Piątek - 20 czerwca. Kolejny dzień 2008 r. Miliony ludzi podążają w wyznaczonym celu: jedni śpieszą się do pracy, inni wyjeżdżają na urlopy, młodzież i dzieci idą do szkół po odbiór świadectw. Każdy idzie w swoim kierunku zaprzątnięty własnymi sprawami, kłopotami. Piątek - zwyczajny dzień. W tym jednak dniu prasa, radio i telewizja poświęcają więcej uwagi grupie społecznej, którą stanowią uchodźcy i azylanci. Grupie społecznej, która nie ma własnej ojczyzny, nie ma domu rodzinnego, nie ma pracy. Grupie, w której dzieci bardzo często nie zdobywają wiedzy i nie chodzą do szkoły. Azylanci i uchodźcy to ludzie, którzy żyją bez jasno określonego celu. W czasie trwania procedury uchodźczej azylanci mieszkają w ośrodkach dla uchodźców położonych w centralnej i wschodniej Polsce. Ośrodki zapewniają utrzymanie, wyżywienie i opiekę lekarską, zabezpieczają podstawowe potrzeby życiowe, ale to nie wystarcza azylantom do ich prawidłowego funkcjonowania społecznego, emocjonalnego czy zawodowego. Mieszkają w kraju o obcej im kulturze i obyczajach, nie rozumieją i nie znają naszego języka. Wojna i przeżycia związane z ucieczką z ojczyzny sprawiają, że uchodźcy chorują na różnego rodzaju depresje i zaburzenia zdrowia psychicznego. Monotonne życie w ośrodku nie sprzyja do określania dalszych celów życiowych, czy podejmowania prób samodzielnego funkcjonowania w odmiennym kulturowo społeczeństwie. Aby wspierać działania ośrodków różne organizacje pozarządowe włączają się w działalność na rzecz azylantów, uchodźców czy cudzoziemców z pobytem tolerowanym.
Caritas Polska oraz cztery Caritas Diecezjalne realizują program pomocy migrantom i uchodźcom. W Białymstoku, Lublinie, Słubicach i Zgorzelcu powstały Centra Pomocy Migrantom i Uchodźcom, każda z placówek realizuje swoje zadania wynikające z uwarunkowań społeczno-geograficznych. W Białymstoku i Lublinie działania na rzecz uchodźców dotyczą azylantów przebywających w ośrodkach rządowych. Pracownicy CPMiU prowadzą poradnictwo społeczno-prawne i psychologiczne, zajęcia z języka polskiego, angielskiego, kursy komputerowe, organizują dla dzieci uchodźców wycieczki krajoznawcze, wyjścia do kina, teatru 2007 r. czeczeńskie dzieci uczestniczyły w koloniach integracyjnych zorganizowanych przez Caritas Archidiecezji Lubelskiej i Białostockiej. Rodzinom udziela się pomocy socjalnej w postaci paczek żywnościowych, artykułów higienicznych, środków czystości, lekarstw, odzieży, wyprawek niemowlęcych, szkolnych itp.
W Słubicach i Zgorzelcu praca z azylantami i uchodźcami ma inny charakter i skierowana jest do osób readmitowanych z Niemiec w ramach europejskiej regulacji prawnej Dublin II. Pracownik Caritas powiadamiany jest przez służby graniczne o odbywającej się readmisji azylantów. Udaje się do miejsca ich zatrzymania i ma możliwość przeprowadzenia wywiadów rodzinnych dot. pobytu w Niemczech, stanu zdrowia, sytuacji prawnej, bieżących potrzeb socjalnych itp. Następnie po konsultacjach z pracownikami Straży Granicznej ustala się zakres udzielanej pomocy np.: zakup żywności, środków higienicznych dla kobiet i dzieci, kart telefonicznych, odzieży, biletów PKP celem dojechania do Ośrodka dla Uchodźców w Dębaku. Pomoc azylantom readmitowanym z Niemiec ma na celu uświadomienie im, że ich pobyt w Niemczech jest nielegalny i po zatrzymaniu przez niemiecką policję zostaną osadzeni w areszcie i deportowani do Polski. Azylantom trzeba jasno i dokładnie wytłumaczyć przysługujące im prawa i obowiązki.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Uchodźcy życzymy wszystkim cudzoziemcom (azylantom, uchodźcom), aby znaleźli w Polsce swoje cele życiowe, realizowali wyznaczone plany i zamierzenia, znaleźli pracę i sens życia, aby dzieci uchodźców poprzez naukę i zdobywaną wiedzę były dumą swoich rodziców
Inicjatywy i działania realizowane przez Caritas:
1. Nauka języka polskiego ułatwia uchodźcom poruszanie się w terenie i komunikowanie się, załatwianie spraw w urzędach i instytucjach
2. Uczestnictwo w kursach zawodowych pozwala na podniesienie kwalifikacji, na rozwój teoretycznych i praktycznych umiejętności w danym zawodzie, na nawiązaniu kontaktów z innymi pracownikami, zapobiegają degradacji zawodowej
3. Uczestnictwo w kursach komputerowych podnosi umiejętność obsługi komputera i korzystania z Internetu
4. Organizowanie zajęć plastycznych, sportowych, edukacyjnych dla dzieci sprzyja łatwości poznania języka polskiego, nawiązywania koleżeństwa i przyjaźni, wpaja zasady i wartości kulturalne, ułatwia proces integracji i wzajemnej tolerancji
5. Udzielanie pomocy socjalnej wspiera osoby samotne, chore, rodziny wielodzietne znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu