Niemcy: katolicy debatują o interkomunii katolików i protestantów
Biskup Magdeburga Gerhard Feige przestrzegł przed zbyt dużymi oczekiwaniami niemieckich teologów w debacie o interkomunii katolików i protestantów. „Sformułowane porozumienie nie odpowiada jeszcze codziennej praktyce kościelnej” - stwierdził przewodniczący komisji ekumenicznej w niemieckim episkopacie. W ten sposób skomentował on dokument niemieckiej Ekumenicznej Grupy Roboczej pt. „Razem przy Stole Pańskim”.
Biskup wypowiedział się w Erfurcie w ramach debaty teologów katolickich i ewangelickich. Ich studium nazwał „na wskroś kompetentnym i bardzo inteligentnym”, ale – jak zaznaczył – „pojawia się presja, której nie da się teologicznie rozwiązać w krótkim czasie”. Feige wielokrotnie powtarzał, że jako biskup odpowiedzialny za ekumenizm zdaje sobie sprawę z wysokich oczekiwań wiernych i wielokrotnie przychylnie wypowiadał się o możliwości interkomunii w Niemczech. W Erfurcie zapowiedział, że episkopat omówi uwagi niemieckich teologów na swej wiosennej sesji plenarnej.
Opublikowany we wrześniu ub.r. 57-stronicowy dokument Ekumenicznej Grupy Roboczej, której przewodzi biskup Limburga Georg Bätzing, przedstawia wyniki dziesięcioletniego dialogu ekumenicznego i zaleca, aby katolicy i protestanci już teraz przystępowali wspólnie do Stołu Pańskiego. Jednocześnie jest przeciwny stworzeniu wspólnej liturgii, choć zaprasza „do już istniejących tradycji” liturgicznych.
Już w 2018 r. Stolica Apostolska nie wydała zgody na ogłoszenie specjalnych wytycznych niemieckiego episkopatu umożliwiających udzielanie komunii świętej protestantom żyjącym w związkach małżeńskich z katolikami. O wyjaśnienie tego kontrowersyjnego dokumentu poprosiło siedmiu członków episkopatu, m.in. kard. Rainer Maria Woelki z Kolonii oraz biskupi Stefan Oster SDB z Pasawy i Rudolf Voderholzer z Ratyzbony.
Modlitwa pod przewodnictwem trzech biskupów różnych wyznań chrześcijańskich w kaplicy Trójcy Świętej na Zamku Lubelskim zainaugurowała nowy program ekumeniczny, ogłoszony w stulecie odzyskania niepodległości
W unikatowej kaplicy zamkowej – jednym z najcenniejszych i najciekawszych zabytków sztuki średniowiecznej w Polsce i w Europie, gdzie w 1418 r. wykonano malowidła bizantyńsko-ruskie – wspólnie modlili się metropolita lubelski abp Stanisław Budzik, ordynariusz prawosławnej diecezji lubelsko-chełmskiej abp Abel i zwierzchnik warszawskiej diecezji Kościoła ewangelicko-augsburskiego bp Jan Cieślar. W drugiej części – spotkania w Galerii Malarstwa Polskiego odbyła się promocja książki pt. „Lublin. Miasto zgody religijnej. Ekumenizm w historii, teologii, kulturze” pod redakcją ks. Sławomira Pawłowskiego SAC i Sławomira Jacka Żurka. Słowo o książce wygłosił recenzent ks. prof. Przemysław Kantyka, który napisał m.in.: „Katolicyzm, prawosławie i ewangelicyzm, a przed wojną jeszcze judaizm, od wielu wieków kształtowały i wciąż kształtują oblicze duchowe, kulturalne, intelektualne, a także życie codzienne Lublina. Monografia to swoisty dokument wielowyznaniowej społeczności oraz jej duchowej spuścizny, którą dziś może poszczycić się miasto zawarcia Unii Lubelskiej”.
Od lewej: o. Piotr Kleszcz OFM, Ks. Zbigniew Wołkowicz
25 września br. Nuncjatura Apostolska w Polsce podała komunikat informujący o tym, że papież Franciszek mianował biskupami pomocniczymi w Łodzi ks. Zbigniewa Wołkowicza oraz o. Piotra Kleszcza.
Ojciec Święty Franciszek mianował dwóch biskupów pomocniczych dla archidiecezji łódzkiej:
1. o. Piotra Tomasza Kleszcza OFMConv., dotychczasowego proboszcza parafii Matki Bożej Anielskiej w Łodzi i przydzielił mu stolicę tytularną Acque Albę di Bizacena;
2. ks. Zbigniewa Daniela WOŁKOWICZA, dotychczasowego moderatora roku propedeutycznego w Wyższym Seminarium Duchownym archidiecezji łódzkiej i przydzielił mu stolicę tytularną Yassinassa. Warszawa, 25 września 2024 r.
+ Antonio Guido Filipazzi
Nuncjusz Apostolski
W sierpniu tego roku brytyjska gazeta „Daily Star” przedstawiła wyniki ciekawego eksperymentu, w którym sztuczna inteligencja otrzymała zadanie odtworzenia twarzy postaci odbitej na Całunie Turyńskim.
Efekt tej pracy jest zadziwiająco zgodny z tradycyjnymi wizerunkami Jezusa znanymi z katolickiej ikonografii. Twarz mężczyzny ma pociągły, szczupły kształt, długie włosy, brodę i wąsy. Ten obraz przypomina klasyczne przedstawienia Chrystusa, jakie można znaleźć w wielu kościołach na całym świecie. Wygląd wygenerowany przez SI sugeruje przystojnego młodego mężczyznę o łagodnym, a jednocześnie intensywnym spojrzeniu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.