Zakonem kontemplacyjnym o jednej z najsurowszych reguł życia konsekrowanego
jest Zakon Mniszek Kamedułek Reguły św. Benedykta. W Polsce przebywają
od 1949 r.
Do Tyszowiec przybyły 14 września 1997 r. Obecnie w klasztorze
w Tyszowcach jest 9 sióstr kamedułek.
Jako datę powstania Zakonu Kamedułów przyjmuje się rok 1027.
Wtedy przed samą śmiercią św. Romuald założył erem w Camaldoli, od
którego wziął nazwę cały Zakon. W rzeczywistości o istnieniu Zakonu
można mówić od 1074 r., wówczas bowiem ogłoszone zostały pierwsze
kamedulskie konstytucje. Szczególny rozkwit Zakonu przypada na XI
. XIV w., kiedy to powstawały liczne klasztory, gorliwie zachowujące
przepisy i wydające wielu świętych i mądrych zakonników. W chwili
obecnej istnieją dwie kongregacje kamedułów: Kongregacja Kamedułów
Zakonu św. Benedykta z centrum w Camaldoli i Kongregacja Pustelników
Kamedułów z Monte Corona.
Żeńska gałąź Zakonu kamedulskiego jest . jak głosi tradycja
. równie stara jak męska. Najstarsze wzmianki o klasztorach żeńskich
znajdujemy w dwóch miejscach życiorysu św. Romualda, napisanego przez
św. Piotra Damiana. Wynika z nich, że św. Romuald od początku zakładał
również klasztory żeńskie i opiekował się nimi . nie zawsze ku zadowoleniu
braci. Jego następcy kontynuowali to dzieło, tak że liczba przebywających
w nich mniszek szybko wzrastała.
Mniszki kamedułki prowadzą życie o charakterze pustelniczo-pokutniczym,
w ścisłej klauzurze, łącząc życie wspólnotowe z eremickim tzn. żyją
w jednym klasztorze, odciętym od świata murem papieskiej klauzury,
a zarazem każda mniszka ma własną celę. Cela, obok ascezy i milczenia,
stanowi jeden z najważniejszych elementów kamedulskiego życia. W
niej dokonuje się spotkanie ze Słowem Bożym oraz Bogiem we własnym
sercu. Tam w dużej mierze wypraszane są łaski dla świata, tam też
rozwija się życie duchowe.
Poza samotnością w celi do typowo eremickich form życia
wspólnoty Kamedułek należą: milczenie przerywane tylko w razie konieczności,
cotygodniowa rekreacja w niedzielę oraz rekreacje świąteczne kilka
razy do roku, szeroko rozumiana asceza, praca w miarę możności wykonywana
w samotności, indywidualna modlitwa, zwłaszcza studium Pisma Świętego,
i codzienna adoracja Najświętszego Sakramentu.
Centrum dnia stanowi wspólna Eucharystia. Życie wspólnotowe
znajduje też swój wyraz w modlitwie liturgicznej, którą siostry celebrują
uroczyście w chórze, posługując się brewiarzem benedyktyńskim, a
także po części czerpiąc ze zwyczajów kamedulskich. Poza tym siostry
zbierają się na wspólny Różaniec.
Właściwym dla kamedułki miejscem ewangelizacji pogan, i
to ewangelizacji sięgającej aż po męczeństwo w ujęciu św. Klemensa
Aleksandryjskiego, jest cela klasztorna. Według św. Klemensa w męczeństwie
spełnia się doskonałe dzieło miłości, z kolei miłość do Chrystusa
to nic innego jak śmierć starego człowieka, dokonująca się przez
ascezę i stanowiąca swojego rodzaju męczeństwo.
Kamedulska duchowość dopuszcza możliwość bardziej czynnego
poświęcenia się służbie dla braci. Jej wyrazem są dzieła prowadzone
przez kamedułów i kamedułki w innych krajach, np. specjalne domy
gościnne, pozwalające realizować przewidzianą konstytucjami gościnność,
a także organizować kursy duchowości, rekolekcje, spotkania modlitewne
i biblijne itp. W dawniejszych czasach przy klasztorach i eremach
kamedulskich spotykało się często szpitale i apteki.
Aktualnie na świecie jest 13 klasztorów Mniszek Kamedułek:
7 we Włoszech i po 1 w Brazylii, Francji, Indiach, Polsce, Tanzanii
i USA.
Jak wygląda strój sióstr kamedułek? Biały habit z szerokimi,
wywijanymi rękawami, przepasany dość szerokim, długim, wiązanym z
prawej strony paskiem; szkaplerz na wierzchu, krzyż ukryty pod szkaplerzem;
czarny welon, upięty nisko na czole.
Pomóż w rozwoju naszego portalu