Spotkanie rozpoczął o. Mariusz Tabulski – definitor generalny Zakonu Paulinów, który przywitał obecnych i zaprosił do obejrzenia i wysłuchania fragmentu nauczania Jana Pawła II na Jasnej Górze podczas I pielgrzymki do Ojczyzny w 1979 r. Ta część papieskiego nauczania była poświęcona Jasnogórskiemu Aktowi Oddania w Macierzyńską Niewolę Bogarodzicy za Wolność Kościoła w Polsce i Świecie Współczesnym, który został złożony 3 maja 1966 r.
O. Tabulski wyraził nadzieję, że słowa Jana Pawła II przyczynią się do pogłębienia rozumienia pojęcia patriotyzmu oraz treści aktu, który nie przez wszystkich był właściwie zrozumiany, przede wszystkim z racji użytego w nim słowa „niewola”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
40 lat temu Jan Paweł II podkreślił na Jasnej Górze, że ten historyczny akt był świadectwem wiary żywej i mężnej, takiej jakiej oczekują i potrzebują nasze czasy. – Akt ten mówi o niewoli. Znaczenie słowa niewola, tak dotkliwe dla nas, Polaków, kryje w sobie podobny paradoks, jak słowa Ewangelii o własnym życiu, które trzeba stracić, ażeby je zyskać. Wolność jest wielkim darem Bożym. Trzeba go dobrze używać. Miłość stanowi spełnienie wolności, a równocześnie do jej istoty należy przynależeć – czyli nie być wolnym, albo raczej być wolnym w sposób dojrzały! – mówił papież na Jasnej Górze. Przywołał przykład matki, która czuwając przy chorym dziecku jest w sytuacji afirmacji swojej wolności i jej spełnienia. Takie oddanie w niewolę wskazuje na świętą zależność i na bezwzględną ufność. Bez tej zależności świętej, bez tej ufności heroicznej, życie ludzkie jest nijakie! – mówił papież.
Dr Wincenty Łaszewski podkreślał, że „dziś, za papieżem św. Janem Pawłem II pytamy o wolność, o wolność, która jest darem Bożym, o to w jaki sposób wolność może stać się Bożym narzędziem dla ludzkiego szczęścia, w jaki sposób może stać się instrumentem służącym wypełnianiu się woli Bożej „jako w niebie, tak i na ziemi”. Zachęcił do rozważenia pytania dlaczego Jan Paweł II i kard. Stefan Wyszyński oddali się Matce Bożej na wyłączną własność, dlaczego zrezygnowali z daru wolności i wybrali drogę maryjnego niewolnictwa.
Kluczową sprawą dla zrozumienia pojęcia wolności jest rozróżnienie znaczenia tego słowa. Współczesne liberalne ideologie lansują pojęcie wolności człowieka jako osoby niezależnej, dokonującej wyborów według własnego „chcę”. Taka definicja nie uwzględnia faktu, że tak pojmowania wolność ogranicza wolność drugiego człowieka. – Taka koncepcja wolności nie jest Boża, to raczej zasada piekła – podkreślił dr Łaszewski.
Reklama
– Geniusz kard. Wyszyńskiego polega na tym, że zrozumiał, od kogo należy się uczyć wolności – kontynuował dr Łaszewski. – Od Maryi, bo w Niej oglądamy wolność taką, jaką zamarzył dla nas Bóg. Tym samym, jeśli nasze myśli, słowa, uczynki, wszystko, co nas stanowi, będzie światem wyborów „jak Maryja”, będziemy naprawdę wolni – mówił wykładowca. Zaznaczał, że „zasada jak Maryja” zaczyna w nas rzeczywiście pracować i nas przemieniać tylko wtedy, jeśli Matka Najświętsza wzbudza w nas zachwyt i miłość. Dopiero wtedy naśladowanie Jej staje się autentyczne i trwałe, a jeżeli oddamy się Matce Bożej w niewolę, to o naszym życiu będą decydowały Jej wybory.
Dr Łaszewski zauważył, że Jan Paweł II w sposób genialny tłumaczył prawdziwy sens słowa niewola pokazując, że zawłaszczenie go przez świat straszliwie zubaża jego treść. – Tego „nie-bycia-wolnym” w miłości nigdy nie odczuwa się jako niewoli.
O. Wojciech Dec – paulin, podkreślił, że temat rozważań jest bardzo obszerny. Zauważył, że kontekst dziejów naszej Ojczyzny wielokrotnie przywoływał potrzebę odkrywania tego czym jest wolność. Dziś wolność w sensie suwerenność granic, nie jest zagrożona, ale z wielu powodów, m.in. stanowionego prawa zagrożona jest wolność serca. – Dlatego dziś pytanie o wolność jest nadal aktualne, pytanie o to czym ona jest i czym jest w sensie ewangelicznym. Ludzi wierzący powinni wsłuchiwać się w jedno właściwe rozumienie wolności – rozumienie Boże, takie, o którym mówił Jan Paweł II. Nie trzeba się bać się niewoli w Bogu, bo to nie jest niewola, która pozbawia praw, ale niewola, która pozwala nam rozkwitnąć – podkreślił o. Dec.
Kolejne, ostatnie, spotkanie w cyklu „Katechezy z Janem Pawłem II” odbędzie się 8 grudnia 2019 r.