Praktyki są dla diakonów diecezji sosnowieckiej jednym z ostatnich
etapów przygotowań do sakramentu kapłaństwa. W tym roku do parafii
naszej diecezji wyjechało sześciu diakonów.
Diakon Robert Gacek pełni swoją posługę w parafii pw.
św. Marii Magdaleny w Ząbkowicach, diakon Wojciech Koryto w parafii
pw. św. Elżbiety Węgierskiej w Jaworznie Szczakowej, diakon Piotr
Kos we wspólnocie pw. św. Marii Magdaleny w Gołaczewach, diakon Rafał
Madej w parafii pw. Najświętszej Maryi Panny Nieustającej Pomocy
w Jaworznie-Ciężkowicach, diakon Łukasz Pasternak w parafii pw. Wniebowzięcia
Najświętszej Maryi Panny w Sosnowcu, zaś diakon Marcin Zbanuch we
wspólnocie pw. Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Chechle.
Diakoni przez długie lata formacji w domu i w seminarium
uczyli się miłować Boga. Miłość ta jest istotnym zadaniem życia kapłańskiego. "
Trzeba być troskliwym nie tylko o tych, na którym nam zależy, ale
naśladując Chrystusa służyć wszystkim potrzebującym - bez obłudy,
powagą pełną pokory, troską o chorych i biednych, czystością bez
skazy, przestrzeganiem duchowej karności" - jak echo wracają wypowiedziane
podczas święceń diakonatu słowa Pasterza diecezji sosnowieckiej.
Diakoni pomagają biskupowi i jego prezbiterium w posłudze
słowa i ołtarza. Jako słudzy ołtarza głoszą Ewangelię, przygotowują
Eucharystię, udzielają wiernym Komunii św. Na polecenie biskupa głoszą
również homilie, przekazując w ten sposób naukę wierzącym i niewierzącym.
Diakoni mają możliwość przewodniczenia modlitwom, udzielania sakramentu
chrztu św. Gdy zajdzie taka potrzeba, mogą także iść z wiatykiem
do ciężko chorych oraz przewodniczyć obrzędom pogrzebowym. Diakon
pełną władzę kapłańską otrzymuje dopiero po przyjęciu święceń kapłańskich.
Strojem liturgicznym diakona jest przewieszona przez lewe ramię stuła
i dalmatyka. Stuła, na podobieństwo szarfy przewieszona w poprzek
przez lewe ramię, symbolizuje niepełną władzę kapłańską. Obwieszcza
też, że diakon przekreśla wszystkie swoje indywidualne wizje oraz
marzenia i całego siebie pragnie podporządkować Chrystusowi. Dalmatyka
zaś oznacza zaszczyt i honor diakona usługującego Chrystusowi eucharystycznemu.
Diakoni naszej diecezji ofiarnie pracują na swoich praktykach,
są pełni wiary i ufności, że do końca życia, wypełniając ochotnie
Bożą wolę w duchu miłości, służyć będą Bogu i ludziom.
Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada
powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.
Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów
- ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić
chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa
nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą
pościć”
Wielka Sobota jest dniem ciszy i oczekiwania. Dla uczniów Jezusa był to dzień największej próby. Według Tradycji apostołowie rozpierzchli się po śmierci Jezusa, a jedyną osobą, która wytrwała w wierze, była Bogurodzica. Dlatego też każda sobota jest w Kościele dniem maryjnym. Wielkanoc zaczyna się już w sobotę po zachodzie słońca.
Tradycją Wielkiej Soboty jest poświęcenie pokarmów wielkanocnych: chleba - na pamiątkę tego, którym Jezus nakarmił tłumy na pustyni; mięsa - na pamiątkę baranka paschalnego, którego spożywał Jezus podczas uczty paschalnej z uczniami w Wieczerniku oraz jajek, które symbolizują nowe życie. W zwyczaju jest też odwiedzanie różnych kościołów i porównywanie wystroju Grobów.
Kalendarz wyborczy nie tylko podaje terminy pierwszej i ewentualnie drugiej tury wyborów prezydenckich, ale określa też dokładne daty czynności, jakie muszą wykonać komitety, a także wyborcy, jeśli np. chcą mieć nieodpłatny transport lub zamierzają głosować poza swoim okręgiem.
Na mocy postanowienia marszałka Sejmu Szymona Hołowni od połowy stycznia trwa kampania wyborcza do tegorocznych wyborów prezydenckich. Odbedą się one 18 maja, a ewentualna II tura – 1 czerwca. Załączony do postanowienia kalendarz wyborczy określa dni, w których upływają terminy wykonania określonych czynności wyborczych.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.