Reklama

Jaka jesteś, archidiecezjo?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tytułowe pytanie jest niewątpliwie bardzo frapujące. Zawiera w sobie interesującą treść dotyczącą rzeczywistości naszej szczecińsko-kamieńskiej stanicy nad Odrą i Bałtykiem. Dlaczego w taki właśnie sentymentalno-medytacyjny sposób postawiliśmy sobie to pytanie? Otóż w piątek 24 lutego podczas dnia skupienia całego prezbiterium archidiecezji przedstawiono w Arcybiskupim Wyższym Seminarium Duchownym wyniki badań socjologicznych przeprowadzonych na przełomie maja i czerwca ub.r. na ponad 600-osobowej, losowo wybranej grupie naszych archidiecezjan. Tematyka badań dotykała postaw duchowych i analizy niektórych zjawisk społeczno-religijnych, dokonujących się na terenie naszej archidiecezji.
Problematyką tą zajął się Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego z Warszawy pod przewodnictwem ks. prof. Witolda Zdaniewicza SAC, który wraz z prof. Andrzejem Ochockim z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie zaprezentował kapłanom wyniki przeprowadzonych badań. Jak stwierdza ks. prof. W. Zdaniewicz: „Jest to dość dokładna fotografia społeczności wiernych archidiecezji. Nie chodzi też w tych badaniach o dokonanie oceny zaangażowania w życie religijne. Tej oceny powinni dokonać pasterze diecezji i wszyscy kapłani, którym ta wizja tutejszej religijności powinna pomóc przy konkretnej, wymiernej pracy duszpasterskiej. Warto bowiem uświadomić sobie sposób myślenia, analizowania i realizowania pewnych prawd wiary i wzorców moralnych, którymi kierują się wierni, a o czym czasami bezpośrednio od nich nie dowiedzą się duszpasterze. Podobne badania przeprowadzono we wszystkich diecezjach, jednak każda z nich ma swoją odrębną specyfikę i uwarunkowania społeczne, dlatego nie można tworzyć rankingu lepszych czy gorszych obszarów religijności istniejących na mapie duchowej Polski. Jednak pewne implikacje, które wynikają z wyników badań, niewątpliwie powinny stać się przedmiotem głębokiej analizy tutejszego duchowieństwa”.
Co więc stało się przedmiotem szczegółowej analizy Instytutu Statystyki? Przede wszystkim trzeba stwierdzić, że naukowcy dotarli do naprawdę reprezentatywnej grupy, gdyż znaleźli się w niej przedstawiciele dużych parafii miejskich, małych miejscowości, a także wiosek z uwzględnieniem ich popegeerowskiego charakteru. Analiza dotykała 4 głównych nurtów: wychowania katolickiego, postaw społeczno-politycznych, odbioru kwestii religijnych poprzez media i wizerunku osób duchownych. W każdym z tych głównych nurtów pojawiły się także liczne odniesienia szczegółowe, które przybliżyć miały pewne aspekty jeszcze dokładniej. Prelegenci tych tematów przedstawili zebranym tylko mały wycinek całokształtu swej pracy, odsyłając do opracowania książkowego, które w marcu ukaże się nakładem Ottonianum. Warto niewątpliwie jednak przyjrzeć się niektórym charakterystycznym rysom, które wynikają z tego badania.
Otóż wiarę w Boga deklaruje 90% badanych, jednak 82% z nich stwierdza, że są w pełni wierzący, w tym 22% - głęboko wierzący. Gdy jednak chodzi o uczestnictwo w niedzielnej Mszy św. (dominicantes), to procent ten wynosi już tylko 31, średnia ogólnopolska to 45,7%. Natomiast do Komunii św. (communicantes) przystępuje 12% wiernych i tutaj porównanie z Polską jest niższe, gdyż kształtuje się na poziomie 17%. Codziennie modli się natomiast 60% z całej 600-osobowej grupy badanych, a o postawie postu pamięta 60%. O duchowości świadczy także przystępowanie chociażby do sakramentu pokuty - raz w roku czyni to blisko 60%, uważając to za wystarczającą normę. Ciekawie wygląda ocena katechezy szkolnej. Niemal 90% uważa, że musi mieć swoje należne miejsce pośród nauki w szkole, ale tylko 46% ocenia, że jest dobrze prowadzona. W raporcie znalazło się miejsce na media, z czego jak się okazuje najwięcej respondentów czyta naszą Niedzielę - 15%, Tygodnik Powszechny już tylko 2,5%. Radia Maryja słucha na naszym terenie 18% wiernych. Do w miarę regularnego czytania Pisma Świętego przyznaje się tylko 5% wierzących, książki religijne czyta zaś 13% badanych. Pytano także o znajomość prawd katechizmowych i ich konkretną realizację w życiu codziennym. Tworząc hierarchię wartości, najbardziej realizowane są przykazania: „nie zabijaj”, „nie kradnij”, „czcij ojca swego i matkę swoją”, zdecydowanie gorzej przychodzi nam wypełniać chociażby przykazania: „nie pożądaj żony” i „nie cudzołóż”. Pozytywnym akcentem jest niewątpliwie waga, jaką przykładamy do roli rodziny, jednak zaznacza się tutaj pewien dysonans moralny. Dla 80% rodzina stanowi najświętszą wartość w życiu, ale gdy pada pytanie o dopuszczalność życia w wolnym związku bez sakramentu małżeństwa, formę tę popiera prawie 40% pytanych. Jeśli chodzi o delikatną kwestię zgody na przerywanie ciąży, opowiada się za tym 11%, natomiast za współżyciem przed ślubem - aż 51%.
Jak wspomniałem, sondaż przeprowadzono tuż po śmierci Papieża Jana Pawła II. Dlatego też spytano o to, czy jego odejście do Pana wpłynie na życie pytanych osób - 70% osób mocno podkreśliło, że w związku ze śmiercią Papieża diametralnie zmieniło się ich życie. Prawie 68% odpowiedziało, że będą odtąd bardziej życzliwi wobec bliźnich, 50% starać się będzie przebaczać krzywdy, a 57% sięgnie zdecydowanie po treść nauczania papieskiego. Ciekawe, jak kształtują się te proporcje?
Opracowanie Instytutu Statystyki jest bardzo obszerne i z pewnością będzie jeszcze okazja, by do niego sięgnąć wtedy, gdy ukaże się w formie książkowej. Interesujące są bowiem także związki wiernych z parafią, ich zaangażowanie w grupy modlitewne, ruchy i stowarzyszenia katolickie. Warto będzie też przyjrzeć się ocenom w sferze kwestii społeczno-politycznej, a także temu, jak odbierani są księża w ich merytorycznej posłudze duszpasterskiej. Jest to więc obszerne kompendium wiedzy na temat religijności wiernych, tworzących oblicze archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej. Jeśli więc niemal benedyktyńska praca wykonana przez warszawski instytut przyniesie owoce w postaci pogłębionej refleksji nad tym, jakimi jesteśmy i co należy jeszcze udoskonalić, to będzie to najcenniejszy wymiar pochylenia się nad stanem naszej religijności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przepis na radosne życie według ks. Jana Bosko

[ TEMATY ]

św. Jan Bosko

commons.wikimedia.org

Święty Jan Bosko zasłynął, jako genialny wychowawca, nauczyciel młodzieży, pisarz i publicysta, założyciel zgromadzeń zakonnych. Często zachęcał swoich uczniów mówiąc: „bądźcie zawsze radośni, bardzo radośni!”. Radość w jego wydaniu nie oznacza jednak ciągłego, bezmyślnego uśmiechu na twarzy. Radość to postawa ducha, nastawienie wobec życia. 

Jan Bosko przyszedł na świat 16 sierpnia 1815 roku w ubogiej wiejskiej rodzinie w Becchi niedaleko Turynu, we włoskim Piemoncie. Rodzice, Franciszek Bosko i Małgorzata Occhiena, dali mu na chrzcie dwa imiona: Jan, Melchior. Kiedy chłopiec miał dwa lata, umarł mu ojciec. Wychowaniem Jana i dwóch jego braci zajęła się matka, która zaszczepiła w nich chęć do nauki i pobożność.
CZYTAJ DALEJ

Zmarła Danuta Baszkowska – wybitna działaczka charytatywna i ekumeniczna

2025-01-31 18:39

[ TEMATY ]

Kalisz

zmarła

Danuta Baszkowska

Adobe Stock

W 85. roku życia zmarła dziś Danuta Baszkowska - wybitna działaczka charytatywna i ekumeniczna, założycielka i prezes Stowarzyszenia Pokoju i Pojednania „Effatha”. „Anioł Ekumenii odszedł do Domu Ojca Światłości, Miłości i Jedności w Niebie” - napisał ks. Antoni Wita FDP z Kalisza.

Jak informuje „Encyklopedia ekumenizmu w Polsce (1964-2014)”, Danuta Błaszkowska urodziła się 18 sierpnia 1940 roku w Kałuszynie koło Warszawy. Ukończyła pedagogikę z psychologią w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Gdańsku (1962), Wydział Filologii Polskiej i Słowiańskiej Uniwersytetu Warszawskiego (1966) oraz Podyplomowe Studium Kultury UW (1968).
CZYTAJ DALEJ

Mimo przyjęcia tysięcy imigrantów z Ukrainy, Polska nie będzie zwolniona z „mechanizmu solidarności”

2025-01-31 20:06

[ TEMATY ]

imigranci

Komisja Europejska

Adobe Stock

ZDJĘCIE POGLĄDOWE

ZDJĘCIE POGLĄDOWE

Komisja Europejska stwierdziła, że Polska jest związana wszystkimi aktami prawnymi wchodzącymi w skład Paktu o migracji i azylu, a na gruncie prawa unijnego nie istnieją prawne możliwości zwolnienia Polski z wdrożenia jakichkolwiek elementów Paktu - informuje Ordo Iuris.

15 listopada 2024 roku polski deputowany do Parlamentu Europejskiego Marcin Sypniewski (Nowa Nadzieja/Konfederacja/Europa Suwerennych Narodów) wniósł do Komisji Europejskiej pismo w trybie art. 144 Regulaminu Parlamentu Europejskiego, na mocy którego członkowie PE, grupy polityczne i komisje parlamentarne mogą zwracać się z pytaniami do różnych organów i instytucji Unii Europejskiej. Przedmiotem wniosku były kwestie dotyczące unijnego Paktu o migracji i azylu, osadzone w kontekście wypowiedzi Premiera Donalda Tuska oraz Komisarz Unii Europejskiej do Spraw Wewnętrznych, Ylvy Johansson. Politycy wskazywali, iż Polska, w związku z przyjęciem dużej liczby ukraińskich uchodźców w okresie rosyjskiej agresji na Ukrainę, będzie częściowo lub całkowicie zwolniona z postanowień Paktu o migracji i azylu, dotyczących relokacji imigrantów. Jednym z najbardziej kontrowersyjnych i najczęściej komentowanych elementów Paktu są bowiem postanowienia dotyczące tzw. „mechanizmu solidarności”, w ramach którego Komisja Europejska oraz Rada Unii Europejskiej mogą zobowiązać określone państwo członkowskie UE do przyjęcia imigrantów z innego państwa członkowskiego, zmagającego się napływem uchodźców. W przypadku odmowy, państwo członkowskie zmierzy się z konsekwencjami pod postacią sankcji finansowych.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję