Reklama

Rok 2006 - Rokiem Rembrandta

Grafiki Mistrza w Szczecinie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Rembrandt Harmensz van Rijn urodził się 15 lipca 1606 r. w Lejdzie, w Holandii, jako przedostatnie z dziesięciorga dzieci Harmensza. Ojciec był współwłaścicielem młyna, matka - córką piekarza. Rembrandt tworzył głównie w Amsterdamie, nigdy nie wyjechał poza Holandię. Jest uznawany za genialnego przedstawiciela XVII-wiecznego malarstwa holenderskiego. Od 1633 r., kiedy było już jasne, że osiągnął artystyczny sukces, sygnował swoje prace wyłącznie imieniem: Rembrandt. Pozostawił ok. 700 obrazów, prawie 300 rycin i ponad 1300 rysunków - dzieła te stały się bezcennym dorobkiem całej ludzkości. Najbardziej znane jego obrazy to: Lekcja anatomii doktora Tulpa, Powrót syna marnotrawnego oraz autoportrety i portrety żony Saskii. Za życia szybko zdobył uznanie i stał się wziętym, zamożnym malarzem Amsterdamu. Umierał, niestety, w biedzie, w 1669 r.
W tym roku mija 400 lat od urodzin Rembrandta, zwanego też Tycjanem Północy. Rocznicę tę obchodzi cały świat. Dyrekcji Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie udało się wypożyczyć grafiki Rembrandta i przedstawić je szerokiej publiczności. Należy zaznaczyć, że te grafiki pokazywano w Polsce tylko raz - rok temu we Wrocławiu.
31 marca nastąpiło uroczyste otwarcie wystawy w Galerii Południowej na Zamku w Szczecinie. Zaprezentowano 273 grafiki z 289 (przyjmuje się, że tyle jest prac graficznych), a więc niemal kompletną spuściznę mistrza. Jego ulubioną techniką była akwaforta, czyli trawiona technika graficzna wklęsła. Technika ta pozwala na uzyskanie malarskich efektów światłocienia, a odbiorcom umożliwia dostrzeżenie najdrobniejszych detali. Wszystko to mamy okazję zobaczyć teraz w Szczecinie.
Pierwszymi pracami graficznymi Rembrandta były portrety matki. W kolejnych latach powstawały ilustracje do scen Starego i Nowego Testamentu. Potem występują też inne tematy: sceny mitologiczne, rodzajowe, pejzaże, akty i doskonałe portrety.
Dla przejrzystości i ułatwienia odbioru dzieł na wystawie zawieszono je cyklami. I tak kolejno można oglądać grupy: Szkice głów, Żebracy, Sceny alegoryczne, Akty, Portrety, Sceny rodzajowe, Pejzaże, Autoportrety, Sceny biblijne. Na ostatni z prezentowanych cykli chciałabym zwrócić szczególną uwagę. Na cykl ten, obejmujący sceny biblijne Starego i Nowego Testamentu oraz wizerunki świętych, składa się 78 prac spośród 273 przedstawionych na wystawie. Dla przykładu wymieńmy kilkanaście prac (wszystkie dzieła są dokładnie podpisane, łącznie z podaniem źródła inspiracji, np. Abraham i Izaak, 1645, [Rodz. 22, 1-9]): Ofiara Abrahama, 1655; Adam i Ewa, 1638; Modlący się Dawid, 1625; Zdjęcie z krzyża, 1642; Chrystus w Emaus, 1654; Matka Boska Bolesna, ok. 1652; Złożenie Jezusa do grobu, ok. 1654; Wskrzeszenie Łazarza, 1642; Madonna z Dzieciątkiem w obłokach, 1641; Zmartwychwstały Chrystus ukazuje się uczniom, 1656; Medytujący św. Paweł, ok. 1629; Św. Hieronim modlący się, 1635; Ścięcie Jana Chrzciciela, 1640.
Rembrandt szczególnie chętnie maluje ludzi już niemłodych, których rysy zaznaczył los, a także sceny dotyczące zasadniczych problemów życia człowieka. Tak na przykład powstaje Piłat umywający ręce (1660/61), Powrót syna marnotrawnego (1668/69).
Jedną z zasadniczych cech rembrandtowskiej sztuki jest silny związek osobisty życia artysty z jego malarstwem.
I słusznie poszczególne dzieła Rembrandta kojarzono z jego przeżyciami, np. Ofiarowanie Izaaka ze śmiercią dziecka, biblijne oblubienice z zaręczynami z Saskią.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„A taki był ładny, amerykański”

2025-04-12 09:29

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Rafał Trzaskowski zaliczył w tej kampanii polityczną katastrofę, której nie da się już zrelatywizować ani zamieść pod dywan. Sytuacja z debatą to nie tylko „niefortunne nieporozumienie” – to seria świadomych decyzji, które obnażyły tchórzostwo, manipulację i brak szacunku do wyborców. I choć sztab kandydata Koalicji Obywatelskiej próbował to ubrać w elegancki garnitur „dialogu ponad podziałami” i „nowych standardów”, to wyszło coś zupełnie odwrotnego: polityczny obciach i bolesna porażka wizerunkowa.

To już samo w sobie wyglądało jak paniczny unik konfrontacji – jakby bał się, że nie wytrzyma zwarcia. A potem, gdy już odpowiedział, postawił warunki tak absurdalne, że nikt przy zdrowych zmysłach nie potraktował tego jako poważnej propozycji. Debata miała się odbyć tylko wtedy, gdy zorganizują ją trzy konkretne stacje – TVP (w likwidacji), TVN i Polsat. To miało wyglądać jak próba pogodzenia interesów, ale tak naprawdę było próbą ustawienia sobie debaty w kontrolowanym środowisku. Problem w tym, że nie kupili tego ani wyborcy, ani media, ani nawet polityczni sojusznicy.
CZYTAJ DALEJ

Jozafat – święty od pojednania rodzin, łączy Watykan z Białą Podlaską

2025-04-12 15:23

Vatican News

Parafia Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Białej Podlaskiej jest szczególnie związana z Watykanem poprzez postać świętego Jozafata, patrona pojednania. „Za jego wstawiennictwem jednają się rozbite rodziny, małżonkowie, skłócone osoby” – mówi ks. Marian Daniluk, proboszcz parafii, który szerzy kult św. Jozafata.

CZYTAJ DALEJ

Psalm na Niedzielę Palmową. Jeden z najbardziej poruszających tekstów w Biblii

2025-04-13 09:13

[ TEMATY ]

Biblia

Niedziela Palmowa

Psalm 22

Karol Porwich/Niedziela

W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.

Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję