Reklama

Praca na roli w ojczyźnie Jezusa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wrzesień to czas dożynek. Dlatego chcemy się przyjrzeć pracy na roli w ojczyźnie Pana Jezusa. Żadna forma ludzkiej aktywności nie jest tak silnie obecna w Biblii jak rolnictwo, które było zaszczytnym powołaniem. Rolnik traktował ziemię jako dar Boży. Był przekonany, że jego obowiązkiem jest być wiernym zarządcą. Wydarzenia z hebrajskiego kalendarza religijnego łączyły się z uprawą podstawowych płodów rolnych, a główne święta wyznaczały pory siewu i zbiorów. Paschę świętowano na początku cyklu żniwnego. Święto Tygodni łączyło się ze zbiorem pierwszych owoców i końcem żniw. Święto Namiotów (inaczej Święto Zbiorów) było radosnym dziękczynieniem za plony zbierane we wrześniu lub październiku. Wydarzenia sakralne wzmacniały u rolników poczucie własnej wartości. Współdziałali z Bogiem, by ziemia wydała jak największe plony. Rozpoczynali rok postem, a kończyli ucztowaniem oraz wielbieniem Boga. Każdy rolnik oddawał Bogu piątą część swoich zbiorów. Co siedem lat przypadał rok szabatowy, w którym nie obsiewano pól, by ziemia mogła odpocząć. Rolnicy wyzbywali się wówczas zapasów żywności, co było podkreśleniem zależności od Boga.
Rolnictwo było trudnym przedsięwzięciem z powodu zróżnicowanych warunków glebowych i ilości opadów. Rolnicy byli uzależnieni głównie od opadów, a pora deszczowa była stosunkowo krótka. Często natomiast występowały susze. Specjalnie przystosowany system kanałów, wałów, cystern pomagał przechowywać odpowiednie zapasy wody. W skrajnych przypadkach trzeba było transportować wodę bezpośrednio na pole, np. przy pomocy osła. Przeważała gleba skalista i nierówna, a rolnicy musieli najpierw oczyścić grunt, aby uczynić go uprawnym. Czasami kawałek pola trzeba było poddać kilkukrotnej orce.
Najważniejszymi roślinami uprawnymi były zboża (pszenica i jęczmień), winogrona i oliwki. W kwietniu i maju nadchodziła pora zbiorów jęczmienia. Pszenica dojrzewała trzy, cztery tygodnie później. Potem następowało winobranie (i produkcja wina), zbieranie oliwek (i tłoczenie oleju). Żniwa różnych zbóż były tak ważne w rolniczym świecie Starego Testamentu, że niektóre określały pory roku: „gdy żęto pszenicę” (Rdz 30, 14); „na początku żniw jęczmienia” (Rt 1, 22); „po winobraniu” (Iz 24, 13). Jest ok. 100 biblijnych wzmianek na temat żniw i plonów. Zboża wyrywano rękami lub ścinano sierpem i układano w snopy. Czasami obcinano sierpem tuż przy kłosie, łodygi wyrywano, a kłosy zbierano do koszy. Zebrane snopy układano na równej, twardo ubitej ziemi lub na kamiennym podłożu, czyli na klepisku. Młócono za pomocą depcących zwierząt, cepów lub sań młockarskich (ciężka deska z przymocowanymi od spodu ostrymi kamieniami), do których zaprzęgano woły lub osły. Prawo Mojżeszowe zakazywało zawiązywania pyska młócącym zwierzętom, by i one miały udział w żniwach. Następnie ziarno przewiewano, podrzucając w powietrze, pod wiatr, co powodowało, że plewy oddzielały się od ziarna. Czasami przewiewano nocą, by wykorzystać sprzyjający wiatr. Jeszcze bardziej dokładne czyszczenie polegało na przesiewaniu ziarna przez sito. Większość plonów rolnicy magazynowali dla własnych potrzeb, cześć zazwyczaj sprzedawano, a plewy palono. Duże ilości ziarna przechowywali w dołach wydrążonych w ziemi o średnicy ok. 8 m i podobnej głębokości. Trzymali również zapasy (ziarno, oliwę i wino) w glinianych dzbanach i bukłakach umieszczanych w mniejszych dołach wykopanych w najbardziej bezpiecznej części domostw. Pan Jezus opisał bogatego człowieka, który zgromadził zboże w spichlerzach. Królowie często budowali miasta - spichlerze, w których znajdowały się takie budowle.
Sianie i zbieranie zbóż, warzyw i owoców nie były jedynymi zajęciami gospodarskimi. Rolnictwo obejmowało także hodowlę zwierząt, głównie owiec i kóz. Orkę i zasiew wykonywali mężczyźni, ale przy żniwach pomagały kobiety, które trzymały się razem i pracowały w oddzielnych grupach. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni mogli wypasać stada, niemniej jednak poszczególne zwierzęta symbolicznie kojarzono z określoną płcią: owce z mężczyznami, a kozy z kobietami. Typowe było trzymanie mlecznej kozy przy domu, domenie kobiet.
Rolnictwo było tak bardzo dominującym zajęciem, że prawie każdy aspekt tej pracy posiadał przenośne znaczenie. W ten sposób przedstawiono obrazowo również zadowolenie Boga z wierności Ludu Wybranego: „Jeśli więc pilnie będziesz słuchał głosu Pana, Boga swego, wiernie wypełniając wszystkie Jego polecenia, które ja ci dziś daję, wywyższy cię Pan, Bóg twój, ponad wszystkie narody ziemi. (…) Pan otworzy dla ciebie bogate swoje skarby nieba, dając w swoim czasie deszcz, który spadnie na twoją ziemię, i błogosławiąc każdej pracy twoich rąk” (Pwt 28, 1.12).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Stare czy nowe?

2025-02-17 09:48

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Adobe Stock

Dlaczego Jezusowe przykazanie miłości nazywamy nowym? Czyż nie jest tak stare, jak stare są kamienie na Synaju pamiętające Mojżesza?

Czy nie zapisano go na kartach Księgi Kapłańskiej przypisywanej wyłowionemu z Nilu wybawcy Izraelitów? Czy Żydzi nie odmawiają codziennie Szema, Israel: „Będziesz miłował Pana, Boga twojego, z całego serca swego, z całej duszy swojej i ze wszystkich sił swoich” ze świadomością, że Księga Kapłańska nakazuje miłować bliźniego jak siebie samego?
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: 7. niedziela zwykła

2025-02-21 13:02

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Saul wyruszył ku pustyni Zif, a wraz z nim trzy tysiące doborowych Izraelitów, aby wpaść na trop Dawida na pustyni Zif. Dawid wraz z Abiszajem zakradli się w nocy do obozu; Saul właśnie spał w środku obozowiska, a jego dzida była wbita w ziemię obok głowy. Abner i ludzie leżeli uśpieni dokoła niego. Rzekł więc Abiszaj do Dawida: «Dziś Bóg oddaje wroga twojego w twe ręce. Teraz pozwól, że przybiję go dzidą do ziemi, jednym pchnięciem, drugiego nie będzie trzeba». Dawid odparł Abiszajowi: «Nie zabijaj go! Któż bowiem podniósłby rękę na pomazańca Pańskiego, a nie poniósł kary?» Wziął więc Dawid dzidę i bukłak na wodę od wezgłowia Saula i poszli sobie. Nikt ich nie spostrzegł, nikt o nich nie wiedział, nikt się nie obudził. Wszyscy spali, gdyż Pan zesłał na nich twardy sen. Dawid oddalił się na przeciwległą stronę i stanął na wierzchołku góry w oddali, a dzieliła go od nich spora odległość. Wtedy Dawid zawołał do Saula: «Oto dzida królewska, niech przyjdzie który z pachołków i weźmie ją. Pan nagradza człowieka za sprawiedliwość i wierność: Pan dał mi ciebie w ręce, lecz ja nie podniosłem ich przeciw pomazańcowi Pańskiemu».
CZYTAJ DALEJ

Watykan: papież dalej w stanie krytycznym, ale nie miał kryzysu oddechowego

2025-02-23 19:45

[ TEMATY ]

Watykan

kryzys

papież Franciszek

stan krytyczny

PAP/EPA

Poliklinika Gemelli

Poliklinika Gemelli

Papież Franciszek nadal jest w stanie krytycznym, ale od soboty nie miał następnego kryzysu oddechowego - poinformował w niedzielę Watykan w biuletynie medycznym w dziesiątym dniu jego pobytu w szpitalu. Badania wykazały lekką początkową niewydolność nerek, która jest pod kontrolą.

„Niewydolność nerek”. To nowe dane z dzisiejszego biuletynu medycznego, który informuje o stanie zdrowia papieża Franciszka w dziewiątym dniu jego pobytu w rzymskiej Klinice Gemelli z powodu obustronnego zapalenia płuc.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję