Reklama

Świat

Patriarcha Cyryl I rozmawiał z prezydentem Kuby o spotkaniu z Franciszkiem

Do swego historycznego spotkania z papieżem Franciszkiem nawiązał patriarcha Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego, Cyryl I spotykając się 30 października w klasztorze Daniłowskim w Moskwie z nowym prezydentem Kuby, Miguelem Mario Diaz-Canel Bermudezem. Jak poinformowała ekumeniczna fundacja „Pro Oriente” w Wiedniu, patriarcha po raz pierwszy oficjalnie odniósł się do treści swego historycznego spotkania z papieżem na lotnisku w Hawanie w lutym 2016. Podkreślił, że spotkanie z Franciszkiem było głównym punktem jego ówczesnej wizyty w Hawanie – „spotkaniem historycznym”, „we właściwym miejscu i we właściwym czasie”.

[ TEMATY ]

patriarcha Cyryl

Artur Stelmasiak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tych idealnych warunkach było możliwe przeprowadzenie dwugodzinnej, „doprawdy braterskiej” rozmowy na ważne tematy, której centrum było prześladowanie chrześcijan. W konsekwencji tej rozmowy pojęcie „ludobójstwa chrześcijan”, którego nie chciano używać na Zachodzie, zaczęło być coraz częściej używane. Natomiast „deklaracja wspólna” stała się kamieniem węgielnym wspólnych działań Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego i Kościoła katolickiego w kwestiach, których większość dotyczy ludzi na całym świecie, mówił Patriarcha Moskiewski.

W rozmowie z prezydentem Diaz-Canel patriarcha Cyryl powiedział też, że jednym z tematów rozmowy w Hawanie był konflikt na Ukrainie. „Bardzo ważny” był apel o solidarność i dążenie do pokoju. Zarówno papież jak i patriarcha byli zgodni, że zadaniem Kościoła jest zawsze zmniejszanie różnic oraz poszukiwanie kompromisów, a w żadnym razie nie wolno umacniać stanowisk sprzecznych.

Patriarcha Cyryl odwiedzał już Kubę w latach 1998, 2004 i 2008, wówczas jeszcze jako metropolita smoleński i Przewodniczący Wydziału Zewnętrznych Stosunków Cerkiewnych Patriarchatu Moskiewskiego. W rozmowie z obecnym prezydentem Kuby wspomniał, że podczas wizyty w 2004 roku miał dłuższe spotkanie z Fidelem Castro, który wyraził zgodę na budowę kościoła rosyjskiego prawosławia w Hawanie. Cerkiew została poświęcona w 2008 roku. Patriarcha Cyryl wyraził też radość z pozytywnych zmian, do jakich obecnie dochodzi na Kubie. Jest przekonany, że wpłyną one pozytywnie także na życie religijne na wyspie. Kościół prawosławny opowiada się rozbudową stosunków między Rosją a Kubą w różnych dziedzinach, także w sferze duchowej, zapewnił swego kubańskiego gościa zwierzchnik Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2019-11-03 21:41

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Moskwa: rozmowa papieża z patriarchą Cyrylem

Patriarcha Cyryl za pośrednictwem zdalnych środków komunikacji rozmawiał z papieżem Franciszkiem – podał Patriarchat Moskiewski.

Patriarcha Moskwy i Wszechrusi serdecznie powitał Prymasa Kościoła Rzymskokatolickiego i wyraził zadowolenie z możliwości przeprowadzenia rozmowy. Następnie szczegółowo omówiono sytuację na terytorium Ukrainy.
CZYTAJ DALEJ

Zasłonięty krzyż - symbol żalu i pokuty grzesznika

Niedziela łowicka 11/2005

[ TEMATY ]

Niedziela

krzyż

Wielki Post

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów. Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek. Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
CZYTAJ DALEJ

Czy sztuczna inteligencja nas rozgrzeszy? AI w Kościele

2025-04-06 17:01

[ TEMATY ]

Kościół

sztuczna inteligencja

AI

Chat GPT

Red

Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.

Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję