Reklama

TZN - „duże jest piękne”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rodzice z przeróżnych przyczyn czasami boją się dużych szkół, a uczniowie - markowych, bo może nie dadzą sobie rady. Wielki nie musi jednak przerażać, a marki wcale nie zdobywa się bezdusznymi wymaganiami, a raczej dzięki wysokim kwalifikacjom i charyzmą kadry nauczycielskiej oraz jej serdecznym podejściem do każdego ucznia, co później przekłada się na dobre przygotowanie do zawodu. Takie są właśnie Techniczne Zakłady Naukowe w Częstochowie - największa szkoła techniczna w mieście. Co roku opuszcza jej mury około 400 absolwentów. Są szkoły, których całkowita liczba uczniów jest mniejsza.
Wiele się mówi i pisze o wszelakich rankingach szkół, ekscytując się pozycją danej placówki na takiej, czy innej liście. Jednak szczególnie w przypadku szkół technicznych trudno o pełne i obiektywne kryteria oceny w takim rankingu. Bo tworząc takie kryteria któż mógł przewidzieć, że znajdzie się taki TZN, który - jako jedyna szkoła w Unii Europejskiej - będzie skutecznie konkurował pracami swoich uczniów z instytutami naukowymi i badawczymi oraz z zakładami przemysłowymi w międzynarodowych konkursach i wystawach wynalazków i zdobywał nagrody?! Któż mógł przewidzieć, że uczniowie TZN będą mieć przyjęte zgłoszenia swych prac do Urzędu Patentowego RP?! Aplikacje komputerowe pisane przez uczniów TZN zdobyły swoje uznanie np. w Urzędzie Miasta Częstochowa, który w swej pracy wykorzystuje już dwa programy przez nich stworzone, a obecnie powstaje trzeci.
Prężnie działające koło SEP, skupiające 70 nauczycieli i technicznych pracowników szkoły, organizuje dla uczniów TZN kursy przygotowujące do egzaminu oraz sam egzamin na uprawnienia SEP. Takie egzaminy zdaje co roku - w zależności od ilości chętnych - od 50 do 70 uczniów szkoły. W ten sposób otrzymują oni już w szkole uprawnienia SEP. Choć uczniowie tej technicznej szkoły zdobywają wiele nagród w dyscyplinach zupełnie nie związanych z ich specjalnościami zawodowymi, m.in. w konkursach recytatorskich, literackich czy fotograficznych, to jednak dla pracodawcy ważniejsze są posiadane przez nich uprawnienia SEP, zgłoszenie patentowe czy osiągnięcia w konkursach i olimpiadach zawodowych. Warto w tym miejscu wspomnieć, że informatycy zrzeszeni w kole SEP planują dla uczniów szkoły prowadzić szkolenia przygotowujące ich do egzaminów na certyfikaty CISCO. To rzeczywiście ambitny plan.
W bieżącym roku szkolnym oprócz tradycyjnych kierunków (technik elektronik; informatyk; teleinformatyk; mechanik; technik budownictwa oraz ochrony środowiska) młodzież w TZN uczy się na dwóch nowych specjalnościach - technik mechanik lotnictwa i technik awionik. Absolwent kierunku technik awionik może prowadzić obsługę naziemną samolotów w zakresie elektroniki i automatyki lotniczej. Może również tworzyć dokumentację techniczną podzespołów i części statków powietrznych wchodzących w skład awioniki, bądź montować i demontować elementy awioniki i jej wyposażenia elektrycznego. Natomiast ukończenie kierunku technik mechanik lotniczy gwarantuje przygotowanie zawodowe do prowadzenia obsługi naziemnej samolotów. Pozwala posiąść wiedzę niezbędną do naprawy i oceny stanu technicznego statków powietrznych, ich zespołów i wyposażenia.
Zbierając informacje o TZN zauważyłem, że rozporządzanie funduszami w szkole cechuje duża gospodarność i pomysłowość połączona z własną pracą nauczycieli i uczniów. Na bieżący rok szkolny przygotowywano bez wynajmowania zewnętrznych firm 2 nowe pracownie teleinformatyczne i 2 informatyczne. Również cała sieć komputerowa w tej ogromnej szkole jest wykonana przez nauczycieli i uczniów. Szkoła posiada stałe łącze internetowe, symetryczne o dużej przepustowości i jak przystało na nowoczesną placówkę techniczną jest wysoce zinformatyzowana - posiada ponad 300 komputerów w 3 podsieciach i własną serwerownię.
Uczniowie szkoły spoza regionu mogą zamieszkać w szkolnym internacie, zapewniającym mieszkańcom całodzienne wyżywienie w stołówce.
W ramach TZN funkcjonuje również Szkoła Policealna o dwóch specjalnościach: technik informatyk i technik BHP. To dobra propozycja zwiększenia swoich kompetencji szczególnie dla młodych ludzi, którym nie powiedzie się na egzaminie maturalnym, bądź nie uda się dostać na wymarzony kierunek studiów, ale korzystają z niej również studenci. Uprawnienia BHP przydają się w każdym zawodzie, a świadectwo po kierunku informatycznym ma większą wartość niż kursy komputerowe.
Nad zwiększeniem bezpieczeństwa w szkole czuwa monitoring korytarzy i newralgicznych węzłów komunikacyjnych. Kamery umieszczone są nawet w wybranych pomieszczeniach - np. w bibliotece. We wszystkich salach lekcyjnych działa szkolny radiowęzeł i wewnętrzna sieć telefoniczna. To tylko kilka przykładów prac wykonanych i stale modernizowanych przez nauczycieli i zainteresowanych uczniów. Dla szkoły są to trudne do wyliczenia oszczędności, a uczniowie zdobywają umiejętności praktyczne.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co robić, aby nie ulec żadnej z pokus?

2025-03-05 12:27

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Diecezja bielsko-żywiecka

Ewangelia mówi, że Chrystus był pełen Ducha Świętego, dlatego umiał odrzucić pokusy, zwyciężyć diabła. Każdy, kto się modli, kto nie tylko recytuje modlitwy, ale się rzeczywiście modli, kto staje przed Panem i mówi w pokorze: „Panie, pomóż, bo sam nie jestem w stanie sobie pomóc, nie potrafię zwyciężyć zła, zwalczyć słabość lub wadę, na nowo zaufać i być mężnym itd.”.

Pełen Ducha Świętego, powrócił Jezus znad Jordanu, a wiedziony był przez Ducha na pustyni czterdzieści dni, i był kuszony przez diabła. Nic przez owe dni nie jadł, a po ich upływie poczuł głód. Rzekł Mu wtedy diabeł: «Jeśli jesteś Synem Bożym, powiedz temu kamieniowi, żeby stał się chlebem». Odpowiedział mu Jezus: «Napisane jest: „Nie samym chlebem żyje człowiek”». Wówczas powiódł Go diabeł w górę, pokazał Mu w jednej chwili wszystkie królestwa świata i rzekł do Niego: «Tobie dam potęgę i wspaniałość tego wszystkiego, bo mnie są poddane i mogę je dać, komu zechcę. Jeśli więc upadniesz i oddasz mi pokłon, wszystko będzie Twoje». Lecz Jezus mu odrzekł: «Napisane jest: „Panu, Bogu swemu, będziesz oddawał pokłon i Jemu samemu służyć będziesz”». Zawiódł Go też do Jerozolimy, postawił na szczycie narożnika świątyni i rzekł do Niego: «Jeśli jesteś Synem Bożym, rzuć się stąd w dół. Jest bowiem napisane: „Aniołom swoim da rozkaz co do ciebie, żeby cię strzegli, i na rękach nosić cię będą, byś przypadkiem nie uraził swej nogi o kamień”». Lecz Jezus mu odparł: «Powiedziano: „Nie będziesz wystawiał na próbę Pana, Boga swego”». Gdy diabeł dopełnił całego kuszenia, odstąpił od Niego do czasu.
CZYTAJ DALEJ

Abp Galbas ustanowił w archidiecezji warszawskiej jałmużnika

2025-03-05 15:25

[ TEMATY ]

jałmużnik

Archidiecezja Warszawska

Abp Adrian Galbas

ks. Marcin Szczerbiński

Archidiecezja Warszawska

Abp Adrian Galbas i ks. Marcin Szczerbiński

Abp Adrian Galbas i ks. Marcin Szczerbiński

Abp Adrian Galbas ustanowił w archidiecezji warszawskiej jałmużnika, którego zadaniem jest pomoc materialna i duchowa osobom potrzebującym. Został nim ks. Marcin Szczerbiński, dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Rodzin Kurii Metropolitalnej Warszawskiej.

W Środę Popielcową ks. Marcin Szczerbiński odebrał z rąk metropolity warszawskiego abp. Adriana Galbasa dekret nominacyjny - poinformowało PAP w komunikacie biuro prasowe archdiecezji warszawskiej.
CZYTAJ DALEJ

Kanada: To kłamstwo wywołało antykościelną nagonkę. Spalono 112 świątyń

2025-03-06 10:03

[ TEMATY ]

Kanada

groby

indiańskie dzieci

antykościelna nagonka

pożary świątyń

Adobe Stock

W Kanadzie wydano ponad 200 milionów dolarów na poszukiwanie grobów, których nie było

W Kanadzie wydano ponad 200 milionów dolarów na poszukiwanie grobów, których nie było

Kanadyjski rząd federalny wycofał się z finansowania poszukiwań grobów domniemanych ofiar szkół rezydencjalnych dla indiańskich dzieci. Od 2021 r. wydano na ten cel 216,5 mln dolarów, ale nie znaleziono żadnych ludzkich szczątków. Rozniecane przez media i rząd pogłoski o istnieniu tych grobów wywołały jednak falę antykościelnej agresji, w wyniku której zdewastowano bądź spalono w Kanadzie 112 kościołów.

Szkoły rezydencjalne powstały pod koniec XIX w. z inicjatywy rządu. Miały wspierać asymilację rdzennych mieszkańców Kanady. Prowadzenie szkół powierzono Kościołom, katolickiemu i anglikańskiemu.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję