Reklama

Z tradycji wielkopostnych

Niedziela włocławska 8/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Posty znane były u wyznawców różnych religii i kultów. Pościli np. starożytni Grecy, a chrześcijanie rozwinęli praktykę postu stosowaną w judaizmie. Wielki Post został ustanowiony w II w., jednak wzmianki rzymskiego pisarza chrześcijańskiego Tertuliana o liturgii dwudniowego wówczas postu czy św. Ireneusza o tygodniowym poście wielkanocnym, odprawianym w Galii ok. 190 r. świadczą, że czas jego trwania nie od razu został ustalony. Dopiero w VII w. uznano Środę Popielcową za pierwszy dzień okresu Wielkiego Postu.

Wierni gorliwie wypełniali zalecenia Kościoła, dotyczące sposobu zachowań w czasie wielkopostnym. Przez wieki utrwalała się tradycja, zgodnie z którą m.in. rygorystycznie ograniczano spożywanie tłustych potraw, powstrzymywano się od picia trunków, odmawiano różnych przyjemności podniebieniu. Wszystko po to, by poprzez umartwienie ciała przygotować duszę do godnego uczestnictwa w obchodach święta Zmartwychwstania Pańskiego. Poszczeniu sprzyjał czas przednówkowy, bardzo trudny, zwłaszcza dla mieszkańców wsi. Domy, w których nie jadało się w ogóle mięsa czy nabiału, nie należały do rzadkości. W Wielkim Poście powszechnie spożywano kartofle, chleb, gotowaną rzepę czy jak np. na Kujawach przysłowiowy żur, i co najwyżej nieco potraw przygotowanych z solonych śledzi. W bogatszych domach, szlacheckich czy mieszczańskich, spożywano więcej dań rybnych, jednak odmawiano sobie picia wina czy kurzenia fajki. Nie urządzano głośnych przyjęć, a instrumenty muzyczne zamykano na klucz. W ludowej tradycji był nawet zwyczaj, że po szaleństwach zapustnych w symboliczny sposób " zabijano" grajka lub wieszano skrzypce na drzewie. Po karnawałowych rozrywkach nastawał czas na skupienie, wyciszenie, gorliwą modlitwę, czynienie rachunku sumienia, spowiedź i pokutę.

Czas ten przerywały hałaśliwe obchody półpościa, zwanego też śródpościem. Drewniane młoty z hukiem "wybijały" połowę postu. Tam, gdzie były urodziwe panny na wydaniu, o drzwi domów rozbijano garnki z popiołem. Na Kujawach w Wielki Czwartek zgodnie ze zwyczajem " wybijano" żur, którego ciągłe spożywanie musiało się wszystkim porządnie naprzykrzyć, a garnki z wapnem, mazią, błotem rzucano na progi domów, gdzie były młode dziewczęta; była to swego rodzaju forma zalotów. Dla psot pod drzwi domów panien mających we wsi złą reputację lub słynących z nieporządku rzucano garnki z nieczystościami...

Dziś nie praktykujemy tego rodzaju obyczajów. Przetrwały na kartach kronik, zapisów, w tekstach pieśni, do których nie każdy zagląda. Człowiek współczesny nieustannie się spieszy. Lecz - czy w tym pośpiechu dąży do właściwego celu? Myślę, że czas Wielkiego Postu należy wykorzystać na uporządkowanie własnej codzienności, na krytyczne pomyślenie o tym, co nas pochłania, i poświęcenie więcej czasu na głębszą refleksję nad sobą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak Karol Wojtyła stał się filozofem?

2024-08-16 17:33

[ TEMATY ]

filozofia

Karol Wojtyła

archiwum KUL

Św. Jan Paweł II, zanim został Papieżem, przez lata był profesorem KUL

Św. Jan Paweł II, zanim został Papieżem, przez lata był profesorem KUL

Jaka droga wiodła Karola Wojtyłę, chłopaka z Wadowic, z rodziny bez tradycji akademickich do zostania wielkim myślicielem, określanym przez współczesnych filozofów mianem „geniuszu intelektualnego”? W ramach wykładów „Odkrywanie Karola Wojtyły – Jana Pawła II” przygotowanych przez Fundacją Collegium Voytylianum opowiada ks. prof. dr hab. Grzegorz Hołub, kierownik Katedry Karola Wojtyły na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.

Ks. prof. Grzegorz Hołub zwraca uwagę, że chociaż u Wojtyłów nie było tradycji akademickich, to w rodzinie Emilii i Karola panowała atmosfera sprzyjająca nauce i zdobywaniu wiedzy. Karol senior ukończył pięcioklasową szkołę ludową, a następnie trzy klasy gimnazjum cesarsko-królewskiego w Bielsku. Naukę przerwał, aby pomagać swojemu ojcu, który zajmował się krawiectwem. Po odbyciu służby wojskowej w armii austro-węgierskiej jako oficer pracował w administracji, gdzie przychodził różne szkolenia i zdawał kolejne egzaminy.

CZYTAJ DALEJ

Święty król

Niedziela Ogólnopolska 33/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

święty

Wikipedia

Św. Stefan Węgierski ur. ok. 969 r. w Ostrzyhomiu (Esztergom), zm. 15 sierpnia 1038 r. w Ostrzyhomiu

Św. Stefan Węgierski
ur. ok. 969 r. w Ostrzyhomiu (Esztergom), zm. 15 sierpnia 1038 r. w Ostrzyhomiu

Święty Stefan wyróżniał się nabożeństwem do Matki Bożej. Sakramentu bierzmowania udzielił mu św. Wojciech (według legendy również sakramentu chrztu). Jako król umacniał i jednoczył państwo.

Był synem księcia węgierskiego Gejzy i Adelajdy – córki księcia polskiego Mieszka I. W 995 r. poślubił bł. Gizelę, siostrę św. Henryka II, cesarza Niemiec. Po śmierci ojca w 997 r. i pokonaniu wielmożów objął rządy. Należał do dynastii Arpadów. Jako król węgierski okazał się budowniczym chrześcijańskiej Europy.

CZYTAJ DALEJ

Komunikat po posiedzeniu Międzyresortowego Zespołu ds. Funduszu Kościelnego

2024-08-16 18:40

[ TEMATY ]

Fundusz Kościelny

Red.

Na posiedzeniu Międzyresortowego Zespołu ds. Funduszu Kościelnego omówiono kluczowe koncepcje i ustalono dalsze kroki. We wrześniu przedstawione zostaną wnioski Radzie Ministrów.

W piątek, 16 sierpnia, odbyło się kolejne posiedzenie Międzyresortowego Zespołu ds. Funduszu Kościelnego. W trakcie spotkania omawiano koncepcje dotyczące przedmiotu działania zespołu przygotowane przez przedstawicieli poszczególnych resortów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję