Główną osią kampanii #ZespolKolorowychSkarpetek jest spot obalający stereotypy związane z zespołem Downa. Do nagrania zaproszono osiem osób z trisomią 21, które podzieliły się swoimi doświadczeniami, opowiedziały, co dla nich znaczy zespół Downa, jakie mają pasje i marzenia.
W ramach kampanii przeprowadzone zostały także badania dotyczące społecznego odbioru osób z zespołem Downa (ogólnopolska próba 1020 internautów w wieku 15-59 lat, z miast powyżej 20 tys. mieszkańców). Osoby z zespołem Downa spotykają się z sympatią i troską – tak odpowiedziało blisko 60% badanych. U 33% respondentów osoby z trisomią 21 budzą uczucia neutralne, u 34% współczucie, a 24% chętnie im pomoże. Aż 18% czuje zakłopotanie i zażenowanie na ich widok, a 6% strach. Blisko 10% twierdzi, że tą wadą genetyczną można się zarazić.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Aby włączyć się do akcji i okazać solidarność z osobami dotkniętymi wadą genetyczną wystarczy udostępnić w mediach społecznościowych zdjęcie w kolorowych skarpetkach nie do pary, symbolizujących różnorodność genetyczną z hasztagiem #ZespolKolorowychSkarpetek.
Kampania realizowana jest pro bono dla Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów osób z zespołem Downa „Bardziej Kochani”. Spoty można obejrzeć w telewizji, w kanałach TVP oraz w Internecie, między innymi w serwisach VOD. Pomysłodawczynią i organizatorką kampanii jest Kaja Bielawska, siostra Moniki z zespołem Downa. Szczegółowe informacje o kampanii i spot dostępne są na stronie www.zespolkolorowychskarpetek.pl.
Światowy Dzień Zespołu Downa obchodzony jest 21 marca. Został ustanowiony w 2005 roku z inicjatywy Europejskiego Stowarzyszenia Zespołu Downa, a od 2012 roku patronat nad obchodami sprawuje Organizacja Narodów Zjednoczonych. Data nie jest przypadkowa, jej amerykański zapis (3/21) symbolizuje trzeci chromosom w dwudziestej pierwszej parze, którego obecność stanowi główną przyczynę tego syndromu. W Polsce żyje ok. 60 tys. osób z trisomią 21.