i ma przed sobą jeszcze perspektywę dalszego rozwoju – pomyślałem – to musi być jakiś sens w tym wszystkim”. Do tego właśnie tematu nawiązuje określenie „konieczne zło”: „Uważano, że zło to jest w jakiś sposób konieczne dla świata i człowieka. Zdarza się bowiem, że w pewnych sytuacjach ludzkiego istnienia zło okazuje się w jakiś sposób pożyteczne, gdyż stwarza okazje do dobra. (św. Jan Paweł II).
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję