Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?” (J 21, 15)...
Ani miłość do domu rodzinnego, ani umiłowanie rybackiego życia, ani nawet grzech wyparcia się Mistrza nie zniszczył tego, co możemy nazwać łaską św. Piotra; łaską, która zawiera się w słowach: „Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham” (tamże).
Pytania o miłość nie zadawał człowiek. Zmartwychwstały Jezus spojrzeniem Syna Bożego widział w oczach Piotra wszystkich pasterzy swojego Kościoła. W oczach pierwszego papieża zobaczył również Karola Wojtyłę. Zobaczył i zapytał: „Czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?”.
Drodzy Bracia i Siostry, my jesteśmy świadkami odpowiedzi, jaką dał swoim życiem Pasterz z Wadowic. (...) Ani miłość do teatru, ani do stron ojczystych, ani do tych, którzy mu byli bliscy nad Wisłą, nie przeszkodziły łasce, która wołała życiem i umieraniem: „Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham!”.
Jakże przenikliwie musiał patrzeć zmartwychwstały Jezus w oczy Karola Wojtyły, żeby wzbudzić odpowiedź tak mocną i zdecydowaną! Jakże wiernie musiał się wpatrywać Papież w zmartwychwstałego Pana, żeby odnaleźć w sobie bezgraniczną miłość do Tego, który nas do końca umiłował! Papież nie tylko wiedział, nie tylko powtarzał wielokrotnie, ale i świadczył na każdym kroku, że dialog z Jezusem wzbudza miłość do Jezusa, że słuchanie Jego pytań nie tylko skłania do odpowiedzi, ale daje moc do dawania takich odpowiedzi, które po ludzku mogą wydawać się nieroztropne. Czyż było po ludzku roztropne, żeby Piotr mógł powiedzieć, iż kocha Mistrza, kiedy wokół byli ci, którzy się Jezusa nie zaparli? Kto słucha tego, co mówi Jezus, miłuje Go więcej. (...) Nie wolno nam jednak nigdy zapomnieć, że to właśnie modlitwa była Tabghą Papieża Polaka; Tabghą, w której słyszał pytanie o miłość i w której kształtowała się zdecydowana odpowiedzieć: „Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham”.
Jezus pytając o miłość, widział w oczach Piotra (...) każdego ucznia wszystkich czasów i narodów. W tym pytającym spojrzeniu zobaczył i mnie, i was, Drodzy Bracia i Siostry. W tym miejscu słychać, może bardziej niż gdzie indziej, pytanie skierowane do każdego z nas: „Czy miłujesz Mnie więcej?”. Każdy z nas nosi w sercu takie strony ojczyste, które są mu bliskie. Każdy ma taką łódź rybacką, którą miłuje nad inne zajęcia. Kiedy jednak słyszymy w tym miejscu to samo pytanie o miłość, nie możemy zamilknąć. Stajemy za św. Piotrem tamtych i dzisiejszych czasów, by w pokorze własnej nicości i z wiarą w moc Bożej łaski powiedzieć: „Panie, Ty wszystko wiesz!” (por. tamże, w. 17). Ty wiesz, że z miłości do Ciebie wędrujemy po Twoich śladach. Ty wiesz, że z miłości do Ciebie zostały ufundowane spiżowe drzwi i mozaika ku pamięci Roku Jubileuszowego i naszego Rodaka Jana Pawła II.
Od wielu lat na placu św. Piotra, przy lewej kolumnadzie stał kontejner służący za mobilny oddział Poczty Watykańskiej. W ostatnich miesiącach usunięto go a jego miejsce wybudowano nowoczesny, przeszklony pawilon, który został inaugurowany we czwartek rano, 19 grudnia – symbolicznego przecięcia wstęgi dokonali kard. Fernando Vérgez Alzaga, prezydent Gubernatoratu Państwa Watykańskiego i dyrektor generalny Poczty Włoskiej, Giuseppe Lasco. Te same osoby podpisały Akt Darowizny – Poczta włoska podarowała pawilon Watykanowi, a wykonanie jego projektu zleciła architektowi Michele De Lucchi. Po oficjalnym otwarciu Kardynał odmówił modlitwę błogosławieństwa i pokropił pomieszczenia wodą święconą. Następnie na lewej ściany budowli umieszczono krucyfiks.
Nowa Poczta, już otwarta dla publiczności, umożliwia wiernym, pielgrzymom i przyjezdnym zakup znaczków, wysyłanie korespondencji oraz korzystanie z innych usług, jak na przykład sprzedaż ekskluzywnych pamiątek.
Słowo "wigilia" pochodzi od łacińskiego wyrazu "vigilare" i
oznacza czuwanie.
Starożytni rzymianie wigiliami nazywali godziny "straży"
nocnej. Nazwa ta przyjęła się w chrześcijaństwie na określanie nabożeństw
odprawianych nocną porą w przeddzień uroczystych świąt. Po Wniebowstąpieniu
Chrystusa Pana w każdą rocznicę Jego Zmartwychwstania apostołowie
noc poprzedzającą tę uroczystość spędzali na wspólnym modlitewnym
czuwaniu (por. S. Hieronim, Commentarium in Matheum 4,25). Z czasem
zaczęto także i inne uroczystości i wspomnienia męczenników poprzedzać
modlitewnym czuwaniem. Nabożeństwo składało się z czytania Pisma
Świętego, śpiewu psalmów i modlitwy (często kończyło się agapą).
Wigilia Bożego Narodzenia zajmuje szczególne miejsce
między innymi wigiliami w ciągu roku. Jest to wigilia wyjątkowa i
uprzywilejowana. Jeżeli jakakolwiek inna wigilia przed świętem wypadnie
w niedzielę, wtedy uprzedza się jej obchód w sobotę. Wigilia przed
Bożym Narodzeniem nie podlega tej regule i obchodzi się ją zawsze
24 grudnia bez względu, w jaki dzień wypadnie. Nawet IV niedziela
Adwentu musi jej ustąpić, mimo że należy do niedziel uprzywilejowanych
tego okresu.
Wieczór wigilijny w tradycji polskiej jest najbardziej
uroczystym i rodzinnym spotkaniem. W Polsce wigilia Bożego Narodzenia
w takiej formie jak dziś jest obchodzona od XVIII w. Wieczerza wigilijna
ma charakter sakralny. Stół nakrywa się białym obrusem. Na pamiątkę
narodzenia się Chrystusa w żłóbku pod obrus
kładzie się siano. Na środku stołu zapala się świecę, która
symbolizuje Chrystusa, prawdziwą światłość (por. J 8,12). Można też
umieścić obok mały żłóbek z Dzieciątkiem Jezus. Przy stole tradycyjnie
jedno miejsce zostawia się wolne. Jest ono przeznaczone dla gościa,
który w ten wieczór mógłby się przypadkowo zjawić. Zgodnie z polskim
zwyczajem obowiązuje w tym dniu post. Także w czasie wieczerzy wigilijnej
spożywa się potrawy postne w liczbie od trzech do dwunastu. Na pamiątkę
gwiazdy, która ukazała się nad grotą betlejemską, wieczerzę wigilijną
rozpoczyna się "gdy ukaże się pierwsza gwiazda na niebie".
Wieczerzę wigilijną rozpoczyna ojciec rodziny lub najstarszy
jej członek odmówieniem wspólnej modlitwy (może być nią pacierz).
Następnie można przeczytać fragment Ewangelii św. Łukasza (rozdział
2, wiersz od 1. do 8.). Spożywanie wieczerzy poprzedza wzajemne dzielenie
się opłatkiem, połączone ze składaniem sobie życzeń. Przy okazji
wszyscy przepraszają się wzajemnie i darują sobie urazy.
Zwyczaj dzielenia się opłatkiem w czasie wieczerzy wigilijnej
wywodzi się z eulogiów chrześcijańskich. Sama zaś wieczerza żywo
przypomina nam dawne agapy, czyli wspólne uczty organizowane przez
chrześcijan pierwszych wieków. Eulogia były to cząstki chleba tylko
poświęcane, a nie konsekrowane. Dawano je tym, którzy nie przystępowali
do Komunii św. Można je było zabierać również do domu. Zwyczaj ten
znany był już w III w. i praktykowany jest do dziś w Kościele Wschodnim.
W Kościele Zachodnim był w powszechnym użyciu w VI/VII w.
Po spożyciu wieczerzy wzajemnie obdarowujemy się upominkami,
co w szczególny sposób raduje dzieci. Świąteczny nastrój tego wieczoru
może wypełnić wspólny śpiew kolęd i pastorałek. W ten sposób szybko
upłynie czas oczekiwania na Pasterkę. W świątyni wspólnie z innymi
znów zaśpiewamy: Bóg się rodzi, moc truchleje...
Jeszcze raz uświadomimy sobie i przeżyjemy prawdę wiary,
że w Jezusie Chrystusie, Bogu, który stał się człowiekiem, wszyscy
ludzie stają się rodziną. Winna to być rodzina, w której wszyscy
się kochają i wzajemnie sobie służą. Tak oto raz w roku, w ciągu
zaledwie paru godzin uświadamiamy sobie polskim zwyczajem wieczerzy
wigilijnej Bożego Narodzenia, jakim wprost "rajem" tu, na ziemi,
mogło by być nasze życie, gdyby prawa tego wieczoru rządziły nami
zawsze.
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia pragniemy Wam drodzy nasi Czytelnicy złożyć najlepsze życzenia.
Niechaj radosny czas tych pięknych świąt, gdy wspominamy tajemnicę Wcielenia, Słowa, które stało się Ciałem, napełni Was pokojem, wiarą, nadzieją i miłością.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.