Reklama

Wydarzenia z diecezji

Pierwsze ogólnodiecezjalne szkolenie dla organistów

Praca organisty w kościele to niezwykle odpowiedzialne zadanie. Pięknie i poprawnie wykonana muzyka liturgiczna ma moc zbliżyć wiernych do Boga. Jest też i druga strona medalu: rozstrojone organy i siedzący za nimi „fachowiec”, który posiadł jedynie umiejętność uderzania w niekoniecznie właściwe klawisze, mogą spowodować, że nawet pobożny człowiek, który ma minimum słuchu muzycznego, zrezygnuje z udziału w nabożeństwach w danej świątyni.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Aby posługa organisty w Kościele płockim zawsze była związana z pierwszym scenariuszem, 20 maja br. wszyscy pełniący ją na terenie naszej diecezji zostali zaproszeni do udziału w sesji naukowej, zorganizowanej przez Diecezjalne Studium Organistowskie im. ks. Eugeniusza Gruberskiego, działające w ramach Soborowego Studium Teologiczno-Pastoralnego Diecezji Płockiej. Sesja była pierwszym z cyklu spotkań przewidzianych programem stałej formacji muzyczno-liturgicznej, którą zostaną objęci wszyscy organiści.
Zanim rozpoczęto część naukową ponad 200 zgromadzonych osób wysłuchało koncertu organowego w wykonaniu Pawła Górczyńskiego, wykładowcy w Diecezjalnym Studium Organistowskim, który wykonał kilka utworów z epoki baroku i oświecenia.
Obradom przewodniczył ks. kan. dr Daniel Brzeziński, dyrektor Soborowego Studium Teologiczno-Pastoralnego i przewodniczący Diecezjalnej Komisji Liturgicznej. W krótkim słowie inaugurującym obrady wyraził wdzięczność Biskupowi Płockiemu za objęcie patronatu nad sesją, przywitał także zaproszonych prelegentów i przedstawicieli wydawnictw muzycznych.
Pierwszą prelekcję wygłosił dyrektor Diecezjalnego Studium Organistowskiego, muzykolog ks. dr Piotr Wiśniewski. W swoim wystąpieniu nakreślił zadania organistów w świetle odnowionej liturgii po Soborze Watykańskim II. Przypomniał, że ich funkcja wymaga, by „nie tylko byli muzykami, lecz czuli ducha świętej liturgii”. Prelegent zwrócił uwagę na podstawowe liturgiczne zadania organistów, wśród których są akompaniament oraz gra solowa. W tym kontekście przypomniał, że akompaniament dozwolony jest w ciągu całego roku liturgicznego, gra solowa zaś zabroniona podczas Triduum Paschalnego. Akompaniament nie może towarzyszyć wszystkim śpiewom w liturgii. Nie wolno akompaniować m.in. śpiewom solowym celebransa i diakona (np. śpiew prefacji lub Ewangelii), chyba że zastępują oni psałterzystę. Ks. Wiśniewski zwrócił również uwagę na konieczną umiejętność transponowania pieśni, które w wielu śpiewnikach zapisane są w zbyt wysokich tonacjach.
Omawiając zadanie gry solowej, muzykolog przypomniał, że musi ona odpowiadać poszczególnym częściom liturgii. Podkreślił też, że w trakcie liturgii organista nie powinien być psałterzystą, kantorem czy dyrygentem chóru. Część tych funkcji może spełniać poza liturgią. Wtedy też powinien uczyć wiernych pieśni, w tym także śpiewów gregoriańskich. „Brak znajomości chorału gregoriańskiego praktycznie dyskwalifikuje organistę jako muzyka kościelnego” - stwierdził Prelegent.
Do referatu ks. Piotra Wiśniewskiego nawiązał w krótkim wyjaśnieniu ks. Daniel Brzeziński, który zwrócił uwagę na sens wyrażenia „Triduum Paschalne”. „Nie są to 3 dni, lecz 3 etapy zbawczego dzieła Chrystusa: męka i śmierć, spoczynek w grobie i zmartwychwstanie. Dlatego nie należy po Wigilii Paschalnej, która jest już obchodem Zmartwychwstania Pańskiego, śpiewać Gorzkich żali” - mówił ks. Brzeziński. Przypomniał też, że nie wolno zastępować części stałych Mszy św. piosenkami religijnymi.
Kolejną prelekcję wygłosił ks. dr Franciszek Koenig, teolog i muzykolog, pełniący funkcję diecezjalnego wizytatora ds. organów i organistów w diecezji gliwickiej. W wystąpieniu Odpowiedzialność organisty w zakresie właściwego utrzymania organów przypomniał, że organiści wraz z rządcami parafii są odpowiedzialni za prawidłowe funkcjonowanie organów. Ks. Koenig podkreślił, że instrumenty te są niezmiernie kosztowne i wymagają stałego nadzoru organmistrzowskiego. „Organy są często najcenniejszym przedmiotem w świątyni, zwłaszcza że niejednokrotnie są instrumentem zabytkowym, bowiem buduje się je na ok. 200 lat” - wyjaśniał Prelegent. Dodał, że budowa jednego głosu organowego to koszt ok. 20-25 tys. zł, zaś generalny remont jednego głosu to 5-6 tys. zł.
Referat ks. Franciszka Koeniga zakończył pierwszą część obrad. Po półgodzinnej przerwie na kawę, serwowaną w gościnnych progach seminaryjnego refektarza, uczestnicy zgromadzili się ponownie w sali obrad, by wysłuchać dwóch komunikatów. Pierwszy z nich wygłosił wikariusz parafii św. Tekli w Ciechanowie, liturgista ks. dr Cezary Bodzon, który zapoznał słuchaczy z zasadami doboru pieśni liturgicznych do poszczególnych części Mszy św. Drugi komunikat, poświęcony kwestiom prawnym związanym z zatrudnieniem i pracą organisty w parafii, zaprezentował kanonista ks. dr Andrzej Nowicki, kanclerz Kurii Diecezjalnej w Toruniu.
Sympozjum zwieńczyła dyskusja. W trakcie sesji organiści mieli także możność zapoznania się z ofertą wydawnictw muzycznych „Polihymnia” z Lublina oraz „Hejnał” z Płocka.
W sesji naukowej wzięło udział ponad 200 z ok. 220 organistów, jacy pełnią posługę w 244 parafiach na terenie naszej diecezji. Zdecydowaną większość (ok. 95%) wśród podejmujących to zajęcie stanowią mężczyźni.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Lisi plan” minister edukacji. Ruch kadrowy w szkołach a etaty dla katechetów

2025-03-01 20:00

[ TEMATY ]

katecheza

edukacja

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Katecheci w Polsce stoją w obliczu poważnych zmian, które mogą wpłynąć na ich zatrudnienie. Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) nie wycofało się z planów ograniczenia liczby godzin katechezy, co budzi niepokój wśród nauczycieli religii. Dyrektorzy szkół już w marcu rozpoczną przygotowania projektów arkuszy organizacyjnych na kolejny rok szkolny, a to oznacza, że redukcje etatów i zwolnienia mogą stać się rzeczywistością.

Stąd rodzą się pytania: Jak bronić się przed redukcją etatu lub ewentualnym zwolnieniem? Gdzie szukać pomocy? Czy działania dyrektorów będą zgodne z prawem?
CZYTAJ DALEJ

"Anora" Seana Bakera z pięcioma statuetkami, m.in. za najlepszy film

2025-03-03 07:23

[ TEMATY ]

film

Oscary

PAP/EPA/ALLISON DINNER

"Anora" Seana Bakera zdobyła w nocy z niedzieli na poniedziałek pięć Oscarów, m.in. za najlepszy film i reżyserię. Twórca zaapelował ze sceny do filmowców, by kręcili obrazy przeznaczone na wielkie ekrany. "Oglądajmy filmy w kinach, podtrzymujmy tę wspaniałą tradycję" - podkreślił.

97. gala oscarowa okazała się triumfem amerykańskiego kina niezależnego. Pięć statuetek - m.in. za najlepszy film, reżyserię, montaż i scenariusz oryginalny - trafiło do "Anory" Seana Bakera. Opowieść o pracownicy seksualnej poślubiającej syna rosyjskiego milionera zrealizowano w Nowym Jorku za jedyne 6 mln dol. Odbierając nagrody, Baker podkreślił, że wygrana jego obrazu to dowód, że świat potrzebuje filmów niezależnych. Przypomniał też o trudnej sytuacji kin. "W domu nie doświadczymy tego samego, co w kinie. Podczas pandemii straciliśmy prawie tysiąc kin i wciąż zamykają się kolejne. Jeśli nie odwrócimy tego trendu, stracimy ważną część naszej kultury. Filmowcy, kręcćcie filmy przeznaczone na wielkie ekrany. Ja będę to robił. Dystrybutorzy, skupcie się na premierach kinowych. Rodzice, zabierajcie dzieci do kina, by ukształtować nowe pokolenie kinomanów. Wszyscy oglądajmy filmy w kinach, podtrzymujmy tę wspaniałą tradycję" - zaapelował. Razem z docenioną za pierwszoplanową rolę kobiecą Mikey Madison Baker podziękował społecznośći seksworkerek i seksworkerów, którzy opowiedzieli mu o swoich doświadczeniach.
CZYTAJ DALEJ

Austria: Ewakuacja dworca głównego w Wiedniu

2025-03-03 17:06

[ TEMATY ]

Austria

Wiedeń

Autorstwa Jacek Rużyczka/commons.wikimedia.org

Wien Hauptbahnhof/Wiedeń Główny

Wien Hauptbahnhof/Wiedeń Główny

Wiedeński dworzec główny został w poniedziałek ewakuowany po fałszywym alarmie bombowym. Wstrzymano ruch pociągów oraz zamknięto pobliską stację metra. Przeszukiwanie budynku zakończono o godz. 18. Nie znaleziono ładunków wybuchowych.

W godzinach popołudniowych wiedeńska policja ewakuowała główny dworzec kolejowy w stolicy Austrii. Powodem takiej decyzji był e-mail z pogróżkami oraz informacją o rzekomym ładunku wybuchowym, który miał zostać podłożony na stacji. Natychmiast wstrzymano ruch kolejowy i zorganizowano komunikację zastępczą. Pociągi metra kursujące przez Hauptbahnhof przejeżdżały przez stację bez zatrzymania. Budynek dworca ewakuowano, a do poszukiwań przystąpili saperzy oraz specjalnie przeszkolone psy. O godz. 18 policja poinformowała o zakończeniu akcji. Żadnego ładunku nie znaleziono.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję