Reklama

Ograbiona przez piratów

Jednym z najbardziej malowniczych zakątków Sycylii jest piękne miasto, swoimi korzeniami sięgające starożytności - Tindari. Tutaj z wysokiego klifu można podziwiać charakterystyczne w tym rejonie wybrzeża ławice piaszczyste, tutaj też znajduje się mało znane sanktuarium Czarnej Madonny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od najwyższej strony przylądka Tindari na Sycylii, prawdopodobnie na miejscu starożytnego akropolu, wznosi się sanktuarium „Madonna di Tindari”, gdzie przechowywana jest czczona przez ludność „Madonna Nera” - drewniana statua bizantyjska, o której tradycja mówi, iż trafiła tu z krajów wschodnich.

Tindari

Miasto zostało założone w 396 r. p.n.e. przez Dionizjusza I Starszego i było jedną z ostatnich kolonii greckich na Sycylii. Położone jest na równinie, na wierzchołku przylądka Tindari, w otoczeniu rzadkiej piękności pejzażu morskiego.
Greckie Tindari było bogate i rozbudowało się na skalę monumentalną, zwłaszcza za czasów rzymskich. Powstało na planie bardzo regularnym, poprzecinane szerokimi ulicami pod kątem prostym z siecią dróg drugorzędnych, tworzących zespoły domów mieszkalnych z przyległymi do nich składami, szopami i warsztatami (tzw. insuale). Jednak w I wieku naszej ery - jak czytamy u Pliniusza - część miasta pogrążyła się w morzu na skutek obsunięcia się części przylądka. W pierwszych wiekach chrześcijaństwa, a później za czasów bizantyjskich miasto było stolicą diecezji, co trwało do czasów podbojów arabskich, kiedy to uległo całkowitemu zniszczeniu w 836 r.
Miasto - wierny sojusznik Rzymu przeciwko Kartaginie w okresie wojen punickich - cieszyło się szczególnymi przywilejami za czasów cesarstwa, co potwierdzają zarówno źródła historyczne, jak i badania archeologiczne.

„Madonna Nera”

W ostrym sycylijskim słońcu błyszczy złocisty dach kopuły budowli dość pokaźnych rozmiarów. Jest to sanktuarium Madonna di Tindari, gdzie znajduje się czczona przez wiernych „Madonna Nera” - cedrowa figura bizantyjska.
Legenda głosi, że sanktuarium powstało tutaj, ponieważ łodzie wiozące skarby bizantyjskie, a w nich ikony, jak również figurę „Madonna Nera”, utknęły w piaszczysto-żwirowych lagunach znajdujących się w pobliżu przylądka Tindari. Wydarzyło się to na przełomie VIII i IX wieku. I tak, na wzgórzu o wysokości ok. 260 m n.p.m zbudowano świątynię. Statuę Czarnej Madonny wyrzeźbioną w cedrze libańskim, prawdopodobnie w Bizancjum, choć mówi się, że mogła pochodzić z Syrii, zdobi napis z Pieśni nad Pieśniami „Nigra sum, sed formosa” - „Jestem czarna, ale piękna”. Cudami słynąca statua Czarnej Madonny czczona jest przede wszystkim w święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, 8 września.
Rzeźba przedstawia Bogarodzicę w powłóczystej szacie, siedzącą na bardzo wysokim tronie w pozycji frontalnej. Matka Boża trzyma przed sobą na kolanach Dziecię Jezus, które prawą ręką błogosławi i jednocześnie układem palców wskazuje na dwie natury - boską i ludzką.
Obecne sanktuarium zbudowano w 1549 r. na miejscu dawnego, zaraz po zniszczeniach i grabieżach dokonanych przez Ariadena Barbarossę - pirata północnoafrykańskiego. Następnie poszerzono, dobudowując do niego w 1979 r. kolejne części.
Wnętrze bazyliki jest bogato zdobione. W samym centrum prezbiterium, pod złoconą kopułą znajduje się czczona przez wiernych, nie tylko Sycylii, bizantyjska Madonna. Wokół na ścianach umieszczono piętnaście mozaik, każda z nich przedstawia jedną dziesiątkę Różańca św. - trzy jego tajemnice: radosną, bolesną i chwalebną. W oknach natomiast znajdują się bogate witraże przedstawiające świętych Kościoła. Za ołtarzem można podziwiać obrazy ukazujące historię sanktuarium od czasu przybycia tu czczonej Czarnej Madonny, a z placu przed bazyliką rozciągają się wspaniałe widoki...

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Biedny łodzianin patrzy na Rwandę

2024-08-02 07:30

[ TEMATY ]

felieton (Łódź)

Wojciech Bieliński

Z głębokim bólem przeżywaliśmy śmierć Mateusza Sitka na polskiej granicy. Kiedy słuchałem wspomnień jego kolegów, przypomniał mi się wiersz Czesława Miłosza z 1945 r. pt. „Naród”. Poeta napisał w nim, że nasi „Najlepsi synowie pozostają nieznani, Zjawiają się tylko raz jeden, aby umrzeć na barykadach...” Kim byłby Mateusz, gdyby pozwolono mu dorosnąć i dojrzeć? Kim byłby Krzysztof Kamil Baczyński? Kim byłaby Basia Nazdrowicz ps. „Wiewiórka” pochowana na Starym Cmentarzu w Łodzi? Wybitny historyk literatury polskiej, Stanisław Pigoń, na wieść, że Baczyński zginął w Powstaniu, powiedział: „Należymy do narodu, którego losem jest strzelać do wroga z brylantów.” Ile takich „brylantów” mamy dziś w Wojsku Polskim, ile jest w całym społeczeństwie? Kto ich ofiarę dziś rozumie i docenia?

CZYTAJ DALEJ

Trytytka na zranione serce?

2024-08-02 12:06

[ TEMATY ]

wiara

ewangelizacja

Przystanek Jezus

Jezus

Karol Porwich/Niedziela

Trwa Przystanek Jezus, czas rozmowy i ewangelizacji. Jednymi z ewangelizatorów są Kasia i Arek z Lublina, którzy opowiadają o swoim zakochaniu w Jezusie, rozmowie z festiwalowiczami i kartonie trytytek.

Przystanek Jezus (PJ) to ogólnopolska inicjatywa ewangelizacyjna, która powstała jako odpowiedź na festiwal Woodstock – aktualnie Pol’and’Rock Festival. Do udziału w Przystanku Jezus zaproszone są osoby pełnoletnie, na co dzień formujące się we wspólnotach, grupach i ruchach parafialnych, które odkrywają w sobie chęć dzielenia się Dobrą Nowiną z innymi.

CZYTAJ DALEJ

Wspomnienia z Powstania Warszawskiego

2024-08-02 20:01

[ TEMATY ]

Maria Okońska

Łukasz Krzysztofka/Niedziela

Maria Okońska

Maria Okońska

Instytut Prymasa Wyszyńskiego udostępnił na swojej stronie audiobook ze „Wspomnieniami z Powstania Warszawskiego” Marii Okońskiej. Codziennie - od 1 sierpnia - pojawia się nowy fragment tej poruszającej książki.

Maria Okońska razem z nowo rodzącą się wspólnotą popularnie nazywaną „Ósemką” (od ośmiu błogosławieństw, które stały się duchowym filarem wspólnoty - obecnie Instytutu Prymasa Wyszyńskiego) stanęła do Powstania z modlitwą. „Gdy powstańcy będą walczyć, a sanitariuszki opatrywać rannych, wtedy ktoś musi klęczeć, modlić się za nich i wołać do Boga o ratunek przez przyczynę Matki Najświętszej”. Niosły otuchę i pokrzepienie walczącym i ludności cywilnej poprzez wzywanie do modlitwy różańcowej, uczestnictwa we Mszy św., rozdawały medaliki i ryngrafy. Maria Okońska napisała Nową mobilizację walczącej Warszawy - apel do Warszawy, „wezwanie do walki o wewnętrzne przemienienie Narodu w duchu Bożej i braterskiej miłości, do szturmu już nie tylko o wolną, ale i świętą Polskę”.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję