Reklama

W charyzmacie ubóstwa, czystości i posłuszeństwa (2)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zakonem kontemplacyjnym o jednej z najsurowszych reguł życia konsekrowanego jest Zakon Mniszek Kamedułek Reguły św. Benedykta. W Polsce przebywają od 1949 r.

Do Tyszowiec przybyły 14 września 1997 r. Obecnie w klasztorze w Tyszowcach jest 9 sióstr kamedułek.

Jako datę powstania Zakonu Kamedułów przyjmuje się rok 1027. Wtedy przed samą śmiercią św. Romuald założył erem w Camaldoli, od którego wziął nazwę cały Zakon. W rzeczywistości o istnieniu Zakonu można mówić od 1074 r., wówczas bowiem ogłoszone zostały pierwsze kamedulskie konstytucje. Szczególny rozkwit Zakonu przypada na XI . XIV w., kiedy to powstawały liczne klasztory, gorliwie zachowujące przepisy i wydające wielu świętych i mądrych zakonników. W chwili obecnej istnieją dwie kongregacje kamedułów: Kongregacja Kamedułów Zakonu św. Benedykta z centrum w Camaldoli i Kongregacja Pustelników Kamedułów z Monte Corona.

Żeńska gałąź Zakonu kamedulskiego jest . jak głosi tradycja . równie stara jak męska. Najstarsze wzmianki o klasztorach żeńskich znajdujemy w dwóch miejscach życiorysu św. Romualda, napisanego przez św. Piotra Damiana. Wynika z nich, że św. Romuald od początku zakładał również klasztory żeńskie i opiekował się nimi . nie zawsze ku zadowoleniu braci. Jego następcy kontynuowali to dzieło, tak że liczba przebywających w nich mniszek szybko wzrastała.

Mniszki kamedułki prowadzą życie o charakterze pustelniczo-pokutniczym, w ścisłej klauzurze, łącząc życie wspólnotowe z eremickim tzn. żyją w jednym klasztorze, odciętym od świata murem papieskiej klauzury, a zarazem każda mniszka ma własną celę. Cela, obok ascezy i milczenia, stanowi jeden z najważniejszych elementów kamedulskiego życia. W niej dokonuje się spotkanie ze Słowem Bożym oraz Bogiem we własnym sercu. Tam w dużej mierze wypraszane są łaski dla świata, tam też rozwija się życie duchowe.

Poza samotnością w celi do typowo eremickich form życia wspólnoty Kamedułek należą: milczenie przerywane tylko w razie konieczności, cotygodniowa rekreacja w niedzielę oraz rekreacje świąteczne kilka razy do roku, szeroko rozumiana asceza, praca w miarę możności wykonywana w samotności, indywidualna modlitwa, zwłaszcza studium Pisma Świętego, i codzienna adoracja Najświętszego Sakramentu.

Centrum dnia stanowi wspólna Eucharystia. Życie wspólnotowe znajduje też swój wyraz w modlitwie liturgicznej, którą siostry celebrują uroczyście w chórze, posługując się brewiarzem benedyktyńskim, a także po części czerpiąc ze zwyczajów kamedulskich. Poza tym siostry zbierają się na wspólny Różaniec.

Właściwym dla kamedułki miejscem ewangelizacji pogan, i to ewangelizacji sięgającej aż po męczeństwo w ujęciu św. Klemensa Aleksandryjskiego, jest cela klasztorna. Według św. Klemensa w męczeństwie spełnia się doskonałe dzieło miłości, z kolei miłość do Chrystusa to nic innego jak śmierć starego człowieka, dokonująca się przez ascezę i stanowiąca swojego rodzaju męczeństwo.

Kamedulska duchowość dopuszcza możliwość bardziej czynnego poświęcenia się służbie dla braci. Jej wyrazem są dzieła prowadzone przez kamedułów i kamedułki w innych krajach, np. specjalne domy gościnne, pozwalające realizować przewidzianą konstytucjami gościnność, a także organizować kursy duchowości, rekolekcje, spotkania modlitewne i biblijne itp. W dawniejszych czasach przy klasztorach i eremach kamedulskich spotykało się często szpitale i apteki.

Aktualnie na świecie jest 13 klasztorów Mniszek Kamedułek: 7 we Włoszech i po 1 w Brazylii, Francji, Indiach, Polsce, Tanzanii i USA.

Jak wygląda strój sióstr kamedułek? Biały habit z szerokimi, wywijanymi rękawami, przepasany dość szerokim, długim, wiązanym z prawej strony paskiem; szkaplerz na wierzchu, krzyż ukryty pod szkaplerzem; czarny welon, upięty nisko na czole.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kartuz

Święty Brunon – założyciel zakonu kartuzów, jednego z najsurowszych zakonów istniejących do dziś w Kościele, wybrał charyzmat milczenia, samotności i ciszy.

O zakonie kartuzów usłyszeliśmy zapewne dzięki filmowi Wielka cisza. Kim był jego założyciel? Brunon urodził się w Kolonii i pochodził ze znamienitej rodziny. Uczył się m.in. w szkole katedralnej w Reims, a także w Tours. Około 1055 r. przyjął święcenia kapłańskie. Rok później biskup Reims – Manasses I powołał Brunona, aby prowadził tam szkołę katedralną. Trwało to ok. 20 lat (1056-75). Wychował wielu wybitnych mężów owych czasów. W 1080 r. zaproponowano mu biskupstwo, nie przyjął jednak tej godności. Udał się do opactwa cystersów w Seche-Fontaine, by poddać się kierownictwu św. Roberta. Po pewnym czasie opuścił klasztor i w towarzystwie ośmiu uczniów udał się do Grenoble. Tam św. Hugo przyjął swojego mistrza z wielką radością i jako biskup oddał mu w posiadanie pustelnię, zwaną Kartuzją. Tutaj w 1084 r. Brunon urządził klasztor, zbudowany też został skromny kościółek. Klasztor niebawem tak się rozrósł, że otrzymał nazwę „Wielkiej Kartuzji” (La Grande Chartreuse). W 1090 r. Brunon został wezwany do Rzymu przez swojego dawnego ucznia – papieża bł. Urbana II na doradcę. Zabrał ze sobą kilku towarzyszy i zamieszkał z nimi przy kościele św. Cyriaka. Wkrótce, w 1092 r., w Kalabrii założył nową kartuzję, a w pobliskim San Stefano in Bosco Bruno stworzył jej filię. Tam zmarł. Kartuzję w Serra San Bruno odwiedził w 1984 r. św. Jan Paweł II. Uczynił to również Benedykt XVI 9 października 2011 r. W słowie do kartuzów podkreślił wówczas znaczenie charyzmatu milczenia we współczesnym świecie. Charyzmat kartuzji – powiedział – sprawia, że „człowiek wycofując się ze świata, poniekąd «eksponuje się» na rzeczywistość w swej nagości, eksponuje się na tę pozorną pustkę, aby doświadczyć Pełni, obecności Boga, Rzeczywistości najbardziej realnej, jaka istnieje, i która wykracza poza wymiar zmysłowy”.
CZYTAJ DALEJ

Wiara rodzi się z tego, co się słyszy

2024-10-05 20:44

[ TEMATY ]

formacja

diakonat stały

Diecezjalny Ośrodek Formacji Diakonów Stałych

Archiwum Aspektów

Dzisiejszego dnia, oprócz rozpoczęcia formacji, kandydaci do diakonatu stałego spotkali się z pasterzem diecezji bp. Tadeuszem Lityńskim

Dzisiejszego dnia, oprócz rozpoczęcia formacji, kandydaci do diakonatu stałego spotkali się z pasterzem diecezji bp. Tadeuszem Lityńskim

Sześciu kandydatów do diakonatu stałego w naszej diecezji rozpoczęło kolejny rok formacji.

W Instytucie Filozoficzno-Teologicznym w Zielonej Górze 5 października rozpoczął się nowy rok formacji kandydatów do diakonatu stałego w naszej diecezji. Formację kontynuuje 6 kandydatów. - Pięciu jest na II roku formacji, a jeden na III roku. Trzech kandydatów zgłosiło się na studia podyplomowe z teologii i zostaną włączeni w okres propedeutyczny, aby po tych studiach rozpocząć formację w naszym ośrodku - mówi ks. Wojciech Oleśków, dyrektor Diecezjalnego Ośrodka Formacji Diakonów Stałych w Zielonej Górze. - W tym roku mamy zaplanowane wykłady z Pisma Świętego, teologii i liturgii katechumenatu, teologii fundamentalnej, psychologii, a także zajęcia związane z posługą diakonów, takie jak muzyka kościelna, homiletyka, liturgika. Będą również zajęcia z duszpasterstwa rodzin i teologii caritas. Będziemy mieli również warsztaty liturgiczno-muzyczne, dni skupienia oraz rekolekcje. Bracia z II roku przyjmą w tym okresie posługę lektoratu, a brat z III roku - posługę akolitatu, a później święcenia diakonatu - dodaje.
CZYTAJ DALEJ

Bp Krzysztof Włodarczyk: prawda musi przybliżać do Pana Boga

2024-10-06 08:20

[ TEMATY ]

Bp Włodarczyk

Karol Porwich/Niedziela

Bp Krzysztof Włodarczyk

Bp Krzysztof Włodarczyk

„Prawda musi przybliżać do Pana Boga. Nawet ta najbardziej gorzka, niewygodna powinna nadawać kierunek ludzkim wyborom - powiedział bp Krzysztof Włodarczyk w kościele św. Mateusza Apostoła i Ewangelisty. Modlitwa zainaugurowała nowy rok akademicki w Akademii Kujawsko-Pomorskiej w Bydgoszczy.

Głównym motywem rozważań biskupa była prawda, która - jak zaznaczył - powinna być naczelnym celem w nauce. Przypomniał zarazem przesłanie św. Jana Pawła II z 7 czerwca 1999 roku do rektorów wyższych uczelni zgromadzonych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję