Zanim zaczniemy rozmawiać z sobą, chcemy rozmawiać z Bogiem, który prowadzi z nami nieustanny dialog zbawienia. Chcemy nie tylko do Niego mówić, ale przede wszystkim Go słuchać. Tak bliskoznaczne są słowa: słuchać i być posłusznym - powiedział abp Stanisław Budzik podczas inauguracji kolejnego roku programu „Lublin. Miasto zgody religijnej”.
Nabożeństwo ekumeniczne w bazylice oo. Dominikanów i trialog biskupów chrześcijańskich w Trybunale Koronnym 19 lutego rozpoczęły cykl modlitw i debat, które odbywają się pod hasłem „Ekumeniczny Lublin 2020. Ludzie i formy dialogu. Ku Jerozolimie”. W program zaangażowane są Kościoły chrześcijańskie Lublina: Adwentystów Dnia Siódmego, Ewangelicko-Augsburski, Polskokatolicki, Prawosławny, Rzymskokatolicki, Zielonoświątkowy oraz wspólnota ekumeniczna Chemin Neuf.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W drodze do jedności
Reklama
Zgromadzonych na modlitwie powitał ks. prof. Sławomir Pawłowski, który poprowadził również debatę teologiczną. W homilii zwierzchnik prawosławnej diecezji lubelskiej i chełmskiej abp Abel przywołał słowa Apostoła Pawła, wzywające do zgody i unikania rozłamów; wskazał też przyczyny i charakter konfliktów. - Kościół jest nieustannie kuszony przez szatana, który usiłuje go podzielić. Trzeba, aby w życiu każdej wspólnoty chrześcijańskiej była obecna zasada i rzeczywistość wiary i sumienia. Wiara sprawia, że żyjemy Duchem Świętym (Odwieczną Miłością) i uczestniczymy już teraz z życiu Trójcy Przenajświętszej. Wzorując się na postawach autorytetów biblijnych, pomagajmy sobie wzajemnie. Podążajmy naprzód ku pełnej jedności. Historia nas rozdzieliła, ale jesteśmy w drodze do jedności. Gdy ogarnia nas zniechęcenie, niech pokrzepia nas myśl, że Pan Bóg nie może zamknąć uszu na głos swojego Syna i nie wysłuchać Jego i naszej modlitwy: aby wszyscy chrześcijanie stanowili jedno”.
Wołanie do Boga
Po nabożeństwie zgromadzeni przeszli do Trybunału, gdzie odbyła się debata. Uczestniczyli w niej: prawosławny abp Abel, bp Jan Cieślar z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego oraz abp Stanisław Budzik.
- Człowiek jest ograniczony w możliwościach poznawczych. Prawosławie mówi, że powinna nastąpić przemiana umysłu przez modlitwę. Otwarcie na dialog z Bogiem, uduchowienie, dokonuje się podczas codziennego czytania Pisma Świętego. Pomocą są sakramenty jako narzędzie przebóstwienia, co dokonuje się na płaszczyznach: działania, gdy chrześcijanin słucha swojego sumienia, kontemplacji Bożej obecności oraz hesychazmu, gdy zdobywa się Boską energię - wyjaśniał abp Abel.
Abp Stanisław Budzik, nawiązując do słów Ryszarda Kapuścińskiego „człowiek w spotkaniu z drugim może wypowiedzieć wojnę, odgrodzić się murem lub rozpocząć dialog” przypomniał, że Chrystus zburzył wszelkie mury, także wyrastające w ludzkich sercach. - Jezus Chrystus jest Słowem (Logos) Bożym, ostatnim Słowem, jakie Bóg wypowiedział do człowieka. Wielką kartą dialogu była encyklika Pawła VI Ecclesiam suam, gdzie czytamy, że źródło dialogu jest zrodzone w umyśle samego Boga. Nasz dialog jest zakorzeniony w Bogu i dlatego mamy obowiązek dążyć do dialogu i prowadzić go - podkreślał.
Ewangelicy zwrócili uwagę na „niepoznawalność Boga ukrytego”. Wychodząc od koncepcji augustiańskiej, bp Jan Cieślar mówił: - „Dialog jest przyzywaniem przez Boga; to On w Starym Przymierzu wychodzi do człowieka i rozpoczyna rozmowę. W Chrystusie Bóg najpełniej objawia swoją miłość. Ludzkie wołanie do Boga jest odpowiedzią na Boży głos miłości, co jest wspólne dla wszystkich konfesji”.