Referat Marzeny Marczewskiej podjął niecodzienny aspekt - obecności drzew w twórczości Jana Pawła II i ich symbolicznej wymowy. Symbolika drzew nie jest przypadkowa, bowiem odgrywają one ogromne znaczenie w wielu kulturach duchowych, mitach, w trwałości pojęcia drzewa kosmicznego. Jezus niejednokrotnie odwoływał się do świata przyrody, a Papież korzystał z pozytywnych skojarzeń z drzewami (np. w 1999 r. w Warszawie mówił o dębie jako symbolu wiary).
Ks. Zbigniew Trzaskowski przypominał papieską ideę uniwersytetu w wystąpieniu „Od Universitas do Gaudium Veritatis. Jana Pawła II idea uniwersytetu”. - Dla Papieża uniwersytet nigdy nie był instytucją. To kolebka szeroko rozumianej kultury, wspólnota uczniów i mistrzów, wspólnie podejmujących wędrówkę w poszukiwaniu prawdy, to miejsce kształtowania postaw dialogu, godności człowieka, służby, odkrywania sacrum - mówił ks. Trzaskowski. Scharakteryzował uniwersytet w trzech płaszczyznach: jako wspólnotę, sanktuarium prawdy, sanktuarium prawości.
Co język i gramatyka mają wspólnego z moralnością i etyką - zastanawiał się polonista Andrzej Kominek, opierając się na wybranych tekstach papieskich. Przypomniał, że już Dekalog jest ściśle zespolony z leksyką, czyli zbiorem wyrazów, bez których żaden język nie może funkcjonować. Metaforyka etyczna może być użyta w bardzo konkretnych sformułowaniach. Przykładem są fragmenty encyklik papieskich (Veritatis splendor) czy homilii (np. na temat 9. przykazania w 1991 r. w Polsce).
S. Weronika Ilnicka w referacie nadesłanym ze Stanów Zjednoczonych scharakteryzowała cykliczne spotkania Polonii, podczas których odbywają się czytanie listów i encyklik papieskich oraz projekcje filmów. Nazwała Papieża „przykładem człowieka umiejącego pięknie żyć po polsku, choć poza Polską”.
Uczestnicy sesji zgromadzili się na Mszy św. w kaplicy św. Brata Alberta w Lipnie. Eucharystii przewodniczył opat o. Edward Stradomski SOCist. z Jędrzejowa, a homilię wygłosił ks. Stanisław Langner z Wydziału Duszpasterstwa Ogólnego kieleckiej Kurii. Mówił o konieczności stworzenia przez Kościół, szkołę i rodzinę spójnego systemu wychowawczego.
Uczniowie z Lipna przedstawili program artystyczny, a następnie wspólnie odśpiewano „Barkę”. Uczestnicy spotkania dyskutowali też o powstającym w Lipnie centrum edukacyjnym, z przeznaczeniem dla papieskich szkół. Choć Lipno to mała wieś, zamieszkała zaledwie przez 200 rodzin, w centrum planuje się powstanie dużej biblioteki z salą estradowo-konferencyjną. Z centrum na sposób stały korzystałoby 25 szkół należących do Stowarzyszenia Przyjaciół Świętokrzyskiej Rodziny Szkół im. Jana Pawła II oraz zainteresowane instytucje.
Szkoły papieskie nawiązały ostatnio współpracę z trzema polonijnymi szkołami w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii. W tym roku po raz pierwszy Stowarzyszenie ufundowało kolonie dla dziesięciorga dzieci z najuboższych rodzin.
Pomóż w rozwoju naszego portalu