Reklama

Dolnośląscy parlamentarzyści o in vitro

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Jan Paweł II przepełniony troską o życie pisał, że „choć samo zjawisko eliminacji wielu ludzkich istot poczętych lub bliskich kresu życia jest niezwykle groźne i niepokojące, równie groźny i niepokojący pozostaje fakt, że nawet ludzkie sumienie pozostaje jak gdyby zaćmione przez oddziaływanie wielorakich uwarunkowań i z coraz większym trudem dostrzega różnicę między dobrem a złem w sprawach dotyczących fundamentalnej wartości ludzkiego życia” (Evangelium vitae 4).
Nikogo nie trzeba przekonywać jak ważne jest sumienie osób piastujących funkcje społeczne. Dlatego redakcja „Niedzieli” postawiła pytanie: Co w świetle trwającej w Polsce dyskusji o in vitro myślą dolnośląscy parlamentarzyści.
Warto, aby potraktować te odpowiedzi jako rodzaj swoistej ściągi - pomocnej nam, katolikom, dokonywać w przyszłości roztropnych, politycznych wyborów. Spotkało nas rozczarowanie, bowiem na 14 wrocławskich posłów, którzy być może jeszcze w tym roku będą musieli opowiedzieć się w głosowaniu nad dyskutowaną sprawą refundacji kosztów in vitro, zaledwie 6 wypowiedziało swoje stanowisko. Część z nich stwierdziła, że nie ma jeszcze zdania, nie zna problemu, czy po prostu przez kilkanaście dni, podczas których oczekiwaliśmy na odpowiedź, nie znalazła czasu, aby przedstawić wyborcom swój punkt widzenia w tej fundamentalnej sprawie.
Dobrze by było, gdyby w przyszłości posłowie nie unikali odpowiedzi nawet na trudne i kontrowersyjne problemy. Przyjęcie mandatu posła wiąże się ze świadomością, że wyborcy mają prawo znać ich stanowisko w ważnych, społecznych sprawach.

BEATA KEMPA
poseł PiS

Problem trzeba rozpatrywać na tle odpowiednich regulacji prawnych, tzn. ustaw bioetycznych, którymi ustawodawca jeszcze się nie zajął. Metoda in vitro może budzić wątpliwości w sferze etycznej, chociażby ze względu na fakt, że przy każdej próbie w tej metodzie giną liczne embriony. Dobrze by było wspierać naukę, albo badania, czy prace, aby szły w kierunku całkowitego ograniczenia takiego zjawiska. W przypadku niepłodności powinno się również brać pod uwagę możliwość adopcji i rodzicielstwa zastępczego. Trudno o jednoznaczne stanowisko w sprawie refundacji zapłodnienia metodą in vitro, zwłaszcza w obliczu trwającego kryzysu w służbie zdrowia oraz braku wystarczających środków. Jest to kwestia bardzo szeroka. Rząd RP powinien przedstawić konkretny program regulujący tę kwestię, a dyskusja nad tą sprawą powinna odbyć się z udziałem zainteresowanych środowisk.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

ALDONA MŁYŃCZAK
poseł PO

Decyzja w sprawie refundowania in vitro powinna być wynikiem dialogu społecznego, między rządem, społeczeństwem i Kościołem. Należy też rozstrzygnąć ten problem od strony prawnej, zgodnie z duchem europejskiego ustawodawstwa. Niezależnie od możliwości refundowania metody in vitro państwo powinno kłaść większy nacisk na profilaktykę i zapobieganie bezpłodności.

KAZIMIERZ M.UJAZDOWSKI
poseł PiS

Reklama

Jestem przeciwny refundacji zapłodnienia in vitro ze względów zasadniczych, nie zaś ekonomicznych. Zapłodnienie in vitro wiąże się z ryzykiem unicestwiania ukształtowanych już płodów ludzkich. Tego typu ingerencja oznacza zatem wielkie ryzyko zabójstwa istot niewinnych. Encyklika „Evangelium vitae” nie pozostawia wątpliwości w tej sprawie, gdy stwierdza, że: zabójstwo niewinnych istot ludzkich, nawet gdy przynosi korzyść innym, jest aktem absolutnie niedopuszczalnym.

ALEKSANDRA NATALII-ŚWIAT
poseł PiS

Nie powinno być refundacji zapłodnienia in vitro z budżetu państwa. Środki, którymi dysponuje budżet, są ograniczone i wciąż niewystarczające, dlatego powinny być przeznaczane na finansowanie procedur ratujących życie i zdrowie. Podzielam też stanowisko Kościoła w kwestiach etycznych związanych ze stosowaniem tej metody.

MICHAŁ JAROS
poseł PO

Jestem przeciwny refundacji metody in vitro zarówno w tym roku budżetowym, jak i następnych.

DAWID JACKIEWICZ
poseł PiS

W obliczu tak wielu wątpliwości natury zdrowotnej oraz nieuregulowaną sytuacją prawną związaną ze stosowaniem metody in vitro nie powinno być mowy o jej finansowaniu przez państwo. Tworzyłoby to bowiem sytuację niespójności systemu prawnego, który z jednej strony chroniąc „dziecko poczęte”, z drugiej oficjalnie aprobowałby finansowanie zabiegów często kończących się śmiercią embrionu. Embrionu, który należy traktować właśnie jako życie poczęte.

Nie udzielili odpowiedzi redakcji:

Poseł Ewa Wolak PO
Poseł Bogdan Zdrojewski PO
Poseł Roman Kaczor PO
Poseł Sławomir Piechota PO
Poseł Stanisław Huskowski PO
Poseł Norbert Raba PO
Poseł Aleksander Skorupa PO
Poseł Janusz Krasoń LiD

Katechizm Kościoła Katolickiego

2318. Każde życie ludzkie od chwili poczęcia aż do naturalnej śmierci jest święte, ponieważ osoba ludzka była chciana dla niej samej na obraz i podobieństwo Boga żywego i świętego.

Zebrał ks. CC

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dzisiejsze święto skłania do refleksji nad tajemnicą życia

2025-01-13 10:48

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Bożena Sztajner/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Łk 2, 22-40.

Niedziela, 2 lutego. Święto Ofiarowania Pańskiego
CZYTAJ DALEJ

Święto Ofiarowania Pańskiego

Niedziela podlaska 5/2003

2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".

Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione Domini - Ofiarowanie Pańskie. Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23). Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
CZYTAJ DALEJ

Otwarcie procesu beatyfikacyjnego

2025-02-01 21:36

Biuro Prasowe AK

    W kaplicy Arcybiskupów Krakowskich odbyła się pierwsza sesja trybunału w procesie beatyfikacyjnym o. Józefa Andrasza SJ, który tym samym został oficjalnie rozpoczęty.

Na początku sesji trybunału postulator o. Mariusz Balcerak SJ zwrócił się do metropolity krakowskiego i członków trybunału o rozpoczęcie i przeprowadzenie procesu beatyfikacyjnego, a także przypomniał postać o. Józefa Andrasza SJ.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję