Reklama

Duch Święty prowadzi to dzieło

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W świątyni pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy 10 lat temu, czyli 13 września 1997 r. ówczesny prezydent Miasta Stanisław Żwiruk, oddając królowaniu Jezusa Tarnobrzeg, powiedział: „Przyjmij nas jako poddanych, zamieszkaj wśród nas, bądź z nami, a przede wszystkim bądź w naszych rodzinach, w naszych domach i w naszych sercach”. Za tymi słowami poszły też zobowiązania: „Jezu Chryste, Królu tarnobrzeskiej ziemi, przysięgamy służyć Tobie wiernie, przestrzegać Twoich przykazań danych nam w Dekalogu, żyć zgodnie z nauką płynącą ze świętej Ewangelii, budować miłość i pokój w naszych rodzinach, troszczyć się o chrześcijańskie wychowanie naszych dzieci”.

Chcemy iść dalej tą drogą

Reklama

Po 10 latach w tej samej świątyni pieśnią ku czci Chrystusa Króla rozpoczęto uroczystość odnowienia, dokonanego przed 10 laty, Aktu Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa w Tarnobrzegu
Uroczystości jubileuszowe 10-lecia Intronizacji Chrystusa Króla w Tarnobrzegu zostały zapoczątkowane 9 września 2007 r. Tego dnia w tarnobrzeskich parafiach Ojcowie Redemptoryści rozpoczęli rekolekcje intronizacyjne, głosząc nauki wprowadzające. Drugiego dnia rekolekcji dominował we wszystkich parafiach temat osobistego wymiaru Intronizacji. Kolejnego dnia nauki obejmowały rodzinny wymiar Intronizacji, by ostatniego dnia omówić społeczny wymiar Intronizacji.
Uroczystość ta, jak stwierdził na początku Mszy św. ks. Stanisław Bar - proboszcz parafii św. Barbary i dziekan dekanatu Tarnobrzeg-Północ, nie jest „po to, by kogokolwiek rozliczać z wierności złożonym Bogu i przyrzeczeniom”, bo to należy do Pana Boga, lecz „po to, by przez odnowę tamtego Aktu, z większą jeszcze gorliwością podjąć nałożone na siebie zadania”. Nawiązując do wydarzenia sprzed 10 lat, ks. Stanisław mówił: „chcemy iść dalej, mając pełną świadomość, że wyliczone wówczas zagrożenia związane z szerzeniem się cywilizacji śmierci i obecnością zgubnych nałogów niszczących życie rodzinne i społeczne, nie tylko nie zniknęły, ale wskutek dalszych procesów stały się jeszcze groźniejsze. Stąd nasze pragnienie, by dokonując odnowy Aktu Intronizacji, skonsolidować jeszcze bardziej współpracę różnych środowisk, instytucji, grup społecznych w urzeczywistnianiu na naszej tarnobrzeskiej ziemi królestwa świętości łaski, prawdy, sprawiedliwości, miłości i pokoju”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wspólne cele jednoczą

Uroczystościom przewodniczył pasterz diecezji bp Andrzej Dzięga, z udziałem wiernych z tarnobrzeskich parafii, Wspólnot dla Intronizacji, księży dziekanów, ojców duchownych z sekretarzem Konferencji Księży Dziekanów ks. dr. Czesławem Murawskim na czele, księżmi spoza diecezji (na czele z ks. prał. Ciżmińskim z Zamościa), kapłanami spoza miasta, Ojcami Redemptorystami, którzy podjęli z apostolskim zapałem dzieło rekolekcji intronizacyjnych (na czele z o. Janem Mikrutem). Ponadto w uroczystościach brały udział „tak mocno zrośnięte z tarnobrzeską ziemią i od lat ofiarnie posługujące w Tarnobrzegu” - jak stwierdził ks. Stanisław Bar, siostry zakonne: Siostry Dominikanki i Siostry Służebniczki. Zobaczyć również można było parlamentarzystów, prezydentów i burmistrzów miast naszej diecezji oraz ich przedstawicieli. Wśród zgromadzonych były również obecne dyrekcje i przedstawicielstwa instytucji podejmujących troskę o zdrowie, oświatę, kulturę, o porządek, przestrzeganie prawa i bezpieczeństwo, dyrekcje i przedstawicielstwa tarnobrzeskich przedsiębiorstw, zakładów pracy - zarówno tych z sektora państwowego, jak też prywatnego. W sposób szczególny ks. Bar przywitał Wspólnoty dla Intronizacji, które, jak powiedział, „powstały specjalnie po to, by służyć dziełu Intronizacji. Witam te osoby w osobie p. Ewy Nasiadek z Krakowa - odpowiedzialnej za Wspólnoty dla Intronizacji w naszym kraju”.
Pośrodku kościoła ustawione zostały licznie przybyłe poczty sztandarowe różnych organizacji, wspólnot, szkół, stowarzyszeń, przedsiębiorstw, związków zawodowych, zakładów i instytucji. Liturgię uświetnił połączony chór i Orkiestra Górnicza.

Aby budować Królestwo Boże na co dzień

W homilii Biskup Andrzej zwrócił uwagę na to, że Akt Intronizacji wprowadza nas w szczególną jedność słowa i treści, słowa i czynu, słowa i życia. „Przed Bogiem wykonany, niech będzie początkiem tego początku, tego Bożego ładu obecnego w codzienności naszej. A Chrystus, Pan naszego życia, który daje nam nieustannie swojego Ducha, niech nas wszystkich Duchem swoim na nowo obdarzy i umocni. Abyśmy w Duchu Świętym rozpoznawali Bożą drogę. I każdego dnia dokonując nowych wyborów, budowali Królestwo Boże na co dzień, na swoim podwórku, w swoim mieście i swoim państwie - w Ojczyźnie naszej”.
Po homilii przedstawiciele różnych grup społecznych i zawodowych wypowiadali Akt Intronizacyjny. Jako pierwsi kapłani, siostry zakonne, następnie poseł Dariusz Kłeczek, znany jako niezłomny obrońca życia; przedstawiciele władzy: prezydent Miasta Jan Dziubiński i jego zastępcy: Wiktor Stasiak i Andrzej Wojtowicz; przewodniczący Rady Miasta, przedstawiciele służb mundurowych: Policji, Straży Miejskiej, komendant Państwowej Straży Pożarnej, także naczelnicy Ochotniczych Straży Pożarnych z osiedli: Dzików, Zakrzów, Sielec, Miechocina, Ocic, Siedleszczan, Sobowa i Wielowsi; przedstawiciele wymiaru sprawiedliwości; rzemieślnicy i kupcy, zrzeszeni w Cechu Rzemiosł w Tarnobrzeskiej Izbie Przemysłowo-Handlowej; przedstawiciele banków, zakładów pracy, ludzie kultury i mediów: Tarnobrzeski Dom Kultury, Biblioteka Publiczna, Muzeum Historyczne Tarnobrzega, Towarzystwo Historyczne, Telewizja Tarnobrzeg, Radio Leliwa, redakcje czasopism i gazet; przedstawiciele oświaty (PWSZ, 8 szkół podstawowych, 5 gimnazjów, 2 liceów, 4 zespołów szkół ponadgimnazjalnych, technikum i 5 przedszkoli); przedstawiciele ludzi młodych (oprócz siebie reprezentujących również ZHP, Związek Strzelecki, młodzież objętą duszpasterstwem we wszystkich parafiach i młodzież Tarnobrzega, która gotowa jest pod tymi słowami się podpisać); przedstawiciele rodzin wielodzietnych, ruchów i stowarzyszeń katolickich, rolników, Służby Zdrowia (reprezentanci Szpitala, Zakładu Opieki Zdrowotnej: 2 przychodni i 5 aptek); Wspólnoty dla Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa, dzięki którym i współpracy ich z duszpasterzami odbywały się równocześnie rekolekcje w 9 parafiach Tarnobrzega, obydwu dekanatów.
Uroczystość ponowienia Aktu Intronizacji zakończona została procesją pod pomnik Serca Jezusowego, gdzie wspólnie odśpiewano Apel Jasnogórski i Ksiądz Biskup udzielił pasterskiego błogosławieństwa.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Otwarcie wystawy czasowej „Na szlaku Tysiąclecia. Chrobry I i II w Powstaniu Warszawskim”

2025-04-18 22:25

Muzeum AK

    W samo południe we wtorek 15 kwietnia w Muzeum Armii Krajowej w Krakowie odbył się wernisaż wystawy czasowej „Na szlaku Tysiąclecia. Chrobry I i II w Powstaniu Warszawskim”.

Ekspozycja została przygotowana z okazji obchodów 1000-lecia Korony Polskiej. Prezentuje dzieje dwóch oddziałów walczących w Powstaniu Warszawskim: Batalionu „Chrobry I” oraz Zgrupowania „Chrobry II”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję