JOANNA DOLNA: - Jaki sens dla Siostry ma obchodzenie Dnia Życia Konsekrowanego?
S. MARIA NOWAKOWSKA: - Po pierwsze jest aktem posłuszeństwa
wobec Najwyższego Przełożonego, jakim dla sióstr jest Namiestnik
Chrystusowy. Jest także wyrazem najwyższej czci i wdzięczności wobec
Ojca Świętego Jana Pawła II, który doceniając w pełni dar życia zakonnego,
w 1997 r. dzień ten ustanowił Światowym Dniem Życia Konsekrowanego.
Obchodzenie tego Dnia pobudza przede wszystkim do głębokiej
refleksji nad darem powołania zakonnego i przynagla, by ciągle powracać
do pierwotnej miłości, z jaką wstępowało się na tę drogę życia. Złożywszy
Bogu raz śluby zakonne, każdego dnia trzeba je ponawiać na nowo,
by zarówno pośród doniosłych momentów życia, jak i w codziennych
okolicznościach szarych dni - tak jak starzec Symeon - odnajdywać
wszędzie Chrystusa, mówić o Nim bez słów swoją dobrocią, uśmiechem
i poświęceniem dla bliźnich i w ten sposób ujawnić całkowitą i radosną
przynależność do Boga.
- Z jakimi sprawami tego dnia zwraca się Siostra do Pana Boga?
- Z dziękczynieniem za dar dobrych rodziców i wychowanie w wierze katolickiej, za łaskę powołania zakonnego i za dar wytrwania na drodze życia radami ewangelicznymi. Dziękuję także Bogu za Jego wielką miłość oraz proszę również, bym zawsze z radością i pogodą ducha umiała służyć Bogu w bliźnich, "bo służyć Bogu - to królować" . Modlę się o nowe powołania kapłańskie, misyjne i zakonne, by w świecie wypełnionym materializmem i duchem konsumpcyjnym, Bóg wybierał sobie młode i czyste serca zdolne całkowicie zawierzyć i oddać się Jemu. Pragnę, by światu nie zabrakło ludzi głoszących Dobrą Nowinę oraz wypraszających pokój, głęboką wiarę ludziom, Bogu zaś wynagrodzenie za liczne zbrodnie i grzechy, równoważąc w ten sposób szalę zła popełnionego przez ludzkość. Ojciec Święty Jan Paweł II powiedział: "Potrzebni są ludzie, którzy będą ukazywać ojcowskie oblicze Boga i macierzyńskie oblicze Kościoła, którzy będą umieli zaryzykować własnym życiem, aby inni mieli życie i nadzieję".
- Jakie są blaski i cienie życia siostry zakonnej?
- Według Ojca Świętego Jana Pawła II samo istnienie
życia konsekrowanego jest już blaskiem Kościoła. Osoba konsekrowana
samą przynależnością do instytutu życia konsekrowanego woła, że istnieją
wartości, na które warto stawiać. Jej powołanie jest na wskroś profetyczne.
Już samo jej istnienie budzi refleksję, intryguje, zmusza do myślenia,
do postawienia sobie niejednego pytania.
Blaskiem można też nazwać sam porządek codziennego życia
zakonnego, który na pierwszym miesjcu stawia Boga i obowiązki wobec
Niego, takie jak modlitwę ustną i medytację, coroczny udział w rekolekcjach,
nieustanną formację, ale także rzetelność i odpowiedzialność za podjęte
obowiązki zarówno wobec wspólnoty, jak i dziełach podejmowanych w
ramach charyzmatu zakonnego, wysiłek nad łączeniem pracy z kontemplacją,
nieustannym trwaniem w obecności Boga. Pewną radością życia siostry
zakonnej jest zachwycanie się dziełami Stwórcy w otaczającym ją świecie,
a przez to prostsza droga do coraz większego miłowania Go. Blaskiem
dla siostry zakonnej jest też życie w miłującej się i uzupełniającej
wspólnocie, ubogacanie się jej zdolnościami, dzielnie się talentami,
osiągnięciami, jak i troskami. Do blasków należy zaliczyć również
wolność w obecnym czasie podejmowania przez siostry studiów i zdobywanie
różnych fakultetów. Prawdziwą radością siostry zakonnej jest wzrost
rodziny zakonnej poprzez powołanie, jak i doświadczenie faktu, że
osoby konsekrowane są współczesnemu światu potrzebne. Należy cieszyć
się także z zainteresowania pewnej części młodzieży tą formą życia.
Szczególnym jednak blaskiem życia konsekrowanego są jego duchowe
owoce - owoce świętości. Droga świętości to droga uprzywilejowana,
droga osób konsekrowanych, na niej osoby te prawdziwie są sobą, na
niej można powiedzieć świecą pełnym blaskiem i pociągają ludzi do
Boga. Na tej drodze samorealizują siebie przez poświęcenie i dawanie
siebie dla dobra tych, którzy dotknięci są wielorakimi potrzebami,
tak duszy, jak i ciała. Wielką też radością w życiu siostry zakonnej
są kanonizacje i beatyfikacje członków rodziny zakonnej.
Z pewnością cieniem jest niezrozumienie sensu tego rodzaju
życia, posunięte niekiedy do wrogości i bronienia młodym ludziom
obrania tej formy życia. Cieniem są również: każdy brak wierności
w dziedzinie ducha wiary, brak radykalizmu w przeżywaniu powołania,
wykruszenie się powołań, związane z wiekiem, jak i brak dostatecznej
liczby sióstr do sprostania potrzebom obecnych czasów.
- Czego oczekują osoby konsekrowane od osób świeckich, którzy stanowią zdecydowaną większość Czytelników "Niedzieli Gnieźnieńskiej"?
- Uważam, iż osoby konsekrowane od świeckich oczekują większego zrozumienia sposobu życia ślubami zakonnymi. Niemało jest przecież dzisiaj ludzi, nawet wśród chrześcijan, katolików, którzy uważają, że życie zakonne nie ma większego sensu, bo jest pozbawione ziemskiego prestiżu i dobrobytu. Nie brakuje i takich, którzy wybór życia konsekrowanego traktują jako marnotrawienie ludzkich zdolności i energii. Dlatego więc myślę, iż wskazane byłoby, aby na łamach Niedzieli Gnieźnieńskiej zostały kolejno ukazane charyzmaty zakonów i zgromadzeń zakonnych, zarówno męskich, jak i żeńskich pracujących na terenie archidiecezji gnieźnieńskiej. W ten sposób zostałby Czytelnikom ukazany dar życia konsekrowanego w całej różnorodności jego charyzmatów i instytucji oraz zakres wielorakich prac pełnionych przez zgromadzenia w imię dobra człowieka i najbardziej potrzebujących.
- Jaką funkcję Siostra pełni w diecezji?
- W diecezji pełnię funkcję Zakonnej Referentki Diecezjalnej. Instytucja Zakonnych Referentek w diecezjach została powołana do istnienia w marcu 1951 r. przez kard. Stefana Wyszyńskiego, Prymasa Polski celem koordynowania współpracy międzyzakonnej zgodnie z wytycznymi Episkopatu Polski, zarządzeniami Ordynariusza diecezji i Wydziału Spraw Zakonnych istniejącego przy Sekretariacie Prymasa Polski.
- Na czym ona polega?
- Praca referentki na terenie diecezji polega na
organizowaniu i koordynowaniu pracy zakonnej w oparciu o zarządzenie
biskupa i wytyczne Konferencji Wyższych Przełożonych lub Konsulty.
Główne formy tej współpracy to: organizowanie comiesięcznych dni
skupienia dla sióstr przełożonych oraz dla wszystkich sióstr regionu
bydgoskiego, jak i gnieźnieńskiego.
W pracy tej szczególne znaczenie ma troska o ciągłą formację
osób życia konsekrowanego w oparciu o program opracowany i zatwierdzony
przez Konsultę.
- Dziękuję za rozmowę.
Pomóż w rozwoju naszego portalu