Warsztaty odbyły się w dniach 28 kwietnia - 3 maja w miejscowości Długie. Wzięło w nich udział 12 uczestników polskich i 12 uczestników niemieckich. Zajęcia prowadzili doświadczeni trenerzy z Niemiec, wśród nich prof. Michael Jagenlauf - pomysłodawca kształcenia w zakresie pedagogiki wspólnych przeżyć w Polsce.
Kształcenie odbywa się w systemie 3 modułów. Tym razem zorganizowany został równocześnie moduł 3. i moduł 1. Moduł 3. nastawiony był na kształtowanie umiejętności trenerskich uczestników z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia zdobytych podczas wcześniejszych modułów. W trakcie warsztatów mogli oni wcielić się i sprawdzić w roli trenerów. Stąd tytuł - „Uczestnicy uczą się od uczestników”. Ich zadaniem było opracowanie różnych elementów pedagogiki, m.in.: interakcji, wędrówki nocnej, wyprawy ekologicznej, wyprawy kajakowej, gier określających zaufanie oraz refleksji końcowej. Na zakończenie uczestnicy modułu 3. otrzymali od trenerów ocenę ich pracy, wskazówki i rady trenerskie.
Dla uczestników modułu 1. było to pierwsze zetknięcie się z kształceniem. Podczas wykładów dowiedzieli się, czym jest pedagogika, jakie są jej cele, założenia oraz elementy. Poznali także historię pedagogiki wspólnych przeżyć i reformę pedagogiki.
Codziennie odbywały się także zajęcia językowe prowadzone przez tłumaczy, podczas których uczestnicy przełamywali swoje obawy przed porozumiewaniem się, uczyli się nowych słów i zwrotów. Uczestnicy modułu 1. będą kontynuować swoje kształcenie podczas modułu 2. w październiku w Neuhausen (Niemcy).
Warsztaty dofinansowane zostały przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży.
Pomóż w rozwoju naszego portalu