Reklama

Klasy integracyjne w Zespole Szkół nr 1

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jako społeczeństwo wciąż niewiele wiemy o kształceniu w klasach integracyjnych. Rodzice zdrowych dzieci mają obawy, że jest tam niższy poziom nauczania. Również swoje przeróżne obawy mają rodzice dzieci z orzeczeniami wydanymi przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną zalecającymi kształcenie dziecka w tej formie. Jak zwykle to bywa - strach ma wielkie oczy i im więcej na ten temat wiemy, tym szybciej pozbywamy się obaw.
Podstawą prawną funkcjonowania oddziałów integracyjnych w placówkach oświatowych jest art. 71 b ust. 5 i 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 67 poz. 329 z późniejszymi zmianami). Oddziały integracyjne funkcjonują obecnie w częstochowskich przedszkolach, szkołach podstawowych oraz w gimnazjach. Nie ma w naszym regionie takich klas w szkołach średnich. Według informacji Urzędu Miasta Częstochowy w naszym mieście takich placówek jest obecnie 9 - opisywany przeze mnie Zespół Szkół nr 1 przy ulicy Kukuczki 30, w skład którego wchodzi PSP nr 54 i Gimnazjum nr 10 oraz szkoły podstawowe: PSP nr 17, 48, 53 i Gimnazja nr 3, 12 i 18. Są też dwa przedszkola: nr 43 i 35.
Do Zespołu Szkół nr 1 wybrałem się nieprzypadkowo, wiele dobrego słyszałem o tym miejscu. Szkoła umiejscowiona jest w atrakcyjnej części osiedla Północ, w pobliżu Promenady Niemena. Jest niewielka, gdyż posiada tylko po 2 oddziały klasowe w każdym roczniku (w tym 1 integracyjna). Najważniejszym jednak jest chyba fakt uzyskiwania wspaniałych osiągnięć na wielu płaszczyznach przez jej wychowanków. Podam tylko taki nietypowy przykład - uczennica tej szkoły ustanowiła nowy rekord świata w zapamiętywaniu - na 1000 pokazanych jej liter zapamiętała 999.
W rozmowie z dyrektor Iwoną Surgą-Piątek dowiedziałem się, że szkoła prowadzi nauczanie integracyjne już od 10 lat. Jego prekursorem w szkole była ówczesna dyrektor Dorota Sobala (obecnie naczelnik Wydziału Oświaty UM). Ważnym aspektem w edukacji integracyjnej jest jej ciągłość, a w tej szkole po 6 klasach podstawowych możliwa jest kontynuacja nauki w gimnazjum, w gronie wcześniej poznanych i zaakceptowanych kolegów - to duży plus, zwłaszcza dla uczniów niepełnosprawnych. W oddziałach integracyjnych uczy się do 15 uczniów, w tym od trojga do pięciorga dzieci określanych mianem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W takiej klasie uczy dwóch nauczycieli - prowadzący i wspomagający, który w czasie lekcji pomaga uczniom niepełnosprawnym w przezwyciężaniu trudności. Dlatego też warunki do nauki są komfortowe i zawsze uczniowie z tych klas mają lepsze wyniki zarówno w nauce, jak i na egzaminach w porównaniu z uczniami z klas ogólnodostępnych. W obydwu typach szkół (podstawowej i gimnazjum), uczy się obecnie 324 uczniów, w tym 38 posiada orzeczenia psychologiczno-pedagogiczne. Są to dzieci niemal ze wszystkimi rodzajami niepełnosprawności: z niedowidzeniem, niedosłyszeniem, z upośledzeniem w stopniu lekkim i umiarkowanym, z niepełnosprawnością ruchową - w tym na wózkach inwalidzkich. Z myślą o nich szkoła wprowadziła pewne udogodnienia architektoniczne, podjazdy, uchwyty w toaletach dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych oraz specjalną windę dla wózków inwalidzkich.
Poza lekcjami prowadzone są zajęcia rewalidacyjne dla każdego dziecka z orzeczeniem. Prowadzone są także indywidualne zajęcia logopedyczne, surdopedagogiczne (dla uczniów z niedosłuchem), dogoterapia, hipoterapia oraz gimnastyka korekcyjna i rehabilitacja ruchowa. To jednak nie koniec propozycji zajęć pozalekcyjnych. Są zajęcia z tańca towarzyskiego prowadzone przez instruktorów Szkoły Tańca „Szyk”. Jest również grupa tańca nowoczesnego, szkółka tenisa stołowego, tenis ziemny, siatkówka, teatrzyk, zespół wokalny, chór, drużyna harcerska i zuchowa oraz przedmiotowe koła zainteresowań.
Korzyści z nauki w klasie integracyjnej jest wiele. Nie tylko uwzględniają one specjalne potrzeby edukacyjne dzieci niepełnosprawnych i pozwalają im uczyć się razem ze zdrowymi rówieśnikami, ale dają im w ten sposób szansę na pełniejszy rozwój. Natomiast obecność dziecka z dysfunkcją w zespole klasowym wpływa uwrażliwiająco na inne dzieci: może stać się źródłem doceniania własnych zdolności, rezygnacji z postawy egoistycznej na korzyść dostrzegania potrzeb innego człowieka i wyzwalania w sobie chęci pomagania innym. Stwarza się więc całej grupie dzieci warunki rozwoju emocjonalnego i społecznego zgodne z pozytywnym systemem wartości. Pani Dyrektor w rozmowie ze mną wspomniała ucznia, który miał porażenie mózgowe wszystkich czterech kończyn i miał problemy z poruszaniem się. Podczas akademii z okazji 3 Maja zdecydował się zagrać rolę ułana i w pewnym momencie musiał przejść przez całą szerokość sceny. W ogromnej ciszy, kulejąc, pokonał tę odległość i po wypowiedzeniu swojej kwestii otrzymał od wszystkich ogromne brawa.
Takie szkoły jak ta pozwalają wierzyć, że dzieci nauczą się w nich właściwych relacji, otwartości, a przede wszystkim akceptacji „innych”. Świadomi i mądrzy rodzice z pewnością powinni poznać tę placówkę zanim dokonają wyboru szkoły dla swego dziecka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kapela dostał stypendium z Ministerstwa Kultury na pisanie utworów w których szydzi z Jasnogórskich Ślubów Narodu oraz Matki Bożej

2025-01-19 19:43

[ TEMATY ]

kultura

dofinansowanie

https://commons.wikimedia.org/

Jaś Kapela z rocznym stypendium literackim z ministerstwa kultury! Tak wygląda pomysł rządu Donalda Tuska na kulturę.

O sprawie stało się głośno na platformie X. Sam Jaś Kapela w jednym z wywiadów poinformował, że otrzymał takie stypendium na… pisanie piosenek do musicalu o historii zakazania aborcji w Polsce. Tak, dobrze Państwo przeczytaliście, 12-sto miesięczne stypendium na pisanie piosenek do musicalu o historii zakazania aborcji w Polsce. To naprawdę nie jest żart!
CZYTAJ DALEJ

Papież wyraził nadzieję, że rozejm w Gazie przyniesie owoce pokoju

2025-01-19 12:38

[ TEMATY ]

Franciszek

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Po odmówieniu modlitwy „Anioł Pański” i udzieleniu apostolskiego błogosławieństwa Ojciec Święty odniósł się do porozumienia między Izraelem a Hamasem o zawieszeniu broni w Strefie Gazy i uwolnieniu zakładników izraelskich.

W ciągu ostatnich kilku dni ogłoszono, że dzisiaj wejdzie w życie zawieszenie broni w Gazie. Wyrażam wdzięczność wszystkim mediatorom. Praca mediatorów, by został zawarty pokój to piękna praca. Dziękuję mediatorom. Dziękuję również wszystkim zaangażowanym stronom w to ważne osiągnięcie. Oczekuję, że to co zostało uzgodnione będzie natychmiast respektowane przez obydwie strony i że wszyscy zakładnicy będą mogli wreszcie powrócić do domu, aby uściskać swoich bliskich. Bardzo się za nich modlę oraz za ich rodziny. Mam również nadzieję, że pomoc humanitarna wysokiej jakości dotrze jeszcze szybciej do mieszkańców Gazy, która jest jej tak pilnie potrzebna. Zarówno Izraelczycy, jak i Palestyńczycy potrzebują wyraźnych znaków nadziei. Mam nadzieję, że władze polityczne obu krajów z pomocą społeczności międzynarodowej będą mogły osiągnąć właściwe rozwiązanie dla dwóch państw. Wszyscy mogą może powiedzieć „tak” dla dialogu, „tak” dla pojednania, „tak” dla pokoju. I módlmy się o to, o dialog, pojednanie i pokój -powiedział Franciszek.
CZYTAJ DALEJ

Nie będzie kolejnego tytułu dla Polaka w Australian Open

2025-01-20 09:32

[ TEMATY ]

tenis

turniej

Australian Open

Jan Zieliński

1/8 finału

PAP/EPA

Polak Jan Zieliński i Su-Wei Hsieh z Tajwanu odpadli w 1/8 finału Australian Open

Polak Jan Zieliński i Su-Wei Hsieh z Tajwanu odpadli w 1/8 finału Australian Open

Broniący tytułu w grze mieszanej Jan Zieliński i Su-Wei Hsieh z Tajwanu odpadli w 1/8 finału wielkoszlemowego turnieju tenisowego Australian Open. Rozstawiona z numerem szóstym para przegrała z Rosjanką Iriną Chromaczową i Amerykaninem Jacksonem Withrowem 4:6, 4:6.

Ubiegły sezon był znakomity dla Zielińskiego i Hsieh - wygrali dwa turnieje wielkoszlemowe w mikście, oprócz Australian Open również Wimbledon na trawiastych kortach.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję