Reklama

Chrystus umacnia naszą wiarę

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tegoroczna edycja Konkursu przebiegała pod hasłem: „Chrystus umacnia naszą wiarę”. Organizatorem jest Wydział Nauki Chrześcijańskiej Kurii Diecezjalnej w Zamościu i Delegatura Kuratorium Oświaty w Zamościu. Eliminacje odbywały się równolegle na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum w trzech etapach: szkolnym, powiatowym i diecezjalnym. Patronat nad Konkursem objął Wojciech Żukowski - wojewoda lubelski.
Celem Konkursu jest rozwijanie indywidualnych uzdolnień i zainteresowań oraz podnoszenie poziomu wiedzy religijnej dzieci i młodzieży. Inspirowanie do poznawania Biblii, dziejów Kościoła w Polsce, wydarzeń związanych z życiem Ojca Świętego i naszej diecezji. Konkurs tego typu uczy historii ojczystej, poszanowania ludzi oraz ich przekonań. Ukazuje również młodym, tak potrzebne dziś i sprawdzone wzorce osobowe, którymi są postacie biblijne, święci i błogosławieni.
Do etapu szkolnego przystąpiło ponad 2 tys. uczniów z terenu naszej diecezji. Do eliminacji powiatowych zakwalifikowało się 167 uczniów szkół podstawowych i 115 gimnazjalistów. Eliminacje powiatowe odbywały się 6 marca br. w 12 zespołach. Komisja weryfikacyjna wyłoniła 26 finalistów ze szkoły podstawowej i 21 z gimnazjum.
W czwartek 19 kwietnia br. w Domu Diecezjalnym w Zamościu, został przeprowadzony etap diecezjalny. Uczestnicy Konkursu o godz. 10 udali się do wyznaczonych sal i w wielkim skupieniu przystąpili do rozwiązywania zadań. Po zakończeniu części pisemnej i krótkiej przerwie spotkali się z organizatorami Konkursu i Gośćmi.
Finalistów i przybyłych wraz z nimi opiekunów, księży i katechetów oraz członków Komisji Konkursowej i obecnych w sali Gości, bardzo ciepło i serdecznie powitał pasterz naszej diecezji bp Wacław Depo. Szczególne słowa uznania i radości skierował do uczestników Konkursu. Podziękował katechetom i rodzicom za świadectwo wiary i przygotowanie dzieci. Wojewoda Lubelski wyraził radość ze spotkania z finalistami, wszystkim złożył gratulacje i życzył dalszych sukcesów w zdobywaniu wiedzy. Głos zabrał również Tomasz Zieliński, dyrektor Delegatury Kuratorium Oświaty w Zamościu. Zwracając się do finalistów powiedział między innymi, że oni już są zwycięzcami.
Dyplomy za udział w etapie diecezjalnym i upominki książkowe wręczali uczniom: bp Wacław Depo, Wojciech Żukowski - wojewoda lubelski i Tomasz Zieliński - dyrektor Delegatury KO. Ksiądz Biskup wręczył także podziękowania za całoroczną pracę obecnym na spotkaniu członkom Komisji Konkursowej, a są nimi: Monika Żur, starszy wizytator Delegatury Kuratorium Oświaty w Zamościu; Teresa Bogdanowicz, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 5 w Biłgoraju; Zuzanna Miazga, wicedyrektor Gimnazjum nr 2 w Tomaszowie Lubelskim; Dorota Cybula, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 w Hrubieszowie; Weronika Kołtun, wicedyrektor Szkoły Podstawowej nr 6 w Zamościu, pełniąca zadania wiceprzewodniczącej Komisji.
Po zakończeniu części oficjalnej Komisje przystąpiły do sprawdzania prac konkursowych. Spośród gimnazjalistów, którzy wykazali się dużą wiedzą i umiejętnościami, wyłoniono 10 laureatów: Piotr Wardach z Powiatowego Gimnazjum nr 2 w Biłgoraju, Maria Prus z Publicznego Gimnazjum w Hrubieszowie, Ewa Nizio z Gimnazjum nr 2 w Biłgoraju, Lidia Dębska z Gimnazjum nr 1 w Zamościu, Łucja Śliwińska z Gimnazjum nr 3 w Hrubieszowie, Sebastian Koper i Aneta Łasocha z Gimnazjum w Majdanie Sopockim, Anna Sagan z Gimnazjum w Krynicach, Małgorzata Chrębała i Anna Rak z Gimnazjum w Soli.
Tytuł laureata ze szkół podstawowych zdobyło 13 uczniów: Piotr Kończyński i Michał Bednarski ze SP nr 2 w Zamościu, Agnieszka Brodziak z Aleksandrowa, Patrycja Wojda z Jarosławca, Monika Sokolińska, Ewelina Babiarz i Wiktoria Juszczak ze SP nr 6 w Zamościu; oraz Michał Kapica i Jakub Tchórzewski ze SP we Frampolu, Arkadiusz Borowiec i Wioletta Pyć ze SP w Suścu, Katarzyna Dobosz SP w Tereszpolu Zaorendzie, Rafał Żółkowski ze SP w Mirczu.
Zgodnie z regulaminem wszyscy laureaci w nagrodę pojadą w pierwszych dniach czerwca na trzydniową pielgrzymkę. Najlepsi, otrzymają także nagrody rzeczowe. Zwycięzcom, ich rodzicom i katechetom gratulujemy i zachęcamy do dalszego studiowania Biblii i dzielenia się swoją wiedzą i wiarą z innymi. Ufamy, że zdobyta przez nich wiedza zaowocuje w przyszłości pięknym świadectwem o Chrystusie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty Jan Chryzostom

Jan z Antiochii, nazywany Chryzostomem, czyli „Złotoustym”, z racji swej wymowy, jest nadal żywy, również ze względu na swoje dzieła. Anonimowy kopista napisał, że jego dzieła „przemierzają cały świat jak świetliste błyskawice”. Pozwalają również nam, podobnie jak wierzącym jego czasów, których okresowo opuszczał z powodu skazania na wygnanie, żyć treścią jego ksiąg mimo jego nieobecności. On sam sugerował to z wygnania w jednym z listów (por. Do Olimpiady, List 8, 45).

Urodził się około 349 r. w Antiochii w Syrii (dzisiaj Antakya na południu Turcji), tam też podejmował posługę kapłańską przez około 11 lat, aż do 397 r., gdy został mianowany biskupem Konstantynopola. W stolicy cesarstwa pełnił posługę biskupią do czasu dwóch wygnań, które nastąpiły krótko po sobie - między 403 a 407 r. Dzisiaj ograniczymy się do spojrzenia na lata antiocheńskie Chryzostoma. W młodym wieku stracił ojca i żył z matką Antuzą, która przekazała mu niezwykłą wrażliwość ludzką oraz głęboką wiarę chrześcijańską. Odbył niższe oraz wyższe studia, uwieńczone kursami filozofii oraz retoryki. Jako mistrza miał Libaniusza, poganina, najsłynniejszego retora tego czasu. W jego szkole Jan stał się wielkim mówcą późnej starożytności greckiej. Ochrzczony w 368 r. i przygotowany do życia kościelnego przez biskupa Melecjusza, przez niego też został ustanowiony lektorem w 371 r. Ten fakt oznaczał oficjalne przystąpienie Chryzostoma do kursu eklezjalnego. Uczęszczał w latach 367-372 do swego rodzaju seminarium w Antiochii, razem z grupą młodych. Niektórzy z nich zostali później biskupami, pod kierownictwem słynnego egzegety Diodora z Tarsu, który wprowadzał Jana w egzegezę historyczno-literacką, charakterystyczną dla tradycji antiocheńskiej. Później udał się wraz z eremitami na pobliską górę Sylpio. Przebywał tam przez kolejne dwa lata, przeżyte samotnie w grocie pod przewodnictwem pewnego „starszego”. W tym okresie poświęcił się całkowicie medytacji „praw Chrystusa”, Ewangelii, a zwłaszcza Listów św. Pawła. Gdy zachorował, nie mógł się leczyć sam i musiał powrócić do wspólnoty chrześcijańskiej w Antiochii (por. Palladiusz, „Życie”, 5). Pan - wyjaśnia jego biograf - interweniował przez chorobę we właściwym momencie, aby pozwolić Janowi iść za swoim prawdziwym powołaniem. W rzeczywistości, napisze on sam, postawiony wobec alternatywy wyboru między trudnościami rządzenia Kościołem a spokojem życia monastycznego, tysiąckroć wolałby służbę duszpasterską (por. „O kapłaństwie”, 6, 7), gdyż do tego właśnie Chryzostom czuł się powołany. I tutaj nastąpił decydujący przełom w historii jego powołania: został pasterzem dusz w pełnym wymiarze! Zażyłość ze Słowem Bożym, pielęgnowana podczas lat życia eremickiego, spowodowała dojrzewanie w nim silnej konieczności przepowiadania Ewangelii, dawania innym tego, co sam otrzymał podczas lat medytacji. Ideał misyjny ukierunkował go, płonącą duszę, na troskę pasterską. Między 378 a 379 r. powrócił do miasta. Został diakonem w 381 r., zaś kapłanem - w 386 r.; stał się słynnym mówcą w kościołach swego miasta. Wygłaszał homilie przeciwko arianom, następnie homilie na wspomnienie męczenników antiocheńskich oraz na najważniejsze święta liturgiczne. Mamy tutaj do czynienia z wielkim nauczaniem wiary w Chrystusa, również w świetle Jego świętych. Rok 387 był „rokiem heroicznym” dla Jana, czasem tzw. przewracania posągów. Lud obalił posągi cesarza, na znak protestu przeciwko podwyższeniu podatków. W owych dniach Wielkiego Postu, jak i wielkiej goryczy z powodu ogromnych kar ze strony cesarza, wygłosił on 22 gorące „Homilie o posągach”, ukierunkowane na pokutę i nawrócenie. Potem przyszedł okres spokojnej pracy pasterskiej (387-397). Chryzostom należy do Ojców najbardziej twórczych: dotarło do nas jego 17 traktatów, ponad 700 autentycznych homilii, komentarze do Ewangelii Mateusza i Listów Pawłowych (Listy do Rzymian, Koryntian, Efezjan i Hebrajczyków) oraz 241 listów. Nie uprawiał teologii spekulatywnej, ale przekazywał tradycyjną i pewną naukę Kościoła w czasach sporów teologicznych, spowodowanych przede wszystkim przez arianizm, czyli zaprzeczenie boskości Chrystusa. Jest też ważnym świadkiem rozwoju dogmatycznego, osiągniętego przez Kościół w IV-V wieku. Jego teologia jest wyłącznie duszpasterska, towarzyszy jej nieustanna troska o współbrzmienie między myśleniem wyrażonym słowami a przeżyciem egzystencjalnym. Jest to przewodnia myśl wspaniałych katechez, przez które przygotowywał katechumenów na przyjęcie chrztu. Tuż przed śmiercią napisał, że wartość człowieka leży w „dokładnym poznaniu prawdziwej doktryny oraz w uczciwości życia” („List z wygnania”). Te sprawy, poznanie prawdy i uczciwość życia, muszą iść razem: poznanie musi się przekładać na życie. Każda jego mowa była zawsze ukierunkowana na rozwijanie w wierzących wysiłku umysłowego, autentycznego myślenia, celem zrozumienia i wprowadzenia w praktykę wymagań moralnych i duchowych wiary. Jan Chryzostom troszczył się, aby służyć swoimi pismami integralnemu rozwojowi osoby, w wymiarach fizycznym, intelektualnym i religijnym. Różne fazy wzrostu są porównane do licznych mórz ogromnego oceanu: „Pierwszym z tych mórz jest dzieciństwo” (Homilia 81, 5 o Ewangelii Mateusza). Rzeczywiście, „właśnie w tym pierwszym okresie objawiają się skłonności do wad albo do cnoty”. Dlatego też prawo Boże powinno być już od początku wyciśnięte na duszy, „jak na woskowej tabliczce” (Homilia 3, 1 do Ewangelii Jana): w istocie jest to wiek najważniejszy. Musimy brać pod uwagę, jak ważne jest, aby w tym pierwszym etapie życia człowiek posiadł naprawdę te wielkie ukierunkowania, które dają właściwą perspektywę życiu. Dlatego też Chryzostom zaleca: „Już od najwcześniejszego wieku uzbrajajcie dzieci bronią duchową i uczcie je czynić ręką znak krzyża na czole” (Homilia 12, 7 do Pierwszego Listu do Koryntian). Później przychodzi okres dziecięcy oraz młodość: „Po okresie niemowlęcym przychodzi morze okresu dziecięcego, gdzie wieją gwałtowne wichury (…), rośnie w nas bowiem pożądliwość…” (Homilia 81, 5 do Ewangelii Mateusza). Potem jest narzeczeństwo i małżeństwo: „Po młodości przychodzi wiek dojrzały, związany z obowiązkami rodzinnymi: jest to czas szukania współmałżonka” (tamże). Przypomina on cele małżeństwa, ubogacając je - z odniesieniem do cnoty łagodności - bogatą gamą relacji osobowych. Dobrze przygotowani małżonkowie zagradzają w ten sposób drogę rozwodowi: wszystko dzieje się z radością i można wychowywać dzieci w cnocie. Gdy rodzi się pierwsze dziecko, jest ono „jak most; tych troje staje się jednym ciałem, gdyż dziecko łączy obie części” (Homilia 12, 5 do Listu do Kolosan); tych troje stanowi „jedną rodzinę, mały Kościół” (Homilia 20, 6 do Listu do Efezjan). Przepowiadanie Chryzostoma dokonywało się zazwyczaj podczas liturgii, w „miejscu”, w którym wspólnota buduje się Słowem i Eucharystią. Tutaj zgromadzona wspólnota wyraża jeden Kościół (Homilia 8, 7 do Listu do Rzymian), to samo słowo jest skierowane w każdym miejscu do wszystkich (Homilia 24, 2 do Pierwszego Listu do Koryntian), zaś komunia Eucharystyczna staje się skutecznym znakiem jedności (Homilia 32, 7 do Ewangelii Mateusza). Jego plan duszpasterski był włączony w życie Kościoła, w którym wierni świeccy przez fakt chrztu podejmują zadania kapłańskie, królewskie i prorockie. Do wierzącego laika mówi: „Również ciebie chrzest czyni królem, kapłanem i prorokiem” (Homilia 3, 5 do Drugiego Listu do Koryntian). Stąd też rodzi się fundamentalny obowiązek misyjny, gdyż każdy w jakiejś mierze jest odpowiedzialny za zbawienie innych: „Jest to zasada naszego życia społecznego (…) żeby nie interesować się tylko sobą” (Homilia 9, 2 do Księgi Rodzaju). Wszystko dokonuje się między dwoma biegunami, wielkim Kościołem oraz „małym Kościołem” - rodziną - we wzajemnych relacjach. Jak możecie zauważyć, Drodzy Bracia i Siostry, ta lekcja Chryzostoma o autentycznej obecności chrześcijańskiej wiernych świeckich w rodzinie oraz w społeczności pozostaje również dziś jak najbardziej aktualna. Módlmy się do Pana, aby uczynił nas wrażliwymi na nauczanie tego wielkiego Nauczyciela Wiary.
CZYTAJ DALEJ

14 września - Święto Podwyższenia Krzyża

[ TEMATY ]

Święto Podwyższenia Krzyża

-C-designs/fotolia.com

14 września Kościół obchodzi Święto Podwyższenia Krzyża. Wiąże się ono z odnalezieniem drzewa krzyża, na którym umarł Jezus Chrystus, a także wyraża głęboki sens krzyża w życiu chrześcijanina. Istotą święta jest ukazanie tajemnicy Krzyża jako ceny zbawienia człowieka.

Początki święta związane są z odnalezieniem przez św. Helenę relikwii krzyża na początku IV wieku i poświęceniem w Jerozolimie bazyliki ku jego czci w 335 r. Na pamiątkę, tego wydarzenia, ostatecznie 14 września, w Kościele obchodzi się uroczystość Podwyższenia Krzyża świętego.
CZYTAJ DALEJ

Rowerowa Pielgrzymka na Święty Krzyż odwołana z powodu niesprzyjających warunków atmosferycznych

2024-09-14 10:19

Archiwum

Z powodu załamania pogody, ulewnych deszczy z burzami, komunikatem Kurii w Kielcach i Caritas kieleckiej, zapowiedziano odwołanie pielgrzymki rowerowej na Święty Krzyż, zainicjowanej i prowadzonej od kilkunastu lat przez bp. Mariana Florczyka.

„Powodem odwołania imprezy są ostrzeżenia meteorologiczne o zapowiadanych na ten dzień dużych opadach deszczu i możliwych burzach. Decyzja została potwierdzona opinią Policji, która jednoznacznie wskazuje, że w takich warunkach zagrożone może być bezpieczeństwo uczestników” - napisano w komunikacie. Podpisał go ks. Łukasz Zygmunt, rzecznik prasowy diecezji kieleckiej.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję