Reklama

Niedziela Łódzka

Wyjście poza schematy

Od chwili ogłoszenia w marcu 2020 r. informacji o pandemii wiele dziedzin życia uległo głębokiej reorganizacji. Edukacja okazała się jedną z tych, które najgłębiej doświadczyły zmiany. Nauka on-line, jakkolwiek rozumiana, obnażyła wiele: braki sprzętowe, niedostateczną przepustowość łącz internetowych, brak doświadczenia nauczycieli i uczniów w kształceniu on-line czy chaos w obszarze organizacyjnym i decyzyjnym władz oświatowych. Jednak sytuacja ta uświadomiła jeszcze jedną kwestię: system edukacji istniał obok rzeczywistości XXI wieku, nie korzystał powszechnie z narzędzi, bez których wiele osób nie wyobraża sobie funkcjonowania w miejscu pracy. Paradoksalnie pandemia przyczyniła się do unowocześnienia i podniesienia atrakcyjności edukacji.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dyrekcja Katolickiego Liceum i Szkoły Podstawowej w Łodzi oraz Publicznej SP OO. Bernardynów z oddziałami przedszkolnymi w Wiączyniu Dolnym natychmiast podjęła przygotowania do wdrożenia edukacji on-line, aby kontynuować realizację podstaw programowych, udzielanie wsparcia rodzicom czy nawet opiekę nad dziećmi. W pierwszym etapie podstawowym narzędziem w edukacji stał się dziennik elektroniczny, ale jeszcze w marcu szkoły rozpoczęły w pełni wirtualne funkcjonowanie. Aby uniknąć sytuacji, w której nauczyciele korzystają z różnych platform komunikacyjnych i aplikacji, wprowadzono videolekcje.

Ujednolicenie kanału komunikacyjnego dla nauczycieli, uczniów i rodziców, prostota obsługi programu i możliwość skorzystania w narzędzi, które komputer nauczyciela mogły uczynić zdalną tablicą, doposażenie uczniów w sprzęt to zadania, z którymi należało uporać się w pierwszej kolejności. Sukcesy w obszarze videoszkoleń dla nauczycieli, lekcji w wirtualnych klasach, możliwość zobaczenia się uczniów i wychowawców, wzajemnej interakcji spowodowały wdrażanie kolejnych etapów edukacji on-line. Obecnie w każdej ze szkół bernardyńskich wszystkie zajęcia odbywają się w pełnym wymiarze planu lekcji, funkcjonuje przedszkole on-line, wirtualna świetlica popołudniowa dla dzieci, uczniowie i nauczyciele realizują wraz z partnerami edukacyjnymi wiele projektów, organizowane są konkursy dla uczniów, przeniesione do sieci zostały także inne zajęcia pozalekcyjne, także te sportowe i artystyczne.

Na miarę wprowadzonych wymogów sanitarnych zorganizowano także Dni Otwartych Drzwi – filmy prezentujące Szkoły OO. Bernardynów, videokonferencje dostępne dla wszystkich zainteresowanych, chat on-line. Ponieważ dla dyrekcji szkół ważny jest osobisty kontakt z rodzicami i uczniami, rekrutacja przebiega również z wykorzystaniem narzędzi internetowych. Także zebrania z wychowawcami, konsultacje dla uczniów i rodziców z nauczycielami odbywają się regularnie. Dlatego można powiedzieć, że wyzwanie spowodowane pandemią stało się okazją do wyjścia poza schematy tradycyjnej szkoły. Zagrożenie, pomimo wielu trudności, paradoksalnie sformatowało edukację na miarę XXI wieku. Szkoły OO. Bernardynów już weszły w ten nowy wymiar.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2020-06-23 14:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łódź: Na skrzyżowaniu kultur

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Narodowy Zespół Tańca Ludowego Barvinok z Ukrainy oraz Zespół Pieśni i Tańca Poltex z Łodzi zaprezentowały swoje tańce narodowe.
CZYTAJ DALEJ

Czy należy modlić się do Maryi?

2025-04-04 20:50

[ TEMATY ]

Katechizm Wielkopostny

Karol Porwich/Niedziela

Czy oddawanie czci należy się tylko Panu Bogu? Po co pośrednictwo Maryi? Czy w ogóle powinniśmy się do niej modlić?

Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
CZYTAJ DALEJ

Masowa likwidacja szkół wiejskich

2025-04-04 23:53

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Ministerstwo Edukacji Narodowej z jednej strony zapewnia, że szkoły powinny być blisko uczniów, a z drugiej – daje ciche przyzwolenie na ich masowe zamykanie. Lubelszczyzna stała się symbolem tej politycznej hipokryzji, bo właśnie tam kurator zgodził się na likwidację większej liczby szkół niż rok wcześniej zlikwidowano w całej Polsce. W województwie mazowieckim do Kuratorium Oświaty w Warszawie wpłynęło 13 wniosków o likwidację szkół. Jednocześnie Ministerstwo Edukacji Narodowej ma wdrażać projekty, które mają rzekomo ratować edukację na wsi. Czym jednak jest to całe spóźnione „ratowanie"? Czy zwykłą zasłoną dymną? Czy naprawdę nie dzieje się nic niebywałego?. Dla setek uczniów i nauczycieli, którzy właśnie dowiedzieli się, że ich szkoła znika z mapy edukacyjnej, jest to zapewne bardzo pocieszające.

Podczas ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji i Nauki Barbara Nowacka, minister edukacji poinformowała, że już w kwietniu zostanie przedstawiony projekt zmiany ustawy oświatowej mający wspierać funkcjonowanie wiejskich placówek. Będzie zakładać m.in. „przekształcanie szkół w filie” bez konieczności ich wcześniejszej likwidacji. Znajdą się w nim również przepisy umożliwiające tworzenie zespołów z publicznych szkół i placówek, a także doprecyzowanie zasad opieki świetlicowej i żywieniowej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję