Okres liturgiczny Wielkiego Postu (łac. Quadragesima) jest
czterdziestodniowym przygotowaniem wiernych do pełnego i owocnego
przeżycia Paschy. Jest to czas stosowny, "w którym wstępujemy na
świętą górę Paschy" (List okólny o przygotowaniu i obchodach Świąt
Paschalnych, 16 stycznia 1998, nr 6). Okres ten rozpoczyna się w
Środę Popielcową, która nazwę swą przejęła z obrzędu posypywania
głów popiołem.
Obrzęd posypywania głów popiołem swymi korzeniami sięga
aż do czasów, kiedy w Kościele praktykowana była pokuta publiczna.
Ci, którzy dopuścili się ciężkich grzechów, takich jak: morderstwo,
nierząd, zaparcie się wiary... musieli na początku Wielkiego Postu
przywdziać szaty pokutne, biskup posypywał ich głowy popiołem, po
odmówieniu psalmów pokutnych wyprowadzał ich ze świątyni. W ten sposób
byli oni wykluczeni ze wspólnoty eucharystycznej i zobowiązani do
publicznej pokuty oraz do zadośćuczynienia poprzez post, modlitwę
i jałmużnę. Dopiero w Wielki Czwartek biskup udzielał im rozgrzeszenia
i pocałunku pokoju, wprowadzając do wspólnoty wiernych. Oficjalne
przyjęcie do stanu pokutników (ordo poenitentium) odbywało się początkowo
w poniedziałek po I niedzieli Wielkiego Postu, a od VII w. w środę
przed tą niedzielą.
Praktykowanie pokuty publicznej traciło z biegiem czasu
na znaczeniu, aż wreszcie zanikło.
Natomiast posypywanie głów popiołem - zapoczątkowane
w X w. - nabierało coraz bardziej charakteru duchowego. Obecnie wierni
gromadzą się w Środę Popielcową w świątyniach, biorąc udział w zgromadzeniu
Eucharystycznym, w czasie którego po homilii przyjmują na głowę poświęcony
popiół. Przygotowuje się go z palm pobłogosławionych w Niedzielę
Palmową - Męki Pańskiej dla podkreślenia wewnętrznej przemiany człowieka
- chrześcijańskiej metanoi jako włączenia się w misterium męki i
zmartwychwstania Chrystusa.
Przyjęcie popiołu na głowy jest znakiem pokuty (wprowadzenie
do modlitwy przy błogosławieniu popiołu) i znajduje swoje uzasadnienie
w Biblii (por. Joz 7, 6; 2 Sm 13,1. 19; Ez 27, 30; Hi 2,12. 42, 6;
Jon 3, 6; 5). Przyjęcie popiołu to również znak pokory i zobowiązania
się do zadośćuczynienia za grzechy (I modlitwa przy błogosławieniu
popiołu). Jest to także wyznanie swojej nicości i przemijalności (
II modlitwa przy błogosławieniu popiołu). Kapłan, poświęcając popiół,
prosi o błogosławieństwo dla uczestniczących w obrzędzie posypania
popiołem, aby mogli wytrwać w czterdziestodniowej pokucie i uczestniczyć
z oczyszczonymi duszami w misterium paschalnym (I modlitwa przy błogosławieniu
popiołu). A II modlitwa zawiera prośbę o odpuszczenie grzechów i
nowe życie na podobieństwo Zmartwychwstałego Chrystusa, dla tych,
którzy uznają, że są prochem i w proch się obrócą oraz będą gorliwie
pełnić czterdziestodniową pokutę.
Znakowi posypania głów popiołem towarzyszą słowa: "Pamiętaj,
że prochem jesteś i w proch się obrócisz" (por. Rdz 3, 19) lub "Nawracajcie
się i wierzcie w Ewangelię" (Mk 1, 15), które ten znak interpretują
oraz wzywają do zajęcia odpowiednich postaw. "... wezwanie Jezusa
do nawrócenia i pokuty - jak mówi Katechizm Kościoła Katolickiego
- nie ma na celu najpierw czynów zewnętrznych, ´wora pokutnego i
popiołu´, postów i umartwień, lecz nawrócenie serca, pokutę wewnętrzną.
Bez niej czyny pokutne pozostają bezowocne i kłamliwe" (1430). Pokuta
wewnętrzna jest radykalną przemianą całego życia, nawróceniem się
do Boga całym sercem, zerwaniem z grzechem, odwróceniem się od zła.
Zawiera również pragnienie i postanowienie zmiany życia, a także
nadzieję na miłosierdzie Boże i ufność w pomoc Jego łaski. Temu nawróceniu
towarzyszy zbawienny ból i smutek, który Ojcowie Kościoła nazywali
smutkiem duszy (animi cruciatus) i skruchą serca (compunctio cordis)
. Wewnętrzna pokuta chrześcijanina może wyrażać się w różnych formach.
Pismo Święte i Ojcowie Kościoła kładą nacisk szczególnie na post,
modlitwę i jałmużnę, wyrażające nawrócenie w odniesieniu do samego
siebie, do Boga i do innych ludzi (por. Katechizm Kościoła Katolickiego
1431, 1434).
Tak więc ryt posypania głów popiołem posiada głęboką
treść - ma rozpoczynać wielkie dzieło odnowy życia. Stąd słowa poety
- ks. Jana Twardowskiego:
Popielec
Od ciemnej grudki prochu, która smoli ręce,
z namaszczeniem rzucanej w Popielcową Środę -
radość rośnie jak balon. O, rzuć prochu więcej
na grzywkę panny Zuli, proboszczom na brody.
Nadzieja w ciemnej grudce - wiosna w drzwiach kościoła...
Będzie więcej spowiedzi i dobrych przyrzeczeń -
wiele rzeczy skradzionych podrzucą w czas krótki.
Rozpocznie się zwyczajnie i zawsze od Środy
Wielki Post, co krzyczy nawet na kotlet malutki.
Pomóż w rozwoju naszego portalu