Reklama

Podziel się życiem

Niedziela przemyska 19/2008

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pod takim hasłem 11 kwietnia br. w auli Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie, odbyła się Podkarpacka Konferencja Transplantologiczna. Organizatorami spotkania byli: Fundacja Otwartych Serc z Krosna, Pododdział Hematologii Wojewódzkiego Szpitala im. Jana Pawła II w Krośnie oraz Urząd Miasta Krosna. Wspomniana Fundacja Otwartych Serc działa już czwarty rok. Jej głównym celem jest wspieranie ludzi znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, ze szczególnym uwzględnieniem ludzi dotkniętych chorobą nowotworową. Działalność fundacji prowadzą osoby pracujące w niej społecznie. Organizatorzy konferencji „Podziel się życiem” chcieli poszerzać (mieszkańcy Podkarpacia) i pogłębiać (podkarpackie środowisko medyczne) propagowanie idei oddawania narządów ludzkich do przeszczepów, co zostało wyrażone w programowej ulotce w następujący sposób: „Przy obecnym poziomie medycyny przeszczepy narządów stały się już nierzadką metodą terapii czy wręcz ratowania ludzkiego życia. Stwarza to nadzieję dla wielu ciężko chorych pacjentów. Niestety, nikomu jak dotąd nie udało się zbudować fabryki ludzkich narządów, toteż pozyskiwanie organów może następować wyłącznie z ludzkich organizmów. Istnieją przypadki, że po przeszczepie życiem cieszą się zarówno dawca, jak i nieuleczalnie dotąd chory pacjent”.
Pierwsza część konferencji, przeznaczona dla środowiska medycznego, obejmowała następujące tematy: „Organizacja pobierania i przeszczepiania narządów w Polsce”, „Program przeszczepiania wątroby ze zwłok - Zasady kwalifikacji dawcy i biorcy. Pobieranie i przeszczepianie serca w Polsce”, „Pobieranie i przeszczepianie narządów w województwie podkarpackim”, „Historia Transplantacji,” „Prezentacja wybranych przypadków poddanych transplantacji szpiku z Oddziału Hematologii Szpitala Wojewódzkiego w Rzeszowie”, „Transplantacja jako aktualna metoda leczenia w hematologii”.
W części drugiej, skierowanej do młodzieży i starszych mieszkańców Podkarpacia, referowano tematy: „Aktualny stan pobierania i przeszczepiania narządów w Polsce”, „Przeszczepy narządów; idea czy metoda leczenia, Dlaczego warto dzielić się życiem?”, „Stan świadomości społeczeństwa Podkarpacia nt. dawstwa narządów”, „Przeszczepy narządów według nauki Kościoła katolickiego”.
Prelegenci reprezentowali naukowe środowiska warszawskiej Akademii Medycznej, krakowskiej Kliniki Chirurgii Serca i krakowskiej Kliniki Hematologii Collegium Medicum UJ, a także Wojewódzkie Szpitale w Rzeszowie i Krośnie. Jednym z prelegentów był młody człowiek po przeszczepie nerki, związany ze Stowarzyszeniem Sportu po Transplantacji.
Jakie jest stanowisko Kościoła katolickiego wobec problematyki dawania i przeszczepów narządów? W sposób ogólny, wskazania Kościoła w tej dziedzinie są zawarte w Katechizmie Kościoła Katolickiego, zatwierdzonym 11 października 1992 r. przez Jana Pawła II. Czytamy w nim: „Przeszczep narządów jest moralnie nie do przyjęcia, jeśli dawca lub osoby uprawnione nie udzieliły na niego wyraźnej zgody. Jest on natomiast zgodny z prawem moralnym i może zasługiwać na uznanie, jeśli zagrożenia i ryzyko fizyczne i psychiczne ponoszone przez dawcę są proporcjonalne do pożądanego dobra u odbiorcy. Jest rzeczą moralnie niedopuszczalną bezpośrednie powodowanie trwałego kalectwa lub śmierci jednej osoby ludzkiej, nawet gdyby to miało przedłużyć życie innych osób” (2296), i dalej: „...Bezpłatne przekazywanie narządów po śmierci jest dopuszczalne i może zasługiwać na uznanie” (2301). Te ogólne zasady zostały sprecyzowane w kolejnym dokumencie kościelnym, w Karcie Pracowników Służby Zdrowia, wydanym przez Papieską Radę ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, 23 listopada 1994 r., w następujący sposób:
- dawanie i przeszczep narządów, w ocenie moralnej, to służba życiu,
- przeszczepy na tej samej osobie są uprawnione przez zasadę całościowości dla integralnego dobra danego organizmu,
- przeszczepy z jednej osoby na drugą są uprawnione przez zasadę solidarności i przez miłość (są to nowe sposoby miłowania bliźniego),
- pobranie narządów od dawcy żywego nie może się wiązać z poważnym i nieodwracalnym uszkodzeniem dla organizmu dawcy,
- pobranie narządów od dawcy zmarłego wiąże się z pewnością jego śmierci mózgowej, która polega na nieodwracalnym ustaniu wszystkich funkcji mózgu,
- z przeszczepów należy wykluczyć mózgowie i gruczoły płciowe; to, co decyduje o tożsamości osobowej i o prokreacji człowieka,
- przeszczepy ze zwierząt na człowieka - problem złożony, np. przeszczepienie człowiekowi zwierzęcych gruczołów płciowych należy odrzucić jako niemoralne, przeszczep natomiast rogówki ocznej na organizm ludzki nie byłby zakazany,
- przeszczepianie narządów sztucznych warunkuje dobro osoby ludzkiej i szacunek dla jej godności,
- przeszczepianie narządów wiąże się nieodłącznie z ludzkim aktem dawania; dotyczy to zarówno żywego, jak i zmarłego dawcy; decyzja ma pochodzić od dawcy lub jego reprezentanta; zazwyczaj są to członkowie najbliższej rodziny,
- ofiarowanie narządu ma wykluczać jakąkolwiek formę wynagrodzenia; ofiara ze względu na dobro i zdrowie innego człowieka,
- ofiarowanie za życia swoich narządów, które ktoś otrzyma po śmierci dawcy - to przedłużenie miłości bliźniego poza jego śmierć,
- pracownik służby zdrowia przy przeszczepach jest tylko pośrednikiem wielkiego daru życia.
Aktualne wskazania Kościoła katolickiego odnośnie do dawania i przeszczepów narządów zostały ukierunkowane papieży Piusa XII i Jana Pawła II, co wiąże się z ich czynnym uczestnictwem w znaczących naukowych zjazdach. Pius XII 14 maja 1956 r. przemawiał do delegatów Włoskiego Stowarzyszenia Dawców Rogówki i Włoskiej Unii Niewidomych, zaś Jan Paweł II 20 czerwca 1991 r. przedstawiał naukę Kościoła uczestnikom Międzynarodowego Kongresu na temat przeszczepów narządów. Te problemy wyjaśniał też przy okazji omawiania innych spraw w swoich papieskich dokumentach.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Na ten Nowy Rok

Niedziela przemyska 51/2002

Krzysztof Świderski

W Nowy Rok od świtu po kolędzie chodzą "szczodraki-szczodroki" składając mieszkańcom życzenia pomyślności, dostatku i zdrowia. Kiedyś gospodynie obdarzały ich małymi bułeczkami - "szczodrokami" wypiekanymi z pszennej mąki. Starsi chłopcy chodzili po kolędzie z "drobami" (okolice Sieniawy). Przebierali się w kożuchy odwrócone włosiem na zewnątrz lub okręcali się słomianymi powrósłami. Na twarze zakładali malowane maski. Często kolędowali w towarzystwie muzykantów. Obdarowywano ich miarką zboża lub drobnymi kwotami pieniężnymi. "Szczodroki" i "droby" śpiewali kolędy i składali rymowane życzenia: "Na szczęście, na zdrowie, Na ten Nowy Rok. Oby wam się urodziła kapusta i groch, Ziemniaki jak pniaki, Reczki pełne beczki. Jęczmień, żyto, pszenica i proso, Żebyście nie chodzili gospodarzu boso". Dawniej we wsi Nienadowa po szczodrokach chodzili dwaj parobcy przebrani za stary i nowy rok. Inscenizowali oni odejście starego i przybycie nowego roku, posługując się następującym tekstem: Stary rok: "Jestem sobie starym rokiem, Idę do was smutnym krokiem, Przynoszę wam nowinę, Że się stary rok skończył, A nowy zaczyna". Nowy rok potwierdzał to słowami: "Jestem sobie nowym rokiem, Idę do was śmiałym krokiem, Przynoszę wam nowinę, Że się stary rok skończył, A nowy zaczyna". Wynagrodzeni podarkiem lub poczęstunkiem śpiewali: "Wiwat, wiwat, już idziemy, Za kolędę dziękujemy. Przez narodzenie Chrystusa Będzie w niebie wasza dusza". Natomiast we wsi Słonne z życzeniami po szczodrokach chodziły dzieci i zbierały datki na ołówki szkolne. Z życzeniami po domach chodzili też starsi gospodarze, rozrzucając po podłodze ziarno pszenicy, owsa jęczmienia, co miało zapewnić im urodzaje. My także nie zapominajmy o noworocznych życzeniach. Niech "szerokim strumieniem" płyną z naszych serc.
CZYTAJ DALEJ

Franciszek na zakończenie roku: podążajmy drogą braterstwa

2024-12-31 17:30

[ TEMATY ]

Watykan

papież Franciszek

braterstwo

zakończenie roku

Vatican Media

Papież Franciszek

Papież Franciszek

Do podążania razem, jako pielgrzymi nadziei, drogą braterstwa zachęcił rzymian papież Franciszek podczas pierwszych nieszporów uroczystości Świętej Bożej Rodzicielki Maryi i Te Deum w bazylice św. Piotra w Watykanie.

Zaznaczył, iż kończący się rok był czasem przygotowania Wiecznego Miasta na Jubileusz roku 2025. Wskazał w świetle Słowa Bożego, że powołaniem Rzymu jest „przyjęcie wszystkich, aby wszyscy mogli uznać się za dzieci Boże oraz braci i siostry między sobą”. Podkreślił, że jednym ze znaczeń hasła Jubileuszu: „Pielgrzymi nadziei”, jest braterstwo zaproponowane w jego encyklice „Fratelli tutti”. „Nadzieja świata tkwi w braterstwie!” - stwierdził Franciszek.
CZYTAJ DALEJ

Niech Maryja będzie dla nas Matką nadziei

2024-12-31 21:00

Marzena Cyfert

Bp Jacek Kiciński przewodniczył Eucharystii i nabożeństwu na zakończenie roku 2024

Bp Jacek Kiciński przewodniczył Eucharystii i nabożeństwu na zakończenie roku 2024

Bp Jacek Kiciński modlił się z wiernymi w katedrze wrocławskiej. Ksiądz biskup przewodniczył Eucharystii i odprawił nabożeństwo przed Najświętszym Sakramentem na zakończenie roku 2024.

W homilii bp Kiciński zaznaczył, że witając nowy rok jesteśmy starsi nie tylko wiekiem, ale również na drodze wiary. Nawiązał do fragmentu Pisma Świętego: „Gdy nadeszła pełnia czasów, Bóg zesłał swego Syna, zrodzonego z Niewiasty, abyśmy mogli otrzymać przybrane synostwo. Na dowód tego, że jesteśmy synami, Bóg zesłał do serc naszych Ducha Świętego, który woła: Abba, Ojcze!”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję