Reklama

Adwent radosnym czasem oczekiwania

Niedziela podlaska 49/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Adwentem Kościół katolicki rozpoczyna nowy rok liturgiczny. Etymologicznie słowo to pochodzi od łacińskiego „adventus”. Wyraz ten w Rzymie oznaczał oficjalny przyjazd, odwiedziny urzędnika po objęciu stanowiska. W języku zaś religijnym oznaczał coroczne przybywanie bóstw do świątyni. Rocznice takiego przyjścia obchodzono w sposób uroczysty.
Zgodnie z nowym kalendarzem liturgicznym z 1969 r. czas przygotowania do Bożego Narodzenia nazwano Adwentem: „Okres Adwentu ma podwójny charakter. Jest okresem przygotowania do uroczystości Narodzenia Pańskiego, przez który wspominamy pierwsze przyjście Syna Bożego do ludzi. Równocześnie jest okresem, w którym przez wspomnienie pierwszego przyjścia Chrystusa kieruje się dusze ku oczekiwaniu Jego powtórnego przyjścia na końcu czasów. Z obu tych względów Adwent jest okresem pobożnego i radosnego oczekiwania” (nr 39). Czas ten rozpoczyna się od pierwszych Nieszporów 1. niedzieli Adwentu przypadającej między 28 listopada a 3 grudnia. W tym roku początek Adwentu wypada 30 listopada. Adwent obejmuje 4 niedziele i kończy się pierwszymi Nieszporami Bożego Narodzenia.
Na pierwszy plan w okresie Adwentu wysuwa się więc przygotowanie do Narodzenia Pańskiego, a następnie oczekiwanie eschatyczne. Liturgia adwentowa jest bardzo bogata w swej treści. Zasadniczym tematem jest zgromadzenie wszystkich ludzi, sąd, a wraz z nim potrzeba czuwania. Mowa o paruzji, czyli o powtórnym przyjściu Chrystusa na ziemię. Ostatnia niedziela Adwentu koncentruje się na Wcieleniu Słowa Bożego. Odnowiona liturgia tego czasu przewiduje na ten okres dwie prefacje oraz specjalny układ czytań mszalnych. Pierwsza prefacja ożywia nadzieję na powtórne przyjście Chrystusa „w blasku swej chwały, aby nam udzielić obiecanych darów, których czuwając z ufnością oczekujemy”. Druga prefacja pobudza do radości z przyjścia Pana, do przyjęcia Go z wielką miłością na wzór Matki Bożej, z wdzięcznością, w rozmodleniu i czuwaniu. Czytania podejmują zasadnicze tematy historii zbawienia. W Ewangelii zjawia się wielki poprzednik Jezusa - Jan Chrzciciel z orędziem przygotowania drogi Mesjaszowi. Zwornikiem wszystkich tekstów liturgii tego okresu obydwu części jest czytanie ciągłe księgi proroka Izajasza. Główna myśl tych czytań to pragnienia, tęsknoty i oczekiwania Zbawiciela. W każdej parafii naszej diecezji urządza się rekolekcje adwentowe, które mają głównie na celu przygotować wiernych bezpośrednio do świąt Narodzenia Pańskiego. W tym czasie Kościół obnaża ołtarze z kwiatów, kolor szat liturgicznych jest fioletowy.
W Adwencie odprawia się Roraty. Tak nazywa się Mszę św. ku czci Najświętszej Maryi Panny sprawowaną podczas Adwentu. Sama nazwa wywodzi się od słów pieśni na wejście „Rorate”. Przypuszcza się, że ich rozpowszechnienie w Polsce ma jakieś związki z praktyką w krajach Zachodu. W Polsce najstarsze wzmianki sięgają już XIII wieku. W XIV wieku Roraty znane są już w całej Polsce, zdobywają popularność i w wieku XVI osiągają szczytowy okres rozwoju. Stają się wotywą sprawowaną przez cały rok w katedrach i w kolegiatach. W niektórych miejscowościach sprawowane były Roraty także w niektóre dni poza Adwentem. Roraty na terenie Polski celebrowane były przy bardzo dużym udziale wiernych mimo wczesnej godziny ich odprawiania, to jest między godz. 6-6.30, na znak czuwania i oczekiwania na Chrystusa. Z Mszą św. roratnią wiąże się zapalanie siódmej świecy. Różne są zdania co do początków i znaczenia tego zwyczaju. Jedni widzą w nim nawiązanie do siedmioramiennego świecznika w świątyni jerozolimskiej, inni łączą siedem świec z siedmioma stanami w dawnej Polsce. Przedstawiciel każdego stanu zapalał „swoją świecę” i na pytanie celebransa: „Czy gotowy jesteś na sąd Boży?” - odpowiadał: „Jestem gotowy”. Jeszcze inni dopatrują się w siedmiu świecach symbolu siedmiu radości Najświętszej Maryi Panny czy siedmiu boleści lub siedmiu darów Ducha Świętego. Obecnie podczas Rorat pali się dodatkową świecę w prezbiterium lub przy ołtarzu maryjnym, przyozdobioną białą wstążką. Świeca ta jest symbolem Najświętszej Maryi Panny, która na wzór jutrzenki wyprzedzającej światło słoneczne dnia poprzedziła przyjście na ziemię Światłości świata - Jezusa Chrystusa. Msza św. roratnia powinna rozpoczynać się o brzasku dnia. Dla słusznego powodu można ją celebrować w innych godzinach, także wieczorem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Obrzęd wieczerzy wigilijnej w rodzinie

Wokół świątecznie nakrytego stołu gromadzi się rodzina. Na środku stołu umieszczone jest siano, a na nim – złożona księga Pisma Świętego. Obok Pisma ustawiamy udekorowaną świecę, symbolizującą obecność w rodzinie Chrystusa, który przyszedł na ziemię jako „światłość świata”. Wszyscy stoją, a najstarsza osoba w rodzinie zapala świecę.
CZYTAJ DALEJ

W tej archidiecezji dziewczęta nie będą posługiwać przy ołtarzu

2024-12-24 07:15

[ TEMATY ]

służba liturgiczna

Sri Lanka

ministrantka

archidiecezji Kolombo

MR

Ministrantki z Malca

Ministrantki z Malca

Lankijski kardynał Albert Malcolm Ranjith zabronił dziewczętom pełnienia służby liturgicznej w parafiach archidiecezji Kolombo. Jego zdaniem szkodzi to bowiem powołaniom kapłańskim wśród chłopców.

„Dotarła do mnie informacja, że kilka parafii archidiecezji Kolombo wyznaczyło dziewczęta na ministrantki. W tym kontekście pragnę powtórzyć to, co stwierdziłem na spotkaniu kapłańskim w dniu 21 października 2024 roku, że nie należy zapraszać dziewcząt do posługi przy ołtarzu w charakterze ministrantów w archidiecezji. Powinni to być zawsze młodzi chłopcy, ponieważ jest to jedno z głównych źródeł powołań do kapłaństwa w Sri Lance i wpłynie to na liczbę kandydatów do seminariów, a tego ryzyka nie możemy podjąć. Ponieważ kobiety nie mogą przyjmować święceń kapłańskich, musimy podjąć taką decyzję. Nie można jej zmieniać według własnego uznania” - napisał kardynał w liście do księży.
CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: jeśli nie uznajemy prawdy, że Bóg dał nam swojego Syna, to po co świętujemy?

– Jeżeli ktoś nie uznaje w duchu wiary, że Syn Boga stał się człowiekiem, to jaki sens ma świętowanie Bożego Narodzenia? – zapytał abp Wacław Depo podczas Pasterki w bazylice archikatedralnej Świętej Rodziny w Częstochowie.

– Przyszliśmy tutaj, aby po raz kolejny pokonać mroki tego świata, który wcale nie ułatwia nam refleksji nad tym, co przeżywamy w Boże Narodzenie. Wprost przeciwnie – świat jakby się zaprzysiągł, aby nam odebrać tę radość i nowość wejścia Chrystusa w ludzki świat i historię – zauważył w homilii metropolita częstochowski. – Ta radość płynie z faktu, że w zapadłej mieścinie Judei, w Betlejem, w 14 r. panowania cezara rzymskiego Oktawiana Augusta, narodził się nie tylko jakiś zwykły człowiek, ale narodził się Syn Boga w ludzkiej naturze – podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję