"Super Express" opisał w poniedziałek kulisy zakupu przez Ministerstwo Zdrowia maseczek ochronnych za 5 mln zł. Jak informowała w maju "Gazeta Wyborcza", resort kupił je od znajomego ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego, instruktora narciarskiego Łukasza G. W transakcji pośredniczył też brat ministra Marcin Szumowski. Jak się później okazało, maseczki nie spełniały wymaganych norm, a resort zażądał od Łukasza G. zwrotu 5 mln zł. Według "SE", instruktor pieniędzy oddać nie chciał i zwrócił się w tej sprawie do kancelarii adwokackiej Romana Giertycha.
O publikację "SE" został w poniedziałek rano zapytany szef kancelarii premiera Michał Dworczyk. Zdaniem polityka od trzech tygodni trwa "nagonka" na szefa resortu zdrowia. "Jest pytanie o to czy reżyserem tych zdarzeń, które rozpoczęły trwającą od trzech tygodni nagonkę na Łukasza Szumowskiego jest właśnie środowiska pana mecenasa Giertycha i +Gazety Wyborczej+, dlatego, że pojawia się tam dziennikarz +Gazety Wyborczej+, pan Czuchnowski, który potem publikuje te nagrania i inne informacje, pomimo tego, że jak właśnie dowiadujemy się z tekstu ("Super Expressu" - PAP) sam ten instruktor narciarski prosi o zachowanie poufności tych rozmów" - powiedział Dworczyk w Programie Pierwszym Polskiego Radia.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Dodał, że publikacje prasowe na temat Szumowskiego były "skoordynowaną akcją rozpoczętą przez środowisko +Gazety Wyborczej+". Dworczyk wyraził przy tym pogląd, że "ostatnim akordem tej nagonki było rozwieszenie w ostatni weekend haniebnych plakatów na warszawskich przystankach".
Chodzi o krytyczne wobec Szumowskiego plakaty, które pojawiły się w nocy z piątku na sobotę na nośnikach reklamy zewnętrznej firmy AMS. Na plakatach widnieje postać ministra zdrowia w stroju Zakonu Kawalerów Maltańskich, na tle krzyży. Są też hasła: "po trupach do celu" i "szumo-winny 165 kk".
Dworczyk zwrócił uwagę, że firma AMS jest powiązana z wydawcą "Gazety Wyborczej", spółką Agora. "Widać, że to jest skoordynowana akcja, w której prym wiedzie środowisko +Gazety Wyborczej+ i ważny w tym udział miał też pan mecenas Giertych. I to wydaje się prawdziwe powody ataków na prof. Szumowskiego i na jego dotychczasowe działania, a nie troska o czy to transparentność, czy o jakieś inne kwestie" - ocenił szef kancelarii premiera.
Stołeczny ratusz informował w sobotę, że po otrzymaniu informacji o plakatach miasto podjęło natychmiastowe kroki w celu wyjaśnienia sprawy. "Sprzeciwiamy się mowie nienawiści i tego typu nielegalnym działaniom" - podkreślono w komunikacie urzędu m st. Warszawy. Rzeczniczka stołecznego ratusza Karolina Gałecka dodała: "miasto wystąpiło do spółki o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji, operator wiat przystankowych – spółka AMS poinformowała miasto, że zawieszone plakaty to nielegalna akcja, na którą nie wydano zgody".
Reklama
Według "Super Expressu" 6 maja Łukasz G. zawarł z kancelarią Romana Giertycha umowę, za którą wystawiono fakturę na 20 tys. zł plus VAT. "Jednak już dzień później przedsiębiorca wypowiedział Giertychowi pełnomocnictwo. Dlaczego? W wypowiedzeniu pełnomocnictwa Łukasz G. napisał m.in.: +Proszę o zachowanie tajemnicy przez pana mecenasa oraz wszystkie osoby obecne na spotkaniu, w tym pana Wojciecha Cz. I nie przekazywania do publicznych wiadomości treści rozmów i materiałów zdjęciowych i rozmów+" - czytamy w "SE".
Gazeta sugeruje ponadto, że Wojciech Cz., o którym mowa jest w wypowiedzeniu, to Wojciech Czuchnowski, autor majowej publikacji "Gazety Wyborczej" na temat zakupu przez resort zdrowia maseczek od Łukasza G. Roman Giertych, pytany czy chodzi o dziennikarza "GW", nie chciał komentować sprawy. Sam Wojciech Czuchnowski, odpowiedział natomiast "Super Expressowi": "Ujawnienie takiej informacji byłoby naruszeniem tajemnicy dziennikarskiej. Muszę chronić swoje źródła". (PAP)
autor: Marta Rawicz