Reklama

Niedziela w Warszawie

Psalmy w ikonach

W Muzeum Archidiecezji Warszawskiej otwarto wyjątkową wystawę ikon zatytułowaną „Psalmy”.

[ TEMATY ]

wystawa

Muzeum Archidiecezji Warszawskiej

psalmy

Łukasz Krzysztofka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na ekspozycji zaprezentowano owoc pracy artystów z XI Międzynarodowych Warsztatów Ikonopisów w Nowicy. W sumie ponad 60 ikon – osobistych interpretacji różnych fragmentów psalmów.

Wystawa efektów prac pięćdziesięciu artystów w Nowicy gości w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej już po raz trzeci. - To dobra sposobność do tego, by się zamyślić nad tymi ikonami – powiedział w czasie wernisażu wystawy ks. dr Mirosław Nowak, dyrektor placówki i przypomniał, że psalmy od wieków są w życiu Kościoła źródłem nieustającej modlitwy i nie przez przypadek właśnie o psalmy oparta jest Liturgia Godzin. - Tajemnica wcielenia jest kluczem, który otwiera nam możliwość pokazywania w obrazie tych Bożych tajemnic – dodał.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na wystawie zobaczymy dzieła przedstawiające m.in. wyobrażenie Mądrości Bożej, proroka Dawida, czy drabiny Jakubowej. Podziwiać można symboliczne przedstawienia wołania o poznanie dróg Pańskich i ukazanie Bożego oblicza, wielkość Boga, objawiającego się w burzy, chwałę Boga, który raduje się swoim stworzeniem, wyobrażenie Mojżesza czy Dobrego Pasterza.

- Prezentowane prace są przede wszystkim świadectwem wiary ich twórców. W Nowicy przekraczamy granice etniczne, językowe i konfesyjne – zaznaczył Mateusz Sora, kurator wystawy i dodał, że ubiegłoroczne warsztaty były z jednej strony spotkaniem z Pismem Świętym i z polszczyzną najwyższej próby. - Czytaliśmy te psalmy w różnych redakcjach – od Kochanowskiego, poprzez Karpińskiego do Miłosza i Brandstaettera. Dzisiaj mniej ważne są spory religijne czy podkreślanie różnic, tego, co nas dzieli. Raczej potrzebne współczesnym jest świadectwo – podkreślił. Takim świadectwem był udział w plenerze dość licznego grona duchownych, którzy uczestniczyli w nim zarówno jako malarze, jak i duszpasterze.

Warsztaty były także okazją dostrzeżenia znaków inkulturacji motywów biblijnych w kulturach krajów słowiańskich. - Wielkim zaskoczeniem było dla mnie odkrycie tego, jak bardzo Księga Psalmów jest zakorzeniona w kulturze polskiej i ukraińskiej. Wydaje mi się, że był to pierwszy plener, który pozwolił tak głęboko wejść nam nawzajem w swoje kultury – przyznała dr Katarzyna Jakubowska-Krawczyk, kuratorka ekspozycji.

Reklama

Warsztaty ikonopisów odbywają się od 2009 r. w malowniczo położonej wsi Nowica w powiecie gorlickim. - Tu czujemy się bliżej Boga i nieba. Oglądając te ikony każdy z nas poczuje, że Bóg jest blisko nas. On nie milczy, ale chce nam coś przekazać - wskazywał ks. mitrat Jan Pipka, proboszcz parafii greckokatolickiej pw. św. Piotra i Pawła w Krynicy-Zdroju.

Uczestnikami warsztatów w Nowicy są artyści reprezentujący tradycje prawosławne i katolickie, którym przyświeca ten sam cel - odnowa ikony jako obrazu liturgicznego, stanowiącego ważny element wspólnej tradycji Kościoła.

Organizatorem spotkań jest Stowarzyszenie Przyjaciół Nowicy, Bractwo Młodzieży Greckokatolickiej „Sarepta” i Katedra Sztuki Sakralnej Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie.

Do tej pory wystawa „Psalmy” gościła w Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu, Muzeum Narodowym im. A. Szeptyckiego we Lwowie oraz w Muzeum Książki i Drukarstwa w Kijowie. Po Warszawie planowane są wystawy w Mińsku, Rzeszowie i Supraślu.

Wystawę zwiedzać można do 15 marca w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej przy ul. Dziekania 1 (obok archikatedry) od wtorku do piątku w godz. 12.00-17.00, a w soboty i niedziele od 12.00 do 16.00.

2020-01-31 22:42

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Śląski Rembrandt” w Warszawie

Nie przegap! Już dzisiaj o godz. 16. na kanale YouTube Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego odbędzie się transmisja wernisażu wystawy „Willmann encore. Męczeństwa apostołów”.

Warszawska wystawa monograficzna Michaela Leopolda Willmanna (1630 – 1706) to pierwsze takie przedsięwzięcie w stolicy i wyjątkowa okazja do podziwiana dzieł światowej klasy artysty okresu baroku.

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Szkaplerzna

16 lipca przypada w liturgii Kościoła wspomnienie Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel. Dzień ten nazywany jest często dniem Matki Bożej Szkaplerznej, gdyż bezpośrednio wiąże się z nabożeństwem szkaplerza.

Historia szkaplerza karmelitańskiego sięga XII w. Duchowi synowie proroka Eliasza prowadzili życie modlitwy na Górze Karmel w Palestynie. Nazywali się Braćmi Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel. Z powodu prześladowań przenieśli się do Europy. Kościół uznał ich regułę życia i dał prawny początek Zakonowi Karmelitów, który promieniował przykładem świętości w nowym dla siebie środowisku, ale nie uniknął też określonych trudności. Wtedy odznaczający się świętością generał zakonu, angielski karmelita św. Szymon Stock, zmobilizował swoich braci i zawierzając się Maryi, prosił Ją o pomoc. Jak podają kroniki, gdy modlił się słowami antyfony Flos Carmeli ( Kwiecie Karmelu) w nocy z 15 na 16 lipca 1251 r. ukazała mu się Maryja w otoczeniu aniołów i wskazując na szkaplerz, powiedziała: "Przyjmij, najmilszy synu, Szkaplerz twego zakonu jako znak mego braterstwa, przywilej dla ciebie i wszystkich karmelitów. Kto w nim umrze, nie zazna ognia piekielnego. Oto znak zbawienia, ratunek w niebezpieczeństwach, przymierze pokoju i wiecznego zobowiązania". Nabożeństwo szkaplerzne, praktykowane początkowo tylko we wspólnotach karmelitańskich, bardzo szybko rozpowszechniło się wśród ludzi świeckich i duchowieństwa.

Do nabożeństwa szkaplerznego przywiązane są przywileje uznane przez Kościół jako objawione przez Maryję:

CZYTAJ DALEJ

Wsłuchać się w chorałowy śpiew

2024-07-16 14:53

Magdalena Lewandowska

Podczas każdej liturgicznej celebracji uczestnicy w praktyce ćwiczą swoje umiejętności, włączają się także w części solowe jako kantorzy.

Podczas każdej liturgicznej celebracji uczestnicy w praktyce ćwiczą swoje umiejętności, włączają się także w części solowe jako kantorzy.

W lipcu kościoły Wrocławia rozbrzmiewają śpiewem chorału gregoriańskiego.

A to za sprawą III Kursu Chorału Gregoriańskiego, na który uczestnicy przyjechali z różnych stron Polski. Od 14 do 20 lipca biorą udział w próbach śpiewu, wykładach i licznych celebracjach liturgicznych. Podzieleni zostali na trzy poziomy trudności: pierwszy dla osób pragnących nauczyć się czytać zapis chorałowy i śpiewać proste antyfony z psalmami, drugi poruszający tematykę podstaw semiologii gregoriańskiej oraz poziom trzeci skupiony wokół szczegółowych zagadnień estetyki gregoriańskiej. Grupę podstawową prowadzi prof. Marta Kierska-Witczak, kierująca Katedrą Muzyki Kościelnej na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Drugą grupę benedyktyn o. Karol Cetwiński, gregorianista, a trzecią Łukasz Czartowski, inicjator kursu i prezes zarządu Fundacji Lumen de Lumine, która jest głównym organizatorem wydarzenia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję